Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.10.13 - klo:14:39
Aloin asentamaan ketjurataspakettia ja pari kysymystä.
Mullahan oli vielä paikoillaan alkuperäinen ketju, jossa 110 lenkkiä ja ratasmuutoksista johtuen takarengas on ollunna aika eteen vedettynä, jotta ketju riittänyt.
Nyt kun tilalle tuli 120 lenkkiä pitkä, kullitettu RK:n ketju niin tulee pelivaraa.
Mikä on paras vaihtoehto radalle, lyhennetäänkö vain sen verran että saa taka-akselin mahdollisimman taakse ja jää vielä varaa kiristää?
Silleen että taka-akseli on noin keskellä ja siitä ketju poikki?
Jos ja kun taka-akselin saa uuden ketjun myötä taaemmas niin onko tuosta jotain hyötyä radalla, keulii mahdollisesti vähemmän tai muuta ajogeometriamuutosta luvassa?
Ehkä ei ihan taakse kannata mitoittaa, sillä ketju saattaa venyä. Keskelle jos saat, niin se on mielestäni ihan ok.
Takarenkaan paikka muuttaa akseliväliä (etu- ja takarenkaan akseleiden välinen matka). Mitä taaempana takarengas on, sitä pidempi on akseliväli.
Pidempi akseliväli = vakaampi, ei keuli niin herkästi, ei myöskään käänny mutkaan niin herkästi
Lyhyempi akseliväli = ketterämpi (mm. supermotossa lyhennetään koko takaswingi, jotta pyörästä tulee ketterä)
Empä kuitenkaan tiedä, onko kuinka suurta käytännön merkitystä noilla hienosäädöillä. Ehkä jollain on enemmän kokemusta? Käytettävyydelle ja toimivuudelle asettaisin aika suuren painoarvon.