Alastaro-dataa

Aloittaja slowrider, 10.06.12 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

slowrider

17.09.14 - klo:08:08 #435 Viimeisin muokkaus: 17.09.14 - klo:08:12 käyttäjältä slowrider
harmi kun ei saanut tänä kesänä aikaseksi laittaa sitä pro versiota. olisi ihan eri analysoida noita kierroksia kun pystyisi videolta katsomaan samalla mitä siellä tapahtuu (onko joku ohitettava edessä tms). Pitää yrittää kaivaa itsekkin joku nopeimmista kierroksista ruodittavaksi kunhan löytää sen jostain

Wper

Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.09.14 - klo:08:04
Murmiksen viiltävä datagiljotiini toimi jälleen, zip vaan ja Weeperin pallit putosi palmasiin.

Pitääpä kaivaa omaakin dataa Kemoralta, jos vaikka siitäkin sais analyyshia?
ne pallit putos jo siinä vaiheessa kun pyysin ruotimaan dataa :D
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

rranta

@murmela nyt ku sais pikkusen tarkennusta ku en oikein tajua. Miten mutkaan ajetaan jarrulla pyöreesti apeksiin vähentämättä jarrupainetta vai vähennetäänkö? Minun pyörä kyllä menee suoraan sillon ku jarrupaine on minun maksimissa. Ei käänny vaikka tekis mitä. Kääntyy kyllä sitten ku jarrupainetta löysää, vaan meneekö se sillon lirutteluksi?

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Wper - 17.09.14 - klo:08:30
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.09.14 - klo:08:04
Murmiksen viiltävä datagiljotiini toimi jälleen, zip vaan ja Weeperin pallit putosi palmasiin.

Pitääpä kaivaa omaakin dataa Kemoralta, jos vaikka siitäkin sais analyyshia?
ne pallit putos jo siinä vaiheessa kun pyysin ruotimaan dataa :D
Päinvastoin - vaatii rohkeutta antaa datansa Murmelan käsiin.

www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: rranta - 17.09.14 - klo:08:33
@murmela nyt ku sais pikkusen tarkennusta ku en oikein tajua. Miten mutkaan ajetaan jarrulla pyöreesti apeksiin vähentämättä jarrupainetta vai vähennetäänkö? Minun pyörä kyllä menee suoraan sillon ku jarrupaine on minun maksimissa. Ei käänny vaikka tekis mitä. Kääntyy kyllä sitten ku jarrupainetta löysää, vaan meneekö se sillon lirutteluksi?
Pakkohan sitä jarrua on vähentää apeksia kohti samalla kun pyörän kallistus lisääntyy. Pääasia, että se jarruteho säilyy sinne apeksiin asti riittävällä tasolla. Tällä foorumilla taitaa olla alle puolenkymmentä kuskia, jotka osaavat jarruttamisen kunnolla, me muut sitten sählätään jotain vähän sinne päin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

17.09.14 - klo:10:10 #440 Viimeisin muokkaus: 17.09.14 - klo:10:26 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: rranta - 17.09.14 - klo:08:33
@murmela nyt ku sais pikkusen tarkennusta ku en oikein tajua. Miten mutkaan ajetaan jarrulla pyöreesti apeksiin vähentämättä jarrupainetta vai vähennetäänkö? Minun pyörä kyllä menee suoraan sillon ku jarrupaine on minun maksimissa. Ei käänny vaikka tekis mitä. Kääntyy kyllä sitten ku jarrupainetta löysää, vaan meneekö se sillon lirutteluksi?
Kyl juu, olet oikeessa että käytännössä jos jarru osuu ihan nappiin se jarrun ajolinja ei ole kirjaimellisesti pyöreä, koska sitä jarrupainetta tosiaan vähennetään koko ajan, ja kallistusta lisätään koko ajan.
Jos sille jonkun geometrisen/matemaattisen tarkan muodon haluaa antaa, niin ymmärtääkseni jonkunmallinen "Bezier" on se:
http://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9zier_curve#Linear_curves
Eli joku "Bezier quadratic curve" ois kai sit se nappi lopputulos. Mitäs se o suomeks?

Edit:
Ja jos itse haluaa piirrellä niin tuolta löytyy ohjeet:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=988.msg23859#msg23859
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Coo

Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.09.14 - klo:23:42äkkiseltään katsoen tossa ei oo ollu kovin kaukana ett ois lähteny keula alta ku pito vaan ei riitä molempiin

viimesen vasurin jarru aavistus liruttelua ja avaus liian nopee joten pyöreesti ulos ja taas on ollu lähellä lähtee keula alta, tekee aika pahaa kattoo ku sekä sivuttais että pitkittäiskiihtyvyys on yhtäaikaa "tapissa"

Mielenkiinnosta...millaisista sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyksistä puhutaan? Ja millaisia sivuttaiskiihtyvyyksiä ylipäätään porukalla datassa näkyy?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Coo - 17.09.14 - klo:14:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.09.14 - klo:23:42äkkiseltään katsoen tossa ei oo ollu kovin kaukana ett ois lähteny keula alta ku pito vaan ei riitä molempiin

viimesen vasurin jarru aavistus liruttelua ja avaus liian nopee joten pyöreesti ulos ja taas on ollu lähellä lähtee keula alta, tekee aika pahaa kattoo ku sekä sivuttais että pitkittäiskiihtyvyys on yhtäaikaa "tapissa"

Mielenkiinnosta...millaisista sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyksistä puhutaan? Ja millaisia sivuttaiskiihtyvyyksiä ylipäätään porukalla datassa näkyy?
Maksimi pitkittäin 1.0-1.5g jarrussa vauhdista ja kuskista riippuen, kiihtyvyys maksimi ~1g, sivuttain maksimit 1,1-1,3g haarukassa näin mutulla heitettynä. Murmela varmaan lyttää nää jos meni pahasti metsään.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Wperin pyynnöstä kyseinen kierros videomuodossa:

http://youtu.be/6WSIenPvO_Q

Coo

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 17.09.14 - klo:14:43Maksimi pitkittäin 1.0-1.5g jarrussa vauhdista ja kuskista riippuen, kiihtyvyys maksimi ~1g, sivuttain maksimit 1,1-1,3g haarukassa näin mutulla heitettynä. Murmela varmaan lyttää nää jos meni pahasti metsään.

Kiitos. Saman suuntaisia itselläkin datassa näkyy pääsääntöisesti.

10Hz mokkulalla dataa kerään ja jäin vain miettimään, kun löytyi viimeisistä ajoista useampi epämääräisen oloinen piikki antaen poikittaiskiihtyvyyttä päälle 2g kylläkin sopivasti mutkissa, mutta videolta ei näytä noissa paikoissa olevan mitään poikkeavaa ohjelmaa, mopon nokan suunta muuttuu lineaarisesti eikä rajusti, jarrulla ei olla ja näin jälkiviisaanaa tiedetään, että pystyssä pysyttiin  :P No, katsoin dataa tarkemmin ja näyttäisi, että viimeinen setti on mennyt noiden kiihtyvyksien osalta jotenkin sekaisin. Nopeudet näyttävät oikealta, mutta kiihtyvyydet ovat mitä ovat mm. mun mummoavauksilla luokkaa 2,5g ja maagisesti samaan aikaan vauhti ei kuitenkaan juuri kasva sekä mutkista löytyy yli 4g sivuttaiskiihtyvyyksiä (ja edelleen pysytty pystyssä). Oonpahan suorillakin näköjään onnistunut saamaan yli 2g sivuttaiskiihtyvyyttä. Taito sekin.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Coo - 17.09.14 - klo:15:48
Nopeudet näyttävät oikealta, mutta kiihtyvyydet ovat mitä ovat mm. mun mummoavauksilla luokkaa 2,5g ja maagisesti samaan aikaan vauhti ei kuitenkaan juuri kasva sekä mutkista löytyy yli 4g sivuttaiskiihtyvyyksiä (ja edelleen pysytty pystyssä). Oonpahan suorillakin näköjään onnistunut saamaan yli 2g sivuttaiskiihtyvyyttä. Taito sekin.
Racechronossa on bugi joka täräyttää sivuttaiskiihtyvyyden käyrään piikin, kun heading/bearing menee yli 360astetta tai alle 0 astetta, miten sen nyt tulkitseekaan. Muutenkin tuo kiihtyvyyskäyrä jo hieman vaatii smoothausta tai mediaanisuodatusta kun datan laatu nyt on reaalimaailmassa tehtyä, tarkkuus on vähän sinnepäin.

Sitten kun se qstarz-mokkula lopulta hajoaa niin korruptoitunut data on jo ihan paskaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 17.09.14 - klo:14:43
Lainaus käyttäjältä: Coo - 17.09.14 - klo:14:18
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.09.14 - klo:23:42äkkiseltään katsoen tossa ei oo ollu kovin kaukana ett ois lähteny keula alta ku pito vaan ei riitä molempiin

viimesen vasurin jarru aavistus liruttelua ja avaus liian nopee joten pyöreesti ulos ja taas on ollu lähellä lähtee keula alta, tekee aika pahaa kattoo ku sekä sivuttais että pitkittäiskiihtyvyys on yhtäaikaa "tapissa"

Mielenkiinnosta...millaisista sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyksistä puhutaan? Ja millaisia sivuttaiskiihtyvyyksiä ylipäätään porukalla datassa näkyy?
Maksimi pitkittäin 1.0-1.5g jarrussa vauhdista ja kuskista riippuen, kiihtyvyys maksimi ~1g, sivuttain maksimit 1,1-1,3g haarukassa näin mutulla heitettynä. Murmela varmaan lyttää nää jos meni pahasti metsään.
Jos vähä hifistelllään, niin ilmanvastuksen suurusluokka jarrussa 0,7G@250kmh, 0,45G@200kmh, 0,25G@150kmh, 0,1G@100kmh.
Eturenkaan pito jarrussa luokkaa max 1,2G toki riippuu renkaasta, keulan toiminnasta ja radan pinnasta, ja pinnan tasaisuudesta, ja onko esim ylä- vai alamäki, tai sivuttaiskallistuksia. Eli kovasta vauhdista sileällä tasaisella pitävällä radalla jopa 1,5-2,0G kokonaishidastuvuudet mahdollisia jarrun alussa.
Vaikka alastaron radan pinta on aika paske, niin ykkösmutkan jarrussa mopo pysähtyy ku seinään jos vaan uskaltaa runtata jarrua kunnolla. Siin oon saanu maksimit jotain 1,45G, yleensä hyvällä kierroksella luokkaa 1,25-1,35G. Eli paaaaljon ois viel varaa kiristää, mutku ei osaa eikä uskalla.

Mutkissa sit alustan ja renkaan toiminta korostuu ja kokonaispitoa on tarjolla ehkä jotain max 1,2G. Ja siihen liittyy mopolla sit vielä kuskin painon, jarrun ja kaasun käyttö, eli millasta painetta se tarjoo etu- tai takarenkaalle missäkin tilanteessa. Ja radan kallistukset ja muodot, jne.

Joten jos kuski käyttää eteenpäin esim 0,9G ja sivulleppäin 0,8G, niin siit saa laskennallisesti neliöjuuri(0,9^2+0,8^2)=1,2G, eli aivan limitillä on menty hetkittäin.

Lisäks sit esim Cronodatassa noi numeeriset arvot on vahän huijaavia jarrulla mutkaan ajaessa/varsinkin apeksissa/ avauksessa, koska renkaiden ajama kaari on eri kuin se kaari millä painopiste kulkee, tai se kaari millä se gepsimokkula kulkee. Eli eri asia on sit taas jos ne g-arvot tulee suoraan anturista vs gepsidatasta lasketut. Eroa ei hirveästi ole, mutta limitillä se 5-10 prosenttiakin on on paljon.

Eräästä datasta kun katselee, niin kahvilan mutkan avauksessa mopon rungon kallistuskulma ollut 45 astetta, eteenpäin 9,72m/s2, ja sivulle 7,47m/s2, ett tosta sais 13,8m/s2 =1,40G, ja luistokontrollin mielestä 15% sladissa. Tuo siis kuskilla joka jo osaa vähän ajaakkin, ts nopeampi kuin nopeassa ryhmässä ajavat.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

17.09.14 - klo:16:22 #447 Viimeisin muokkaus: 17.09.14 - klo:17:51 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 17.09.14 - klo:16:12Muutenkin tuo kiihtyvyyskäyrä jo hieman vaatii smoothausta tai mediaanisuodatusta kun datan laatu nyt on reaalimaailmassa tehtyä, tarkkuus on vähän sinnepäin.
Joo ei niit itseisarvoja kannata niin hirveästi käyttää. Paljon enemmän kertoo se ett kuinka nopeasti se arvo muuttuu, ja missä kohtaa rataa. Ett jos esim sivuttaiskiihtyvyys pysyy tapissa apeksin jälkeenkin, niin se kertoo ett kuski ei saa pyörää pystyyn jne. Se sit taas on sama onko se arvo 0,9 vai 1,1 siinä apeksissa ja avauksen alussa.
Numeerinen arvo on ehkä hyödyllisin siinä jos on kaksi mutkaa mitä vertaa. Jos toisessa on koko ajan 0,8G ja toisessa 1,0G, niin se kertoo aika pitkälle ett kuski pelkää sitä 0,8G mutkaa ja konttaa sen takia siinä apeksissa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

17.09.14 - klo:18:34 #448 Viimeisin muokkaus: 17.09.14 - klo:18:41 käyttäjältä qazwsx
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 17.09.14 - klo:16:12
Lainaus käyttäjältä: Coo - 17.09.14 - klo:15:48
Nopeudet näyttävät oikealta, mutta kiihtyvyydet ovat mitä ovat mm. mun mummoavauksilla luokkaa 2,5g ja maagisesti samaan aikaan vauhti ei kuitenkaan juuri kasva sekä mutkista löytyy yli 4g sivuttaiskiihtyvyyksiä (ja edelleen pysytty pystyssä). Oonpahan suorillakin näköjään onnistunut saamaan yli 2g sivuttaiskiihtyvyyttä. Taito sekin.
Racechronossa on bugi joka täräyttää sivuttaiskiihtyvyyden käyrään piikin, kun heading/bearing menee yli 360astetta tai alle 0 astetta, miten sen nyt tulkitseekaan. Muutenkin tuo kiihtyvyyskäyrä jo hieman vaatii smoothausta tai mediaanisuodatusta kun datan laatu nyt on reaalimaailmassa tehtyä, tarkkuus on vähän sinnepäin.

Sitten kun se qstarz-mokkula lopulta hajoaa niin korruptoitunut data on jo ihan paskaa.

Millainen mokkula sulla on käytössä? Jos se on 10Hz mokkula niin häiriö voi käsittääkseni johtua siitä ettei tuo 10Hz ole yhteensopiva DGPS systeemin kanssa, joka jos olen oikein ymmärtänyt toimii 5Hz taajuudella ainakin.
Luin tuosta Racechronon manuaalista että heidän toimittamassa paketissa jossa tulee Qstarz 818XT mokkula mukana on modifioitu tuo mokkula niin että valintakytkimen 1Hz on todellisuudessa 5Hz jota he suosittelevat käytettäväksi kierrosajanmittaukseen ja 10Hz asentoa vain suorituskykymittauksiin.

Ero DGPS:n ja GPS välillä on paikannustarkkuus DGPS:llä parhaimmillaan 10 cm luokkaa.

Nuo tiedot löytyy tuosta linkistä: http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_GPS

Ja racechronon manuaali tuosta linkistä jonka lopussa tuosta on maininta: http://www.racechrono.com/download/files/manual/RaceChrono_Touchscreen_v1420_Full_Manual.pdf

Ja lopuksi muokkaus että olen käyttänyt itse myös tuota nopeampaa mokkulaa mutta pitää kokeilla 5 Hz laitetta jatkossa josko tuossa olis jotain eroa.

wbaum

17.09.14 - klo:18:52 #449 Viimeisin muokkaus: 17.09.14 - klo:18:55 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 17.09.14 - klo:18:34
Millainen mokkula sulla on käytössä? Jos se on 10Hz mokkula niin häiriö voi käsittääkseni johtua siitä ettei tuo 10Hz ole yhteensopiva DGPS systeemin kanssa, joka jos olen oikein ymmärtänyt toimii 5Hz taajuudella ainakin.
Luin tuosta Racechronon manuaalista että heidän toimittamassa paketissa jossa tulee Qstarz 818XT mokkula mukana on modifioitu tuo mokkula niin että valintakytkimen 1Hz on todellisuudessa 5Hz jota he suosittelevat käytettäväksi kierrosajanmittaukseen ja 10Hz asentoa vain suorituskykymittauksiin.

Ero DGPS:n ja GPS välillä on paikannustarkkuus DGPS:llä parhaimmillaan 10 cm luokkaa.

Nuo tiedot löytyy tuosta linkistä: http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_GPS

Ja racechronon manuaali tuosta linkistä jonka lopussa tuosta on maininta: http://www.racechrono.com/download/files/manual/RaceChrono_Touchscreen_v1420_Full_Manual.pdf

Ja lopuksi muokkaus että olen käyttänyt itse myös tuota nopeampaa mokkulaa mutta pitää kokeilla 5 Hz laitetta jatkossa josko tuossa olis jotain eroa.

Niin 5hz on mahdollisuus käyttää DGPS qstarzilla. Kyllä mä haluan nähdä ne jarrut ja muut isommalla sample ratella, joten pysytään 10hz:ssä. Kyllä se toimii ihan ok, mutta säännöllisen epäsäällisesti noi alkavat jengillä pätkimään, jolloin se piirtää nopeuskäyrässäkin havaittavaa sahalaitaa, saati sitten kiihtyvyyskuvaajissa. Ilmiö parantuu ulkoisella virransyötöllä.

En tiä sitten onko tuo 5hz DGPS käytännössä tarkempi, ovatko radat edes kovin lähellä kalibrointilähteitä jotta mokkula ne kuulisi.

Tarvettahan ei absoluuttiselle paikalle ole, vaan suhteessa kierroksen ajan pisteet saisivat olla linjassaan. Circuit tools kyllä osaa handlata sen. Sinänsähän kiintoisa ajatus olisi päästä <0,5metrin tarkkuuteen, mutta siinä alkaa jo vaikuttaa mihin mokkula on kiinnitetty ja tokko se noin tarkka on lähellekkään, että voisi eri päiviltä vertailla ajolinjoja.

Powered by EzPortal