Tuolta löytyy softalinkit:
http://www.mprata.fi/ajanottolaitteet-ohjelmistot-kamerat/12/dataa/172/Ja tuolta löytyy datat niille jotka jo ko softia käyttää:
http://www.racedac.com/02012008020/Datasta sen verran että noissa käppyröissä wehnä on sininen ja jukka on punanen.
Vaikka kirjoittelen tarkkoja lukemia, niin ne ei siltikään ole absoluuttinen totuus, koska mittauksissa on oma virheensä, mittauslaitteissa oma virheensä, ja datan resoluutiossa/tulkinnassa oma virheensä.
Käppyrät on synkattu position indexin perusteella, eli mitä kumpikin kuski tekee baut samalla kohdalla rataa.
Meikäläisen analyysiä noista käppyröistä, näkökulmasta wehnä 1:23,5 vs jukka 1:25,2:
Jarrumerkki on myöhäsemmällä, vbo-filujen avulla/käppyröistä voi kattoo jarrukohtaset metrimäärät ja aikamäärät jos tahtoo.
Esimerkiksi pääsuoran jarrumerkkiero: 37m/ 0,6s
Ja siitä seurauksena myöskin suuremmat suorien huippunopeudet, esim pääsuoralla: 222 vs 216
Sitä voi peilata myös siihen seikkaan että koko kierroksen keskinopeusero on 118,6 vs 116,4 eli 2,2 kmh ja sillä tulee se 1,7s kierrosaikaero. Ts suorilla ja mutkissa tarvitsee olla vain mitättömän pieni vauhtiero, niin se aiheuttaa kierrosajassa suurelta tuntuvan eron. Kuitenkin tuo keskinopeusero on 1,9% ja aikaero on 2,0%, joten prosentuaalisesti ajatellen ne menevät lähes käsi kädessä.
Jarrun alotus on nopeempi, tarkoittaen sitä aikaa mikä kuluu siirtymisessä täyskaasulta täysjarrulle: Tyypillisesti jotain 0,5s vs 1,5s
Täysjarru on voimakkaampi, esim pääsuoralla 1,25G vs 0,95G
Jarrun pehmennys on lineaarinen kohti apeksia, vs jukka höllää tai pitää jarrua vähän miten sattuu/ ei juurikaan minkäänlaista jarrurutiinia havaittavissa käppyröistä/ ihan arpapeliä
Jarruvertailua käppyrällisesti
Jukka:
Wehnä:
Molemmat:
Ajolinja juuri ennen apeksia on aavistuksen pyöreempi
Mutkanopeus suurempi
Käännön voimakkauus aavistuksen suurempi
Jarrulta kaasulle siirtyminen on huomattavasti aikaisempi, wehnä on kaasulla suoraan apeksista, jukka tyypillisesti 0,5s wehnän jälkeen.
Tai jukka valuttaa/ ajaa liian terävästi mutkaan ja apeksista "ohi"/ myöhäinen apeksi ts saa käännettyä mopon liian myöhään ja pääsee kaasulle liian myöhään.
Tai jarruarpajaisten seurauksena jukan ajo ei vain osu apeksiin/ rytmi sekasin ja avauskohtakin menee arpajaisiks.
Pitäis olla lisäksi RaceDAC*, niin näkis kaasun asennon, ja jarrupaineanturi, niin näkis jarrun ja kaasun välisen ajan/ mitä se jukka oikein sössii siinä/ eikö se vaan saa kaasua auki/ uskalla avata apeksista.
*Bemarin omistajien kannattaa ostaa esim wehnältä se bemun oma loggeri. Se on ihan plug and play. Ja jos bemussa on absit, niin jarrupaineenkin saa suoraan. Ts ei mitään muuta ku töpseli kiinni nii se on siinä. Ja sit tilata wehnä puikkoihin, niin saa omasta mopostaan vertailudatan, johon voi verrata omaa ajoaan.
Palmasin jarruun ajolinja on täysin eri. Josta syystä pelkästään apeksia seuraavan 20 metrin aikana jukka häviää 0,2 sekunttia. Ts jukka tulee aivan liian suoraan kohti kääntöpistettä ja joutuu tappamaan vauhtinsa täysin jotta saa moponsa käännettyä.
Ja sama toistuu lemminkäisessä, ja ajallisesti pahiten kahvilanmutkassa.
Tosin tuon kahvilanmutkan irrottaminen loppupätkästä on vähän ongelmallista, koska kikkamutka-vasuri-kahvilanmutka ovat aika pitkälle yksi kokonaisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkiin. Lemminkäisen exitin ja kahvilanmutkan apeksin välillä jukka jopa ottaa kiinni wehnää, mutta sen ajolinjan seurauksena kahvilanmutkan avauksessa sit ottaa turpiin huolella.
Ja tuossa vielä Circuit Toolsin käppyrät aiheesta (softassa noita voi zuumata mielin määrin)
Eka on nopeus
Toka on aikaero/sen muutos
Kolmas on pitkittäinen kiihtyvyys, eli avaukset ja jarrutukset
Neljäs on sivuttaiskiihtyvyys
Viides on kompassisuunta eli mihin suuntaan mopon nokka osoittaa