Lainaus käyttäjältä: Tango - 02.08.12 - klo:00:33
Keskustelun laineet käyvät korkeina, niinkuin netissä yleensäkin nimimerkkien takaa. Eri ihmiset kokevat saman tilanteen eri tavalla ja sellaisetkin, jotka eivät olleet paikalla, osaavat antaa asiasta ratkaisunsa. On myös nimitelty koheltajaksi ja urpoksi; minulle voi sen tulla sanomaan kasvotusten, kun seuraavan kerran olen ajoharjoittelussa. Nimimerkkini on pyörässäni isoilla kirjaimilla.
MP-tuen ajoharjoittelun säännöissä sanotaan seuraavasti:
Takaa tuleva on väistämisvelvollinen. Ohitettavan tulee säilyttää ajolinjansa, ...
Ohjeessaan ohittamisesta tällä foorumilla murmela toteaa yhteenvetona:
Aja "ulompaa" ajolinjaa/ ohitusajolinjaa
Aja tarpeeksi "lähellä"
Tarpeeksi pieni vaihde
Tarpeeksi korkeat kierrokset
Mieti oikea ("sisä" vai "ulkokautta") ohitusajolinja etukäteen
Taita mutkaan myöhemmin, ja kun mopo on pystyssä, ohita
Kuten aiemmin kerroin, meitä oli kaksi nopeampaa ohittamassa kahta selvästi hitaampaa ja ohitus tehtiin kolmosmutkan ulostulossa. Tässä ajettiin tarpeeksi lähellä, pienellä vaihteella (ykkönen) ja korkeilla kierroksilla. Oikeaksi ohitusajolinjaksi valikoitui vasen, koska ei ollut tietoa, miten kauas oikealle ohitettavat ajavat. Mutkaan taitettiin niin myöhään, että pysyttiin koko ajan lähellä radan vasenta reunaa.
Minä näin tapahtuneen tilanteen niin, että kun ensimmäinen ohittaja meni, niin ohitettava vaihtoi äkisti oman ajolinjansa hänen peräänsä. Kosketus minun kanssani ei tapahtunut ns. normaalilla ajolinjalla, joka siinä kohdassa on suunnilleen radan keskellä.
Niimpä niin, kuten kirjoitin:
---
"Mieti oikea ("sisä" vai "ulkokautta") ohitusajolinja etukäteen
Missä ja miten sitten ohittaa?
Se riippuu siitä mutkasta missä olet, ja siitä mihin suuntaan seuraavan suoran jälkeinen seuraava mutka kääntyy.
Jos mutka missä olet ja seuraava mutka kääntyvät samaan suuntaan niin silloin ohita "sisäkautta".
Jos mutka missä olet ja seuraava mutka kääntyy eri suuntiin, niin silloin ohita "ulkokautta".
Ulkokautta" ohitus (ts erisuuntaan kääntyvät mutkat):
Aja ulompaa linjaa ja mutkan sisääntulo hieman "pitkäksi" jolloin se ohitettava ehtii jo ajamaan mutkaan sisälle normaalia ajolinjaa, ja taita mutkaan sisälle hieman myöhemmin ja aja mutka läpi normaalia ulompaa ajolinjaa (älä siis aja kuten normaalisti apexin kautta).
Tällöin se ohitettava ajaa normaalisti mutkan jälkeen pois edestäsi. Ja sinulla on siinä vaiheessa enemmän vauhtia ulostulossa ja mopo pystyssä ja nokka kohti suoraa, ja voit antaa kunnolla kaasua ja ohittaa.
Koska mutkat kääntyvät erisuuntiin; niin normaali ajolinja leikkaa suoran poikki ennen seuraavaa mutkaa, ja siitä syystä ei voi ohittaa "sisäkautta".
---
Ja eipä tuossa naamatusten sanomisessa ole mitään ongelmaa, jos olet esim ensi la-su alastarossa? Voin samalla kertoa myös muutaman muun kuskin ajatuksia sinun ajostasi, he kun eivät viitsi asioita naamatustenkaan sanoa yhtä helposti kuin minä.
Se että tuo "nimittely" jäi tuolla tavalla vaivaamaan, tuo minulle ensimmäisenä mieleen yhden toisen koheltajan, joka ajoi alastaron pääsuoran ajolinjaa noin 50kmh, ja takaa tulevat joutuivat hänet ohittamaan noin 150-200kmh vauhdilla, toinen vasemmalta, toinen oikealta....
Kävin ko tyypiltä tiedustelemassa mikä aiheutti ko toiminnan (syy; gps-ajanotto ei toiminut, keskittyi räpläämään sitä), ja ymmärsikö hän ollenkaan millaisen erittäin vaarallisen tilanteen hän aiheutti. Ko tyyppi oli siinä vaiheessa joo-joo-linjalla.
Sanoin hänelle, että jos hän haluaa olla tyhmä, niin pysähtyy sinne pääsuoran oikeeseen laitaan ja räplää systeemin kuntoon ja jatkaa ajoaan.
Tai jos hän haluaa olla viisas, niin ajaa varikkolenkin, räplää gepsin toimimaan portilla ja jatkaa ajoa, menettää 15 sekunttia rataikaa.
No, seuraavana aamuna ko tyyppi tulee ääni täristen tiuskimaan kuinka häntä jäi pahasti nakertamaan se että "tuollainen 3-kymppinen haukkuu häntä tyhmäksi".
Tiedä sitten tajusiko hän edelleenkään mitä olisi tapahtunut jos se toinen ohittaja ei olisi nähnyt tilannetta ajoissa.