Yleensä ainakin isojen järjestäjien päivillä (Motorg ja MP-Tuki) kuskit on jaettu kolmeen ryhmään: Hidas (tai koulutus), keskinopea ja nopea. Pienempien järjestäjien päivillä on hieman kirjavammat käytännöt riippuen järjestäjästä, osallistujien määrästä ja nopeushajonnasta. Vapaita harjoitusvuoroja on, mutta niillä on yleensä treenamassa myös kisakuskeja, jolloin nopeuserot voivat olla turhan suuria. Kaikkien turvallisuus ja mukavuus kärsivät kun pahimmillaan nopeusero aloittelijan ja kisakuskin välillä on n. 150km/h.
Kukaan ei toki kiellä menemästä ensimmäistä kertaa radalle vapaalla vuorolla, mutta suosittelen kuitenkin aloittamaan esim. Motorgin, MP-tuen tai jonkun muun järjestäjän päiviltä, jossa on kouluttaja paikalla. Oikea ryhmä enskertalaisella on hidas (tai koulutusryhmästä). Tämä suositus siksi, että kouluttajan opastuksen avulla hommasta saa huomattavasti enemmän ja turvallisemmin irti ja vauhtikin kasvaa nopeammin.