BMW datalogger

Aloittaja app, 07.05.12 - klo:23:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

app

Mulla on nyt asennettuna BMW:n oma tiedonkeruusysteemi, joka käyttää mopon omia antureita. Ei ole vielä kaytössä, kun pitää odottaa että saa loput anturit, vai oliko se vain jousituksen anturi, joka puuttuu (en tiedä). Järjestelmä on sama, jota BMW käyttää joissain sarjassa tallin mopoissa. Tietoa tulee kuulemma sellainen määrä, että metsikössä ollaan ja syvällä kesäkuussa. Jarrupaineanturi tulee ainakin omasta abs-systeemistä.
Hintaa en pidäpahana ~600€, kun pitäisi olla todella pro-wärkki. Toimittaja opastaa käytön, joka ei kuulemma ole kovin vaikea, kun toimii suoraan asennuksen jälkeen mopon omilla jo olemassa olevilla sydeemeillä.
Olen itse melko kömpelö hitupuolella, kun vahvavirtapuolella olen työskennellyt sähköhommissa. Toivon mukaan saan varikoilla ja woorumilla apuja systeemiin paneutumisessa.

samalla laitettiin race-ecu, ja luistoneston pitäisi olla nyt tasan niin fiksu, kun se tämän firman mopoissa raasingpuolella on. Dunlopin kartat on ladattu, ja pykimiset ja käkkimiset olivat jo oman lyhyen kokeilutilaisuuden perusteella historiaa. Kokeilemalla vaan nyt lähden hakemaan sopivaa moodia kullekin seokselle. Rain-asenoissakin on 100% tehosta käytössä koko ajan, ja osannee säätää momenttia kallistuskulman ym mukaan, ilman että on-ooffiksi menee. Ei päästä pyöräyttämään kaiketi takasta kallellaan, vaikka vähän överikaasua tarjoaakin.

Voi olla että äskeinen sepustukseni sisältää virheitä, mutta kehoituksen mukaan annoin mopon luistella hitaiden mutkien avauksissa tahallani, ja ekaa kertaa never pystyin mootoripyörällä asfaltilla, tahallisesti laittamaan takapyörän hetkeksi luistoon. Olin todellakin revetä liitoksistani, kun toistoja tuli useampi samoissa mutkissa. Nurin en mennyt, vaan sitä en tiedä, johtuiko tuurista, vai fiksusta hitu-ukosta, eller akasta, mopon syövereissä.

murmela

07.05.12 - klo:23:19 #1 Viimeisin muokkaus: 07.05.12 - klo:23:20 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: app - 07.05.12 - klo:23:08
Mulla on nyt asennettuna BMW:n oma tiedonkeruusysteemi, joka käyttää mopon omia antureita. Ei ole vielä kaytössä, kun pitää odottaa että saa loput anturit, vai oliko se vain jousituksen anturi, joka puuttuu (en tiedä). Järjestelmä on sama, jota BMW käyttää joissain sarjassa tallin mopoissa. Tietoa tulee kuulemma sellainen määrä, että metsikössä ollaan ja syvällä kesäkuussa. Jarrupaineanturi tulee ainakin omasta abs-systeemistä.
Hintaa en pidäpahana ~600€, kun pitäisi olla todella pro-wärkki. Toimittaja opastaa käytön, joka ei kuulemma ole kovin vaikea, kun toimii suoraan asennuksen jälkeen mopon omilla jo olemassa olevilla sydeemeillä.
Olen itse melko kömpelö hitupuolella, kun vahvavirtapuolella olen työskennellyt sähköhommissa. Toivon mukaan saan varikoilla ja woorumilla apuja systeemiin paneutumisessa.

samalla laitettiin race-ecu, ja luistoneston pitäisi olla nyt tasan niin fiksu, kun se tämän firman mopoissa raasingpuolella on. Dunlopin kartat on ladattu, ja pykimiset ja käkkimiset olivat jo oman lyhyen kokeilutilaisuuden perusteella historiaa. Kokeilemalla vaan nyt lähden hakemaan sopivaa moodia kullekin seokselle. Rain-asenoissakin on 100% tehosta käytössä koko ajan, ja osannee säätää momenttia kallistuskulman ym mukaan, ilman että on-ooffiksi menee. Ei päästä pyöräyttämään kaiketi takasta kallellaan, vaikka vähän överikaasua tarjoaakin.
Onks sulla mitään dokumentteja pdf muodossa noista vehkeistä?
R-ECUsta, tiedonkeruusta, antureista.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Ei vielä. Luistonesto ja ecu on valmis, mutta tiedonkeruu otetaan käyttöön vasta kesäkuun alussa. Toimittajalle tuli itselleen samalainen, ja siihen syvennytään vasta sitten, kun on kaikki härpättimet toiminnassa. En tajuaisikaan mitään näistä. Laitan ilman muuta heti tänne viestin, kun homma saadaan toimimaan.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 07.05.12 - klo:23:33
Ei vielä. Luistonesto ja ecu on valmis, mutta tiedonkeruu otetaan käyttöön vasta kesäkuun alussa. Toimittajalle tuli itselleen samalainen, ja siihen syvennytään vasta sitten, kun on kaikki härpättimet toiminnassa. En tajuaisikaan mitään näistä. Laitan ilman muuta heti tänne viestin, kun homma saadaan toimimaan.
Siis mä tarkotin niinku käyttöohjeita/manuaaleja. Niist vois kattoo mitä kaikee noilla voi tehä. Löytyyks semmosii?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tonibergholm

Mulle on kanssa tulossa tuo buimurin oma tiedonkeruu/datalogger. Laitan tietoa kun saan sen vaan käsiini.

app

Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 08.05.12 - klo:06:29
Mulle on kanssa tulossa tuo buimurin oma tiedonkeruu/datalogger. Laitan tietoa kun saan sen vaan käsiini.

Hyvä! Nyt saan apuja käytön nikseihin.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.05.12 - klo:01:42
Lainaus käyttäjältä: app - 07.05.12 - klo:23:33
Ei vielä. Luistonesto ja ecu on valmis, mutta tiedonkeruu otetaan käyttöön vasta kesäkuun alussa. Toimittajalle tuli itselleen samalainen, ja siihen syvennytään vasta sitten, kun on kaikki härpättimet toiminnassa. En tajuaisikaan mitään näistä. Laitan ilman muuta heti tänne viestin, kun homma saadaan toimimaan.
Siis mä tarkotin niinku käyttöohjeita/manuaaleja. Niist vois kattoo mitä kaikee noilla voi tehä. Löytyyks semmosii?

Ei middää oo viel. Heti kun tulee, kaikki jakoon täällä.

app

08.05.12 - klo:06:59 #7 Viimeisin muokkaus: 08.05.12 - klo:07:10 käyttäjältä app
Muistin että kalistuskulmia antaa tämä myös, kun on luistoneston kanssa kimpassa tietysti, ja sen aktivoitumisista, mitä lie, tulee tietoa.
Niin, ja tästä seuraa se, että pääsee kiinni myös jarrupaine/kallistuskulma-lukuihin. Siitä saa revittyä jotain irti, paljonko on varaa puristaa lisää missäkin jarrussa vrt. Wehnä esim. Ei ihan välttämättä tarvii kokeilla puristamalla, missä kohtaa lukkiintuu, kun on kaveri joka sen pystyy tekemään, kaatumatta joka ikinen kerta.

tonibergholm

08.05.12 - klo:09:03 #8 Viimeisin muokkaus: 08.05.12 - klo:09:38 käyttäjältä tonibergholm
Tommoset tiedot dataloggerista saapi ulos, mukana tulevalla ohjelmistolla. Liitteessä lisää infoa.
Speed [km/h] Vehicle speed
V_Front [km/h] Front-wheel speed
V_Rear [km/h] Rear-wheel speed
RPM [1/min] Engine speed
Bank_dtc [°] Bank angle from bank-angle sensor
Grip_pos [%] Driver input at throttle twistgrip
Throttle [%] Throttle-valve position
T_eng [°C] Engine coolant temperature
Gear [ # ] Current gear
Brake_f Front brake actuated
Brake_r Rear brake actuated
Brake_pres_f[%] Braking pressure, front wheel cylinder
Brake_pres_r[%] Braking pressure, rear wheel cylinder
Slip [%] Slip between front and rear wheels
Re_dtc_spn Relative DTC torque reduction from traction control
Re_dtc_tot Relative DTC torque reduction from traction control,
precontrol and other limiting functions
ABS_Status Channel computed from Brake_f, Brake_r, ABS_stat and
ABS_act
ABS_stat 1 = ABS activated, 0= ABS deactivated
ABS_act ABS intervention
V_Sat [km/h] Vehicle speed from GPS signal
V_GPS [km/h] Corrected vehicle speed from GPS signal
Banking_GPS [°] Bank angle from GPS signal
A_Lon_GPS [m/s2] Longitudinal acceleration from GPS signal
A_Lat_GPS [m/s2] Lateral acceleration from GPS signal
GPS_Yaw [°/s] Rate of yaw from GPS signal
GPSValid GPS signal present
0= no GPS signal present
1= GPS signal present
ValidSat Number of GPS satellites available
Course [°] Vehicle heading from GPS signal
Altitude [m] Altitude above sea level
Longitude [°] Geographical GPS coordinate of longitude
Latitude [°] Geographical GPS coordinate of latitude
HHMM Time in hours and minutes relative to Greenwich Mean Time
SSHH Seconds and hundredths of second
Time_diff [sec] Time difference between measurements per lap

app

Ihan jokaista en ymmärtänyt, mutta jos ei nämä riitä palsta-analyyseihin, niin sitten pitää hankkia kuskille myös oma tiedonkeruu (mulla on jo (Polar RS800)) ass_1

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 08.05.12 - klo:13:47
Ihan jokaista en ymmärtänyt, mutta jos ei nämä riitä palsta-analyyseihin, niin sitten pitää hankkia kuskille myös oma tiedonkeruu (mulla on jo (Polar RS800)) ass_1
Kyllähän tosta puuttuu esim renkaan lämpötila-anturit.  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 08.05.12 - klo:15:17
Lainaus käyttäjältä: app - 08.05.12 - klo:13:47
Ihan jokaista en ymmärtänyt, mutta jos ei nämä riitä palsta-analyyseihin, niin sitten pitää hankkia kuskille myös oma tiedonkeruu (mulla on jo (Polar RS800)) ass_1
Kyllähän tosta puuttuu esim renkaan lämpötila-anturit.  :)

Ja onpa myös oleellinen tieto. Moottorin lämmön näyttää, vaikka ei  kiinnosta pätkääkään.
Nyt ois sulle hommia Nurmela. Mites tämä viritettäisiin?

tonibergholm

Dataloggeri saapui, vkl:na jos pääsis sitä kokeilemaan alastaroon.

app

Luulin etä datalogger oli jo asennettu, mutta tänään kuulin puhelimessa, että sekin tuli vasta tänään  reps_1. Hyvä minä. Näillä tekniikan avuilla ei ainakaan tehdä hommia liian monimutkasix.
olisikohan tonibergholmin kanssa samasta paikasta tilattu?

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 08.05.12 - klo:17:57
Ja onpa myös oleellinen tieto. Moottorin lämmön näyttää, vaikka ei  kiinnosta pätkääkään.
Nyt ois sulle hommia Nurmela. Mites tämä viritettäisiin?
Lyö mulle ne manuskat käteen niin mä kerron.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal