Hyviä vinkkejä ja vääntöä, lukaisin koko ketjun läpi.
---
Itse innostuin käymään ratapäivillä pari vuotta sitten, eli kolmas kesä näissä merkeissä on nyt menossa. Ajokokemusta mulla on n. 7v isoilla pyörillä. Ikää 41v.
Pääasiassa Alastarolla olen käynyt, jossa kierroksia tullut ajettua ehkä joku 400 joista suurin osa .org! koulutusryhmässä.
Kehitys on ollut siinä mielessä hyvää että ajoasento, rentous, katseen käyttö ja luotto pyörään(tai paremminkin renkaisiin) on alkanut pikkuhiljaa parantumaan enemmän ja enemmän.
Ongelmaksi kutenkin on muodostunut se, että vaikka ajaminen tuntuu mukavalta, nopeus ei ole kasvanut ollenkaan vaan päinvastoin - ajan suorat entistä hiljempaa enkä oikein uskalla ohitella edes selvästi hitaampia. Alastaron nopeat oikeat, varsinkin mutka 6, ovat erityisen vaikeita mulle vauhdin sovittamisen puolesta. Hitaat vasemmat ja kaikki oikeat tuntuu menevän rennosti ja tasaisesti - jopa niin, että jos pääsen omaa ajoa ajamaan, mutkanopeudet on 1kmh sisällä kierros toisensa perään.
Kierrosajat vaihtelee sen mukaan mitä fiilistelee suorilla. Ekana kesänä ("omaa ajoa kierrokset") luokkaa 2:00-1:58, tokana 1:58-1:49 ja tänä kesänä 1:58-1:53. Pääosin kuitenkin niitä 2min kierroksia kun jumitan letkoihin.
Aika paljon ajoin alkuun edelläkin mainituilla "yhden vaihteen" tyylillä sekä jarrutonta ajoa, ja ne kieltämättä auttoivat keskittymään oleelliseen, mutta sittemmin olen fiilistellyt vaihteiden yms kanssa ihan huvikseni. Mielestäni Zetorilla on äärettömän tylsää kiertää rataa pelkällä kolmosella.
Vaikeinta tuntuu olevan vauhdin sovittaminen nopeisiin mutkiin, josta johtuen ajelen suorista 2/3 matkan pintakaasulla körötellen. Mikä auttaisi kehittymään?
Vai pitääkö nämä hommat jättää suosiolla nuoremmille ja keskittyä ajamaan vain suoraan.