Kypärien turvallisuus.

Aloittaja pasifsc, 05.02.12 - klo:18:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pasifsc

Lukekaapas artikkeli moottoripyöräkypäristä uusimmassa MOOTTORI lehdessä. (no. 2/2012) Oli tosi mielenkiintoinen juttu ja ainakin itselle myös paljon uutta asiaa. Tuntuu aika hurjalta ettei suomesta ole kiinnostusta vaikuttaa kypärien turvallisuuden testauksen puutteisiin, koska niin "marginaalinen" ryhmä käyttää kypäriä.

timppa

Pari linkkiä, jossa muutakin testausta, kuin tuo onneton ece...

http://www.smf.org/cert.html

http://sharp.direct.gov.uk/

JTK

Lainaus käyttäjältä: timppa - 09.03.12 - klo:13:27
Pari linkkiä, jossa muutakin testausta, kuin tuo onneton ece...

http://www.smf.org/cert.html

http://sharp.direct.gov.uk/
Nuo on hyviä linkkejä, SHARP-testeistäkin esiintyi kritiikkiä (britti lehdissä), kait siksi ettei tarkkoja kypäräkohtaisia testitietoja julkistettu. Muistelen että ekojen SHARP-testien julkistuksen jälkeen muutamien laatumerkkien hinnat tipuivat kesken kauden (2010). SHARP on kuitenkin tärkeällä asialla ja puolueettomana testaajana. 
Ylempää tavatessa hyvä tietää että jenkkien vaatimukset lienee virallisia eurooppalaisia kovemmat? Ainakin osalla valmistajista lienee jenkki ja euromarkkinoille eri tuotteet. Asiaa sivusi eräs maailmalla kilpaa ajava, joka kertoi kypärästään: "Periaatteessa tuotantomalli, jonka sisusta on sovitettu henk.koht., mutta kuori ja runko (maalausta lukuunottamatta) on samat kuin mitä voitte kaupasta ostaa. ... Tai no, amerikkalaisesta kaupasta ... kuori on jenkkimarkkinoiden mallista, muuten sama malli mutta hiukan paksumpi kuin euroopassa myytävässä mallissa... )

Eli saman valmistajan, "sama malli" mutta jenkeissä hiukan paksumpi kuori. :o

Ilmeisesti kuitenkaan jenkkien hyväksynnät ei kelpaa suomessa? Vahingon sattuessa ja jonkun mahdollisesti kypärää tarkastaessa pitää löytyä oikeat koodit?

Kisaajat tiennee kertoa tarkemmin suomessa vaaditut / kelpaavat hyväksynnät.
Quot homines, tot sententiae.

timppa

Olisiko muuten jollain heittää faktaa / linkkejä siitä, mitä noissa testeissä (ece, snell, sharp) pilkuntarkasti tehdään? Eli iskuvoimat, kohdat, määrät... kaikki mahdollinen mitä kypärä käy testauksen aikana läpi.

Hese

Lainaus käyttäjältä: timppa - 10.03.12 - klo:16:36
Olisiko muuten jollain heittää faktaa / linkkejä siitä, mitä noissa testeissä (ece, snell, sharp) pilkuntarkasti tehdään? Eli iskuvoimat, kohdat, määrät... kaikki mahdollinen mitä kypärä käy testauksen aikana läpi.

Snellin testeistä jotain täällä http://www.smf.org/testing ja SHARPin testeistä täällä http://sharp.direct.gov.uk/content/animation.

timppa

Katos pahusta. Sieltähän ne löytyi myös ite jakamieni linkkien syövereistä. Juurikin tuo sharp kuulosti erikoiselta, kun eräs kypärävalmistaja siitä luennoi. Heidän silloiseen "lippulaiva" -kypärään oli jouduttu laittamaan sivuille lisää pehmikettä sharpin testiä varten, että sai 5 tähteä. Vaikka oli alunperin SNELL2010-hyväksytty...

Hese

Lainaus käyttäjältä: timppa - 15.03.12 - klo:09:15
Katos pahusta. Sieltähän ne löytyi myös ite jakamieni linkkien syövereistä. Juurikin tuo sharp kuulosti erikoiselta, kun eräs kypärävalmistaja siitä luennoi. Heidän silloiseen "lippulaiva" -kypärään oli jouduttu laittamaan sivuille lisää pehmikettä sharpin testiä varten, että sai 5 tähteä. Vaikka oli alunperin SNELL2010-hyväksytty...

Oliko valmistaja sattumoisin Arai? Tuo SHARPin menetelmä on saanut kritiikkiä ainakin Arailta. Kritiikin syynä ja kohteena ohimoon kohdistuvan iskun testaustuloksen relevanttius. Araihan on saanut mainettaan huonompia kokonaistuloksia noissa testeissä, johtuen juuri huonoista tuloksista ohimoiden seudulle kohdistuvasta iskunvaimennuksesta.

JTK

Lainaus käyttäjältä: Hese - 15.03.12 - klo:18:34
Oliko valmistaja sattumoisin Arai? Tuo SHARPin menetelmä on saanut kritiikkiä ainakin Arailta. Kritiikin syynä ja kohteena ohimoon kohdistuvan iskun testaustuloksen relevanttius. Araihan on saanut mainettaan huonompia kokonaistuloksia noissa testeissä, johtuen juuri huonoista tuloksista ohimoiden seudulle kohdistuvasta iskunvaimennuksesta.

Araista tuli "jostain syystä" kohtuu hyviä tarjouksia, suomessakin, kesken kauden, juuri silloin kun briteissä keskusteltiin äänekkäimmin SHARP testeistä. Brittilehtiä tavatessani tulin uskoon, että osaltaan kritiikkiä aiheutti sekin ettei kypärien osatestien pisteitä / tarkkoja kypäräkohtaisia tuloksia julkistettu.
Joka tapauksessa hyvä että joku ulkopuolinenkin testaa.
offtopic_1
Joskus kummastuttanut miksi italovalmistajien pyörät kuulostaa paljon äänekkäämmiltä kuin muiden eurojen tai japsien kikottimet.
Quot homines, tot sententiae.

timppa

Juurikin tuo Arai ja RX-7GP malli kyseessä... Näin muuten kun työkäytössä on noita avattavia ollut, niin mielenkiintoisia tuloksia antaa tuo S.H.A.R.P. kun testaillaan leukasuojan kiinni pysymistä törmäyksessä. Laitetaan tämä nimimerkillä: sharpin testeissä ei auenut yhdessäkään iskussa, omassa käytössäni kyllä aukes... mutta ei nyt kaikkia tuotemerkkejä haukuta, niin jätetään mainitsematta merkki.

Yksi asia, joka on itseä alkanut mietityttämään on tuo kuorimateriaali kypärissä noin ylipäätään. Muovikypärät on jääkiekkoon, niistä ei sen enempää. Mutta kun vertaa esim arain ja marushinin ideologiaa kypärän kuoresta ja sen jäykkyydestä, niin on muuten kaksi aivan ääripäätä.  confused_thinking

Grandi67

Tässä linkin takana todella rajuja kuvia,miten kävi kahdelle Brittimiehelle thaikuissa. Lomalla kun ajetaan "maan tavalla",eli ilman kypärää.

http://www.documentingreality.com/forum/f10/two-die-thai-motorbike-crash-21689/

Hese

Arain vastine Sharp-testimenetelmään: http://whyarai.co.uk/sharp.php. (alla oleellisin osa)

LainaaDuring the Sharp tests, all helmets are tested on five precisely described and positioned impact points. Every Arai helmet tested, scored exceptionally well on three of these points. Only the test results on the fourth and fifth, so-called "X-point" were less satisfactory. The position of this X-point is marked on the drawing.

We have however severe doubts about the location of this particular X-point. Doubts that are shared not only by other renowned helmet manufacturers, but by many leading expert journalists as well, as you can read in several motorcycle magazines and on internet forums.

This is because through many years of R&D, intense study of motorcycle accidents and immense racing experience, Arai are of the opinion that indicated X-points are less likely to suffer severe impacts. This point is well protected by the riders shoulder. In case of an accident, the shoulder would hit an object (ground) and therefore X-point is less likely to make contact.

To create sufficient room for the ears, Arai produces therefore a very strong outer shell, with a thinner piece of polystyrene inner shell around the ears. This construction allows the helmet to exceed all worldwide standard demands at X-point. But more importantly, it allows Arai to produce a very comfortable helmet around the ear with two important advantages:


  • more comfort, the rider can concentrate on riding
  • less restrictions of (traffic) sounds
Arai has deliberately chosen for these properties, without making any concessions to safety.

En ole 100% vakuuttunut selityksestä, että hartiat suojaa joka tapauksessa tuota "ristipistettä". Kaatuessa kun ei koskaan tiedä miten ja minne lopulta osuu. Toisaalta taas, jos/kun kuori on vahva ja heikko tulos johtuu fyllien suhteellisesta ohuudesta, niin tilanne on kai vähän sama kuin kaverilla, jolla on liian iso ja huonosti istuva kypärä. Ja se taas on varmasti paljon yleisempi ongelma tosielämässä.

JTK

^ Kypärävalmistajat tekee "riittävän hyviä" tuotteita mahdollisimman edullisesti. Ihan niin kuin kaikki jotka jotain tavaraa myyntiin valmistavat.
Onko siis ihme ettei Schuberthin kaikki mallit löydy SNELLin testin läpäisseiden listalta ja Shoein jenkki-malleissa on paksumpi kuori kuin euroopassa kaupan olevissa,...

Em. esimerkkeinä, eikä mustamaalaus tarkoituksessa. Mainitsemani merkit ovat ne kaksi, joiden potat istuu omaan päähäni ehdottomasti parhaiten. Pidän tärkeämpänä sitä että kypärä on mahdollisimman hyvin (napakasti) istuva ja tuntuu hyvältä, kuin tähtien määrää.
Quot homines, tot sententiae.

boy007

Lainaus käyttäjältä: pasifsc - 05.02.12 - klo:18:23
Lukekaapas artikkeli moottoripyöräkypäristä uusimmassa MOOTTORI lehdessä. (no. 2/2012) Oli tosi mielenkiintoinen juttu ja ainakin itselle myös paljon uutta asiaa. Tuntuu aika hurjalta ettei suomesta ole kiinnostusta vaikuttaa kypärien turvallisuuden testauksen puutteisiin, koska niin "marginaalinen" ryhmä käyttää kypäriä.

Ainakun ostelen teen vertaiuluja ja välillä jätän
nettiin muiden nähtäväksi.

Tossa on muutman vuoden takaa,...

http://sites.google.com/site/jpsreviewsosco/nexx-cafe-race-motorbikehelmet


joni
joni

Powered by EzPortal