Pitkittäiskiihtyvyyskäppyrä perus sössistonnarikuskilta alastarosta ja mitä siitä ainakin näkee abaut.
1 Koska positiivinen kiihtyvyys on vain 5ms2 (noin 0.5G), niin voi olettaa että mopon vauhti on jotain 200+, kuski päästää kaasun, jolloin moottorin veto alkaa pienenemään, ja ilmanvastus hidastamaan.
2 Moottorin veto pienenee niin paljon, että se ei enää voita ilmanvastusta
3 Moottori jarruttaa sen mitä nollakaasulla jarruttaa, lisäksi mopoon kohdistuva ilmanvastus jarruttaa, ja samoin kuskin suhteen. Se miksi tässä kohtaa on pieni polvi käppyrässä johtuu siitä että kuski ei ole vielä edes painanut etujarrua, tai vasta menossa jarrulle/ puristamassa jarrua hitaasti.
Kovilla kierroksilla moottori voi jarruttaa jotain max 0.5G jos luistokytkin sallii, koska takarenkaalla ei pysty painonsiirtymän takia enempää jarruttamaan.
150...200 vauhdeissa pelkkä ilmanvastus kuski pystyssä on jotain luokkaa 0.35...0.6G
4 Kuski on mielestään maksimijarrulla. Todellisuudessa hidastuvuutta voisi olla 50% enemmän, mutta 150-200 vauhdeissa kovissa jarruissa harva kykenee edes kuvittelemaan mielessään kuinka kovaa siinä jarrun alussa vois jarruttaa, ilmajarrun antaman lisäyksen turvin. Saati sitten toteuttamaan sen out there.
5 Kuskin hienomotoriikka ei riitä jarrun lineaariseen kevennykseen, vaan kevennys on vähän takeltelevaa/ portaittaista. Myös keulan hakkaaminen pompuissa voi vaikeuttaa jarrun kevennystä. Jarrurutiinin puute lähes täydellistä.
6 Tässä kohtaa (-0.2G...-0.35G) jarrun kevennystä näkyy yleensä se että pääseekö kuski jarrulla apeksiin, vai lirutteleeko lopun matkaa apeksiin moottorijarrulla (0.2...0.35). Kuten näkyy niin vauhti loppuu kesken, ja kuski on päästänyt jarrun ja odottelee, ja lisää hieman vetoa ettei vauhti oikeesti kuole kokonaan.
7 Päästyään vihdoin apeksiin, kuski hyökkää innokkaana kaasulle ja hidastuvuus vaihtuu takaisin kiihtyvyydeks
8 Ja vituikshan sekin meni, eli mopo lähtee puskeen linjaa leveeks ku sössis avas liian aikasin, joten täs kohtaa sit odotellaan kaasua loiventaen hetken jotta mopon nokka kääntyis parempaan suuntaan
9 Vihdoin "täyskaasulla", joka tässä tapauksessa on noin 50% koska 0.5G. Käppyrän polveilut huipulla kertoo yleensä keulimisesta ja siitä johtuvasta jojo-kaasusta. Tai muuten vain epäröinnistä jos kyseessä on lyhyt suora.
Sit seuraava mutka..
4 Jarrumerkki siel sun tääl, alotusteho ihan hukassa
5 Ja lisäpuristus ku löytyy oikee kohta
8 Menee leveeks huolella, joutuu jojottamaan kaasulla
9 Lyhyt suoranpätkä
Punasella värillä noin suurin piirtein se miltä ko käppyrä näyttäis jos kuski pääsis suoraan kaasulta kunnon täysjarrulle, ja alkais lineaarisesti sitä keventää ja osuis jarrulla apeksiin asti oikealla linjalla jolloin nokka osoittaa oikeaan suuntaan jolloin pääsee avaamaan lineaarisesti loppuun asti.
Sen jälkeen kiihtyvyys tasoittuu ja tulee hieman laskeva käyrä koska koneen teho ei riitä ylläpitämään vakiokiihtyvyyttä ilmanvastuksen kasvaessa. Todellisuudessa se käppyrä hieman polveilee huipulla koska koneen vääntömomentti muuttuu koko ajan, ja kuski vaihtaa vaihteita.