Uusimmat

16 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Dataa

Aloittaja murmela, 06.04.12 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.08.12 - klo:22:18
Lainaus käyttäjältä: app - 06.08.12 - klo:18:31
278 km/h MITTARINOPEUTTA
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Esim 278kmh-4%=267kmh, mutta veikkaisin että noissa nopeuksissa, ja täydellä kaasulla ja teholla ja ilmanvastuksella, luisto on huomattavasti suurempi kuin 4%, ehkä jopa ~10%?

Vastaavalla aerolla on mahdollista ajella tuonne +100m/s nopeuksia, joten tuskin vielä alle kolmessa sadassa ollaan lähelläkään 10% luistoa. Tuo n. 10% (+-2%) on se luisto, jolla rengas tuottaa parhaiten pitkittäisvoimaa ja voiman tuotto laskee aika jyrkästi kun tuo raja ylitetään. Pyörien slikseillä tuo optimaalinen voiman tuotto vs. luisto -käyrä on kyllä melko laakea, joten voi olla, että jo aika aikaisessa vaiheessa ollaan suht isolla luistolla (6-8%).
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

#31
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.08.12 - klo:06:21
Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.08.12 - klo:22:18
Lainaus käyttäjältä: app - 06.08.12 - klo:18:31
278 km/h MITTARINOPEUTTA
Todellinen nopeus lienee ollut luokkaa 270-280
290 km/h on liikaa. Bike-lehden 2010 testissä tämän mopon mittarivirhe oli 297 (muistaakseni) km/h nopeudessa (muistaakseni lälleen)7 km/h, ja se oli mitattu katurenkaalla 190/55, kun meillä oli 195/65, jonka kehä 42 mm suurempi, ja halkaisija 14 mm (olen mitannut paineistettuna), joten tämä kompensoinee mittarivirheen.
Teemu Taanilan luvut täsmää näiden kanssa.
Esim 278kmh-4%=267kmh, mutta veikkaisin että noissa nopeuksissa, ja täydellä kaasulla ja teholla ja ilmanvastuksella, luisto on huomattavasti suurempi kuin 4%, ehkä jopa ~10%?

Vastaavalla aerolla on mahdollista ajella tuonne +100m/s nopeuksia, joten tuskin vielä alle kolmessa sadassa ollaan lähelläkään 10% luistoa. Tuo n. 10% (+-2%) on se luisto, jolla rengas tuottaa parhaiten pitkittäisvoimaa ja voiman tuotto laskee aika jyrkästi kun tuo raja ylitetään. Pyörien slikseillä tuo optimaalinen voiman tuotto vs. luisto -käyrä on kyllä melko laakea, joten voi olla, että jo aika aikaisessa vaiheessa ollaan suht isolla luistolla (6-8%).

Hallin nopeusmittauksessa HooPee (MP-Maailman päätoimittaja, joka ajaa turbobusalla), kertoi pyrkivänsä n. 5%n vetoluistoon. Hänellä tehoa muistaakseni ~350 hp. Ei hajuakaan, onko tekniikkaa avittamassa luiston säädössä.

Peksi

Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:12:01
Nämä Motoparkin about 300km/h nopeudet on ihan puhdasta legendaa. Mittari voi sen näyttää mutta ei todellakaan ole todellinen nopeus.

Oma paras on siellä karvan päälle 260km/h ja yhden SM-sarjaa ajavan kuskin paras ollu muistaakseni 265 tai 266 ja kaverin enkka on siellä 1.26 alkuinen. Itse uskon että joku aivan huippukuski voi päästä lähemmäs 280 jos kaikki menee nappiin mutta ne 300 lukemat on ihan viihdykettä tai sitten tosiaan mittarinopeuksia.

Jos joku osoittaa esim. RaceChronon logista toisin niin myönnän mielelläni olleeni väärässä.

Teemu

Huomasin ihan muuta asiaa etsiessä tämän, niin aloin muistelee aikoja hyviä...
En muista miten joskus mp-tuen alkuaikoina Båmberi-nimim. henkilö sai turbo R1 -00 laukkaamaan, mutta per*****n kovaa se meni, mokomakin suhistin. Silloin ei tainna vaan olla gps kikkuroita, vuosi taisi olla jotain 2001-2004 tms. Itse hyvä jos sai imurintorvi-kawan kulkee sen 200 niin ihme oli

Peksi

Onko best-practise vinkkejä mitä softia vois käyttää tollaisen kameran gps datan liittämisestä järkimuodossa videolle?
Ihan varmaankin se nopeus ois siitä näytettävissä jollain konstia, jossain myös taisin nähdä jotta rata-profiilikin ois saatu jotenkin liimattua tuohon, mut oiskohan ollut joku purkka-teippi patentti race-cronon datasta videosta jne.

Jos linuxille löytyy niin aina parempi... mut win-xp:ki käy

Oisko vinkkilöisiä?

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Peksi - 01.07.13 - klo:15:51
Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:12:01
Nämä Motoparkin about 300km/h nopeudet on ihan puhdasta legendaa. Mittari voi sen näyttää mutta ei todellakaan ole todellinen nopeus.

Oma paras on siellä karvan päälle 260km/h ja yhden SM-sarjaa ajavan kuskin paras ollu muistaakseni 265 tai 266 ja kaverin enkka on siellä 1.26 alkuinen. Itse uskon että joku aivan huippukuski voi päästä lähemmäs 280 jos kaikki menee nappiin mutta ne 300 lukemat on ihan viihdykettä tai sitten tosiaan mittarinopeuksia.

Jos joku osoittaa esim. RaceChronon logista toisin niin myönnän mielelläni olleeni väärässä.

Teemu

Huomasin ihan muuta asiaa etsiessä tämän, niin aloin muistelee aikoja hyviä...
En muista miten joskus mp-tuen alkuaikoina Båmberi-nimim. henkilö sai turbo R1 -00 laukkaamaan, mutta per*****n kovaa se meni, mokomakin suhistin. Silloin ei tainna vaan olla gps kikkuroita, vuosi taisi olla jotain 2001-2004 tms. Itse hyvä jos sai imurintorvi-kawan kulkee sen 200 niin ihme oli

Pistetään mittarinopeudesta sen verran, että mulla on speedohealerilla kalibroitu mittari ja tallentaa vielä huiput. Kalibroitu gps:llä näyttään suoralla tasan 200km/h oikein. Motoparkista tuo tallensi 268km/h kutosella ja gps näytti vastaavasti 247km/h. Mopo suunnilleen suorassa ennen jarrua, joten tosta sais luistoa sen 7,5%. Nopeille radoille kun lasketaan välityksiä, niin toi luisto kannattaa ihan oikeasti huomioida. Mulla loppuu tuolla välitykset kesken tällä hetkellä, jos vaan saan vielä vähän parannettua tota suoran ajoa.

Vaikka olen noihin SM-kärkikuskeihin verrattuna melko töppöräpylä ajamaan, en jaksa uskoa että tuonne millään yli 50km/h saavat eroa aikaiseksi, sellasen 20-30km/h kuten muuallakin.

Raaseri

Renkaasta mitattuna se huippunopeus tulee monesti siinä nopeessa chikaanissa kallistuksessa. Renkaan kehä pienenee merkittävästi kallistuksessa. Gepsillä taas suoran päässä. Eli ei oo luistoa tässäkään tuota 7,5%.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.07.13 - klo:16:20
Renkaasta mitattuna se huippunopeus tulee monesti siinä nopeessa chikaanissa kallistuksessa. Renkaan kehä pienenee merkittävästi kallistuksessa. Gepsillä taas suoran päässä. Eli ei oo luistoa tässäkään tuota 7,5%.
Tuli virhe sieltä tai täältä, jatkossa jätän vähän enemmän kerrointa välityksiin, kun pitää osua kohdilleen kallistuksessa ja jonnekin suuntaan myös luistellaan. Noilla välityksillä on hyvä selittää se 0,2s pyörän käyttämätöntä potentiaalia, loput löytynee varmaan penkin ja sarvien välistä.

Peksi

Lainaus käyttäjältä: Peksi - 01.07.13 - klo:15:57
Onko best-practise vinkkejä mitä softia vois käyttää tollaisen kameran gps datan liittämisestä järkimuodossa videolle?
Ihan varmaankin se nopeus ois siitä näytettävissä jollain konstia, jossain myös taisin nähdä jotta rata-profiilikin ois saatu jotenkin liimattua tuohon, mut oiskohan ollut joku purkka-teippi patentti race-cronon datasta videosta jne.

Jos linuxille löytyy niin aina parempi... mut win-xp:ki käy

Oisko vinkkilöisiä?

Itse itseäni lainaten... Näköjään löytyhän tollekki kameralle Storyteller-softa, omansa näköjään... wintöötille tosin (ja kaippa se ompullekki ois).
Eli KVG , osta hieno laite, ja ole MS:n orja... VMP.