Uusimmat

23 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Rataketjut

Aloittaja T1mppa, 05.06.12 - klo:09:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T1mppa

Eilen huomasin, että ketjuissa on jäykkiä lenkkejä.

Olisi huomenna tarkoitus hakea uudet ketjut. Käynkö hakemassa D.I.D:n ERV3:set, vai onko ne liian "ylimitoitetut" mun 600 cc, karvan alle 90 hp takapyörältä puskevalle kawalle?
http://www.moto-racing.co.uk/item--DID-ERV3-Road-Race-Gold-X-Ring-Chain--DID+ERV+Road+Race.html

Suurinta osaa ketjuista, mitä katoin, mainostetaan offroad pyöriin. Niissä rasitus on hieman erilaista kuin rr:ssä. Käykö joku perus 520 x-renkaallinen ketju minulle?

Minkälaisia olette itse käyttänyt tai olette miettinyt hankkivanne?

Kiitoksia etukäteen.

T1mppa

Mitä mieltä olette näistä?

DID 520 VX2
http://www.didchain.com/streetChains.html  (For street bikes)
http://www.24mx.fi/motocross/p/ketju-d.i.d-520-vx-2-x-rengas/17576/rattaat-ja-ketjut/k6/ketjut/s156/   
Vetolujuus 8440 lbs tai 8120 lbs. Hinta 77,95 € (lenkkien määrää ei ilmoiteta. Ehkä 120 kpl?)
8440 lbs luki täällä: http://www.supersproxusa.com/our_products_chains_did.php

DID 520 ERV3
Nämä ilmeisesti suositut ja hyväksi todetut.
http://nettikauppa.mphotelli.com/DID-520-120-ERV-3-Exclusive-Road-Racing-X-ring-Gold
Vetolujuus 8660 lbs. Hinta 145 €

RK 520 GXW
http://www.motorcycle-superstore.com/1/4/61/19679/ITEM/RK-520-GXW-XW-Ring-Chain.aspx
Vetolujuus 8800 lbs. Hinta 151 € (120 lenkkiä, Storm)

EK 520 RXO
http://www.ekchain.jp/product/competition_bikes.html#
Vetolujuus 8500 lbs. Hinta 193,20 €, 110 lenkkiä, konepeku.fi

1 lbs = 0.45359237 kilograms

Mielestäni tuo DID 520 VX2, joka on hinnaltaan puolet halvempi sekä vetolujuudessaan samalla hehtaarillaan on riittävä minulle.

Fasu

#2
Vetolujuus kaikissa lähellä toistaan.Kulutuskestävyydessä eroja maantiellä. "Kovempi"ketju tarvii parikseen vastaavan ratas-sarjan. Vähempi radalla soraa pyörii rattaissa,
että varmaan tuo VX2 hoitaa hommansa.
VV

Juha_K

Joillain on ollut ongelmia tuon Moto-racing puljun tilausten kanssa. Toimitusaika on ollut todella pitkä, itse sain kyllä rattaat suht nopeasti.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Bobo

Tuolta http://stores.sportbiketrackgear.com/Detail.bok?no=5306 saa ketjuja ja ketju/rataspaketteja hyvään hintaan. Edulliset postituskulut huomioon ottaen sekä tämän hetken dollarin kurssin puntaan verrattuna niin vielä edullisemminkin kuin briteistä. Vaikka siis EU:n ulkopuolelta tuotaessa joutuukin maksamaan tullin ja alv:n.
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Teemu Tanila

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 05.06.12 - klo:11:42
Mitä mieltä olette näistä?

DID 520 VX2
http://www.didchain.com/streetChains.html  (For street bikes)
http://www.24mx.fi/motocross/p/ketju-d.i.d-520-vx-2-x-rengas/17576/rattaat-ja-ketjut/k6/ketjut/s156/   
Vetolujuus 8440 lbs tai 8120 lbs. Hinta 77,95 € (lenkkien määrää ei ilmoiteta. Ehkä 120 kpl?)
8440 lbs luki täällä: http://www.supersproxusa.com/our_products_chains_did.php

DID 520 ERV3
Nämä ilmeisesti suositut ja hyväksi todetut.
http://nettikauppa.mphotelli.com/DID-520-120-ERV-3-Exclusive-Road-Racing-X-ring-Gold
Vetolujuus 8660 lbs. Hinta 145 €

RK 520 GXW
http://www.motorcycle-superstore.com/1/4/61/19679/ITEM/RK-520-GXW-XW-Ring-Chain.aspx
Vetolujuus 8800 lbs. Hinta 151 € (120 lenkkiä, Storm)

EK 520 RXO
http://www.ekchain.jp/product/competition_bikes.html#
Vetolujuus 8500 lbs. Hinta 193,20 €, 110 lenkkiä, konepeku.fi

1 lbs = 0.45359237 kilograms

Mielestäni tuo DID 520 VX2, joka on hinnaltaan puolet halvempi sekä vetolujuudessaan samalla hehtaarillaan on riittävä minulle.

Tietääkseni Moto-Ville myy tuota RK ketjua ja käytössä ymmärtääkseni myös Pennan kilpureissa. Kannattaa kysäistä Villeltä mikä on tuotteen hinta, uskoisin että saat alle Stormin hinnan. Itsekin ajattelin laittaa seuraavaksi omaan kilpuriin, nyt on käytössä DID ERV3.

Teemu

T1mppa

Nykyiset näytti olevan ERV3:set.
Tilasin uudet ketjut ja rattaat. Tulee nuo RK:n 520 GXW ketjut. Torstaina pitäisi olla kaupassa ja samana iltana myös pyörässä kiinni.

En uskaltanut lähteä edes koittamaan noita DID VX2:sia. On niissä pakko olla jotain merkittävää eroa.

T1mppa

Mitä aineita olette käyttänyt ketjujen putsauksessa sekä rasvauksessa?

Voin sanoa, että ei kannata käyttää motonetin teflonsprayta. Haurastuttaa tiivisterenkaat rikki. Hyvänä puolena, ei sotke paikkoja.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/00564/0

Pitikö laittaa halvinta? :(

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 11.06.12 - klo:17:07
Mitä aineita olette käyttänyt ketjujen putsauksessa sekä rasvauksessa?
Putsauksessa lamppuöljy/valopetrooli/kerosiini.
Rasvauksessa moottoriöljy. Tosin viimeks meni biltsukan kompuraöljyllä ku ei ollu moottoriöljyy mukana.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

#9
Aloin asentamaan ketjurataspakettia ja pari kysymystä.

Mullahan oli vielä paikoillaan alkuperäinen ketju, jossa 110 lenkkiä ja ratasmuutoksista johtuen takarengas on ollunna aika eteen vedettynä, jotta ketju riittänyt.
Nyt kun tilalle tuli 120 lenkkiä pitkä, kullitettu RK:n ketju niin tulee pelivaraa.
Mikä on paras vaihtoehto radalle, lyhennetäänkö vain sen verran että saa taka-akselin mahdollisimman taakse ja jää vielä varaa kiristää?
Silleen että taka-akseli on noin keskellä ja siitä ketju poikki?
Jos ja kun taka-akselin saa uuden ketjun myötä taaemmas niin onko tuosta jotain hyötyä radalla, keulii mahdollisesti vähemmän tai muuta ajogeometriamuutosta luvassa?

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.10.13 - klo:14:39
Aloin asentamaan ketjurataspakettia ja pari kysymystä.

Mullahan oli vielä paikoillaan alkuperäinen ketju, jossa 110 lenkkiä ja ratasmuutoksista johtuen takarengas on ollunna aika eteen vedettynä, jotta ketju riittänyt.
Nyt kun tilalle tuli 120 lenkkiä pitkä, kullitettu RK:n ketju niin tulee pelivaraa.
Mikä on paras vaihtoehto radalle, lyhennetäänkö vain sen verran että saa taka-akselin mahdollisimman taakse ja jää vielä varaa kiristää?
Silleen että taka-akseli on noin keskellä ja siitä ketju poikki?
Jos ja kun taka-akselin saa uuden ketjun myötä taaemmas niin onko tuosta jotain hyötyä radalla, keulii mahdollisesti vähemmän tai muuta ajogeometriamuutosta luvassa?

Ehkä ei ihan taakse kannata mitoittaa, sillä ketju saattaa venyä. Keskelle jos saat, niin se on mielestäni ihan ok.

Takarenkaan paikka muuttaa akseliväliä (etu- ja takarenkaan akseleiden välinen matka). Mitä taaempana takarengas on, sitä pidempi on akseliväli.
Pidempi akseliväli = vakaampi, ei keuli niin herkästi, ei myöskään käänny mutkaan niin herkästi
Lyhyempi akseliväli = ketterämpi (mm. supermotossa lyhennetään koko takaswingi, jotta pyörästä tulee ketterä)

Empä kuitenkaan tiedä, onko kuinka suurta käytännön merkitystä noilla hienosäädöillä. Ehkä jollain on enemmän kokemusta? Käytettävyydelle ja toimivuudelle asettaisin aika suuren painoarvon.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.10.13 - klo:14:39
Aloin asentamaan ketjurataspakettia ja pari kysymystä.

Mullahan oli vielä paikoillaan alkuperäinen ketju, jossa 110 lenkkiä ja ratasmuutoksista johtuen takarengas on ollunna aika eteen vedettynä, jotta ketju riittänyt.
Nyt kun tilalle tuli 120 lenkkiä pitkä, kullitettu RK:n ketju niin tulee pelivaraa.
Mikä on paras vaihtoehto radalle, lyhennetäänkö vain sen verran että saa taka-akselin mahdollisimman taakse ja jää vielä varaa kiristää?
Silleen että taka-akseli on noin keskellä ja siitä ketju poikki?
Jos ja kun taka-akselin saa uuden ketjun myötä taaemmas niin onko tuosta jotain hyötyä radalla, keulii mahdollisesti vähemmän tai muuta ajogeometriamuutosta luvassa?

Yleensä tonnareissa mahdollisimman taakse. Pyörästä tulee hieman helpompi ajettava. Voi toki poiketa joissain malleissa, mutta ylessääntönä noin.

Pikkusen kannattaa toki jättää pelivaraa säätöä varten. Uutena ketjut vähän löystyy, mutta ainakin omassa käytössä DID menee yleensä loppukauden yhdellä kiristyksellä.

marko_

Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.10.13 - klo:14:39
Aloin asentamaan ketjurataspakettia ja pari kysymystä.

Mullahan oli vielä paikoillaan alkuperäinen ketju, jossa 110 lenkkiä ja ratasmuutoksista johtuen takarengas on ollunna aika eteen vedettynä, jotta ketju riittänyt.
Nyt kun tilalle tuli 120 lenkkiä pitkä, kullitettu RK:n ketju niin tulee pelivaraa.
Mikä on paras vaihtoehto radalle, lyhennetäänkö vain sen verran että saa taka-akselin mahdollisimman taakse ja jää vielä varaa kiristää?
Silleen että taka-akseli on noin keskellä ja siitä ketju poikki?
Jos ja kun taka-akselin saa uuden ketjun myötä taaemmas niin onko tuosta jotain hyötyä radalla, keulii mahdollisesti vähemmän tai muuta ajogeometriamuutosta luvassa?

Oliko sulla vanhalla ketjulla ongelmia keulimisen kans?
Mitä edempänä taka-akseli on, sen enemmän keulii.
Ainaki mun mopossa muutamalla millillä on tosi iso vaikutus, siinä on tosin ollu liian pehmee jousiki, mikä kans pahentaa asiaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 22.10.13 - klo:15:41
Oliko sulla vanhalla ketjulla ongelmia keulimisen kans?

Ei mitään kettuilua, mutta rupesi hymyilyttämään.
"Pyörä keuliin niin prkeleesti. Johtuu näistä ketjuista"  :D

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 22.10.13 - klo:15:55
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 22.10.13 - klo:15:41
Oliko sulla vanhalla ketjulla ongelmia keulimisen kans?

Ei mitään kettuilua, mutta rupesi hymyilyttämään.
"Pyörä keuliin niin prkeleesti. Johtuu näistä ketjuista"  :D

Se on hyvä että tässä iässä vielä jokin keulii :)

Kannattaa samalla miettiä vähän niitä välityksiä, jos haluaa hifistellä ja vaihdella kesken kauden. Toinen mikä tulee mieleen, niin esim K4:ssa ei mahtunu dunloppi pyörimään kovin lyhkäsillä ketjuilla.
Sanoisin, että paljon kanssa pärjää aina ja jos menee liian taakse, niin kokeilee vaikka piikin isompaa takaratasta. Pahimmassa tapauksessa joutuu ostamaan uuden liitoskappaleen ja poistamaan pari lenkkiä.

Kuinka pitkää siivua on ajettu 520 ketjulla radalla parhaimmillaan? Uskaltaako paljoa yli 3000km päästellä? Suzukiin vaihdoin joskus 530 ketjut 34000km kohdalla ja olivat vielä ihan hyvät. Takana ehkä 15 ratapäivää.