Uusimmat

29 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Ratakehityksen virstanpylväät

Aloittaja jarska, 05.02.12 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.05.12 - klo:20:56
Lainaus käyttäjältä: APRR - 21.05.12 - klo:19:28
Lainaus käyttäjältä: app - 16.05.12 - klo:20:53
Laitan Berikin palan tilalle, joka kestää koko kesän. Gimoton muovi on kehnolaatuista. Ainoa mutka missä laahaan, koska se on siinä hyvä kallistusvaran säädin, on hevosenkenkä.

Mulla on Berikin palat kolmen päivän ajon jälkeen miltei vaihtokunnossa.. ja ne on jo käännetty kerran ympäri  bike_leaning   Berikin puvun olkapäät on sen sijaan kestävää tavaraa  peukku_1

Elekee nojatko koko painolla sitä palaa vasten niin ne alkaa kestämään. Itellä samat palat käytössä kuin viime kaudella ja tätä vauhtia näillä samoilla ajetaan vielä 2015.

Nii! Eka pistetää polvi vajaan vaaksan verran ulos, ja sit kallistetaan mopoa sen verran ett polvi ottaa hellästi kosketusta, ja sit pidetään mopo siin kulmassa, ja nostetaan polvee pillunkarvan verran ylös, jolloin polvipalan ja radan väliin jäävä sub-sooninen ilmapatja kantaa polven polvipalan kulumatta.  tongue_2
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.05.12 - klo:21:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.05.12 - klo:20:56
Lainaus käyttäjältä: APRR - 21.05.12 - klo:19:28
Lainaus käyttäjältä: app - 16.05.12 - klo:20:53
Laitan Berikin palan tilalle, joka kestää koko kesän. Gimoton muovi on kehnolaatuista. Ainoa mutka missä laahaan, koska se on siinä hyvä kallistusvaran säädin, on hevosenkenkä.

Mulla on Berikin palat kolmen päivän ajon jälkeen miltei vaihtokunnossa.. ja ne on jo käännetty kerran ympäri  bike_leaning   Berikin puvun olkapäät on sen sijaan kestävää tavaraa  peukku_1

Elekee nojatko koko painolla sitä palaa vasten niin ne alkaa kestämään. Itellä samat palat käytössä kuin viime kaudella ja tätä vauhtia näillä samoilla ajetaan vielä 2015.

Nii! Eka pistetää polvi vajaan vaaksan verran ulos, ja sit kallistetaan mopoa sen verran ett polvi ottaa hellästi kosketusta, ja sit pidetään mopo siin kulmassa, ja nostetaan polvee pillunkarvan verran ylös, jolloin polvipalan ja radan väliin jäävä sub-sooninen ilmapatja kantaa polven polvipalan kulumatta.  tongue_2

Alastarossa 23 kierrosta tänään, ja vanha jo 3 päivää kulutettu Gimoton pala alla. Ei mennyt pahempaan kuntoon, siellä kun ei ole kunnon hevosenkenkää. Pitää keskiviikkona piirtää Apparan kenkään loputkin pois. Polvipalalla tulee painaa niin kovaa rataa vasten, että polvi ei jäähdy, ja nivel jäykisty viimasta. Renkaat säästyvär myös, kun paino on polvella. Äläkääkä nuoret kollit tätä Devilin ja Allahin totuutta kyseenalaistako knuppel_2
Eturenkaan sain ihan kunnon luistoon viimeisen neulansilmän jarrussa, mutta en alta. Absi taitaa olla aika pätevä, kun ei edes hätkähdyttänyt (minä ehkä en).
Kaksi tuntia ehti vaan ajaa, ja 5 + 5 + 5 + 13 kierrosta, ja paras aika vaatimaton 1.29.50. Meni  viimeinen pitkä setti possujunan jatkona monta kierrosta aika tasaista 1.30, alle ja yli, mutta ohi ei ollut paukkuja kavereista yrittää.
Huomioin myös, että ratakunto on löytynyt; ei ollut mitään tuskaa ajaa 13 kierrosta putkeen, kun vauhti oli ainoastaan ~99.999% maksimista.

Joka tapauksessa pirun hyvä fiilis oli, ja seuraavalla kerralla ottanen tuosta pois jonkun verran ~1-2 s.
Ahvenistolla tavoite ylihuomenna 1.29.xx. Uskon että menee, jos ei mene nurin.

Kelvoton

#47
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 21.05.12 - klo:16:13
Jossain oli kommentti "ei kai kukaan jarrua pumppaa" Tuo oli hyvä, kun tuosta ja keskusteluista varikolla keksi alkaa pumppaamaan jarrua ja pääsi samalla sovittamaan vauhdin mutkaan paremmin  cool_gif Toisin sanoen ei jarruta vauhtia liian aikaisin pois vaan jarrua pumppailemalla katsoo vauhdin semmoiseksi että vielä käännettäessä voi jarruttaa. Tästä älyämisestä kiitos jollekin keltaisen värin hyljänneelle Yamaha kuskille  peukku_1.

Hyvä että pystyy "auttamaan" edes muita kun tuo oma ajaminen on vielä pikkasen hukassa. Toisaalta eihän tässä mikään kiire ole 1. starttihan on vasta lauantaina :o.

app

#48
Lainaus käyttäjältä: Kelvoton - 22.05.12 - klo:06:22
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 21.05.12 - klo:16:13
Jossain oli kommentti "ei kai kukaan jarrua pumppaa" Tuo oli hyvä, kun tuosta ja keskusteluista varikolla keksi alkaa pumppaamaan jarrua ja pääsi samalla sovittamaan vauhdin mutkaan paremmin  cool_gif Toisin sanoen ei jarruta vauhtia liian aikaisin pois vaan jarrua pumppailemalla katsoo vauhdin semmoiseksi että vielä käännettäessä voi jarruttaa. Tästä älyämisestä kiitos jollekin keltaisen värin hyljänneelle Yamaha kuskille  peukku_1.

Hyvä että pystyy "auttamaan" edes muita kun tuo oma ajaminen on vielä pikkasen hukassa. Toisaalta eihän tässä mikään kiire ole 1. starttihan on vasta lauantaina :o.

Minä taisin kirjoittaa jossain "ei kai kukaan avauksessa kaasua pumppaa", mutta mikään ei päde mihinkään, kun hyvin perustelee, ja jarrutusta kallistaessa on vähän pakkokin noin treenata, niin kauan kun jarrupaikat alkaa löytymään. Alussa pidin sormia jarrukahvalla mutkissa siihen pisteeseen asti, missä kuvittelen sen paikan olevan, jossa kovaa ajavat vaihtavat kaasulle. Se pikku hiljaa pakottaa jättämään kaasun himmaamisen myöhemmäksi, kun ei pysty avaamaan liian aikaisin. Se tunne kun kyrsii vauhdin kuoleentuessa joka kerta samaan mutkaan tullessa, tuntuu antavan hyvin rohkeutta jatkaa pidemmälle ja pidemmälle kaasulla.

jarska

Lainaus käyttäjältä: jarska - 15.05.12 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: app - 15.05.12 - klo:18:28
Alussa kannattaa opetella pitämään sormet jarrukahvalla siihen pisteeseen asti, mihin jarrulla pitäisi tulla.
Hyvä muistaa myös, että kaikki mutkat eivät ole ajettavissa jarrulla apeksiin asti. Vauhdikkaimmat, varsinkin alussa, pitää ottaa varovammin.

Jep, alkuun se vaan hirvittää edes pitää sormia kaffalla kun tulee mutkaan, saatikka sitten puristaa...varovasti.
Myöskin vaihto "wanhasta" vauhdikkaammasta mutkaan taittamisesta-->jarrulla tuloon, aiheutti vauhdin  lähes tyystin loppumisen kesken mutkan. :D

Lainaan muistin virkistämiseksi omaa juttuani ja Motoparkissa tuli taas ahaa-elämys, ehkä...viisaammat kertokaa pliis..
eli kun olen kovasti treenannut tätä jarrulla mutkaan tuloa, huomasin et olen ehkä jo liikaakin pitänyt jarrua mutkaa kohden ja vauhti niissä on hiipunut liiaksi.
Olen yrittänyt ajaa lähemmäs jarrupaikkoja, siitä jarrua rohkeemmin/rajummin, mut "jättänyt" jarrua liiaksi apeksia kohden ja hirvee kiire kaasulle jottei vauhti tyssää ihan kokonaan.
Varmaan vaikeesti selitetty, mut pari kaveria näytti ajolinjoja, ajoivat n. 1.38-1.39 vauhteja kellon mukaan(nopeempia, mut pyysin näyttämään linjat, kun oli jo unohtunut), en ensin meinannut pysyä perässä, mut sitten hokasin löysätä jarrua hieman mutkaa kohden, enempi kallistusta + mutkanopeutta ja johan alkoi kulkemaan kuin tanssi.
Ei ole ensimmäinen kerta kun jotain treenaan ja menee överiksi, oliskohan tuossa käynyt juuri niin?

mic

Kyllä tähän on ainoana selityksenä liian hiljainen vauhti. Et pysty jarruttamaan pyörästä "liikaa" vauhtia pois jos tulet riittävän kovin. Eli jarrutat siis liian aikaisin suhteessa vauhtiin ja toistapäin.

Sitten kun etunen lähtee alta ensimmäisen kerran johtuen liian kovasta jarrusta niin ollaan riittävän pitkällä. Ja sinne on oikeasti noissa vauhdeissa ihan järjetön matka. Jos painoa on taitossa riittävästi eturenkaalla ja pyörä oikein kallistettu, joutuu siinä melkein tekemään töitä että sen etusen saa alta. Joka jätkä osaa kyllä avauksessa heittää sen perseen altansa, mutta keulan alta saaminen vaatii paljon enemmän.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

jarska

Kiitos mic, pitää yrittää korjata jarrutuksen ja vauhdin suhdetta.
Sitä näköjään keskittyy yhteen asiaan ja unohtaa toisen.

mic

Sieltä se löytyy se oikea suhde. Joka tapauksessa nopeampi tapa on mennä riittävän kovalla jarrulla sisään, kuin se että yrittää kaasulla korjailla. Samalla saat jarruilla keulan "kasaan" ja pyörä taittuu helpommin mutkaan.

Sent from my GT-P7300 using Tapatalk 2

app

#53
Lainaus käyttäjältä: jarska - 24.07.12 - klo:20:29
Kiitos mic, pitää yrittää korjata jarrutuksen ja vauhdin suhdetta.
Sitä näköjään keskittyy yhteen asiaan ja unohtaa toisen.

Uskon tähän kuin vuoreen: Jarrulla mutkiin tuloa pitää harjoitella sillä radalla, millä on eniten ajanut. Kun sinulla on jo se rytmi mutkien välissä selkärangassa, ja pidempien suorien päissä jarrupaikat. Lisäksi linjat on jo vakioituneet, vaikka persiistä olisivatkin. Silloin vasta sinä voit keskittyä jättämään kierros kierrokseltä jarrua aavistuksen myöhemmäksi. Voit myös tulla erilaisella tavalla kokeeksi mutkaan; aloita jarru aavistuksen aikaisessa, ja tule mutkaan pehmeämmällä jarrulla, jolloin mopo ei nyökkäile, samalla päästen apeksiin asti painaen. Justiina tällä viimeisellä tyylillä paransin aika-ajossa keralla perjantain parasta 1.28.15--->1.26.5. En ollut uskoa silmiäni, kun menin katsomaan tuloksia. Luulin ajaneeni ~1.29-1.30 vauhtia.

Kemoraan Jarska viikonlopuksi mukaan (jos on harjoitusaikaa ei-kisailijoille). Ajellaan kimpassa, kun ollaan siellä saman vauhtisia, ja tehdään enkat. Renkaita piisaa mulla, kun on jäänyt ihan liian vähäisiksi ratapäivät tänä kesänä sateiden ja kiireiden takia.

Eri ratojen kiertely aloittelijoilla, kuten me, ei tee muuta kun sekottaa pakkaa koko ajan, kun aina kaikki lähtee nollapisteestä.
Itse opin aikanaan ajamaan Slotracingia kotiradalani, joka oli meidän talonmiesasunnon isossa salissa. Sain luvan ajaa radalla joka ilta iitsekseni, kun hoidin akustoja ja ylläpidin rataa. Niin meni muutama vuosi, ja kun sain rahaa sen verran kasaan, että menin ekaa kertaa Helsinkiin aivan erilaiselle radalle, opin sen noin tunnissa, ja kisassa otin ylivoimaisen voiton G20-luokassa. Helsinkiläiset ihmetteli kun täysin tuntematon maalaispoika tuli ja pesi heidät kotiradallaan. Eivät tienneet, että olin ainoa Suomessa, jonka oman huoneen oven takana oli rata, jota tahkosin kaiket illat innostuspäissäni. Muut saivat harjoitella ehkä 2 iltana viikossa pari hassua tuntia. Kahtena seuraavana vuonna voitin lähes kaikki kisat, johin osallistuin, SM:N Seinäjoella samaan tyyliin; 1 tunti rataan tutustumista, ja ekalta kierrokselta lähtien vedin kaulaa muihin. Ei auttanut kokeneemman Seinäjokelaisen, edellisvuoden saman luokan mestarin kotiratakaan.

Sinuna opettelisin mahdollisimman paljon vaan siellä Kemorassa ajamista. Kun siellä pääset 1.12, niin ei mitään hätää sen jälkeen vaikkapa Alastarossa. Päivässä rata tutuksi, ja kisaan.

Mototiikka on tärkein, ja se tulee vaan treenaamalla. Ei mitään apua näistä palstateoretisoinneista lopulta. Ja jos on mahdollisuus, aina kannattaa mennä näiden kisakokemusta omaavien ajajien ratakursseille, niin saa perustan oikeaoppiselle harjoittelulle. Itse sen jälkeen työstämään oppeja rutiiniksi.

jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 24.07.12 - klo:21:05
Lainaus käyttäjältä: jarska - 24.07.12 - klo:20:29
Kiitos mic, pitää yrittää korjata jarrutuksen ja vauhdin suhdetta.
Sitä näköjään keskittyy yhteen asiaan ja unohtaa toisen.

Uskon tähän kuin vuoreen: Jarrulla mutkiin tuloa pitää harjoitella sillä radalla, millä on eniten ajanut. Kun sinulla on jo se rytmi mutkien välissä selkärangassa, ja pidempien suorien päissä jarrupaikat. Lisäksi linjat on jo vakioituneet, vaikka persiistä olisivatkin. Silloin vasta sinä voit keskittyä jättämään kierros kierrokseltä jarrua aavistuksen myöhemmäksi. Voit myös tulla erilaisella tavalla kokeeksi mutkaan; aloita jarru aavistuksen aikaisessa, ja tule mutkaan pehmeämmällä jarrulla, jolloin mopo ei nyökkäile, samalla päästen apeksiin asti painaen. Justiina tällä viimeisellä tyylillä paransin aika-ajossa keralla perjantain parasta 1.28.15--->1.26.5. En ollut uskoa silmiäni, kun menin katsomaan tuloksia. Luulin ajaneeni ~1.29-1.30 vauhtia.

Kemoraan Jarska viikonlopuksi mukaan (jos on harjoitusaikaa ei-kisailijoille). Ajellaan kimpassa, kun ollaan siellä saman vauhtisia, ja tehdään enkat. Renkaita piisaa mulla, kun on jäänyt ihan liian vähäisiksi ratapäivät tänä kesänä sateiden ja kiireiden takia.

Eri ratojen kiertely aloittelijoilla, kuten me, ei tee muuta kun sekottaa pakkaa koko ajan, kun aina kaikki lähtee nollapisteestä.
Itse opin aikanaan ajamaan Slotracingia kotiradalani, joka oli meidän talonmiesasunnon isossa salissa. Sain luvan ajaa radalla joka ilta iitsekseni, kun hoidin akustoja ja ylläpidin rataa. Niin meni muutama vuosi, ja kun sain rahaa sen verran kasaan, että menin ekaa kertaa Helsinkiin aivan erilaiselle radalle, opin sen noin tunnissa, ja kisassa otin ylivoimaisen voiton G20-luokassa. Helsinkiläiset ihmetteli kun täysin tuntematon maalaispoika tuli ja pesi heidät kotiradallaan. Eivät tienneet, että olin ainoa Suomessa, jonka oman huoneen oven takana oli rata, jota tahkosin kaiket illat innostuspäissäni. Muut saivat harjoitella ehkä 2 iltana viikossa pari hassua tuntia. Kahtena seuraavana vuonna voitin lähes kaikki kisat, johin osallistuin, SM:N Seinäjoella samaan tyyliin; 1 tunti rataan tutustumista, ja ekalta kierrokselta lähtien vedin kaulaa muihin. Ei auttanut kokeneemman Seinäjokelaisen, edellisvuoden saman luokan mestarin kotiratakaan.

Sinuna opettelisin mahdollisimman paljon vaan siellä Kemorassa ajamista. Kun siellä pääset 1.12, niin ei mitään hätää sen jälkeen vaikkapa Alastarossa. Päivässä rata tutuksi, ja kisaan.

Mototiikka on tärkein, ja se tulee vaan treenaamalla. Ei mitään apua näistä palstateoretisoinneista lopulta. Ja jos on mahdollisuus, aina kannattaa mennä näiden kisakokemusta omaavien ajajien ratakursseille, niin saa perustan oikeaoppiselle harjoittelulle. Itse sen jälkeen työstämään oppeja rutiiniksi.

Motoparkissa juurikin kokeilin tuota alkuun kovaa ja loppuun vähän pehmeempää jarrutusta apeksia kohti, se toimi ja vauhdit nousi.
Siinä se mun "ongelma" väliin olikin kun jarrutus koveni suhteessa vauhtiin liikaa, näin uskon ja tätä korjailen.
En mä silti minnekään alkutasolle ole vaipunut, ainakaan omasta mielestäni...pientä väärään suuntaan vetoa vaan välillä.

Kemora on väliin tylsistyttänyt kun oon siellä niin paljon ajanu, mulla kun ei ole se aikojen parantaminen tärkein juttu, niin vaihtelun vuoksi tosi piristävää ajaa muillakin radoilla.
Toki ajatkin on kiva saada paraneen, mut ei tässä mikään kiire ole, nuori, villi ja viriili mies.

Jos vkloppuna vielä mahtuu mukaan ja suinkin ehdin niin Kemoraan tulen.

raukkis

mitenkähän tuo mahtaa olla, onko ratakäyttöön tehdystä pyörästä (alusta, moottorinsäädöt tms.) hyötyä kehityksen kannalta? Vai onko oppi tehokkaampaa vai heikompaa vakiopyörällä..

murmela

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 28.07.12 - klo:10:15
mitenkähän tuo mahtaa olla, onko ratakäyttöön tehdystä pyörästä (alusta, moottorinsäädöt tms.) hyötyä kehityksen kannalta? Vai onko oppi tehokkaampaa vai heikompaa vakiopyörällä..
Riippuu ihan siitä millanen se vakio tai ratapyörä on.
Mut karrikoiden; jos se ratapyörä antaa paremman ajoasennon/tuen klipareiden/jalkatappisarjan/ratapenkin avulla, ja alustassa on sulle sopivat jouset ja vaimennukset, ja ratastus/pikakaasu/kaasuvaste säädetty sopivaks;
niin onhan se ihan perkeleesti järkevämpi peruslähtökohta nimenomaan rata-ajokehitystä silmällä pitäen.
Toki vakiolullallakin oppii ajamaan, mutta sen käytös ei ole yhtä loogista radalla kuin ratamopon, jossa sulla on kaikki peruspalikat sopivana perustana minkä päälle rakentaa sitä omaa kehitystä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Ainakin omalla kohdalla ero oli hurja kun vaihtoi kilvettömään. Jo siitä syystä että samaan hintaan kun vanhan kilvellisen myi sai tilalle 4 vuotta uudemman ja 2 "korimallia" tuoreemman pyörän missä oli jo alusta, jarrut jne lähtökohtaisesti jo paremmat.

Mutta jos on varaa ajaa tuoreella kilvellisellä, niin painon mukaan tehdyllä/säädetyllä alustalla pääsee takuulla jo pitkälle



mic

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 28.07.12 - klo:10:46
Ainakin omalla kohdalla ero oli hurja kun vaihtoi kilvettömään. Jo siitä syystä että samaan hintaan kun vanhan kilvellisen myi sai tilalle 4 vuotta uudemman ja 2 "korimallia" tuoreemman pyörän missä oli jo alusta, jarrut jne lähtökohtaisesti jo paremmat.

Mutta jos on varaa ajaa tuoreella kilvellisellä, niin painon mukaan tehdyllä/säädetyllä alustalla pääsee takuulla jo pitkälle

Itse olen nyt lähtenyt täysin toiseen suuntaan. Ensin tuli ajettua kilpaa täysin varustellulla Vehnän vanhalla -08 R1:llä ja nyt tämä kesä täysin vakiolla -06 R6R:llä. Kutosessa ei siis ole muuta kuin kuitukatteet ja shifteri.

Kuussatkulla en ole ennen ajanut joten ajaminen pitää opetella muutenkin uusiksi. Nyt takana 8 ratapäivää alastarolla ja paras aika 1.26.3. Tonnisella parhaaksi jäi 1.23.5. Koko ajan luottoa tulee lisää, mutta mun painolla alustan pohjaamisen kanssa tulee ongelmia. Tavoitteena olis päästä tolla 1.24 puolelle niin olisin tyytyväinen.

Eli nyt siis mentiin vanhempaan tehottomampaan ja ilman alustapalikoita olevaan pyörään, mutta kivaa on :) Yllättävän pitkälle ne tuollaisenaankin riittää.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

slowrider

#59
Lainaus käyttäjältä: mic - 29.07.12 - klo:10:46
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 28.07.12 - klo:10:46
Ainakin omalla kohdalla ero oli hurja kun vaihtoi kilvettömään. Jo siitä syystä että samaan hintaan kun vanhan kilvellisen myi sai tilalle 4 vuotta uudemman ja 2 "korimallia" tuoreemman pyörän missä oli jo alusta, jarrut jne lähtökohtaisesti jo paremmat.

Mutta jos on varaa ajaa tuoreella kilvellisellä, niin painon mukaan tehdyllä/säädetyllä alustalla pääsee takuulla jo pitkälle

Itse olen nyt lähtenyt täysin toiseen suuntaan. Ensin tuli ajettua kilpaa täysin varustellulla Vehnän vanhalla -08 R1:llä ja nyt tämä kesä täysin vakiolla -06 R6R:llä. Kutosessa ei siis ole muuta kuin kuitukatteet ja shifteri.

Kuussatkulla en ole ennen ajanut joten ajaminen pitää opetella muutenkin uusiksi. Nyt takana 8 ratapäivää alastarolla ja paras aika 1.26.3. Tonnisella parhaaksi jäi 1.23.5. Koko ajan luottoa tulee lisää, mutta mun painolla alustan pohjaamisen kanssa tulee ongelmia. Tavoitteena olis päästä tolla 1.24 puolelle niin olisin tyytyväinen.

Eli nyt siis mentiin vanhempaan tehottomampaan ja ilman alustapalikoita olevaan pyörään, mutta kivaa on :) Yllättävän pitkälle ne tuollaisenaankin riittää.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Niin no mullakin alusta on ihan vakio-osilla mutta shimmitetty ja jouset vaihdettu. Lisäksi ohjausiskari vaihdettu. Muuten voisi sanoa että teknisesti vakio kusiainen. Aika lailla samoilla modeilla oli edellinenkin 4 vuotta vanhempi kilvellinen kusiainen. tämä kilvetön vain 4 vuotta uudempi ja jäi vielä 500e rahaakin kun vaihtoi..

Se kyllä totta että ainakin alastarolla kusiaisella ajo vaatii ehkä "enemmän" opettelua. Jo pelkästään suoranopeudet jää senverran pienemmiksi kun tonnisella että kirittävää mutkiin jää paljon. Ainakin itse huomannut että varsinkin mutkien ulostuloihin pitää saada kaikki mahdollinen hierottua kuntoon että jotain mahdollisuutta isompien ohitteluun olisi. Tuolla racehrono data-ketjussa kun olen katsellut niin itselläkään ei mutkaosuuksilla enää pahasti tule turpaan, mutta suorilla ja esim. 3-mutkan,palmasin ja pääsuoran avauksessa jää hurjasti kilosiin verrattuna. Sen kerran kun kemorassa taas olen ajanut niin siellä tuntui enemmänkin olevan uskalluksesta kiinni...