Uusimmat

34 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Ohittaminen, vastuu ja ajokäytös radalla

Aloittaja murmela, 28.06.12 - klo:11:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mic

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 20.08.12 - klo:13:15
Tää mun ohitusten arviointikeskustelu meni kyllä väärään suuntaan. Tarkoitus oli herättää keskustelua oikeanlaisesta ohittamisesta ja positiivisessä hengessä korjata virheitä. Videotani voi käyttää vaikka esimerkkivideona: "näin ei sitten ohiteta". Mutta nyt tää taas meni henkilökohtaiseksi syyttelyksi. Vetoankin teihin konkareihin. Yrittäkää olla hyvässä hengessä mukana. Näitä ketjuja lukee minuakin vihreemmät aloittelevat ratailijat, mutta ei tällä menolla kovin kauaa.
Jos tää palsta pysyy mukavana, asiallisena tietolähteenä riitelyn sijaan, niin tällä on tosi paljon arvoa.

Hyvässä hengessä kyllä, mutta muistakaa kun kysytte arvostelua niin sitä tulee. Jokainen meistä tekee radalla virheitä ja se on hyväksyttävä. Jos joku sitten kommentoi niin heti alkaa hirveät puolustuspuheet ja ollaan herneet nenässä.

Kaikessa rauhassa ja yhdessä reenamalla tää homma kehittyy. Relax...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Murikka

Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.08.12 - klo:08:09
Ensinnäkin nostan hattua pienisopoapinalle kun rohkeni laittaa videon joskus jopa rankastikkin arvostelevan, mutta arvovaltaisen ratailijaraatimme ruodittavaksi, näistä oppii itse kukin.

Videolta näyttää ehkä hurjemmalta, mut suurimman osan ohituksista perässä tai tuntumassa ajelleena, en nähnyt yhtään ohitettavaa vaarantavaa tai muuten häiritsevää ohitusta, ohitettavat kertokoot itse, jos näin kokivat.
Minusta turvamarginaalia oli riittävästi ja ohitettavien vauhti arvioitiin oikeen niin, ettei linjaa leikkaamalla tuupattu eteen vaan poistuttiin ripeesti.
Tältä se toisen amatöörin silmään näytti, enkä silti kyseenalaista edellä mainittuja, hyviä neuvoja vaan otan niistä opikseni minäkin.

Jep, siitä kyllä propsit, että rohkeasti uskalsi videon nettiin laittaa.

Sen verran monen kaverin sekoilua on tullut tuolla radalla seurattua (ja kieltämättä joskus itsekin keskiryhmässä sekoiltua) että tuo video ei lupaa hyvää. Sinänsä allekirjoittaneelle on aivan sama ottaako opikseen näistä kommenteista mitä täällä on tullut heitettyä, mutta tuolla taktiikalla jos lähtee järjestetyillä ratapäivillä sompaamaan, niin joku käy nappasemassa tarran irti katteista ennen puoltapäivää. Toista kertaa en viitsisi olla saman miehen ajopukua leikkaamassa kappaleiksi.

Yhtä apassia yritettiin varoittaa viime vuonna parikin kertaa ja keskustelu ja keskustelun tulosten arviointi/tarranpoisto odotti jo varikolla. Ikävä kyllä tarra tarvitsi poistaa sitten vasta pakukyydin jälkeen kun pyörä rojautettiin teltalle. Samassa rytäkässä vaan pilattiin täysin syyttömän harrastajan kesä samalla.

Jännä homma että muutamaa poikkeusta lukuunottamatta SM-tason kuskitkin jaksavat katsoa sen ohituspaikan, kun taas keskiryhmän ja nopean hitaamman fraktiilin porukalla on niin kiire, että on pakko työntää ohi juuri siinä ja heti.  Siisti ohitus kun on todella helppoa tehdä ratapäivillä joko muuttamalla ajolinjaa ja ohittamalla avauksessa sisäkautta tai sisäkautta jarruttamalla. Kisoissa mennään sieltä missä on ovi vähänkin raollaan, mutta treeneihin ko. perseily ei mun mielestä kuulu.

app

#77
Lainaus käyttäjältä: Murikka - 20.08.12 - klo:13:42
Siisti ohitus kun on todella helppoa tehdä ratapäivillä joko muuttamalla ajolinjaa ja ohittamalla avauksessa sisäkautta tai sisäkautta jarruttamalla.

Tässä on kaksi tapaa, jotka riittävät ratapäivillä. Varikolla käynti on hyvä silloin kun on useampi edessä, tai nopeusero ole riittävä, jotta pääsee ohi koko setin aikana. Joskus on mukava seurailla toisten perässäkin, vaikka ei ihan omaa kovaa mentäisikään.

Videosta esitin jo kantani edellä, mutta se on jo minun osalta käsitelty. En ollut paikalla, enkä pysty paremmin arvioimaan.

Grandi67

#78
Lainaus käyttäjältä: app - 20.08.12 - klo:13:26
Kerropa vielä Grandi67, missä mutkassa ja milloin olen ahvenistolla tullut vaarallisesti ohitsesi?
Kemoralla MP tuen edellisillä päivillä. Ns vapaalla puolituntisella. Tupla oikeessa

app

#79
Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 20.08.12 - klo:14:49
Lainaus käyttäjältä: app - 20.08.12 - klo:13:26
Kerropa vielä Grandi67, missä mutkassa ja milloin olen ahvenistolla tullut vaarallisesti ohitsesi?
Kemoralla MP tuen edellisillä päivillä. Ns vapaalla puolituntisella. Tupla oikeessa

Tarkoitatko karusellin oikean jälkeen?

Lisäys: vai oliko se kolmosmutkan jälkeen, kun menin sisältä ohi?

Grandi67

Työnsit nelosessa ,elikkä tupla oikeen toisessa mun ja apeksin väliin. Välimatkaa jäi sun takaseen n 20cm .

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Murikka - 20.08.12 - klo:13:42
Jännä homma että muutamaa poikkeusta lukuunottamatta SM-tason kuskitkin jaksavat katsoa sen ohituspaikan, kun taas keskiryhmän ja nopean hitaamman fraktiilin porukalla on niin kiire, että on pakko työntää ohi juuri siinä ja heti.  Siisti ohitus kun on todella helppoa tehdä ratapäivillä joko muuttamalla ajolinjaa ja ohittamalla avauksessa sisäkautta tai sisäkautta jarruttamalla. Kisoissa mennään sieltä missä on ovi vähänkin raollaan, mutta treeneihin ko. perseily ei mun mielestä kuulu.

Meidän tapahtumissa on eräällä nimeltämainitsemattomalle Virtaselle annettu vuoden porttikielto tuosta hyvästä, huolimatta siitä että herra oli itse itsensä Jumalaksi ylentänyt ja päässyt A:n häntäpään pitäjäksi. Kusipäisiä ja vaarallisia ohituksia ja täysin ylimielistä käyttäytymistä varikolla. Kyseisen henkilön kasvon luusto oli pahimmassa vaarassa. Toinen vastaava koheltaja oli eräs näytösluontoinen B-lähtöön itse itsensä anoja joka punki ihan älyttömissä paikoissa oli.

Voin laittaa tänne eiliseltä esimerkkivideon omasta pyörästäni jota ajaa kaksinkertainen Suomen mestari. Kun edessä oli hitaampia, odotteli suoraa ja nappasi siinä ohi vaikka varmasti olisi ehtinyt apeksiin ensin ja saanut edessä körötelleille paskahalvauksen osumattakin. Jahka saan koneen pysymään päällä (lämpenee liikaa) siihen asti, että videot muokkautuvat loppuun, niin video Räyskälästä julkaistaan. Siinä näkyy kusipäinen ohitus allekirjoittaneen toimesta ja sellaisia teen jatkossakin, mutta vain kisoissa. Treeneissä mennään nätisti, kisassa sitten kisariskillä. Omaan kusipäiseen ajooni saattoi vaikuttaa kisassa hieman se, että ensimmäisellä kierroksella eräs sankari tööttäsi arviointivirheensä/ahneutensa johdosta suoraan perseeseen jarrussa ja meinasin kaatua. Sen jälkeen oli vähän hermo kireällä kun tipuin n. 10 sijaa.

Vahinkoja voi aina sattua, mutta jos radalle mennään treenaamaan asenteella, että minun edestä kaikki hitaammat helvettiin, niin ratapäiviltä pääsee yllättävän nopeasti poistumaan. Toki radan voi aina itsekin vuokrata ja sekoilla siellä sitten miten lystää. Jos tapahtuman järjestäjä itse on kusipäinen koheltaja, niin muut äänestävät jaloillaa. Radan saa vuokratuksi ambulansseineen ja avustajineen muutamalla tonnilla päiväksi, joten ei tuo ongelma kosketa kuin köyhiä. Hieman harvassa on nuo yksikseen ratoja vuokrailleet tyypit kuitenkin viime aikoina täällä Suomessa olleet huhujen mukaan...

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

app

Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 20.08.12 - klo:17:28
Työnsit nelosessa ,elikkä tupla oikeen toisessa mun ja apeksin väliin. Välimatkaa jäi sun takaseen n 20cm .

Muistan hyvin tuon ohituksen. Saavutin sinut pääsuoran päässä, ja seurasin kakkos- ja kolmosmutkan välin. Huomasin sinun taittavan aikaisemmin sisään kolmoseen, ja päätin mennä sisältä ohi.
Tein kiistatta siinä arviointivirheen, koska osasit hyödyntää radan minua paremmin, enkä päässytkään riittävän reilusti ohi.
Olin kuitenkin jo näkökentässäsi ssisällä ja jatkoin ohituksen loppuun mennen ohitsesi. Siinä kohtaa olin ohitttanut edellisenä päivänä keskiryhmässä useammankin pyörän, mutta nyt tilaa ei ollut riittävästi, vaan tulin häiritsevästi eteesi. Himmaamaankin jouduin siinä tavallista enemmän, joten sotkin ajoasi. Tästä pahoittelut. En arvannut että noin tökerösti eteesi tulin,  mutta en myöskään tunnistanut sinua. Muuten olisin tullut varikolla juttelemaan asiasta.
x
Se oli koko viikonlopun ainoa setti jossa yritin aikaa, ajaen noin 10 kierrosta. Ei mikään syy hätäillä tuolla tavall. joten pannan tarjoten känttykahvit kun nähdään.
Luulin sinun kommentoineen sitä Ahveniston turvalleenmenoani, joten tässä tuli väärinkäsitys.

app

q
Kännykästä pysähdyin vastaamaan parkkipaikalle. Wirheitä pienen näytön takia.

Jukka_R

#84
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 20.08.12 - klo:17:59
Jahka saan koneen pysymään päällä (lämpenee liikaa) siihen asti, että videot muokkautuvat loppuun, niin video Räyskälästä julkaistaan. Siinä näkyy kusipäinen ohitus allekirjoittaneen toimesta ja sellaisia teen jatkossakin, mutta vain kisoissa. Treeneissä mennään nätisti, kisassa sitten kisariskillä. Omaan kusipäiseen ajooni saattoi vaikuttaa kisassa hieman se, että ensimmäisellä kierroksella eräs sankari tööttäsi arviointivirheensä/ahneutensa johdosta suoraan perseeseen jarrussa ja meinasin kaatua. Sen jälkeen oli vähän hermo kireällä kun tipuin n. 10 sijaa.

Ohessa linkki videoon: http://www.youtube.com/watch?v=WY3o9WX5gTk&feature=em-share_video_user

Saa laittaa asiaan vihkiytyneemmät vinkkejä ilmaisohjelmasta johon voi laittaa kädetönkin kaksi kuvaa (etu- ja takakameran) ja vinkki myös vaikka pöytäkoneesta jossa riittävästi potkua näiden edintointiin ilman että kaatuu aina. Nyt läppäri jauhaa jääkaapissa kun sammuu muuten aina viiden minuutin jälkeen. Itse en mahdu jääkaappiin eikä ole varaa ostaa isompaa. Talvella voin editoida lumihangessa.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jukka_R

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

poutis

Olipas hieno video.Harvoin näkyy itseä noin paljon kuvissa. Ainoa mikä jäi kaivelee oli se vimpan kierroksen lähtö lähtösuoralle kun meni mutka pitkäksi ja pääsit ilmaiseksi ohi >:(  OLi vaan kunto loppu viimeiset kolme kierrosta.
Mun mielestä kisat vois olla kymmenen kierroksen pituisia eikä mitään endurancea... Ja en ala lenkkeilee

Ei taidolla vaan tuurilla
YCC#14
SBB#70

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: poutis - 20.08.12 - klo:21:57
Olipas hieno video.Harvoin näkyy itseä noin paljon kuvissa. Ainoa mikä jäi kaivelee oli se vimpan kierroksen lähtö lähtösuoralle kun meni mutka pitkäksi ja pääsit ilmaiseksi ohi >:(  OLi vaan kunto loppu viimeiset kolme kierrosta.
Mun mielestä kisat vois olla kymmenen kierroksen pituisia eikä mitään endurancea... Ja en ala lenkkeilee

Höpö höpö. Mä en jaksa urheilla enää, joten kunto on pakko hakea mopoilemalla. Ensi kaudelle 25 kierroksen kisat YCC:n kapinoihin.

Itse asiassa mikä sitä estäisi jos kerran kokeilisi kunnon pituudella varustettua kisaa. Ei meillä kalenterista tunnit kesken lopu. Voihan sieltä tulla pois kesken jos ei enää jaksa. Joku 25-30 kierroksen kisa. Joutuu vähän miettimään kuntopuolta ja renkaiksikin jotkut muut kuin supersoftit.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

poutis

Ei viiden päivän treenillä plus kisat paljon ajokunto parane. Ei kulu kyllä renkaitakaan kun tälle kaudelle tullut ostettua kaksi takasta kisoja varten ja treenit menty "dyykatuilla".
Kausi näillä näkymin paketissa ja katseet kohti ensi kesää. Toivottavasti olis aikaa ja rahaa panostaa hiukan enemmän noihin treeneihin airrev_1
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC#14
SBB#70

Fasu

En ole millonkaan jännännyt app:n,pienisoapinan,jarskan ja monen muun ohituksia. Aina on mahduttu hyvin samaan mutkaan. Ehkä potta on avarampi
ja ääreisnäön alue riittävä,että on tiennyt mitä on takaa tulossa. Avauksissa mopo puskee edelleen ja linja on leveä ja suorilla joutuu leikkaan ristiin,
mutta tulee seurattua vähän sivullekkin ja vältän äkkiliikkeitä,joten nopeampi mahtuu hyvin ohi tai saa rauhassa vaihtaa puolta ennen ohitusta.
VV