Alastaro-dataa

Aloittaja slowrider, 10.06.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

paaton

Just oli eilen tuosta puhetta. Keulahan sukeltaa nopeasti, jos aloitat jarrun liian hätäseen. Silloin kai se peräkin liitelee, etkä voi lisätä painetta. Eikös tuon nyt nää painedatasta? Vai tuotako murmela just kehui.

murmela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 31.08.13 - klo:09:59
Just oli eilen tuosta puhetta. Keulahan sukeltaa nopeasti, jos aloitat jarrun liian hätäseen. Silloin kai se peräkin liitelee, etkä voi lisätä painetta. Eikös tuon nyt nää painedatasta? Vai tuotako murmela just kehui.
Se on ihan vaan kädettömien kuskien urbaanilegendaa toi jarrun liian hätäseen alottaminen. Se on eläny jo yhtä kauan ku esijännityksen aiheuttama jousituksen pintakovuus.
Ihan eri asia on sit taas jos ajaa hitaassa tai keskiryhmässä. Siellä kun se ajo muutenkin on nii sotkemista, niin siihen ei voi enää sotkee kovaa jarrun alotusta koska se nopee transitio tois esille ne ajon muut ongelmat.
Tosin ihan samoinhan käy nitrolle, nopee jarrun alotus tuo esille jarruasennon virheen. Ja kädetön kuski ettii vikaa jostain muualta kuin itsestään. Varsinkaan ku siel keulassa on ylijäykät jouset ja nitro on alipainonen, niin mitään ongelmaa ei ole siinä etteikö keula kantais kovaa jarrua. Nitro vaan ei osaa/sössii sen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.08.13 - klo:09:40Ja uskoisin tuon joustovaran loppumisen kesken keulassa tahi perässä vaikuttavan aika negatiivisesti perän liitelyherkkyyteen.
Ja edellisessä viestissä just sanoit ett keula ei edes pohjannut. Nyt v***u joku raja tohon selittelyyn.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:10:42
Lainaus käyttäjältä: paaton - 31.08.13 - klo:09:59
Just oli eilen tuosta puhetta. Keulahan sukeltaa nopeasti, jos aloitat jarrun liian hätäseen. Silloin kai se peräkin liitelee, etkä voi lisätä painetta. Eikös tuon nyt nää painedatasta? Vai tuotako murmela just kehui.
Se on ihan vaan kädettömien kuskien urbaanilegendaa toi jarrun liian hätäseen alottaminen. Se on eläny jo yhtä kauan ku esijännityksen aiheuttama jousituksen pintakovuus.
Ihan eri asia on sit taas jos ajaa hitaassa tai keskiryhmässä. Siellä kun se ajo muutenkin on nii sotkemista, niin siihen ei voi enää sotkee kovaa jarrun alotusta koska se nopee transitio tois esille ne ajon muut ongelmat.
Tosin ihan samoinhan käy nitrolle, nopee jarrun alotus tuo esille jarruasennon virheen. Ja kädetön kuski ettii vikaa jostain muualta kuin itsestään. Varsinkaan ku siel keulassa on ylijäykät jouset ja nitro on alipainonen, niin mitään ongelmaa ei ole siinä etteikö keula kantais kovaa jarrua. Nitro vaan ei osaa/sössii sen.

Sen verran tosta keulasta, että se on nykyään mulla käytössä ja siellä ei todellakaan ole ylijäykkiä jousia. Pohjaan menee ryminällä niin Motoparkissa, Kemorassa kuin Alastarossa ja sillein hyvällä tavalla, ehkä alastaroon sais vähän comppia lisätä. Edellinen kuski taitaa olla 5kg sisään mun kanssa saman painonen, joten jos käyn kusella (valuu päästä asti) tai bensavalo syttyy, ollaan samassa tilanteessa.
Suurin osa ongelmista taitaa tulla siitä, ettei pää anna periksi viedä jarrumerkkiä sinne minne se kuuluisi ja mutkanopeuden säilyttämiseksi sitä jarrukahvaa ei sitten puristeta pää punaisena menemään.
Minä siis treenaan ainakin osittain "jarrutonta" ajoa. Eli jarrumerkki on vielä 10-20m liaan aikasessa tutuilla radoilla ja se sallii hitaammat ja rauhallisemmat liikkeet. Ei tarvii mitään Marquéz hötkyilyä. Jarrut kovenee kyllä ajan kanssa ja merkit tulee lähemmäksi mutkaa... Kerralla kaiken "oikein" tekemällä ei näillä taidoilla päädy kuin pesupaikalle ja lanssiin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 31.08.13 - klo:10:57Pohjaan menee ryminällä niin Motoparkissa, Kemorassa kuin Alastarossa ja sillein hyvällä tavalla, ehkä alastaroon sais vähän comppia lisätä.
Mitä tarkottaa pohjaan menee ryminällä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:11:19
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 31.08.13 - klo:10:57Pohjaan menee ryminällä niin Motoparkissa, Kemorassa kuin Alastarossa ja sillein hyvällä tavalla, ehkä alastaroon sais vähän comppia lisätä.
Mitä tarkottaa pohjaan menee ryminällä?

Kevennetään tuota kielikuvaa vähän. Keula siis pohjaa ja Motoparkissa ja Kemoralla tuo tapahtuu hyvin pehmeästi. Alastarolla tiukalla riuhtaisulla ottaa jo käsille, eli siellä tuo ryminä on vähän lähempänä totuutta.
Kemoralla ja Motoparkissa tosin yhdessä ainoassa paikassa ja molemmissa se on ns. paluusuoran jarru. Muualla sitä jää mutu tuntumalla  jonkin matkaa käyttämättä, joten ei aiheuta siellä toimenpiteitä. Perä kyllä liitelee jonkin verran ennen tiukkojen mutkien jarrussa, mutta ei se mua ainakaan haittaa. Ajotekniikan kehittyessä sekin varmaan vähenee.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 31.08.13 - klo:11:32
Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:11:19
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 31.08.13 - klo:10:57Pohjaan menee ryminällä niin Motoparkissa, Kemorassa kuin Alastarossa ja sillein hyvällä tavalla, ehkä alastaroon sais vähän comppia lisätä.
Mitä tarkottaa pohjaan menee ryminällä?

Kevennetään tuota kielikuvaa vähän. Keula siis pohjaa ja Motoparkissa ja Kemoralla tuo tapahtuu hyvin pehmeästi. Alastarolla tiukalla riuhtaisulla ottaa jo käsille, eli siellä tuo ryminä on vähän lähempänä totuutta.
Kemoralla ja Motoparkissa tosin yhdessä ainoassa paikassa ja molemmissa se on ns. paluusuoran jarru.
Mistä tiedät että se keula pohjaa?
Entäs mitäs toi käsille ottaminen tarkottaa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton

Eli nopealla ja kovalla kahvan puristamisella ei ole mitään vaikutusta keulan liikkeeseen?  Mukava tämä foorumi, kun oikean vastauksen saa samantien, eikä turhia asioita tarvitse mietiskellä sen enempää.

murmela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 31.08.13 - klo:11:44
Eli nopealla ja kovalla kahvan puristamisella ei ole mitään vaikutusta keulan liikkeeseen?  Mukava tämä foorumi, kun oikean vastauksen saa samantien, eikä turhia asioita tarvitse mietiskellä sen enempää.
Eikös kyse ollut keulan pohjaamisesta? Ei pelkästän keulan liikkeestä?
Mukava tämä foorumi kun jokainen voi lukea ja tulkita viestit ihan miten päin vaan ikinä sattuu milloinkin huvittamaan. Ja vedellä kaikennäkösiä aasinsiltoja ihan älyttömiin asiayhteyksiin.

Pistetään vertailuks vaikka oikeesti nopeiden kuskien siirtyminen täyskaasulta täys jarrulle, ja alotusteho on 90-95%, joka parhaimmissa tapauksissa kestää alle 0.1 sekunttia.
Silti kädettömät nopeen ryhmän kuskit valittelee paskaa keulaa jo siinä vaiheessa ku niillä kestää 1.5 sekunttia päästä edes 65-80% maksimijarrutehoihin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

paaton

Näkyykö niistä käppyröistä, että miten hyvin kuski jarruttaa mutkaan sisään? Eli voihan tuo maksimi paine olla kovakin suoralla, mutta jarrutat liikaa vauhtia pois ennen mutkaa. Kemoran paluun jarrussa tuon näkee selkeimmin. Tosi moni jarruttaa liikaa vauhtia pois suoralla.

Ja tietty jarrumerkkiä pitäisi siirtää, mutta vaikka merkki on sama niin voit jarruttaa liian paljon alussa, etkä sukella sinne mutkaan riittävän kovaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 31.08.13 - klo:12:36
Näkyykö niistä käppyröistä, että miten hyvin kuski jarruttaa mutkaan sisään?
Juu näkee.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Pitkittäiskiihtyvyyskäppyrä perus sössistonnarikuskilta alastarosta ja mitä siitä ainakin näkee abaut.

1 Koska positiivinen kiihtyvyys on vain 5ms2 (noin 0.5G), niin voi olettaa että mopon vauhti on jotain 200+, kuski päästää kaasun, jolloin moottorin veto alkaa pienenemään, ja ilmanvastus hidastamaan.
2 Moottorin veto pienenee niin paljon, että se ei enää voita ilmanvastusta
3 Moottori jarruttaa sen mitä nollakaasulla jarruttaa, lisäksi mopoon kohdistuva ilmanvastus jarruttaa, ja samoin kuskin suhteen. Se miksi tässä kohtaa on pieni polvi käppyrässä johtuu siitä että kuski ei ole vielä edes painanut etujarrua, tai vasta menossa jarrulle/ puristamassa jarrua hitaasti.
Kovilla kierroksilla moottori voi jarruttaa jotain max 0.5G jos luistokytkin sallii, koska takarenkaalla ei pysty painonsiirtymän takia enempää jarruttamaan.
150...200 vauhdeissa pelkkä ilmanvastus kuski pystyssä on jotain luokkaa 0.35...0.6G
4 Kuski on mielestään maksimijarrulla. Todellisuudessa hidastuvuutta voisi olla 50% enemmän, mutta 150-200 vauhdeissa kovissa jarruissa harva kykenee edes kuvittelemaan mielessään kuinka kovaa siinä jarrun alussa vois jarruttaa, ilmajarrun antaman lisäyksen turvin. Saati sitten toteuttamaan sen out there.
5 Kuskin hienomotoriikka ei riitä jarrun lineaariseen kevennykseen, vaan kevennys on vähän takeltelevaa/ portaittaista. Myös keulan hakkaaminen pompuissa voi vaikeuttaa jarrun kevennystä. Jarrurutiinin puute lähes täydellistä.
6 Tässä kohtaa (-0.2G...-0.35G) jarrun kevennystä näkyy yleensä se että pääseekö kuski jarrulla apeksiin, vai lirutteleeko lopun matkaa apeksiin moottorijarrulla (0.2...0.35). Kuten näkyy niin vauhti loppuu kesken, ja kuski on päästänyt jarrun ja odottelee, ja lisää hieman vetoa ettei vauhti oikeesti kuole kokonaan.
7 Päästyään vihdoin apeksiin, kuski hyökkää innokkaana kaasulle ja hidastuvuus vaihtuu takaisin kiihtyvyydeks
8 Ja vituikshan sekin meni, eli mopo lähtee puskeen linjaa leveeks ku sössis avas liian aikasin, joten täs kohtaa sit odotellaan kaasua loiventaen hetken jotta mopon nokka kääntyis parempaan suuntaan
9 Vihdoin "täyskaasulla", joka tässä tapauksessa on noin 50% koska 0.5G. Käppyrän polveilut huipulla kertoo yleensä keulimisesta ja siitä johtuvasta jojo-kaasusta. Tai muuten vain epäröinnistä jos kyseessä on lyhyt suora.

Sit seuraava mutka..
4 Jarrumerkki siel sun tääl, alotusteho ihan hukassa
5 Ja lisäpuristus ku löytyy oikee kohta
8 Menee leveeks huolella, joutuu jojottamaan kaasulla
9 Lyhyt suoranpätkä

Punasella värillä noin suurin piirtein se miltä ko käppyrä näyttäis jos kuski pääsis suoraan kaasulta kunnon täysjarrulle, ja alkais lineaarisesti sitä keventää ja osuis jarrulla apeksiin asti oikealla linjalla jolloin nokka osoittaa oikeaan suuntaan jolloin pääsee avaamaan lineaarisesti loppuun asti.
Sen jälkeen kiihtyvyys tasoittuu ja tulee hieman laskeva käyrä koska koneen teho ei riitä ylläpitämään vakiokiihtyvyyttä ilmanvastuksen kasvaessa. Todellisuudessa se käppyrä hieman polveilee huipulla koska koneen vääntömomentti muuttuu koko ajan, ja kuski vaihtaa vaihteita.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:11:39
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 31.08.13 - klo:11:32
Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:11:19
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 31.08.13 - klo:10:57Pohjaan menee ryminällä niin Motoparkissa, Kemorassa kuin Alastarossa ja sillein hyvällä tavalla, ehkä alastaroon sais vähän comppia lisätä.
Mitä tarkottaa pohjaan menee ryminällä?

Kevennetään tuota kielikuvaa vähän. Keula siis pohjaa ja Motoparkissa ja Kemoralla tuo tapahtuu hyvin pehmeästi. Alastarolla tiukalla riuhtaisulla ottaa jo käsille, eli siellä tuo ryminä on vähän lähempänä totuutta.
Kemoralla ja Motoparkissa tosin yhdessä ainoassa paikassa ja molemmissa se on ns. paluusuoran jarru.
Mistä tiedät että se keula pohjaa?
Entäs mitäs toi käsille ottaminen tarkottaa?

1. O-renkaasta liukuputkessa
2. Tuntuma on erilainen ja aika puinen käsille kun pohjaa oikeasti eikä vaan käy siellä nopeasti. Toki voin olla tuossakin väärässä ja tuntuma johtuu esim. väärin säädetyistä ajohanskoista.
3. Keula ei silti mun mielestä rajoita menoa vielä pitkään aikaan. Edellisen pyörän vakiokeulaan verrattunaero on huima. Alastaro on ainut missä voisi harkita jotain muutoksia ja nimen omaan menovaimennuksen puolelle.

murmela

31.08.13 - klo:16:04 #283 Viimeisin muokkaus: 31.08.13 - klo:16:10 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 31.08.13 - klo:15:52
1. O-renkaasta liukuputkessa
2. Tuntuma on erilainen ja aika puinen käsille kun pohjaa oikeasti eikä vaan käy siellä nopeasti. Toki voin olla tuossakin väärässä ja tuntuma johtuu esim. väärin säädetyistä ajohanskoista.
3. Keula ei silti mun mielestä rajoita menoa vielä pitkään aikaan. Edellisen pyörän vakiokeulaan verrattunaero on huima. Alastaro on ainut missä voisi harkita jotain muutoksia ja nimen omaan menovaimennuksen puolelle.
1. Kaiken pahan alku ja juuri. Pitäis lailla kieltää o-renkaat ja nipparit keulaputkissa.
2. Yleensä jos keula oikeesti pohjaa, se lähtee kiemurtelemaan koska rengas alkaa sortaa sivuttain koska joutuu ainoaksi joustavaksi elementiksi keulassa ja samalla kantamaan kaiken painon. Jommasta kummasta se selviää mut ei molemmista.
3. Jos pohjais, niin menovaimennus on ihan väärä lääke siihen. Se ei tee mitään muuta kuin siirtää pohjaamista ehkä 0.1s eteenpäin ts käytännössä ei vaikuta siihen yhtään mitään. Ja sitten taasen koko muun kierroksen ajan keulan pito on vähän heikompi. Kriittistä varsinkin siin vaihees ku mennän limitillä apeksiin.

Pistä gopro kuvaan keulapamppuu, ja sit ilmasella VLC playerillä kattelet sitä. Siin on 8-portainen hidastus 0.02Xään asti ihan vain näppiksen miinusnappii näppäilemällä.
Siin sulle köyhän alustapotikka, nii näät mitä se keula oikeesti tekee jarrussa, nii ei tarvi mutuilla pelkän o-renkaan turvin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.08.13 - klo:16:04
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 31.08.13 - klo:15:52
1. O-renkaasta liukuputkessa
2. Tuntuma on erilainen ja aika puinen käsille kun pohjaa oikeasti eikä vaan käy siellä nopeasti. Toki voin olla tuossakin väärässä ja tuntuma johtuu esim. väärin säädetyistä ajohanskoista.
3. Keula ei silti mun mielestä rajoita menoa vielä pitkään aikaan. Edellisen pyörän vakiokeulaan verrattunaero on huima. Alastaro on ainut missä voisi harkita jotain muutoksia ja nimen omaan menovaimennuksen puolelle.
1. Kaiken pahan alku ja juuri. Pitäis lailla kieltää o-renkaat ja nipparit keulaputkissa.
2. Yleensä jos keula oikeesti pohjaa, se lähtee kiemurtelemaan koska rengas alkaa sortaa sivuttain koska joutuu ainoaksi joustavaksi elementiksi keulassa ja samalla kantamaan kaiken painon. Jommasta kummasta se selviää mut ei molemmista.
3. Jos pohjais, niin menovaimennus on ihan väärä lääke siihen. Se ei tee mitään muuta kuin siirtää pohjaamista ehkä 0.1s eteenpäin ts käytännössä ei vaikuta siihen yhtään mitään. Ja sitten taasen koko muun kierroksen ajan keulan pito on vähän heikompi. Kriittistä varsinkin siin vaihees ku mennän limitillä apeksiin.

1. Kertoo keulan maksimin joltain ajanhetkeltä ratakierrokselta. Ei parasta mahdollista dataa. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, mmissä näin käy. NOpeiden mutkien jarruissa ei ole lähelläkään näin näppituntumalla.
2. Las Palmasiin tullessa tulee kevennettyä ja tuntuma on sinne päin mitä kuvailit, mutta ei noin raju. Koska se toimii muualla hyvin, niin ei kannata  välttämättä yhden paikan takia säätää. Toki kokeilu ei maksa mitään
3. En osaa sanoa mitään, mutta kuin että pitäisi hidastaa röykyistä pohjaamista?

Powered by EzPortal