Ratakehityksen virstanpylväät

Aloittaja jarska, 05.02.12 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mazze

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.02.13 - klo:12:03
Käytännön esimerkkejä:
- Erään keskiryhmäläisen tunsin lähinnä nettikirjoitusten perusteella. Laskin yhteen 1+1+1. Tulossa oli kolmipäiväinen ratakeikka. Kirjoitin lapulle; 2. päivä 2. setti 3. kierros. Ko kuski kaatoi moponsa 1. päivä 2. setti 3. kierros. Kaadon jälkeen ojensin lapun ko kuskille. Noh, mielestäni veikkasin aika hyvin.

Miten tällä käytännön esimerkillä riitti huumorintaju ku annoit kaadon jälkeen lapun kouraan? Voisi vaan kuvitella että pelkkä kaatuminen jo vituttaisi ihan tarpeeksi.

late

01.02.13 - klo:17:45 #136 Viimeisin muokkaus: 01.02.13 - klo:17:50 käyttäjältä late
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 01.02.13 - klo:07:06
Lainaus käyttäjältä: late - 31.01.13 - klo:22:52
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.01.13 - klo:21:10

Olisi kyllä ihan hauska kokeilla kuinka kovaa itse kusiaisella menisi. Uskoisin, että päivän-parin päivän treenillä ajelisin alle kahden sekunnin päähän nykyisestä kyydistä ja kesän treenillä varmaan aika lähelle samoihin aikoihin kuin nyt tonnarilla.
Kusiaisesta kyllä puuttuu sitä voimaa, mutta kaikkialla muuallahan se onkin tonnaria nopeampi.

Tästä on paljon väitelty, mutta aika rohkea oletus. Riippuu tietysti lähtötasosta mutta et kuitenkaan vissiin ihan köröttelyvauhteja ajele.

Oikeasti nopeat varmaan ajaa rakennetulla kuussatkulla suht lähelle tonnarin aikoja mutta vakio kuussatkulla voi olla tekeminen. Stanuluokan rataennätys Alastarolla on 1.23.xx, ajettu muistaakseni 2006 tjsp. Pyörää en muista, oisko ollut cebari ja kuskina Pirilä. Toki renkaat yms. on tuostakin kehittynyt, mutta kuitenkin.

Itse ajoin 2010 täysin vakio kusiaisella (K6) parhaimmillaan matalaa 1.25:ttä. Seuraavana kesänä kauden tokassa treenissä tonnisella 1.25.7 ja kolmannessa mentiin jo 24:n puolelle - pyörä siis suht vieras ja kuutioita lisää 400. Kesän lopussa meni matalaa 1.22:ta. Ja ei johdu siitä, että äijä kehittyisi nopeasti tai olisi lahjakas, kuussatkulla tuli hierottua rataa vuositolkulla, joku ratakurssikin tuli käytyä sen juuri vauhdissa näkymättä, saattoi nippa nappa sekunti per kesä lähteä ennätyksestä. Se tonninen vaan yksinkertaisesti on amatöörin käsissä paljon helpompi ajaa lujaa.

En muuten ole ainoa esimerkki, vastaavaa kehityskäyrää olen vierestä seurannut useamman kohdalla. Pitkälti siksi tuon kusiaisen isompaan päivitinkin.

Mukava kuulla omakohtaisia kokemuksia aiheesta. Noi mun ajat on täysin veikkauksia ja kokeilematta varmasti jäävätkin sellaisiksi. Tällä hetkellä tonnarilla olen päässyt karvan verran 24-puolella Alastarossa, joten kuskissa on vielä jokunen sekunti kehittymisvaraa ennen kuin seinä nousee totaalisen pystyyn. Käytännössähän nuo mun veikkaukset tarkoittaisi kusiaisella 26-alkuisia, mitä en pidä mitenkään mahdottomana, koska se onnistuu todistetusti reilusti alle 100 heppasella 15 vuotta vanhalla kusiaisella. Oletus, että kesän treenillä menisin samoihin kusiaisella kuin tonnarilla nyt, perustuu siihen uskoon, että kuskista löytyy vielä sen parin-kolmen sekunnin verran parannettavaa. Jos nämä mun tavoitteet kuulostaa kovilta, sitä niiden on tarkoitus ollakin. Olen huomannut, että jos aion kehittyä, on pakko laittaa tavoitteet karvan epärealistiksi, muuten sitä päätyy ajelemaan tyytyväisenä samoja aikoja ja kehitys tyssää. Kun tavoite on koko ajan horisontissa, on ihan eri tavalla motivaatiota yrittää kehittyä.

Olen tässä jopa puolivakavissani harkinnut tonnarin vaihtamista kusiaiseen, koska vähän pienemmillä tehoilla voisi olla helpompi opetella radan tarkkaa käyttöä ja ajolinjaa eikä renkaita menisi selkärepullista viikonlopussa. Eli jos jollain on kova tarve päästä hyväkuntoisesta R6R:stä eroon ja haluaa tonnarin alle niin viestiä saa laittaa. Toinen vaihtoehto voisi olla päikseen vaihtaminen viikonlopun ajaksi, jolloin pääsisi rauhassa tutustumaan kamppeisiin. Vaihtaminen päikseen (välirahan kanssa) on sit ainut vaihtoehto, nyt ei riitä into rahalla myymiseen ja uuden kamppeen etsimiseen.

Ainiin, kyllähän joku tällekin foorumille kirjoitteleva ajeli viime kesänä vakiolla R6R:llä samaa kyytiä meikäläisen kanssa Alastarossa kun peräkanaa mentiin. Tästä oli joku videonpätkäkin todisteena, vielä kun vain muistaisi päivän niin voisi kaivella sen juutuubista. Lähtökohta muistaakseni oli sama kuin itselläni, eli tavoitteena oli ajaa sillä vakiolla R6R:llä yhtä kovaa kuin oli ajanut aiemmin tonnarilla.

Tuossa stanu enkassa ja omissakin ajoissa on hyvä huomioida se, että käsittääkseni R6R on vakiona aika paljon rataorientoituneempi ja valmiimpi radalle kuin em. pyörät - kokemusta ei ole joten tämä valistunut arvaus. Piriläkin olisi sillä varmaan ihan eri vauhdissa, luulisin. Joten uskon kyllä, että sillä .26 ajat heittämällä jos tonnisella pistät .24. Mutta käsitin (oikein?), että arvelet tonnisella tuonne 21-22 haarukkaan pääseväsi tarpeeksi treenamalla. Vakio ja vähän laitetullakin R6R:lläkin alkaa olemaan jo aika kova kyyti harrastelijalle. Ei kai mahdoton mutta huomattavasti pienemmällä treenillä ja lahjoilla tuo onnistuu tonnisella, kokemuksella voi sanoa ;)

Mutta kyllähän kuussatku on monin tavoin leppoisampi peli, lompakolle ja ajettavana. Jos joskus vielä harrastepelin hommaan, niin kelpo vaihtoehto olisi...

Edit: no niin, nyt kun luin tuon kirjoituksesi paremmin niin siinähän oli että aikoihin mitä nyt ajat. Juu, eiköhän tuolla R6Rllä .24 ole ihan realistinen. Meneekö yhtä lujaa riippuu lähtötasosta mutta tonnisella on helpompi ajaa kovaa, IMO jos tätä nuorison nettislangia lainaa...

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mazze - 01.02.13 - klo:17:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.02.13 - klo:12:03
Käytännön esimerkkejä:
- Erään keskiryhmäläisen tunsin lähinnä nettikirjoitusten perusteella. Laskin yhteen 1+1+1. Tulossa oli kolmipäiväinen ratakeikka. Kirjoitin lapulle; 2. päivä 2. setti 3. kierros. Ko kuski kaatoi moponsa 1. päivä 2. setti 3. kierros. Kaadon jälkeen ojensin lapun ko kuskille. Noh, mielestäni veikkasin aika hyvin.

Miten tällä käytännön esimerkillä riitti huumorintaju ku annoit kaadon jälkeen lapun kouraan? Voisi vaan kuvitella että pelkkä kaatuminen jo vituttaisi ihan tarpeeksi.

Kyseinen hemmo on sen verran löysäpiponen tyyppi, että tiesin kyllä jo etukäteen että ei hän siitä pahastuisi. Vaan naureskeli itsekkin. Lainasin hälle myöskin autoa, jotta hän sai haettua varaosan, jotta hän sai mopon ajokuntoon.
Toki jos ko hemmo ois ollu ns tulisieluinen tosiharrastaja, niin olisin pysynyt tapauksesta kaukana.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Bobo

01.02.13 - klo:20:44 #138 Viimeisin muokkaus: 01.02.13 - klo:21:02 käyttäjältä Bobo
 :)
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Bobo

Lainaus käyttäjältä: Mane - 01.02.13 - klo:09:22
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.02.13 - klo:08:01
Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.01.13 - klo:22:29
Lainaus käyttäjältä: mako - 31.01.13 - klo:16:46
hyvä jätkät tää on varma kevään merkki  . murmela on kyllä yks parhaista psyykkaajista mitä itse olen nähnyt . kuinkahan moni onkaan parantanut ennätystään kun on nähnyt murmelan edessään radalla  respekt_1 .
Viime kesänä ainakin neljä varmaa tapausta. Ehkä muitakin, mutta he eivät ole ilmoittautuneet.

Mielenkiintoinen keskustelu. Ilmoittaudunpa itsekin psyykatuksi tulleeksi. Murmelaan suhtaudun enempi negatiivisesti. Toisaalta kaverin tietotaito on ilmeisesti korkealla tasolla eikä hän sitä salaile. Mukaava oli myös lukea, kuinka innollinen hän oli saatuaan ajaa App:n mopolla. Mutta jatkuva toisten mollaaminen nyppii. Mielestäni en ole pahaa hänestä sanonut, mutta hänen kommentinsa minusta "keskiryhmän koheltaja" jäi soimaan päähän. Asian olisi voinut ilmaista toisellakin lailla. Vielä kun vuoden kokemuksella Kemorasta ajoin käsittääkseni häntä nopeampaa. Toivoisin häneltä hieman rakentavampaa palautetta. Ja joskus sen inttämisen voi lopettaa itsekin.

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 31.01.13 - klo:20:48
Kuten app tuossa sanoi, vakio kusiainen, loppuunajetut renkaat ja painava kuski, ei ihan voi samaa odottaa kuin 60 kiloiselta vinkuheinältä tonnisen puikoissa  :)

Olen alle 60 kiloinen tonnisen puikoissa ja painoni menee normaalipainoisen rajoihin, 169 cm : 52.8 - 71.1 kg. Edes painikisojen punnitukseen vedon jälkeen en tunnista itseäni vinkuheinäksi.
Suuresti ihmettelen kavereita, jotka virittelevät/keventelevät/tutkivat datoja mutta eivät vaivaudu pitämään kunnostaan ja painostaan huolta. Jos ylipaino on selityksenä huonolle kierrosajalle, niin teipatkaa se racechrono siihen vaakaan kiinni tai ottakaa se lenkille mukaan.

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 01.02.13 - klo:08:29
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.02.13 - klo:08:01
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 31.01.13 - klo:20:48
Kuten app tuossa sanoi, vakio kusiainen, loppuunajetut renkaat ja painava kuski, ei ihan voi samaa odottaa kuin 60 kiloiselta vinkuheinältä tonnisen puikoissa  :)

Olen alle 60 kiloinen tonnisen puikoissa ja painoni menee normaalipainoisen rajoihin, 169 cm : 52.8 - 71.1 kg. Edes painikisojen punnitukseen vedon jälkeen en tunnista itseäni vinkuheinäksi.
Suuresti ihmettelen kavereita, jotka virittelevät/keventelevät/tutkivat datoja mutta eivät vaivaudu pitämään kunnostaan ja painostaan huolta. Jos ylipaino on selityksenä huonolle kierrosajalle, niin teipatkaa se racechrono siihen vaakaan kiinni tai ottakaa se lenkille mukaan.
Bobo:n määritelmä on mielestäni ihan osuva. Lisäksi hän kyllä tietää mistä puhuu.
Ennen kuin olkapäästä repesi jänne painoin noin 94kg ja rasva% oli 13 (pituus 185cm). BMI:n mukaan olin siis ylipainoinen.

Kuinkahan paljon painolla on oikeasti merkitystä 60kg vs 90kg kuski? Olettaen siis, että kuski ei ole rajoittava tekijä. :)  

ulkomailla kilpaa ajelevalta kuultuna,"10 kg liikapaino vie vauhdista noin 1,5 sek per ratakiekka",tai vastaavasti sen saa kääntää noin liki 10 hevosvoiman puutteeseen!?
varmasti kuitenkin vauhtia verottava tekijä! :-X

Taitaa Mane tuo kuski olla sama, jonka kanssa tehtiin valmennussopimus tänä syksynä ja josta revittiin 10 kg pois jo valmiiksi erittäin rasvattomasta kehosta. Fyysiset treenitulokset paranivat rääkistä huolimatta. Tällä viikolla kaveri veti kauden ensimmäisissä ratatreeneissä ensimmäisenä treenipäivänä Jerezin radalla 0,6 sekkkaa alle oman all time best -aikansa. Kyllä sillä painolla ja kovalla fysiikalla on vaikutusta  :)
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Nitrous

Noista keskiryhmä koheltajista ja muistakin vastaavista pari sanaa.

Käykää aina kertomassa ratapäivän järjestäjälle jos näätte radalla kuskin, jonka ajo aiheuttaa selkeitä vaaratilanteita joko itselleen tai muille. Tämä on kaikkien etu, koska kukaan ei halua olla siellä radan varressa elvyttämässä ketään, oli se sitten se kohaltaja tai viaton osallinen. Tai vaikka ei elvyttämään joutuisikaan, ei ole mitään herkkua nähdä kaveria kun kypärä on täynnä hiekan, veren ja oksennuksen sekoitusta ja osa raajoista osoittaa luonnottomiin suuntiin. Tässä lajissa on omat riskinsä, mutta ei niitä tarvitse ehdoin tahdoin kasvattaa. Se milloin joku kohelo aiheuttaa kunnon mälllin, ei ole kuin ajan kysymys ja uskoisin, että kaikkia haluavat venyttää tuota aikaa viimeiseen asti.

Murmelalla oli hyviä esimerkkejä noista koheltajista ja itsellenkin tulee saman tien mieleen ainakin puolen kymmentä tapausta, joissa kaato ja / tai kolari olisi ollut vältettävissä jos olisi napannut kuskin yhtä settiä aiemmin radalta pois. Jokainen näistä on ollu sellainen, että on huomannut, että kuskilla on turhaa riskiä ajossa, mutta ei ole ehtinyt paikalle ajoissa tai on luottanut siihen, että kyllä se kaveri pysyy sen setin pari kierrosta pystyssä. Eniten näistä vi***taa tapaus, jossa kohelo, jonka kanssa olin itse henkilökohtaisesti pari settiä aiemmin käynyt keskustelemassa ajotyylistään, katkaisi viattoman naisen ajokauden ja sai aikaiseksi kaksi pyörän romua.

Eli ainakin tuolla orgin päivillä voi tulla jokaisesta vaaraa aiheuttavasta kuskista kertomaan joko meikäläiselle tahi jollekin muulle järjestävänä tahon edustajalle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: late - 01.02.13 - klo:17:45


Edit: no niin, nyt kun luin tuon kirjoituksesi paremmin niin siinähän oli että aikoihin mitä nyt ajat. Juu, eiköhän tuolla R6Rllä .24 ole ihan realistinen. Meneekö yhtä lujaa riippuu lähtötasosta mutta tonnisella on helpompi ajaa kovaa, IMO jos tätä nuorison nettislangia lainaa...

Juu, tuota 24 alkusta kusiaisella tarkotin. Jos tonnarilla ajelu jatkuu, olisi tavoitteet tuolla 21-22 haarukassa nykyisellä kalustolla. Tuo 21 voi olla jo vähän turhan tiukassa, mutta 22-alkuiset pitäs olla mahdollisia. Tällä hetkellä häviän n. sekunnin pelkästään lemminkäisen ulostulo-kahvilanmutka välillä suurin piirtein oman tasoisilleni kuskeille.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jukka_R

02.02.13 - klo:10:54 #142 Viimeisin muokkaus: 02.02.13 - klo:19:17 käyttäjältä Jukka_R
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.02.13 - klo:12:03
, se mitä olen oppinut 6-7 vuoden aikana kymmenistä/ sadoista eri kuskeista:

M
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska


pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: jarska - 04.02.13 - klo:10:48
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 02.02.13 - klo:10:54
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.02.13 - klo:12:03
, se mitä olen oppinut 6-7 vuoden aikana kymmenistä/ sadoista eri kuskeista:

M

?
M on James Bond -kirjoissa ja elokuvissa esiintyvä kuvitteellinen MI6-tiedustelupalvelun johtaja. (wikipedia)
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Tango

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 29.01.13 - klo:15:03

No nopeushan ei nouse kuin nostamalla. Moni kilpaurheilu tai siihen verratava suoritus perustuu itsensä ylittämiseen. Kyllä vaikkapa voimannostossa enemmän nostetaan kuin hyvältä tuntuu. Perustuu kai omaan kykyyn sietää epämiellyttävää kipua/tunnetta suoritusta tehdessä.

Tietty se vauhdinnosto kannattaa tehdä sellaisissa harppauksissa kuin on kullekin järkevää. Voi olla fiksumpaa nostaa vaikkapa aiempaa kaarrenopeutta 160km/h:sta 180km/h, kuin kerralla 220km/h. Kun usko loppuu kesken suorituksen - se on taas tuttu maa-taivas-maa-taivas-maa-ambulanssi.

Itselleni ei koskaan missään lajissa mikään sadasosa kerrallaan hinkkaus ole toiminut. Joka kerta kun jotain haluaa tehdä erilailla, en osaa/saa vietyä tuotantoon mitään minimaalisia korjauksia. Sama jutttu kuin ohituksissa. Ei mitään arpomisia vaan paikka odottaen ja sitten päätöksellä ohi. Jarrumerkin siirto, ensin löytää paikka missä nykyisin jarruttaa ja sitten siitä reilusti ohi kun kerran aikoo. Ja kesät on niin lyhyitä että vauhdin keräämiseen olisi mennyt ihmisikä jollain hinkkausmetodilla. Nurjana puolena voi sitten olla konttaus, mutta sekin vähän kuuluu lajiin.

Tässä on niin paljon ideaa, että kannattaa huolella lukea. Itse tiivistäisin sen oman kokemukseni pohjalta niin, että ei pidä hinkata vaan opetella ja harjoitella kokonaan uusiksi.

Oma esimerkkini on viime elokuulta Botnialta. Siellä on se hidas ja omituinen mutka ja minulle se oli suorastaan pelottava. Yritin ajaa sitä eri tavoin, mutta yhtään kunnon suoritusta ei tullut. Ei vaikka peesasin nopeampia.

Seuraavana päivänä oli Pennan järjestämä koulutus. Possujuna ei sen kurvin ajamista parantanut, mutta kaksi kertaa Pennan takana opetti oikean ajolinjan, varsinkin kun hän ajoi taaksepäin kääntyneenä ja näytti missä heittäydytään. Vauhti loppui kuitenkin aina kesken. Sitten sain häneltä vielä yksityisopetusta siitä, missä jarrutetaan ja millä idealla kurvi otetaan. Pari kolme kertaa harjoitusta ja siinä se oli. Homma muuttui kuin taikaiskusta ja yhtäkkiä kurvi oli sekä helppo että turvallinen. Jatkossa tulin siihen tosi lujaa, mutta ei lainkaan hirvittänyt, koska tiesin miten se menee.

Kemoran kaakkosmutkaan liittyen Vuorela antoi tässä ketjussa oikean neuvon ja sama neuvo pätee mihin tahansa mutkaan: "Paremmin mennessä: Jarrumerkki, taittomerkki, sisäkanttari/apeksi, ulostulo, suora ja samat alusta. Päässä pyörii seuraavat 2-5 merkkiä ja pyöränpäällä touhuilut."

Vielä siitä katseen käytöstä, jonka Nitrous nosti esille. Siihen liittyy tietty idea, itse katse ei ole oleellinen. Niiltä vuosilta kun Rossi otti peräkkäisiä Moto-GP mestaruuksia on kuva, jossa hän kilpailussa ajaa kurvissa katse melkein suoraan alas. Häneltä kysyttiin asiasta ja vastaus oli, ettei hänellä ole tarvetta katsoa eteenpäin, koska hän tuntee radan.

Idea onkin se, että ajatukset ovat tulevassa ja siksi juuri tämä ehkä pelottavalta tuntuva tilanne onkin jo ohi. Tämä mutka mietittiin valmiiksi jo aiemmin ja nyt se vain toteutetaan. Jos lyö tiilen halki karateiskulla, ei ajatella hetkeä, jolloin käsi osuu vaan hetkeä, jolloin käsi on jo 20 cm alapuolella.

Samaa tekniikkaa käytetään muissakin pelottavissa tilanteissa; esim. jos joku pelkää edessä olevaa leikkausta, niin mietitään tilanne aloittamalla siitä hetkestä, kun leikkaus on jo ohi ja ollaan kotona toipumassa, keitetään kahvia, luetaan kirjaa tms.

Tottakai katseen suuntaaminen (tai muutoin ennakoiminen) on ajamisessa tärkeää myös siksi, että valmistautumalla vähennetään henkistä kuormaa.

Tango

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.02.13 - klo:11:33

Lihavat on lepposia radalla ja varikolla.
Lihavia on hauska katella liian pienissä ajopuvuissaan, näyttävät ihan siskonmakkaroilta.
Lihavia on kiva myös kuunnella, paino on aina syynä ettei kulje.
Luen itseni lihaviin.

Ylikireet ja äitin tissiltä liian aikaisin vierotetut rääräkuskit ottaa homman liian tosissaan, mut ei haittaa, me lihavat opitaan heiltä ajamista.

Kannattaako laihduttaa tai keventää pyörää? Vastaus on kyllä, jos ajat kilpaa. Keventäminen antaa paremman kiihtyvyyden ja lisäksi lyhyemmän jarrutusmatkan, koska renkaan kautta saadaan sama hidastuvuus, mutta suurella nopeudella ilmanvastuksesta saadaan massasta riippumatta sama voima. Tosin tällä on ihan mitätön vaikutus alla esitettävissä laskelmissa.

Tarkastellaan massan vaikutusta kierrosaikaan seuraavan yksinkertaisen mallin pohjalta. Rata koostuu kahdesta suorasta, josta ensimmäinen aloitetaan nopeudesta 50 km/h, maksimi 200 km/h ja lopussa 90 km/h. Toinen pätkä jatkuu tästä nopeuksin (km/h) 90 – 150 – 50. Näitä pätkiä on sitten peräkkäin niin monta, että saadaan n. 3000 m pitkä rata.

Laskelmissa on pohjana moottoriltaan vakio R1-07 välityksellä, joka on 0,84 vakiota pienempi (edessä 17 tilalla 15 ja takana 45 tilalla 47). Molemmille suorille lähdetään kakkosvaihteella ja vaihto tapahtuu 13000 RPM kohdalla. Laskut on tehty 0,1 s aikajaotuksella ja joka kohdassa lasketaan teho kierrosluvun perusteella. Vaihtamisen yhteydessä teho on poissa 0,1 s ajan. Ilmanvastus on huomioitu.

Aluksi massa on 300 kg. Tämä on hieman yläkanttiin, mutta huomioi pyörien hitausmomentit ikään kuin massan lisäyksenä. Kiihdytyksiin menee aikaa 5,70 s ja 1,78 s ja kuljetut matkat ovat 206,1 m ja 58,8 m.

Jarrutus on laskettu oletuksella, että kitkakerroin on 1,0 ja ilmanvastus on auttamassa. Jarrutusajat ovat sattumalta samat 2,55 s, mutta nopeudenmuutoksessa 200 – 90 matka on 96,0 m ja muutoksessa 150 – 50 matka on 63,9 m.

Yhteensä tulee matkaksi 424,8 m ja ajaksi  12,58 s. Kerrotaan kummatkin vaikkapa luvulla 7 ja saadaan suunnilleen Alastaron rata: pituus 2974 m ja kierrosaika 1.28,06.

Samat laskut 10 kg kevyemmällä massalla antavat matkaksi 415,7 m ja ajaksi 12,32 s. Oletuksella, että puuttuvat matkanpätkät ajetaan ennen jarrutuksia vakionopeuksilla 200 km/h ja 150 km/h, saadaan lisäaika 0,18 s. Näin tulee saman radan kierrosajaksi 1.27,48. Eroa on siis 0,58 s.

Näin saadaan esim. 12 kierroksen kilpailussa aikaeroksi 7 s. Siis turha massa kannattaa ottaa pois moposta ja tankista. Kierrosaikojen selittelyyn ylipainolla tästä ei valitettavasti paljon apua ole  :)

jarska

Lainaus käyttäjältä: Tango - 22.02.13 - klo:13:12
Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.02.13 - klo:11:33

Lihavat on lepposia radalla ja varikolla.
Lihavia on hauska katella liian pienissä ajopuvuissaan, näyttävät ihan siskonmakkaroilta.
Lihavia on kiva myös kuunnella, paino on aina syynä ettei kulje.
Luen itseni lihaviin.

Ylikireet ja äitin tissiltä liian aikaisin vierotetut rääräkuskit ottaa homman liian tosissaan, mut ei haittaa, me lihavat opitaan heiltä ajamista.

Kannattaako laihduttaa tai keventää pyörää? Vastaus on kyllä, jos ajat kilpaa. Keventäminen antaa paremman kiihtyvyyden ja lisäksi lyhyemmän jarrutusmatkan, koska renkaan kautta saadaan sama hidastuvuus, mutta suurella nopeudella ilmanvastuksesta saadaan massasta riippumatta sama voima. Tosin tällä on ihan mitätön vaikutus alla esitettävissä laskelmissa.

Tarkastellaan massan vaikutusta kierrosaikaan seuraavan yksinkertaisen mallin pohjalta. Rata koostuu kahdesta suorasta, josta ensimmäinen aloitetaan nopeudesta 50 km/h, maksimi 200 km/h ja lopussa 90 km/h. Toinen pätkä jatkuu tästä nopeuksin (km/h) 90 – 150 – 50. Näitä pätkiä on sitten peräkkäin niin monta, että saadaan n. 3000 m pitkä rata.

Laskelmissa on pohjana moottoriltaan vakio R1-07 välityksellä, joka on 0,84 vakiota pienempi (edessä 17 tilalla 15 ja takana 45 tilalla 47). Molemmille suorille lähdetään kakkosvaihteella ja vaihto tapahtuu 13000 RPM kohdalla. Laskut on tehty 0,1 s aikajaotuksella ja joka kohdassa lasketaan teho kierrosluvun perusteella. Vaihtamisen yhteydessä teho on poissa 0,1 s ajan. Ilmanvastus on huomioitu.

Aluksi massa on 300 kg. Tämä on hieman yläkanttiin, mutta huomioi pyörien hitausmomentit ikään kuin massan lisäyksenä. Kiihdytyksiin menee aikaa 5,70 s ja 1,78 s ja kuljetut matkat ovat 206,1 m ja 58,8 m.

Jarrutus on laskettu oletuksella, että kitkakerroin on 1,0 ja ilmanvastus on auttamassa. Jarrutusajat ovat sattumalta samat 2,55 s, mutta nopeudenmuutoksessa 200 – 90 matka on 96,0 m ja muutoksessa 150 – 50 matka on 63,9 m.

Yhteensä tulee matkaksi 424,8 m ja ajaksi  12,58 s. Kerrotaan kummatkin vaikkapa luvulla 7 ja saadaan suunnilleen Alastaron rata: pituus 2974 m ja kierrosaika 1.28,06.

Samat laskut 10 kg kevyemmällä massalla antavat matkaksi 415,7 m ja ajaksi 12,32 s. Oletuksella, että puuttuvat matkanpätkät ajetaan ennen jarrutuksia vakionopeuksilla 200 km/h ja 150 km/h, saadaan lisäaika 0,18 s. Näin tulee saman radan kierrosajaksi 1.27,48. Eroa on siis 0,58 s.

Näin saadaan esim. 12 kierroksen kilpailussa aikaeroksi 7 s. Siis turha massa kannattaa ottaa pois moposta ja tankista. Kierrosaikojen selittelyyn ylipainolla tästä ei valitettavasti paljon apua ole  :)

Haa, aika mielenkiintoinen laskelma vaikken näistä teorioista ja numeroista oikeen tajuakkaan, yhtään mitään.

Eli esimerkiksi erästä painivaa eläkeläiskääpiötä vastaan ei mulla ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää kompensoida menoani teholla, sillä vastassa on lähes pelkkä pyörä.
Toisena esimerkkinä vaikkapa Hukkapätkä...hää menee kovempaa ku minä vaikka roppa sopii paremmin kaivokselle hakkaan kivenmurkuloita kuin RR pyörän selkään.
Suorilla en pääse ohi, vaikka hänen on vaikeampi päästä lyyhistyyn mopon sisälle ja tehoissakin taitaa hävitä.
Entäs mutkat sitten... Hukkapätkä pystyy jättään jarrun myöhäsemmäksi kuin minä...hän kun nostaa kärppänä yläroppansa pystyyn, se toimii jarruvarjona, eikä tarvii kahvaan paljoa koskea.

Sori, oli pakko muuttaa ylläoleva omaksi käytännöksi, muuten en saa mielenrauhaa.

eri-ernesti

Lainaus käyttäjältä: Tango - 22.02.13 - klo:13:12
Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.02.13 - klo:11:33

Lihavat on lepposia radalla ja varikolla.
Lihavia on hauska katella liian pienissä ajopuvuissaan, näyttävät ihan siskonmakkaroilta.
Lihavia on kiva myös kuunnella, paino on aina syynä ettei kulje.
Luen itseni lihaviin.

Ylikireet ja äitin tissiltä liian aikaisin vierotetut rääräkuskit ottaa homman liian tosissaan, mut ei haittaa, me lihavat opitaan heiltä ajamista.

Kannattaako laihduttaa tai keventää pyörää? Vastaus on kyllä, jos ajat kilpaa. Keventäminen antaa paremman kiihtyvyyden ja lisäksi lyhyemmän jarrutusmatkan, koska renkaan kautta saadaan sama hidastuvuus, mutta suurella nopeudella ilmanvastuksesta saadaan massasta riippumatta sama voima. Tosin tällä on ihan mitätön vaikutus alla esitettävissä laskelmissa.

Tarkastellaan massan vaikutusta kierrosaikaan seuraavan yksinkertaisen mallin pohjalta. Rata koostuu kahdesta suorasta, josta ensimmäinen aloitetaan nopeudesta 50 km/h, maksimi 200 km/h ja lopussa 90 km/h. Toinen pätkä jatkuu tästä nopeuksin (km/h) 90 – 150 – 50. Näitä pätkiä on sitten peräkkäin niin monta, että saadaan n. 3000 m pitkä rata.

Laskelmissa on pohjana moottoriltaan vakio R1-07 välityksellä, joka on 0,84 vakiota pienempi (edessä 17 tilalla 15 ja takana 45 tilalla 47). Molemmille suorille lähdetään kakkosvaihteella ja vaihto tapahtuu 13000 RPM kohdalla. Laskut on tehty 0,1 s aikajaotuksella ja joka kohdassa lasketaan teho kierrosluvun perusteella. Vaihtamisen yhteydessä teho on poissa 0,1 s ajan. Ilmanvastus on huomioitu.

Aluksi massa on 300 kg. Tämä on hieman yläkanttiin, mutta huomioi pyörien hitausmomentit ikään kuin massan lisäyksenä. Kiihdytyksiin menee aikaa 5,70 s ja 1,78 s ja kuljetut matkat ovat 206,1 m ja 58,8 m.

Jarrutus on laskettu oletuksella, että kitkakerroin on 1,0 ja ilmanvastus on auttamassa. Jarrutusajat ovat sattumalta samat 2,55 s, mutta nopeudenmuutoksessa 200 – 90 matka on 96,0 m ja muutoksessa 150 – 50 matka on 63,9 m.

Yhteensä tulee matkaksi 424,8 m ja ajaksi  12,58 s. Kerrotaan kummatkin vaikkapa luvulla 7 ja saadaan suunnilleen Alastaron rata: pituus 2974 m ja kierrosaika 1.28,06.

Samat laskut 10 kg kevyemmällä massalla antavat matkaksi 415,7 m ja ajaksi 12,32 s. Oletuksella, että puuttuvat matkanpätkät ajetaan ennen jarrutuksia vakionopeuksilla 200 km/h ja 150 km/h, saadaan lisäaika 0,18 s. Näin tulee saman radan kierrosajaksi 1.27,48. Eroa on siis 0,58 s.

Näin saadaan esim. 12 kierroksen kilpailussa aikaeroksi 7 s. Siis turha massa kannattaa ottaa pois moposta ja tankista. Kierrosaikojen selittelyyn ylipainolla tästä ei valitettavasti paljon apua ole  :)

Aika raakaa. Tässähän on läski nähny koko talven nälkää aivan turhaan! Oisit pitäny tuommoset laskelmat vaa omana tietonas. T: -8kg

Wper

Tuossa aikasemmin oli puhetta nopeista mutkista ja kemoran 2mutkan nopeudesta. Voisko joku tutkia rc dataa ja kaivaa paljonko o 2mutkan apeksissa nopeutta?
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

Powered by EzPortal