Cat halusi päänsä vadille, kohteena alastaron kierros aikaan 1:27,44.
Aluksi pääpiirteittäin:
Jarrurutiini tommoseks pojanklopiks on jo puoliksi kadehdittavaa. Varsinkin kun se ajaa käytännössä samanlaisella vanhalla paskalullalla kuin mitä mun kiulu on.
Toki jarruissa on paljon parannettavaa, mutta ne kymmenet datat mitä mä olen nähnyt kymmeniltä eri kuskeilta ei edes noissa vauhdeissa ole ollu lähelekkään samalla tasolla.
Jo ennen ku mä sain ton ekan datan catilta, mä olin sitä mieltä että tosta junnusta tulee viel oikeesti nopee. Jos vaan kiinnostus riittää. Eihän sitä koskaan tiedä mitä sattuu ja tapahtuu.
Ja jarrut nimenomaan on se mikä erottaa kuskit ja kuskit.
Mutkanopeudet samoin on sielä päin. Suuria parannuksia ei niissä ole varaa enää tehdä. Toki kokemattomuudesta johtuen, eli rutiinin puutteesta, ajo seilaa välillä vähän sielä sun täällä. Samoin jarrujen osuminen tai vituilleen meno näkyy heti mutkanopeuksissa.
Avauksissa näkyy ehkä eniten hätäilyä ja sekoilua. Helpoista mutkista avaukset on ok. Mutta heti jos jarru ja sen johdosta ajolinja kusee, niin kaasu on sohlaamista. Samoin esim kikkamutkan avaus on ihan räpeltämistä.Ts jos on vaikee mutka, niin palaset ei natsaa ollenkaan. Toki paskalla mopolla on varsinkin siinä iso haaste, mutta tekijämies hanskais senkin.
Sit mutka by mutka.
Ykkösen täyskaasulta täysjarrulle, sekunti (abaut joka mutkassa sama aika kaasulta jarrulle), nojoo, sais olla enintään puolet siitä. Maksimi 1.2G, vois olla jopa 1.6G, koska vauhtia jarrumerkillä 207 kmh. Lisää ätäkkiä vaan, niin voi siirtää jarrumerkkiä 20-30 m. Lineaarisuus apeksiin jopa loistava. Apeksinopeus 102.
Ajolinja osuu, avaus ok, enemmänkin vois avata, varsinki ennen jarrua, 1-2 suoranopeus 133.
Kakkosen jarru 0.8G harrastelijaks ok. Kaipaa lisää ätäkkiä. Lineaarisuus loistava. Avauksessa; käännä kaasu suoraviivaisemmin pohjaan. Nyt jäät puolessavälissä kaiveleen persettä. Suoranopeus 120.
Kolmosen jarru pahinta arpomista. Jarrumerkki perseellään, ätäkki puuttuu, teho puuttuu, moottorijarrulla liruttelua tupexiin. Ajolinja ihan liian pyöreä. Hukkuu puol sekkaa pelkästään odotteluun.
Ja sit hätäsössisavaus. Kaasulla leveeks, ja taas odotteluu ett saa käännettyy ja avattuu uusiks.
Nelosen jarru sais olla tuplasti terävämpi, mut se on vaativa paikka. Apeksinopeus 126. Palmasin jarrumerkillä 185. Alotustehoo puuttuu reilusti. Muutenki vähä arpomista ku vissiin huomasit ett merkki aikasessa. Ajolinja seivattu, ja avaus bueno.
Vitosen (vauhtivasuri) jarru perus onneton liru. Kaipaa tuplatehoo. Apeksi 128.
Lemmikäisen jarru osuu 50-60 ok, kaipaa lisää alotustehoo, niin vois siirtää merkkii paljonkin. Joudut löysäämään ku huomaat ett vauhti loppuu.
Kasin jarru ok, mut ihan liian aikasessa. Moottorijarrulla lirutteluu.
Kikkamutkassa kolme erillistä avausta = kolme mahollisuutta keula/perä alta/hi-sider. Ei noin. Yks lineaarinen avaus riittää.
Viimesen vasurin jarru arpomista ja teho puuttuu.
Viimenen jarru tyypillinen 50% liruttelu. Ja arpomista, ja hätäkaasu, ja linjaa leveeks.
Sun ajaminen on vähä samanlaista ku jarskan kiimanen sohlaaminen brembojen kanssa. Mutta siltikin. Näyttää toimivan sulla. Eli jatka samaa linjaa. Kyl se kokemuksen tuoma rutiini ja rauhoittuminen sieltä sit joskus tulee.
Liitteenä jarrukäppyrä. Veikkaisin ett ne jotka datasta jotain ymmärtää, näkee heti tosta käppyrästä ett suunta on oikee.