Uusimmat

16 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Ratakehityksen virstanpylväät

Aloittaja jarska, 05.02.12 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 29.01.13 - klo:16:27
Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.01.13 - klo:14:39
No just, mun päälle kun on juurikin myrkkyä nuot nopeet vauhtimutkat, ei millään uskalla vetää.
Mikä lääkkeeksi, rohkeesti vaan vauhtia lisää -asenteella- kaikki-tai ei mitään-menkööt vaikka nurin- vai?

Aja enemmän ja selittele itsellesi vähemmän. Jos sulta ei löydy (enää) luontaista reikäpäätä, kuten yleensä käy sun kaltaisille elämän ehtoo puolella oleville ikääntyville ihmisille, niin veikkaisin että ainoa keino on ajaa enemmän ja sitä kautta hankkia enemmän rutiinia siihen ajamiseen. Se rutiinin muodostuminen alentaa kummasti stressikerrointa, vaikka vauhti kasvaisikin.

Toinen seikka on se ett jos sä jatkuvasti selität itse itsellesi että pelkäät nopeita mutkia, niin se sitten realisoituu siellä radalla, joka kerta. Ja kun huomaat radalla pelkääväs nopeita mutkia, niin sit varikolla jatkat sitä itseään ruokkivaa oravanpyörää, kun mietit sitä että pelkäät nopeita mutkia. Ts itsesuggestio toimii niin hyvässä kuin pahassa, halusi tai ei, teki sitä tietoisesti tai ei.

Yksi asia mikä voi suuresti vaikuttaa kokemattoman kuskin ressaamisiin nopeissa mutkissa on se että ajoasento on paska ja sen takia kroppa ja varsinkin kädet on liian jäykät. Hitaissa mutkissa nuo seikat eivät vaikuta käytännössä mitään koska ohjausliikkeet voivat olla hitaita ja kankeita ja tökkiviä, koska suurikaan virhe ei välttämättä aiheuta muuta kuin päänsisäisen toteamuksen "Vituix Män".
Mutta nopeissa mutkissa ne pienetkin virheet ovat todellista myrkkyä koska ne kertautuu välittömästi suurena muutoksena mopon elämisenä/ suunnassa/ ajolinjassa/ sijannissa radalla.

Erittäin hyviä vinkkejä, kiitos.
Ehtoopuoleen en voi vaikuttaa, muuhun kyllä, jopa niin että eräs(kin) nuorempi jää taakse, taas kerran.

Pitääpä oikeen psyykata ens kesänä, en muutenkaan osaa oikeen pelätä mitään niin miksi nyt näitä vauhtimutkia sitten, teen parannuksen.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 29.01.13 - klo:15:03
No nopeushan ei nouse kuin nostamalla. Moni kilpaurheilu tai siihen verratava suoritus perustuu itsensä ylittämiseen. Kyllä vaikkapa voimannostossa enemmän nostetaan kuin hyvältä tuntuu. Perustuu kai omaan kykyyn sietää epämiellyttävää kipua/tunnetta suoritusta tehdessä.

Tietty se vauhdinnosto kannattaa tehdä sellaisissa harppauksissa kuin on kullekin järkevää. Voi olla fiksumpaa nostaa vaikkapa aiempaa kaarrenopeutta 160km/h:sta 180km/h, kuin kerralla 220km/h. Kun usko loppuu kesken suorituksen - se on taas tuttu maa-taivas-maa-taivas-maa-ambulanssi.

Itselleni ei koskaan missään lajissa mikään sadasosa kerrallaan hinkkaus ole toiminut. Joka kerta kun jotain haluaa tehdä erilailla, en osaa/saa vietyä tuotantoon mitään minimaalisia korjauksia. Sama jutttu kuin ohituksissa. Ei mitään arpomisia vaan paikka odottaen ja sitten päätöksellä ohi. Jarrumerkin siirto, ensin löytää paikka missä nykyisin jarruttaa ja sitten siitä reilusti ohi kun kerran aikoo. Ja kesät on niin lyhyitä että vauhdin keräämiseen olisi mennyt ihmisikä jollain hinkkausmetodilla. Nurjana puolena voi sitten olla konttaus, mutta sekin vähän kuuluu lajiin.

Tässä myös hyviä vinkkejä ja vähän kauniimmassa muodossa kuin tuolla nuorella kollilla, kiitos.

Voipi silti olla ettei mun ajotyylillä/asenteella ajamiseen kovin äkkiä nosteta niitä nopeuksia, kuten ei tähänkään saakka, mut pikkuhiljaa.
Sen lupaan että lujempaa kyl työnnetään vauhtimutkiin kuin viime kesänä, peesissä tai ilman.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.01.13 - klo:16:32
Erittäin hyviä vinkkejä, kiitos.
Ehtoopuoleen en voi vaikuttaa, muuhun kyllä, jopa niin että eräs(kin) nuorempi jää taakse, taas kerran.

Pitääpä oikeen psyykata ens kesänä, en muutenkaan osaa oikeen pelätä mitään niin miksi nyt näitä vauhtimutkia sitten, teen parannuksen.

Ja unohtupa yks tyypillinen ajolinjavirhe koskien nimenomaan nopeita mutkia. Eli jos kuski pelkää nopeita mutkia, niin se reagoi siihen hyvin usein siten että alkaa valuttamaan ajolinjaa kohti mutkaa aivan liian aikaisin. Josta taas sitten seuraa se että apeksi on aivan liian aikaisessa, ja kuski ajaa mutkasta "läpi", ja ulkokanttare tulee silmille, jota ennen kuski väkisin vääntää sitten vääntää mopon sinne exitin suuntaan. Jos kuski ei tiedosta tota ongelmaa, niin se vaan kerta toisensa jälkeen ihmettelee ku nopeet mutkat on nii vaikeita ajaa. Eli se pelko nimenomaan saa tekemään tiedostamatta sen asian jota kuski tietoisesti haluais välttää.

En nyt ainakaan heti muista ainuttakaan harrastelijakuskia (hidas-keski-nopee ryhmä), joidenka datoja olen tutkaillut, joka ei tuota virhettä olisi kemoran kakkosmutkassa tehnyt.

Ongelma voinee juontaa juurensa myöskin siihen että hitaissa mutkissa kuski voi käyttää pyörän taittamiseen huomattavasti enemmän aikaa, ja silti se pysyy oikealla ajolinjalla.
Jos taas nopeen mutkan taitossa käyttää saman rutiininomaisen määrän ajassa siihen taittamiseen, niin kuski joutuu alottamaan taittamisen liian aikaisin, ja päätyy valuttamaan sinne mutkaan aivan liian aikaisin.
Eli nopeisiin mutkiin sen taittamisen pitää olla huomattavasti nopeampi ja terävämpi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: murmela - 29.01.13 - klo:16:59
Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.01.13 - klo:16:32
Erittäin hyviä vinkkejä, kiitos.
Ehtoopuoleen en voi vaikuttaa, muuhun kyllä, jopa niin että eräs(kin) nuorempi jää taakse, taas kerran.

Pitääpä oikeen psyykata ens kesänä, en muutenkaan osaa oikeen pelätä mitään niin miksi nyt näitä vauhtimutkia sitten, teen parannuksen.

Ja unohtupa yks tyypillinen ajolinjavirhe koskien nimenomaan nopeita mutkia. Eli jos kuski pelkää nopeita mutkia, niin se reagoi siihen hyvin usein siten että alkaa valuttamaan ajolinjaa kohti mutkaa aivan liian aikaisin. Josta taas sitten seuraa se että apeksi on aivan liian aikaisessa, ja kuski ajaa mutkasta "läpi", ja ulkokanttare tulee silmille, jota ennen kuski väkisin vääntää sitten vääntää mopon sinne exitin suuntaan. Jos kuski ei tiedosta tota ongelmaa, niin se vaan kerta toisensa jälkeen ihmettelee ku nopeet mutkat on nii vaikeita ajaa. Eli se pelko nimenomaan saa tekemään tiedostamatta sen asian jota kuski tietoisesti haluais välttää.

En nyt ainakaan heti muista ainuttakaan harrastelijakuskia (hidas-keski-nopee ryhmä), joidenka datoja olen tutkaillut, joka ei tuota virhettä olisi kemoran kakkosmutkassa tehnyt.

Ongelma voinee juontaa juurensa myöskin siihen että hitaissa mutkissa kuski voi käyttää pyörän taittamiseen huomattavasti enemmän aikaa, ja silti se pysyy oikealla ajolinjalla.
Jos taas nopeen mutkan taitossa käyttää saman rutiininomaisen määrän ajassa siihen taittamiseen, niin kuski joutuu alottamaan taittamisen liian aikaisin, ja päätyy valuttamaan sinne mutkaan aivan liian aikaisin.
Eli nopeisiin mutkiin sen taittamisen pitää olla huomattavasti nopeampi ja terävämpi.


Tämän allekirjoitan täysin. Mulla kans on nopeat mutkat vaikeita ja pari kertaa käynyt niin että nopeampaa seurannut ja tullut paniikki "Nyt on ihan liikaa vauhtia ja olen ihan väärässä paikassa". Lopulta sitten vain taittanu ja mennyt heittämällä. Eli juurikin syyllistyn tuohon liian aikasin sisään liruttamiseen kun pitäisi vain reilusti kauempaa ulkoa tulla ja taittaa vain terävämmin

Selkeimmin tuon virheen huomaan itse alastarossa palmasin jälkeisessä nopeassa vasurissa

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.01.13 - klo:16:32

Erittäin hyviä vinkkejä, kiitos.
Ehtoopuoleen en voi vaikuttaa, muuhun kyllä, jopa niin että eräs(kin) nuorempi jää taakse, taas kerran.

Pitääpä oikeen psyykata ens kesänä, en muutenkaan osaa oikeen pelätä mitään niin miksi nyt näitä vauhtimutkia sitten, teen parannuksen.

Justiinsa näin. Ehtoopuolesta + pelosta me parhaassa iässä olevat todetaan teille, arvon herrat juniorit, että meillä on paljon vähemmän menetettävää kun teillä. Ja kuten tiedämme: Vaarallisin mies on se jolla on vähiten menetettävää.

Vauhtimutkkissa on sitä paitsi komeempaa kaatua kuin noissa mikkihiirisyheröissä.

jarska

#80
Hyviä pointteja, taas kerran.
Ja jos ajatellaan vaikka tällä tasolla...

mä näen sen lähestyvän vauhtimutkan, tiedän tasan tarkkaan että mun pitäs sinne ajaa reilusti nopeammin, jo siitäkin kun sellaset kaverit ajaa siinä kohtaa ohi, joiden perässä pysyn helposti muualla, jopa jotkut paikat nopeemminkin.
Onko se sitten pelosta, ajoasennosta vaiko mistä vaan kiinni, niin ei se aina onnistu, vaikka kuinka sen tiedostas, treeniä vaan lisää, kuten todettiinki.

Tähän liittyen tiedän myös yhden nuorehkon miehen, joka tuijottelee kesän tiiviisti ihanteellisia datakäppyröitä ja tietää myös tarkalleen miten niihin mutkiin mennään ja kuin kovaa.
Ei tämä kuski kuitenkaan niihin mene sillä vauhdilla kuin pitäs, johtuuko se sitten vaan pelosta, ajoasennosta, kokemattomuudesta vaikko typeryydestä, mut vähän jää ihanteellisesta suorituksesta, ihan vähän.

app

Viime kerralla ajettiin peräkanaa Kemorassa monta kierrosta, enkä kiinnittänyt huomiota, että olisit vauhtimutkissa mitenkään erityisen hitaasti mennyt. Lopulta pääsin tuskaisesti ohi pääsuoralla, kun kevyempänä imusta sain tulla. Itsellä tasaisesti korjattavaa siellä täällä, ja mun näkemyksen mukaan sulla sama juttu. Aika samaa vauhtia ajellaan tuolla.
Siihen kakkosmutkaan tarvii saada kenen tahansa aika paljon rutiinia, ennen kun lähtee siinä kohtaa kierrosaikaansa petraamaan. Jarru on aina liian voimakas, ja varmaan 50-100 m liian aikasin. Jos jossain sen sekunnin häviää, niin mieluiten siinä. Kolmosmutkasta eteen päin ne pahimmat kömpelyydet tulee, ja jos kolmoseenkin menee liian hiljaa, ja väärällä linjalla, ei pääse edes karuselliin mennessä kirimään menetettyä vauhtia takas.

murmela

#82
Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.01.13 - klo:19:18
mä näen sen lähestyvän vauhtimutkan, tiedän tasan tarkkaan että mun pitäs sinne ajaa reilusti nopeammin, jo siitäkin kun sellaset kaverit ajaa siinä kohtaa ohi, joiden perässä pysyn helposti muualla, jopa jotkut paikat nopeemminkin.
Onko se sitten pelosta, ajoasennosta vaiko mistä vaan kiinni, niin ei se aina onnistu, vaikka kuinka sen tiedostas, treeniä vaan lisää, kuten todettiinki.
Mulla tulis tosta ekana mieleen toi mutkaan valuttaminen, koska kuitenkaan niin tyhmä sä et ole että ajaisit liian lujaa väärällä linjalla sisään. Ts se sun nykyinen ajolinja rajottaa sitä vauhtia.
Eli sä et pysty ajaan sinne mutkaan kovempaa, ennen kuin sä tiedostat mikä (tai mitkä) se sun ongelma on.
Ei se mutkaan väkisin kovempaa ajaminen poista sitä ongelmaa.

Parikymppisillä alottelevilla harrastelijoilla taasen se ei ole mikään ongelma, että vaikka ajolinja jne on viturallaan; niin silti ne pystyy ajamaan sinne mutkaan ylikovaa, ja sit onki mopo päreinä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 29.01.13 - klo:20:13
Mulla tulis tosta ekana mieleen toi mutkaan valuttaminen, koska kuitenkaan niin tyhmä sä et ole että ajaisit liian lujaa väärällä linjalla sisään. Ts se sun nykyinen ajolinja rajottaa sitä vauhtia.

Uskon että olet jäljillä tässä.
Voipi olla että leikkaan sisään liian aikaisin ja lisäksi tietty se ikuinen onkelma...jarrutus myös liian aikaisin ja tehoton.

Nitrous

#84
Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.01.13 - klo:19:18
Hyviä pointteja, taas kerran.
Ja jos ajatellaan vaikka tällä tasolla...

mä näen sen lähestyvän vauhtimutkan, tiedän tasan tarkkaan että mun pitäs sinne ajaa reilusti nopeammin, jo siitäkin kun sellaset kaverit ajaa siinä kohtaa ohi, joiden perässä pysyn helposti muualla, jopa jotkut paikat nopeemminkin.
Onko se sitten pelosta, ajoasennosta vaiko mistä vaan kiinni, niin ei se aina onnistu, vaikka kuinka sen tiedostas, treeniä vaan lisää, kuten todettiinki.

Kiinnitäpä huomiota, että missä sun katse on niissä nopeissa mutkissa ja siirrä se tietoisesti hyvissä ajoin (heti kohta taittopisteen kieppeillä) seuraavan mutkan jarrumerkkiin. Rupee tuntumaan, että niissä nopeissa paikoissa onkin tilaa ihan eri tavalla eikä se vauhtikaan ollut niin kova. Tämä on vain arvaus sun ongelmaan, mutta aika yleinen ongelma monella muulla. Edit 2. Itselle tässä tuli ahaa-elämys viime kesänä kun huomasin, että Kemoran kolmosesta näkee paluusuoran jarruun asti. Huomattavasti helpompi ajaa edes auttavasti oikeaa linjaa kun tietää mihin on menossa. :D

Edit. Tähän voi sitten perään arvailla, että miksi nopeisiin mutkiin usein valutellaan ja miksi se taitto ei ole riittävän terävä. Ei riitä, että tiedostaa ongelman vaan pitää löytää myös syy siihen ongelmaan, että sen voi korjata. Tämä siis yleisenä vinkkinä kaikille kun pohdiskelee omaa ajamistaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 29.01.13 - klo:20:10
Viime kerralla ajettiin peräkanaa Kemorassa monta kierrosta, enkä kiinnittänyt huomiota, että olisit vauhtimutkissa mitenkään erityisen hitaasti mennyt.

En mä omastakaan mielestä erityisen hitaasti niitä aja, mut verrattuna muihin mutkiin ja nopeempien perässä ajaen huomaan eron selkeesti.

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.01.13 - klo:21:29
Kiinnitäpä huomiota, että missä sun katse on niissä nopeissa mutkissa ja siirrä se tietoisesti hyvissä ajoin (heti kohta taittopisteen kieppeillä) seuraavan mutkan jarrumerkkiin. Rupee tuntumaan, että niissä nopeissa paikoissa onkin tilaa ihan eri tavalla eikä se vauhtikaan ollut niin kova. Tämä on vain arvaus sun ongelmaan, mutta aika yleinen ongelma monella muulla. Edit 2. Itselle tässä tuli ahaa-elämys viime kesänä kun huomasin, että Kemoran kolmosesta näkee paluusuoran jarruun asti. Huomattavasti helpompi ajaa edes auttavasti oikeaa linjaa kun tietää mihin on menossa. :D

Kiitos, tämä on varmasti myös yksi osatekijöistä.
Rehellisesti sanoen en vieläkään oikeen tajua minne tarkalleen sen katseen pitäs suuntautua ajaessa, teoriassa kyllä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 29.01.13 - klo:21:00
Lainaus käyttäjältä: murmela - 29.01.13 - klo:20:13
Mulla tulis tosta ekana mieleen toi mutkaan valuttaminen, koska kuitenkaan niin tyhmä sä et ole että ajaisit liian lujaa väärällä linjalla sisään. Ts se sun nykyinen ajolinja rajottaa sitä vauhtia.

Uskon että olet jäljillä tässä.
Voipi olla että leikkaan sisään liian aikaisin ja lisäksi tietty se ikuinen onkelma...jarrutus myös liian aikaisin ja tehoton.
Jos sulla tosiaan on se liian aikasin valuttava ajolinja, niin joudut sen takia myös jarruttamaan liian aikaisin.

Ja yks ongelmaa pahentava asiahan tossa on se ett nopeissa mutkissa on vähemmän aikaa korjata niit jo selkärangassa olevia virheitä. Ts hitaiden mutkien virheet on paljo helpompi korjata ku siel on ikuisuus aikaa vs nopeen mutkan pari kymmenystä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.01.13 - klo:21:29
Edit. Tähän voi sitten perään arvailla, että miksi nopeisiin mutkiin usein valutellaan ja miksi se taitto ei ole riittävän terävä. Ei riitä, että tiedostaa ongelman vaan pitää löytää myös syy siihen ongelmaan, että sen voi korjata. Tämä siis yleisenä vinkkinä kaikille kun pohdiskelee omaa ajamistaan.
Yks mahdollinen selitys synnylle:
Sillon ku alotteli hitaassa ryhmässä, niin vauhti oli niin hidasta ett pysty ajamaan vaik radan oikeessa reunassa ton kakkosmutkan läpi. Ja kaikki muutkin hitaat kuskit ajo sen mutkan silleen ett puolesta välistä katsomosuoraa ajetaan mopo pystyssä apeksiin ja vauhti senku hiipuu koko ajan senkin jälkeen.
Veikkaisin ett sielt se on lähtösin hyvin monessa selkärangassa.
Eli hitaasti ajaessa noi nopeet mutkat ajetaan suhteellisesti paljon hitaammin ja paljon enemmän vituiks kuin hitaat mutkat.

Keskiryhmässä vauhti sit vähä nousee, mut ongelmana on toi valutus ja mutkan läpi ajaminen joka alko jo siel hitaassa ryhmässä. Rajottaa menoa siin kohtaa, mut ku kaikki muutkin ajaa samalla tavalla, niin vedetään sit samalla tavalla ku kaikki muutki joilla se kakkosmutkan ajaminen ei luonnistu. Ja siitä syystä on varikolla paljon vertaistukea saatavilla.

Sit nopeessa ryhmässä aletaan kiroileen ku ei ymmärretä mix se o nii vaikeeta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

#89
^No nyt sitten vastasit siihen kysymykseen, että mistä asti valuttelua harrastetaan. Vielä jos saisi vastauksen siihen, että miksi sitä valuttelua aletaan ylipäänsä harrastaa eikä ajeta oikeaa linjaa alusta alkaen. Hitaalle ryhmälle näytettävä linja kuitenkin painottaa pysymistä ulkolaidassa ja myöhäistä taittoa, eli päin vastoin kuin valuttelu. Mikä siis aiheuttaa valuttelun vaikka alusta alkaen neuvotaan ajamaan juuri päinvastoin?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7