Lainaus käyttäjältä: jarska - 24.07.12 - klo:20:29
Kiitos mic, pitää yrittää korjata jarrutuksen ja vauhdin suhdetta.
Sitä näköjään keskittyy yhteen asiaan ja unohtaa toisen.
Uskon tähän kuin vuoreen: Jarrulla mutkiin tuloa pitää harjoitella sillä radalla, millä on eniten ajanut. Kun sinulla on jo se rytmi mutkien välissä selkärangassa, ja pidempien suorien päissä jarrupaikat. Lisäksi linjat on jo vakioituneet, vaikka persiistä olisivatkin. Silloin vasta sinä voit keskittyä jättämään kierros kierrokseltä jarrua aavistuksen myöhemmäksi. Voit myös tulla erilaisella tavalla kokeeksi mutkaan; aloita jarru aavistuksen aikaisessa, ja tule mutkaan pehmeämmällä jarrulla, jolloin mopo ei nyökkäile, samalla päästen apeksiin asti painaen. Justiina tällä viimeisellä tyylillä paransin aika-ajossa keralla perjantain parasta 1.28.15--->1.26.5. En ollut uskoa silmiäni, kun menin katsomaan tuloksia. Luulin ajaneeni ~1.29-1.30 vauhtia.
Kemoraan Jarska viikonlopuksi mukaan (jos on harjoitusaikaa ei-kisailijoille). Ajellaan kimpassa, kun ollaan siellä saman vauhtisia, ja tehdään enkat. Renkaita piisaa mulla, kun on jäänyt ihan liian vähäisiksi ratapäivät tänä kesänä sateiden ja kiireiden takia.
Eri ratojen kiertely aloittelijoilla, kuten me, ei tee muuta kun sekottaa pakkaa koko ajan, kun aina kaikki lähtee nollapisteestä.
Itse opin aikanaan ajamaan Slotracingia kotiradalani, joka oli meidän talonmiesasunnon isossa salissa. Sain luvan ajaa radalla joka ilta iitsekseni, kun hoidin akustoja ja ylläpidin rataa. Niin meni muutama vuosi, ja kun sain rahaa sen verran kasaan, että menin ekaa kertaa Helsinkiin aivan erilaiselle radalle, opin sen noin tunnissa, ja kisassa otin ylivoimaisen voiton G20-luokassa. Helsinkiläiset ihmetteli kun täysin tuntematon maalaispoika tuli ja pesi heidät kotiradallaan. Eivät tienneet, että olin ainoa Suomessa, jonka oman huoneen oven takana oli rata, jota tahkosin kaiket illat innostuspäissäni. Muut saivat harjoitella ehkä 2 iltana viikossa pari hassua tuntia. Kahtena seuraavana vuonna voitin lähes kaikki kisat, johin osallistuin, SM:N Seinäjoella samaan tyyliin; 1 tunti rataan tutustumista, ja ekalta kierrokselta lähtien vedin kaulaa muihin. Ei auttanut kokeneemman Seinäjokelaisen, edellisvuoden saman luokan mestarin kotiratakaan.
Sinuna opettelisin mahdollisimman paljon vaan siellä Kemorassa ajamista. Kun siellä pääset 1.12, niin ei mitään hätää sen jälkeen vaikkapa Alastarossa. Päivässä rata tutuksi, ja kisaan.
Mototiikka on tärkein, ja se tulee vaan treenaamalla. Ei mitään apua näistä palstateoretisoinneista lopulta. Ja jos on mahdollisuus, aina kannattaa mennä näiden kisakokemusta omaavien ajajien ratakursseille, niin saa perustan oikeaoppiselle harjoittelulle. Itse sen jälkeen työstämään oppeja rutiiniksi.