Uusimmat

22 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Ratahistoriaa

Aloittaja jarska, 30.01.12 - klo:15:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Turder

Oletko Mazze päivityttänyt ECU:n? Marraskuussa 2011 tuli uusimmat ohjelmistot ja kuulemma parani kaasutuntuma ja bensankulutus... Kannattaa viimeistään keväällä viedä pyörä pistokkeen päähän. RSV4 APRC on kyllä hieman poltellut seuraavana hankintana. Ajoin Factory mallia pari vuotta sitten ja kevyesti paras ajettavuus mitä olen kokenut. Jousituskin sopivan jäykkä satakiloiselle, ehkä osin tuon takia tuo ajettavuuskommentti ??? Tuo oli vielä sen ekan vuoden malli, sittenhän tuli vasta APRC:t ja muut pikkupäivitykset mm. moottorin luotettavuuteen eli tuskin on ainakaan huonompaan suuntaan mennyt face_drool

Mazze

Lainaus käyttäjältä: Turder - 09.02.12 - klo:10:49
Oletko Mazze päivityttänyt ECU:n? Marraskuussa 2011 tuli uusimmat ohjelmistot ja kuulemma parani kaasutuntuma ja bensankulutus... Kannattaa viimeistään keväällä viedä pyörä pistokkeen päähän. RSV4 APRC on kyllä hieman poltellut seuraavana hankintana. Ajoin Factory mallia pari vuotta sitten ja kevyesti paras ajettavuus mitä olen kokenut. Jousituskin sopivan jäykkä satakiloiselle, ehkä osin tuon takia tuo ajettavuuskommentti ??? Tuo oli vielä sen ekan vuoden malli, sittenhän tuli vasta APRC:t ja muut pikkupäivitykset mm. moottorin luotettavuuteen eli tuskin on ainakaan huonompaan suuntaan mennyt face_drool

En ole käynyt päivittämässä, mutta kiitti vinkistä. Tulee varmaan tässä keväällä laitettua joku uus slipari tohon pärrään eli viimeistään silloin kävis säätään ja päivittään. Osta ihmeessä RSV4 seuraavaksi pyöräksi ainakin on hinta laatu suhde kohdillaan.

murmela

#32
2007: 2005 ZX-6R 10 ratapäivää
2008: 30
2009: 30
2010: 30
2011: 30
Vauhti nopeen hitaassa.

Täällä uudella nikillä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Ikää 25v. A-kortti hommattu 25.6.-09 ja 21.8.-09 ekaa kertaa radalla  airrev_1
Kaveri sai sinne houkuteltua ja sille tielle jäin. Pyöränä on toiminut vanha Yamaha YZF600R Thundercat ja sillä ollaan menty kohtuullisia aikoja. Pyörän alusta on vakio tehdasasetuksilla, eli en ole edes vaimennuksiin koskenut, enkä keula- tai peräöljyjä vaihtanut. Mutta kyllä sillä ehtii.

Muutama kuukausi sitten ostin Grandi67:n vanhan Kawan ja sillä pitäisi opetella ajamaan. Pyörää testasin viime kesänä yhden 20 minuuttisen ja on aivan eri planeetalta kaikilta osa-alueilta. mm. 3x Öhlins.

Toivottavasti pyörän kanssa saa lisää vauhtia, että pääsee uhkaamaan sitä kaveria, joka minut tähän harrastukseen -09 houkutteli  airrev_1

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 15.02.12 - klo:17:47
Muutama kuukausi sitten ostin Grandi67:n vanhan Kawan ja sillä pitäisi opetella ajamaan. Pyörää testasin viime kesänä yhden 20 minuuttisen ja on aivan eri planeetalta kaikilta osa-alueilta. mm. 3x Öhlins.

Se on muuten nopeeks opetettu laite. Muistelen, että sillä on menty Kemoralla ja Botnialla matalaa 13-alkusta ja Alastarossakin 26-puolelle vielä viime kesänä. Eli kyllä vanhallakin ehtii kun on vaan osaava kaveri puikoissa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

#35
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.02.12 - klo:18:42
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 15.02.12 - klo:17:47
Muutama kuukausi sitten ostin Grandi67:n vanhan Kawan ja sillä pitäisi opetella ajamaan. Pyörää testasin viime kesänä yhden 20 minuuttisen ja on aivan eri planeetalta kaikilta osa-alueilta. mm. 3x Öhlins.

Se on muuten nopeeks opetettu laite. Muistelen, että sillä on menty Kemoralla ja Botnialla matalaa 13-alkusta ja Alastarossakin 26-puolelle vielä viime kesänä. Eli kyllä vanhallakin ehtii kun on vaan osaava kaveri puikoissa.

Kemorassa tai Botniassa en ole vielä ajanut, mutta uskon tuon Alastaron 1.26 olevan ihan tehtävissä. Ei siihen niin paljoa matkaa ole. Yamaha meni melko limitillä. Piti ajaa pyöreitä ajolinjoja, kun jalkatappi-kenkä-polvi -yhdistelmä määräsi kallistuskulman. Viime kesänä 1:33 Yamahalla. Muistaakseni ajoin tolla Kawalla 1:37 tuon 20 minuuttisen aikana. Kawa oli outo lainapyörä ja käännetty vaihteisto, mutta ihan mukiin menevä aika :)

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 15.02.12 - klo:17:47
mm. 3x Öhlins.
Paitsi että keulassa ei taida olla kuin jouset ölinssiä, ja muutoin vakio keula; joka on sen "heikoin" kohta. Ett osta vaikka k-techin ( http://www.k-tech.uk.com/ ) keulakitti ja vaihdata se siihen.
Tai pistä mailia motovillelle ( http://www.motoville.fi/ ) ja kysy jos josko sillä ois jotain hyvää vinkkiä asiaan.
Eihän siinä keulassa sinänsä mitään vikaa ole, mutta pienellä rahalla (yhen pikku kaadon kanssa saman hintanen...) siit saa huomattavasti paramman.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

#37
Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.02.12 - klo:20:21
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 15.02.12 - klo:17:47
mm. 3x Öhlins.
Paitsi että keulassa ei taida olla kuin jouset ölinssiä, ja muutoin vakio keula; joka on sen "heikoin" kohta. Ett osta vaikka k-techin ( http://www.k-tech.uk.com/ ) keulakitti ja vaihdata se siihen.
Tai pistä mailia motovillelle ( http://www.motoville.fi/ ) ja kysy jos josko sillä ois jotain hyvää vinkkiä asiaan.
Eihän siinä keulassa sinänsä mitään vikaa ole, mutta pienellä rahalla (yhen pikku kaadon kanssa saman hintanen...) siit saa huomattavasti paramman.

No pirkule. Laitetaan selvityksen alle. Kiitoksia. (On kiva, kun muut tietää pyörästäni enemmän kuin minä)

JTK

Kiinnostuin radalla ajamisesta vuonna 2008 , kun keväällä ekan kerran radalla kävin. Eka kertakin oli EAK-koulutustyyppinen. Kiinnostus heräsi ja homma tuntui mukavalta ja varsin hyödylliseltäkin oman ajotaidon parantamisen kannalta. Sen jälkeen olen käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti radalla 6-10 krt / kesä. Välillä ohjatuissa ajoissa ja välillä vapailla päivillä. Useimmiten Motoparkissa, joka on lähin rata.

Kilpailuvietin puuttuminenko lie mutta varsinainen kilvanajo tai sen treenaaminen ei ole mun juttu. Ikääkin on 48 vuotta joten nopeiden kierrosaikojen tavoittelu ei ole tärkein radalle houkutteleva. Radalle vie lähinnä oman ajotekniikan, asento jne. parantaminen. Noissa asioissa mulla riittää treenattavaa. Radalla ajamisessa on sekin hyvä puoli että sieltä puuttuu normiliikenteen vaarat, kolmion takaa tulevat autot, kurveissa leikkaavat vastaantulijat ...

Ja niin, pyörä on pemarin  R 1200 S eli ei mikään "oikea ratapyörä", mutta toimii mun rata- ja maantieajossa oikein mukavasti.
Quot homines, tot sententiae.

jarska

Lainaus käyttäjältä: JTK - 17.02.12 - klo:23:20
Kilpailuvietin puuttuminenko lie mutta varsinainen kilvanajo tai sen treenaaminen ei ole mun juttu. Ikääkin on 48 vuotta joten nopeiden kierrosaikojen tavoittelu ei ole tärkein radalle houkutteleva.

Melkeen väittäsin et olen nähnyt joissain kohtaa radan varrella...pienen "kisakipinän" kytevän siellä sielun sopukoissa, mut en tietenkään väitä. :P

timppa

#40
No esittäydytäänpä sitten itsekin! Ikää kohta 30v ja mp-taustaa 25v. Työkseni opetan ajamista mp:llä ja henkilöautolla. Pyöriä on ollut elämän varrella vaikka millaisia. Crossipyörää, customia, matkasporttia ja nyt Yamaha R6r. Tuon R-kutosen hommasin -09 ja siitä alkoi kipinä enemmänkin rata-ajoon. Nyt olis tulevalla kaudella tarkoitus osallistua jokkikseen ainakin yhteen kilpailuun. Saa nyt nähdä kuin käy, kun on tässä talven aikana molemmat lonkkanivelet leikattu... Pyörään on tehty muutoksia: "racing" -käyrästö LeoVincen vaimentimella, K&N-ilmanputsari mallia aika vapaasti hengittävä, ratastus muokattu, Rapid Bike 3 ohjausyksikkö ruiskun ja sytkän säätöön kahdella kartalla ja kartanvaihtikytkimellä, ais-tulpattu ja poistettu, alusta huollettu ja simmattu omalle painolle / ajotyylille, luistokytkintä muokattu sääntöjen puitteissa. Ja tottakai joka suunnalla kaatumasuojia... ;) Se olis enää vaan ohjausiskaria ja shifteriä vajaa valmis.
Ja kilvellinen / rekisterissä on. Omaan ajatusmaailmaani ei mahdu kilvettömien kisapyörien tuominen jokkikseen...

Vielä lisätään oikeat yhteystiedot, niin ei pelkän nimimerkin varjolla kirjoitella.

Timo Ronkainen
Liikenneopettaja
timppa.ronkainen@gmail.com

JTK

Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.02.12 - klo:23:57
Lainaus käyttäjältä: JTK - 17.02.12 - klo:23:20
Kilpailuvietin puuttuminenko lie mutta varsinainen kilvanajo tai sen treenaaminen ei ole mun juttu. Ikääkin on 48 vuotta joten nopeiden kierrosaikojen tavoittelu ei ole tärkein radalle houkutteleva.

Melkeen väittäsin et olen nähnyt joissain kohtaa radan varrella...pienen "kisakipinän" kytevän siellä sielun sopukoissa, mut en tietenkään väitä. :P

Joo, en väitä minäkään, kaverille tai tutulle ei ole kiva jäädä. Tärkeä asia radalla käymiseen on vauhti, mutta kiistän jyrkästi että olisin kilpailuhenkinen.
Quot homines, tot sententiae.

mako

Lainaus käyttäjältä: timppa - 18.02.12 - klo:01:20
No esittäydytäänpä sitten itsekin! Ikää kohta 30v ja mp-taustaa 25v. Työkseni opetan ajamista mp:llä ja henkilöautolla. Pyöriä on ollut elämän varrella vaikka millaisia. Crossipyörää, customia, matkasporttia ja nyt Yamaha R6r. Tuon R-kutosen hommasin -09 ja siitä alkoiPyörään on tehty muutoksia: "racing" -käyrästö LeoVincen vaimentimella, K&N-ilmanputsari mallia aika vapaasti hengittävä, ratastus muokattu, Rapid Bike 3 ohjausyksikkö ruiskun ja sytkän säätöön kahdella kartalla ja kartanvaihtikytkimellä, ais-tulpattu ja poistettu, alusta huollettu ja simmattu omalle painolle / ajotyylille, luistokytkintä muokattu sääntöjen puitteissa. Ja tottakai joka suunnalla kaatumasuojia... ;) Se olis enää vaan ohjausiskaria ja shifteriä vajaa valmis.
Ja kilvellinen / rekisterissä on. Omaan ajatusmaailmaani ei mahdu kilvettömien kisapyörien tuominen jokkikseen...
tällaiselta aloittelija pohjalta uskoisin et siinä on sellainen paketti kasassa et ei tarvi murehtia
onko siellä kilvettömiä mukana vai ei. eiköhän se kisailufiilis ole parasta jokkiksen antia
ja sen jälkeen voi siirtyä eteenpäin jos paukkuja ja intoa riittää. näin olen kuullut
mitään en asiasta tiedä kun en yhtään ole kisannut mutta ratapäivillä olen usein katsellut
kuinka kauniisti ne kilvellisten takavalot loistaa kun ne on ohittanut mut  ajelu_1

rranta

Rata-asfalttiin tuli tutustuttua olikohan se 2004 vai 2005 ku ei nyt oikein muistu mieleen. Motoparkin viikonloppu kaverin aprilia RSVn perässä yritin ajella. Se oli kyllä hauskaa vaan kaverin rsv meni sillä reissulla mutkasta ulos ei toivotulla tavalla... No ite jatkoin zx6r kawalla  tie ajelua ku ei tuntunu kaveripiirissä kellää olevan kiinnostusta ratahommeleihin. Vuonna 2007 mopo vaihtu nykyseen ja rata-ajo kyti koko ajan edellisen kaukasen, mutta erittäin positiivisen kokemuksen vuoksi. Se motopark oli SRRAn järjestämä. Kemora on itelle lähin rata ja vuonnna 2009 tuli sopiva mahdollisuus käydä kokeilemassa oliko se rata-ajo niin mukavaa. NO OLI! Siitä reissusta kai se sitten lähti. Kesällä 2009 ja 2010 tuli käytyä pari kertaa ihan yksinki ja pari kertaa oli kaveriki mukana pitämässä kädestä kiinni. Viime kesänä ajot olikin pääasiallisesti rata-ajoa. 500km tie ja yli 1500km Kemoraa. Talven aikana pyörää on muutettu paljon ja hommasin lasikuitu katteet. Lähinnä sen takia jos tulee vekkejä noita on halvempi helpompi korjata... Irrottelin vakiomuovit varastoon ja vaihdellaan niitä sitten sen mukaan miten tarvii. Jotenki huvittava ajatus ajaa hitaasti kilpapyörän näkösellä... No jos sitä vauhtia pikku hiljaa. Palo radalle on kova samaten oppimisen halu. Lähinnähän se itellä on sitä hitaasti kiiruhtamista nopeuden kasvattamiseen. Oispa jotenki tosi mukava saaha neuvoja, oppeja lisää, kun tuntuu, että noita rata-ajo painotteisia ajokursseja järjestetään jossain muualla ku täällä pohjosessa. Aika laiskasti tulee kierrosaikoja mittailtua enemmän se menee siihen ajamiseen, opetteluun ja miettimiseen. Pari kertaa viime kesänä mittasin race chronolla ja ulkosella gps mokkulalla ja tiukimmillaan mittaukerralla oli vauhti ollu 1.20 itteä lohdutti eniten kuitenki se ettei kierrosajoissa ollu kovin kovia heittoja. Pirelli rosso corsilla ajelin ja katurenkailla vielä tämäkin kesä ainaki alotetaan, kun en vielä ainakaan lämppäreitä omista. Uskosin että omassa ajossa on vielä niin paljon pielessä, että Pirelleillä päästään turvallisesti kovempaa. Tälle kesää vaihdoin supercorsa SP 't. Joskus Koivuniemen Mika sano ajaneensa 1.15 vakio pyörällä katu renkailla... Nykysissä katteissa ei kyllä oo edes mitään paikkaa mihin tuota mokkula käkkylää kiinnittää niin voi mittailut olla vielä harvemmassa. Laitan kyllä myöhemmin kuvan omasta ja tiimiin kuuluvan kaverin pyörästä tämän kesän väreillä tänne (kunhan valmistuu) sillä ajatuksella, että käykäähän moikkaamassa jos satutte yhtaikaa.  beer_2
Ai niin ja kuski vm 1973 jos se nyt kettään kiinnostaa...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: rranta - 19.02.12 - klo:11:01Nykysissä katteissa ei kyllä oo edes mitään paikkaa mihin tuota mokkula käkkylää kiinnittää niin voi mittailut olla vielä harvemmassa. Laitan kyllä myöhemmin kuvan omasta ja tiimiin kuuluvan kaverin pyörästä tämän kesän väreillä tänne (kunhan valmistuu) sillä ajatuksella, että käykäähän moikkaamassa jos satutte yhtaikaa.  beer_2
Ai niin ja kuski vm 1973 jos se nyt kettään kiinnostaa...

Ite oon teipannu GPS-mokkulan jesseteipillä takakatteen päälle ja puhelin on nykysellään nahkapuvun povitaskussa. Aiempi luuri oli pelkästään kierrosajan mittaukseen, joten pidin sitä tankin päälle teipattuna. Takakatteon tuolle GPS mokkulalla hyvä paikka, kun siinä ei mikään varjosta näkyvyyttä taivaalle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7