Vanteiden tasapainotus

Aloittaja Jukka_R, 08.05.12 - klo:15:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka_R

08.05.12 - klo:15:59 Viimeisin muokkaus: 08.05.12 - klo:22:11 käyttäjältä JTK
Itse olen tasapainottanut takavanteet ja renkaat siihen suoraan. Ei hirveästi heitä ja kun yhdistelmään tyrkkää vetopakan jne, niin se 5 gr sinne tai tänne on täysin epäolennaista. Etusen sitten kunnolla joka kerta. Jos on kiiru, niin kannattaa laitella etuvanteisiin valmiiksi teipit (samaa väriä kuin vanne, niin ei erota edes koko teippiä, ainakin mun pyörä on aina niin paskainen ettei varmasti erota) ja siihen sitten painot lätkii. Pihinä ja etenkin köyhänä laitan aina myös teipin painojen päälle, niin voi käyttää samoja painoja vuodesta toiseen.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Teemu Tanila

08.05.12 - klo:16:08 #1 Viimeisin muokkaus: 08.05.12 - klo:22:11 käyttäjältä JTK
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 08.05.12 - klo:15:59
Itse olen tasapainottanut takavanteet ja renkaat siihen suoraan. Ei hirveästi heitä ja kun yhdistelmään tyrkkää vetopakan jne, niin se 5 gr sinne tai tänne on täysin epäolennaista. Etusen sitten kunnolla joka kerta. Jos on kiiru, niin kannattaa laitella etuvanteisiin valmiiksi teipit (samaa väriä kuin vanne, niin ei erota edes koko teippiä, ainakin mun pyörä on aina niin paskainen ettei varmasti erota) ja siihen sitten painot lätkii. Pihinä ja etenkin köyhänä laitan aina myös teipin painojen päälle, niin voi käyttää samoja painoja vuodesta toiseen.

Mulla on myös vanteet tasapainotettu mutta toistaiseksi jaksellu tasapainotella renkaiden kanssakin. Mun kokemuksen mukaan n. 100g tai hieman yli heitto takarenkaassa alkaa tuntua tärinänä eli siinä mielessä painoja ei välttämättä kyllä tarvi jos vanne on tasapainossa eikä rengas ole mikään poikkeusyksilö. Yleensä se rengas tuntuu vaativan about 20-60g että saa tasapainoon. Etunen tosiaan taitaa olla herkempi tasapainon kanssa, jos se vaatii paljon painoja niin kannattaa myös jakaa molemmille puolille vannetta.

Teemu

Raaseri

08.05.12 - klo:16:37 #2 Viimeisin muokkaus: 08.05.12 - klo:22:12 käyttäjältä JTK
Pakko kai kirjoittaa tähänkin. Sekä SBK että MotoGP varikoilla rengaspalvelu kuuluu asiaan. Ts tiimit rahtaa vanteet rengasvalmistajan rekkaan ja saa uusilla kumeilla takas. Mitä tapahtuu tiimin pilttuussa, ne repii rengasvalmistajan laittamat painot huitulaan ja puntittaa 2,5g tarkkuudella uusiksi. Miksiköhän. Olipa yksi suomalainenkin aikanaan palkattu Klaffi-tiimiin tekemään nimenomaan tämä asia (toki muitakin hommia oli).

Radalla epätasapainoa ei huomaa, koska nopeus muuttuu jatkuvasti. Sama asia kuin autolla, vapina ja tutina tuntuu jollain tietyllä nopeudella. Esim jääratapyörässä puntituksella huiput nousi liki 20km/h. On täyttä järjenköyhyyttä olla näkemättä vaivaa puntituksessa ja uhrata satoja euroja renkaisiin. Sillä ON vaikutusta asiaan onko se puntissaan vai ei. Ja rataspakka pyörii oman laakerinsa varassa ja on huomattavan pienikehäinen, joten sen vaikutus on todellakin pieni.

Ainakin Dunlopeilla takavanteeseen saa laittaa 20-80g, eikä ne suinkaan mene samaan kohtaan vaikka venttiilimerkkiin kumin kohdistaakin.

Jukka_R

08.05.12 - klo:17:41 #3 Viimeisin muokkaus: 08.05.12 - klo:22:12 käyttäjältä JTK
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 08.05.12 - klo:16:37
Esim jääratapyörässä puntituksella huiput nousi liki 20km/h.

Ilmankos ne menevät Motoparkissa heittämällä ohi pääsuoralla :)
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Raaseri

08.05.12 - klo:19:47 #4 Viimeisin muokkaus: 08.05.12 - klo:22:12 käyttäjältä JTK
Huono esimerkki, koska vannelukkojen kanssa heitto on hurja. Mutta pointti on oikea. Mopolla ei juuri tasanopeutta radalla ajeta, eroa on vaikea huomata. Mutta jos sen eron tuntee stongissa etusessa, vaikuttaa se ihan samalla tavalla takaa. Hanurilla sitä ei vaan tunne.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 08.05.12 - klo:19:47
Huono esimerkki, koska vannelukkojen kanssa heitto on hurja. Mutta pointti on oikea. Mopolla ei juuri tasanopeutta radalla ajeta, eroa on vaikea huomata. Mutta jos sen eron tuntee stongissa etusessa, vaikuttaa se ihan samalla tavalla takaa. Hanurilla sitä ei vaan tunne.

Mä nyt ymmärrän tekniikasta yhtä paljon kuin Tukiainen seksikkäistä tanssiliikkeistä, mutta öljyt vaihdan 500 km välein ja jos aikaa on (mulla ei juurikaan muuta ole) niin olen sekä etusen että takasen tasapainottanut. Kerran joku Kemoralla avustikin. Ihmettelin kun pääsuoralle lähtiessä poskihampaista lähti paikat ja suuhun jäänyt kahvikerma muuttui vaahdoksi. Joku hassuttelija oli laittanut 150 gr limppuja etuvanteeseen. Tosi hauska pila. Harmi ettei kukaan ilmoittautunut.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Yks hifistelypontti asiaan on ett jos se etu- tai takapyörä on vähänkin epätasapainossa, niin vaimennin joutuu vaimentamaan sitäkin liikettä ja kuumenee turhaan.
Samoin rengas elää turhaan, ja pitokin on karvan verran heikompi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Juha_K

27.06.12 - klo:22:04 #7 Viimeisin muokkaus: 28.06.12 - klo:12:36 käyttäjältä Juha
Ilmeisesti turvalliseksi tavaksi todettu jesarikiinnitys painoille? Olisi edullisempaa, eikä jäisi liimajälkiä vanteeseen. :)
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

bro

Itse tasapainotan renkaat joka kerta. Jesarikiinnitys vanteiden värisellä teipillä on huippukätevä ja tyylikäs ratkaisu painojen kiinnittämiseen :D

Katsokaa sitten pelkästä vanteestakin se raskain kohta, mulla ei ainakaa kahdessa viimeisimmässä mopossa ole ollut venttiilin kohdalla.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Juha - 27.06.12 - klo:22:04
Ilmeisesti turvalliseksi tavaksi todettu jesarikiinnitys painoille? Olisi edullisempaa, eikä jäisi liimäjälkiä vanteeseen. :)

Hyvin pysyy jessellä kiinni ja keskipakovoimahan painaa kuitenkin painoja vannetta vasten, joten ihan hirveitä voimia tuon teipin ei tartte kestää.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: Juha - 27.06.12 - klo:22:04
Ilmeisesti turvalliseksi tavaksi todettu jesarikiinnitys painoille? Olisi edullisempaa, eikä jäisi liimäjälkiä vanteeseen. :)

Hyvin pysyy jessellä kiinni ja keskipakovoimahan painaa kuitenkin painoja vannetta vasten, joten ihan hirveitä voimia tuon teipin ei tartte kestää.

Varmasti pysyy. Keskipakovoima on mielenkiintoinen termi, sitä kun ei oikeasti ole edes olemassa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 28.06.12 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: Juha - 27.06.12 - klo:22:04
Ilmeisesti turvalliseksi tavaksi todettu jesarikiinnitys painoille? Olisi edullisempaa, eikä jäisi liimäjälkiä vanteeseen. :)

Hyvin pysyy jessellä kiinni ja keskipakovoimahan painaa kuitenkin painoja vannetta vasten, joten ihan hirveitä voimia tuon teipin ei tartte kestää.

Varmasti pysyy. Keskipakovoima on mielenkiintoinen termi, sitä kun ei oikeasti ole edes olemassa.

Keskipakovoima on termi, jota käytetään yläasteella, kielletään käyttämästä lukiossa ja yliopistossa kerrotaan, että pitäisi puhua keskeiskiihtyvyyden aiheuttamasta näennäisvoimasta, mutta keskipakovoima on puhekielessä helpompi termi.  knuppel_2
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

28.06.12 - klo:09:04 #12 Viimeisin muokkaus: 28.06.12 - klo:09:07 käyttäjältä app
???
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:23
Lainaus käyttäjältä: app - 28.06.12 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: Juha - 27.06.12 - klo:22:04
Ilmeisesti turvalliseksi tavaksi todettu jesarikiinnitys painoille? Olisi edullisempaa, eikä jäisi liimäjälkiä vanteeseen. :)

Hyvin pysyy jessellä kiinni ja keskipakovoimahan painaa kuitenkin painoja vannetta vasten, joten ihan hirveitä voimia tuon teipin ei tartte kestää.

Varmasti pysyy. Keskipakovoima on mielenkiintoinen termi, sitä kun ei oikeasti ole edes olemassa.

Keskipakovoima on termi, jota käytetään yläasteella, kielletään käyttämästä lukiossa ja yliopistossa kerrotaan, että pitäisi puhua keskeiskiihtyvyyden aiheuttamasta näennäisvoimasta, mutta keskipakovoima on puhekielessä helpompi termi.  knuppel_2

Niin, ja ammattikorkeakoulussa, vai mikä w nykyään lienee (ex tekninen opisto) samma här ass_1

Juha_K

28.06.12 - klo:10:10 #13 Viimeisin muokkaus: 28.06.12 - klo:12:36 käyttäjältä Juha
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: Juha - 27.06.12 - klo:22:04
Ilmeisesti turvalliseksi tavaksi todettu jesarikiinnitys painoille? Olisi edullisempaa, eikä jäisi liimajälkiä vanteeseen. :)

Hyvin pysyy jessellä kiinni ja keskipakovoimahan painaa kuitenkin painoja vannetta vasten, joten ihan hirveitä voimia tuon teipin ei tartte kestää.

Juu, sitä mä ajattelin kanssa, että ei se sieltä kovin herkästi lennä pois. Kadulla kun tulee myös ajettua niin ei ole sen takia tullut käytettyä jessemenetelmää. Nyt kun tulee käytettyä slicksejä toisella vanteella, niin voisi alkaa tekeen tasapainotukset tuolla tavalla. :)
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.06.12 - klo:08:23
Keskipakovoima on termi, jota käytetään yläasteella, kielletään käyttämästä lukiossa ja yliopistossa kerrotaan, että pitäisi puhua keskeiskiihtyvyyden aiheuttamasta näennäisvoimasta, mutta keskipakovoima on puhekielessä helpompi termi.  knuppel_2

Ja lehdissä kirjoitellaan usein henkilön syyllistyneen surmaan ja puhutaan surmaajista, vaikka surmasta tuomitaan Suomessa äärimmäisen harvoin, pääsääntöisesti murhasta (murhaaja), taposta (tappaja), lapsensurmasta silloin tällöin ja kuolemantuottamuksista ja törkeistä vastaavista myöskin usein. Surmasta tietääkseni ei edes joka vuosi tuomita ketään, muutama tapaus vuosikymmenessä.

Ammattiterminologia on ammattiterminologiaa ja puhekieli puhekieltä. Minulle pateettinen tarkoittaa mahtipontista, anglismien raiskaamille taasen säälittävää.

Tarkempaan filosofiseen tarkasteluun kun siirrytään, niin ei olekaan enää aivan varmaan ollaanko me ylipäätään olemassa vaiko ei. Allekirjoittanut ymmärtää termin keskipako(is)voima siten, että kun joutuu pyörivään härveliin niin posket pullottaa jos ovat sivusuuntaan ja härveli kieppuu niin paljon että oksu tulee. Veikkaisin, että valtaosa tämänkin lukijoista pääsee juuri ja juuri kartalle mistä kyse kun puhutaan keskipakovoimasta ja jos kerrotaan pyörän painavan 160 kg, niin se riittää minulle enkä jaksa pohtia sitä painaako pyörä tuon verran vai johtuuko se painovoimasta joka täällä on hieman eri kuin päiväntasaajalla Marsista puhumattakaan. Mustassa aukossa mun mopossa menisi varmaan renkaat lyttyyn vaikka en tiedä onko siellä painovoimaa vai imuvoimaa vai ehkä Jeesus.

Jotta liippaisi edes vähän asiaa, niin mä laitan painot teipillä kiinni ja toisen suojaksi päälle. Kertaakaan ei ole irronneet näiden vuosien aikana ja vanne säilyy siistinä.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Powered by EzPortal