Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:23
Keskipakovoima on termi, jota käytetään yläasteella, kielletään käyttämästä lukiossa ja yliopistossa kerrotaan, että pitäisi puhua keskeiskiihtyvyyden aiheuttamasta näennäisvoimasta, mutta keskipakovoima on puhekielessä helpompi termi.
Ja lehdissä kirjoitellaan usein henkilön syyllistyneen surmaan ja puhutaan surmaajista, vaikka surmasta tuomitaan Suomessa äärimmäisen harvoin, pääsääntöisesti murhasta (murhaaja), taposta (tappaja), lapsensurmasta silloin tällöin ja kuolemantuottamuksista ja törkeistä vastaavista myöskin usein. Surmasta tietääkseni ei edes joka vuosi tuomita ketään, muutama tapaus vuosikymmenessä.
Ammattiterminologia on ammattiterminologiaa ja puhekieli puhekieltä. Minulle pateettinen tarkoittaa mahtipontista, anglismien raiskaamille taasen säälittävää.
Tarkempaan filosofiseen tarkasteluun kun siirrytään, niin ei olekaan enää aivan varmaan ollaanko me ylipäätään olemassa vaiko ei. Allekirjoittanut ymmärtää termin keskipako(is)voima siten, että kun joutuu pyörivään härveliin niin posket pullottaa jos ovat sivusuuntaan ja härveli kieppuu niin paljon että oksu tulee. Veikkaisin, että valtaosa tämänkin lukijoista pääsee juuri ja juuri kartalle mistä kyse kun puhutaan keskipakovoimasta ja jos kerrotaan pyörän painavan 160 kg, niin se riittää minulle enkä jaksa pohtia sitä painaako pyörä tuon verran vai johtuuko se painovoimasta joka täällä on hieman eri kuin päiväntasaajalla Marsista puhumattakaan. Mustassa aukossa mun mopossa menisi varmaan renkaat lyttyyn vaikka en tiedä onko siellä painovoimaa vai imuvoimaa vai ehkä Jeesus.
Jotta liippaisi edes vähän asiaa, niin mä laitan painot teipillä kiinni ja toisen suojaksi päälle. Kertaakaan ei ole irronneet näiden vuosien aikana ja vanne säilyy siistinä.