Uusimmat

30 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Lithium akkua

Aloittaja Tomppa, 16.05.12 - klo:09:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: SMR - 13.03.15 - klo:16:18
Jotenkin tuntuu tuo jännitteensäädin vika oudolle, sillä lyijyakku toimii normaalisti.
Ei vika, vaan sekoaa. Jos se on suunniteltu antamaan tiettyä jännitettä ja virtaa, joka on balanssissa lyijyakun nimellisjännitteen kanssa, niin mitä se säädin tuumaa siitä että akun nimellisjännite onkin suurempi ja haukkaa ilosesti virtaa maksimijännitteelläkin? 4-kennosen Lifepo4:n maksimi latausjännite jotain 14,4V. Kyllähän lyijyakunkin latausjännite nousee noihin lukemiin kun akku on täynä, mutta lyijyakku ei juurikaan ota virtaa enää 12,7 voltin jälkeen.
Mutta tosiaankin ihan vaan mutuarpaveikkaus, en tunne jännitteensäätimen sielunelämää sen kummemmin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

JULLE

Nostellaas taas tätä aihetta kun ainakin itselle on talven jäljiltä ajankohtaista akun vaihto kun aikaisempi vakioakku oli kuollut talven aikana...

Osaako joku (Murmela?) selittää tällaselle täysin turistille, onko tollanen LiFePo akku OK vaihtoehto "katu"&rata-pyörään (GSXR1000) vakio akun sijaan?  Eli hakusessa ei ole seikkailu sähkälaitteiden parissa vaan käyttövarma mopo kesän rientoihin.

Lähinnä kiinnostaa, mitä riskejä tuollasessa akussa voi olla vakio akkuun verraten? Tarvitseeko akkua ladata enemmän kuin vakioakkua? Voiko akku esim. vian syntyessä rikkoa mopon sähköjä tai jopa syttyä palamaan? Onko muuta huomioitavaa?
Ja lopuksi, mistä akku ja laturi kannattaa hankkia? Hobbykingissä molempia näytti olevan useita vaihtoehtoja... Eli suorat linkit akulle ja laturille.

Kiitoksia!
-Julle
-Provosoiva kilpikuski

TommoKe

#47
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

murmela

Lainaus käyttäjältä: JULLE - 10.04.17 - klo:20:46
Osaako joku (Murmela?) selittää tällaselle täysin turistille, onko tollanen LiFePo akku OK vaihtoehto "katu"&rata-pyörään (GSXR1000) vakio akun sijaan?  Eli hakusessa ei ole seikkailu sähkälaitteiden parissa vaan käyttövarma mopo kesän rientoihin.
Lifepo-akku on ominaisuuksiltaan ja ominaisjännitteeltään sopiva tavallisen akun korvaajaksi.
Ainoa huono puoli on se että nollakeleissä virranantokyky voi olla heikko. Siihen yksi kikka on pistää ajovalot päälle ja odottaa että akku hieman lämpenee.
Lämpösillä keleillä taasen Lifepon hyvä puoli on se että se antaa paljon enemmän käynnistysvirtaa verrattuna tavalliseen akkuun.

Lainaa
Lähinnä kiinnostaa, mitä riskejä tuollasessa akussa voi olla vakio akkuun verraten?
Omien kokemusten mukaan tommonen lifepo kestää aika huonoa kohtelua. Eli en näe mitään varsinaista riskiä.
Lainaa
Tarvitseeko akkua ladata enemmän kuin vakioakkua?
Ei.
Lainaa
Voiko akku esim. vian syntyessä rikkoa mopon sähköjä
Kaikkihan on mahdollista, mutta en ny äkkiseltään keksi miten tavis ja lifepo eroais ton osalta.
Lainaa
tai jopa syttyä palamaan?
Lifepo-akku ei varsinaisesti syty palamaan, vaan lähinnä kuumenee ja savuaa.
Lipo-akku sitten taasen palaa oikein ilosella ja isolla liekillä ja nopeasti.
Lainaa
Onko muuta huomioitavaa?
Lifepo-akussa kannattaisi olla balansointiliitin. Tosin ilmankin sitä näyttää popula pärjänneen.
Lainaa
Ja lopuksi, mistä akku ja laturi kannattaa hankkia? Hobbykingissä molempia näytti olevan useita vaihtoehtoja... Eli suorat linkit akulle ja laturille.
Haluatko itse viritellä vai olisko suoraan paikoilleen asennettava parempi vaihtoehto?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

JULLE

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.04.17 - klo:07:38
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 10.04.17 - klo:20:46
Osaako joku (Murmela?) selittää tällaselle täysin turistille, onko tollanen LiFePo akku OK vaihtoehto "katu"&rata-pyörään (GSXR1000) vakio akun sijaan?  Eli hakusessa ei ole seikkailu sähkälaitteiden parissa vaan käyttövarma mopo kesän rientoihin.
Lifepo-akku on ominaisuuksiltaan ja ominaisjännitteeltään sopiva tavallisen akun korvaajaksi.
Ainoa huono puoli on se että nollakeleissä virranantokyky voi olla heikko. Siihen yksi kikka on pistää ajovalot päälle ja odottaa että akku hieman lämpenee.
Lämpösillä keleillä taasen Lifepon hyvä puoli on se että se antaa paljon enemmän käynnistysvirtaa verrattuna tavalliseen akkuun.

Lainaa
Lähinnä kiinnostaa, mitä riskejä tuollasessa akussa voi olla vakio akkuun verraten?
Omien kokemusten mukaan tommonen lifepo kestää aika huonoa kohtelua. Eli en näe mitään varsinaista riskiä.
Lainaa
Tarvitseeko akkua ladata enemmän kuin vakioakkua?
Ei.
Lainaa
Voiko akku esim. vian syntyessä rikkoa mopon sähköjä
Kaikkihan on mahdollista, mutta en ny äkkiseltään keksi miten tavis ja lifepo eroais ton osalta.
Lainaa
tai jopa syttyä palamaan?
Lifepo-akku ei varsinaisesti syty palamaan, vaan lähinnä kuumenee ja savuaa.
Lipo-akku sitten taasen palaa oikein ilosella ja isolla liekillä ja nopeasti.
Lainaa
Onko muuta huomioitavaa?
Lifepo-akussa kannattaisi olla balansointiliitin. Tosin ilmankin sitä näyttää popula pärjänneen.
Lainaa
Ja lopuksi, mistä akku ja laturi kannattaa hankkia? Hobbykingissä molempia näytti olevan useita vaihtoehtoja... Eli suorat linkit akulle ja laturille.
Haluatko itse viritellä vai olisko suoraan paikoilleen asennettava parempi vaihtoehto?


Kiitos Murmela!
Eli nyt tarvittaisiin aivan valmis paketti (akku ja laturi). Taidot riittävät akun lataamiseen.


-Provosoiva kilpikuski

JULLE

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE
-Provosoiva kilpikuski

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE

Telttapatja ja nippuside on toimiva ratkaisu akun kokorajoittuneisuuteen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE


Tämmönen lienee helppo vaihtoehto:
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/suzuki/gsx-r1000/2010/shorai-litium-akku-12v-18ah-a-navat-kotelo-1/

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE


Sinne voi kannattaa otta yhteyttä ja kysyä lähettäsivätkö kumminkin vaikka maarahtina? Hinta on oikea ja tuolta otettiin laturitkin samalla reilu vuosi sitten.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

JULLE

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 11.04.17 - klo:12:19
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE


Tämmönen lienee helppo vaihtoehto:
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/suzuki/gsx-r1000/2010/shorai-litium-akku-12v-18ah-a-navat-kotelo-1/

Juu, olis helppo mutta niin suolasen hintanen että ei pysty.
-Provosoiva kilpikuski

JULLE

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.04.17 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE

Telttapatja ja nippuside on toimiva ratkaisu akun kokorajoittuneisuuteen.

Juu ratkaisu löytyy kyllä mutta olen koittanu välttää noita nippuside yms virityksiä..
-Provosoiva kilpikuski

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:13:39
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.04.17 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE

Telttapatja ja nippuside on toimiva ratkaisu akun kokorajoittuneisuuteen.

Juu ratkaisu löytyy kyllä mutta olen koittanu välttää noita nippuside yms virityksiä..

Ei nippuside ole viritys, se on pulttia kevyempi kiinnitystarvike. 😂
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Hyvinhän se on jo jos nippareilla pärjää...

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:13:37
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 11.04.17 - klo:12:19
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 11.04.17 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 10.04.17 - klo:22:03
Otin pois linkin. Carpimoto lopettanu noitten akkujen lähettelyn suomeen. Käyttäävät lentorahtia pääsääntöseen ja jotain rajoituksia/ hinnan nousua rahdissa lie?

Tää olikin kiinnostava.
Aika paljon fiksumpi asentaa tollanen akku jossa ulkokuori olisi saman kokoinen kuin alkuperäisessä...

-JULLE


Tämmönen lienee helppo vaihtoehto:
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/suzuki/gsx-r1000/2010/shorai-litium-akku-12v-18ah-a-navat-kotelo-1/

Juu, olis helppo mutta niin suolasen hintanen että ei pysty.


Vastaavia edullisempia löytyy ainakin motonetista ja biltemasta.

Kolmone

Bilheveten Lifepo4-akku (80-174) maksaa 109 eur, jolla voi korvataYuasan YUA-YTZ10S (sopii mm. R6:een ja 600 Gixxeriin jne.).
Onko kenelläkään tästä kokemusta?
http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/80-174_man.pdf
Suzuki PV