Crash Padit

Aloittaja carbon, 10.06.12 - klo:08:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Crashpadit suojasi vai hajotti?

Suojasi ja pelasti katteita,yms.
20 (87%)
Repi korvakkeita/kiinnikkeitä tai muuta mennessään
2 (8.7%)
Tarttui kiinni ja mopo pyöri ympäri
2 (8.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 23

Mikko K.

Mulla on kiinni vielä toisella puolella rungossa DHM merkkinen tatti. Toinen puoli teki sen minkä
pitikin, eli otti kovimman tällin vastaan (highside), likui asfaltilla nätisti ja katkesi runkoa särkemättä
kun tuli este vastaan. Pyörän vauriot vähäiset, vauhtia ehkä 100km/h.

Raaseri

Jos vielä saa jatkaa mutuilua, niin pad kannattaisi pitää mahdollisimman ylhäällä. Joitain malleja on jossa ne tulee aika lähelle massakeskipistettä, mopo kippaa tosi herkästi ympäri rikkoen tankin ja mittariston, kun vähänkin jonnekin tökkää.

Mä vilpittömästi uskon että tän foorumin lukijoista jota tunnistan, Wehnä on ainoa joka saa jätettyä jarrut niin myöhälle että inertiaa on reilusti siinä vaiheessa kun mopo putoo assulta. Ja meille kaikille lopuille oikean mallisesta padista on säästöä. Aina joku saa sen tyhjän arvan kuitenkin, ja volttien jälkeen voidaan kerätä mopo pieneen pahvilaatikkoon.

Vieläköhän Teemu T lukee tätä? Olikos sulla tatit ja niillä osuutta kun kymppi siirtyi pilvenreunalle kisaamaan?

app

18.04.13 - klo:16:28 #17 Viimeisin muokkaus: 18.04.13 - klo:16:32 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 18.04.13 - klo:16:02
Jos vielä saa jatkaa mutuilua, niin pad kannattaisi pitää mahdollisimman ylhäällä. Joitain malleja on jossa ne tulee aika lähelle massakeskipistettä, mopo kippaa tosi herkästi ympäri rikkoen tankin ja mittariston, kun vähänkin jonnekin tökkää.

16.9. Alastaron kerhokisassa, kun lähdin suoralle linjalle vauhtivasurin kanttarista, mopo heitti kunnon voltit hiekalle tultuaan, ja aika korkeallakin kuulemma kävi. Mulla matalat tatit, mutta vauhtia tuossa oli dataloggerin mukaan 130+, eikä jarrua tietenkään enää kanttarin kohdalla.

Siinähän on ulokkeina jalkatapit, klipari ja tatti, joten tuossa vauhdissa se pyörii todennäköisesti melkein aina. Kuitenkin voidaan ajatella, että mitä pidempi ja nätimpi tatti, sitä syvemmälle se hiekkaan uppoaa, ja varmemmin kääntää mopon pyörimään, kun taas matala tatti suojaa kriittiset paikat tehokkaammin, kun ei taitu tasaisella asfaltilla, muttei uppoa hiekkaan syvälle.

Mun moposta jäi lopulta jäljelle täysin ehjänä runko ja johtosarja. Melkein kaikki muu rikki; katteet, tankki, ylä- ja alakolmio, virtalukko, mittaristo, johtojen liitoksia, syylari, flekti, etuputki, etuvanne ja laikat, etu- ja takahäkki, moottorissa hiekkaa sisällä, joka vaihtoon. Siinäpä sitä.

Metkaa oli se että tatit eivät olleet edes juuri naarmuilla. Säästy satanen  jumpie_1

app

18.04.13 - klo:20:42 #18 Viimeisin muokkaus: 18.04.13 - klo:20:44 käyttäjältä app
En voinut äänestää, koska mikään vaihtoehto ei toteutunut. Mopo meni asfaltilla 80 mm pitkän Bola race jalkatapin, kliparin, ja koneen posken varassa. Suoja ehti kulua loppuun ennen hiekkaa, muuten ois tulos ollut koneen osalta parempi.
Parissa pienemmässä lipassa taas lyhyt kaatumatappi on suojannut hyvin, mitä nyt katteissa naarmuja ja klipari taittunut.
Bolan tappi hoiti hommansa hyvin. Jos ois pysynyt pidempään asfaltilla mopo, olisi vauriot olleet todella vähäisiä.

Fasu

Jammussa keskellä mopoa kymmensenttiset teletapit ja vanha kisakampe. Sahataanko pois vai lepuutetaanko niissä koipia suorilla. Yksi moottori siinä on jo menetetty,
vaan ei tietoa menikö tapin kanssa vai ilman. Komeat ne kyllä on ja herättää kaikenlaisia mielikuvia. ???
VV

rranta

Minkälaisia ajatuksia teillä on siitä vaikuttaako crash pad siihen, kun se kippi tapahtuu, ehtiikö helpommin saaha käden tai jalan pois pyörän ja radan välistä? Voiko niiden avulla välttyä esim siitä tunteesta kun pikkurilli on cliparin ja asfaltin välissä ja vauhtia on vielä sopivasti liikaa.

Raaseri

19.04.13 - klo:08:47 #21 Viimeisin muokkaus: 19.04.13 - klo:08:49 käyttäjältä Raaseri
Noin kolmenkymmenen oman ratakaadon summana. Highsiderissa ei paljon omalla toiminnalla ehdi mitään tekemään. Just ilmassa ehkä ehtii hakemaan jalat ja kädet nippuun ennenkuin laskeutuu. Mun motoriikka ei riitä vaikuttamaan osuma-asentoon ja itselläni on tapana laskeutua näistä kypärä edellä. Mihin, tuleeko oma tai muiden mopo päälle, ne on ihan sattuman kauppaa.

Lowsiderissa välillä tuntuu että puoli tuntia pystyy nostelemaan polvella josko pito palaisi. Kun ei, ainakin itsellä on ollu suurimmaksi osaksi aikaa päästää irti, laittaa toinen jalka satulan päälle ja potkaista mopo liukumaan edessä. Lisäksi nahkapuvussa on kitkaa enemmän kuin mopossa sen liukuessa stongan, jalkatapin, katteiden tai padin varassa, siitä muutenkin irtoaa aika helpolla.

Muutamassa ekassa kaadossa tilanne tulee silmille, yrittää vaan pitää kiinni kun ei osaa reagoida muuten. Kaatumiseenkin oppii. Itellä on tietty ollut, mopo/cross/enduro jne kautta kymmeniä tai satoja kaatoja takana siinä vaiheessa kun ratailun aloitti. Joten ehkä siksi oli aika helppo oppia "hallitsemaan" hitaita kaatotilanteita. Mutta vastaan tulee nopeita kaatoja, joissa ei 30v aktiiviharrastamisenkaan jälkeen ehdi kissaa sanoa.

slowrider

Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei.. Tuollaiset perusmallin nylontatit ostin, mutta toisaalta mulla on cliparit,kiinteät jalkatapit, koneenposkissa woodcraftin paloilla olevat posket ja rungossakin joku hiilarisuojasysteemi..

jarska

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei..

82,4% ;)

Mä kait suunnittelin yhdessä vaiheessa laittaa lisääkin tatteja.
Nimittäin johki perään ku sais vielä molemmille puolille...teen tuosta Kawasta oikeen "kikkelimeren".

mako

Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.04.13 - klo:10:52
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei..

82,4% ;)

Mä kait suunnittelin yhdessä vaiheessa laittaa lisääkin tatteja.
Nimittäin johki perään ku sais vielä molemmille puolille...teen tuosta Kawasta oikeen "kikkelimeren".
taitaa jarskalla olla nahkapuvussakin koko ajan tatti tanassa

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.04.13 - klo:10:52
82,4% ;)

Mä kait suunnittelin yhdessä vaiheessa laittaa lisääkin tatteja.
Nimittäin johki perään ku sais vielä molemmille puolille...teen tuosta Kawasta oikeen "kikkelimeren".
Ostat tollasen ja laitat Kawurin sisään: http://www.magicgames.net/service.cntum?pageId=139784


jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 19.04.13 - klo:11:41
Ostat tollasen ja laitat Kawurin sisään: http://www.magicgames.net/service.cntum?pageId=139784

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 19.04.13 - klo:08:47
Noin kolmenkymmenen oman ratakaadon summana. 

Tässä taas sulle ajopuku: :P

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: jarska - 19.04.13 - klo:11:53
Tässä taas sulle ajopuku: :P

Joka kevät huomaan pääseväni lähemmäs tuota tavoitetta. Hitaasti mutta varmasti.

Vuorela

Ei mikään äänestys vaihtoehdoista. Silti mopoja on liukunut ja pyörinyt sekä radan puolella että turva-alueella. Jos on riittävästi vauhtia jäljellä kun radan reuna ylittyy, niin aika sama tuntuu olevan onko tatti vain otsassa vai myös mopossa. Omalta kohdalla kun mopolla on ollut vauhtia enemmän kuin 80-100km/h turva-alueelle mentäessä on jälki ollut aina riittävän tuhoisaa. Toisinaan riittää pienempikin vauhti.

Pienissä kaadoissa tatit yleensä suojaa niitä osia mitä on jo ostettu kaatoa silmällä pitäen. Esim. kuitukatteet, vaihdettavat kliparin tangot ja kiinteät jalkatapit.

Nykyinen pyörä on ensimmäinen mihin olen hommannut kaatumatatit. Pitkät tatit alas keskelle takahaarukan kiinnikkeisiin. Syynä R1:n huonosti suojattu kytkimen mekanismi koneen poskessa. Tuota ei näytä kiinteä jalkatappi suojaavan, joten lisäksi tuommoinen muilla jo hyväksi todettu pitkä tatti.

Raaseri: Teemun kaadossa tateilla tuskin oli ainakaan mitään merkittävää vaikutusta. Teemu kommentoikoon tarkemmin.

app

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.04.13 - klo:10:29
Tässäpä nyt sitten onkin pohdittavaa laittaako noi tatit kiinni vai ei.. Tuollaiset perusmallin nylontatit ostin, mutta toisaalta mulla on cliparit,kiinteät jalkatapit, koneenposkissa woodcraftin paloilla olevat posket ja rungossakin joku hiilarisuojasysteemi..

Laittaisin sinuna kiinni. Ei niistä haittaakaan ole. Hitaissa lipoissa mulla kuluneet joka kerta, joka on sitten kulumaa pois muualta moposta. Halpojahan nämä on.

Powered by EzPortal