Luiston-sutimisen ym estot

Aloittaja jarska, 07.02.12 - klo:18:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

Kaksi aikasempaa pyörää oli varustettuna luistonestolla ja abseilla, S1000RR ja 10R-11.
Bemarilla tuskin oli missään vaiheessa kummatkaan apuna, mut Kawalla taas pari kertaa lähti takanen luistolle.

Luiston aikana tein tietysti vaistomaisen liikkeen, eli kaasu pois, pyörä oikeni ja kalsarit vaihtoon.
Mietin että minkä verran toi luistonesto oli noissa mukana ja olisko lähtenyt alta ilman sitä. confused_thinking

Eli saattoiko olla niin että se toimii niin huomaamatta etten edes tajunnut sen korjaavan luistoa tai yleensäkki puuttuvan peliin jo ennenkuin katastrofi oli edes lähdössä liikkeelle?

Tuumailen tätä siksi kun tässä nykyisessä kympissä ei ole luistonestoo/abseja, pitääkö mun jotenki muuttaa ajotapaani, lähtee ehkä varovaisemmin mutkien avauksista tai jotain.
Noh, varovaisesti sitä pitääkin lähteä ruosteenpoistoon, mut minkä verran on jengillä luottoo noihin elektronisiin "apupyöriin" ja onko joku ajanut kurvista ulos noita vasten silleen et rohkeesti vaan tuppi nurin ja hienosti meni?

Maailmalta kun lukee isojen poikien juttuja, niin jotkut vannoo noiden nimeen ja jotkut taas ajaa parempia aikoja ilman, mites täällä fiilikset jakaantuu?

Turder

07.02.12 - klo:19:36 #1 Viimeisin muokkaus: 20.02.12 - klo:23:09 käyttäjältä jarska
Eikös tuossa sun Kawassa ole KIMS, eli melko alkeellinen luistonesto (mittailee kampiakselin nopeuden muutosta)?

En ole ajanut kuin kadulla luistonestollisilla pyörillä ja sellainen yleiskuva on jäänyt, että ne on suunniteltu pääasiassa sinne, mutta varmasti niistä on hyötyä rataharrastajalle eräänlaisena turvaverkkona. Pari asiaa mitkä huomioisin jos hankkisin luistonestollisen pyörän pääasiassa radalle ja haluaisin siitä kaiken hyödyn: millainen se luistonesto on, millaiset anturit siinä on ja miten se toimii.

Voi olla harmaita hiuksia aiheuttava yllätys, jos esimerkiksi rengaskoon vaihto vakiosta johonkin 195/65-slicksiin vaikuttaa luistoneston toimintaan negatiivisesti kun kaikki parametrit on suunniteltu vakio 190/55 katunakille. Sama juttu välitysten muutoksissa. Juttelin viime kesänä Yamahan inssin kanssa näistä ja kovinkaan hyvänä hän ei pitänyt vakioelektroniikkoja pelkkään kilpakäyttöön juuri em. rajoitusten vuoksi. Toki ne vielä kehittyy kun ollaan vasta alkutaipaleella katupyörien osalta. Lisäksi kaikki valmistajat mainostavat luistonestoa samoilla argumenteilla mutta toteutukset vaihtelevat hyvin simppelin ja edistyneen väliltä.

Mutta on niissä hyviäkin toteuksia jo nyt, esim. Aprilialla. Ja muutenkin tämä mielenkiintoinen aihe ja itse tekisi mieli hankkia pyörä jossa on kunnon elektroniikat niin pääsisi niillä leikkimään :D

Kirjoittelin asiasta aiemmin tänne.

jarska

07.02.12 - klo:19:56 #2 Viimeisin muokkaus: 20.02.12 - klo:23:09 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Turder - 07.02.12 - klo:19:36
Eikös tuossa sun Kawassa ole KIMS, eli melko alkeellinen luistonesto (mittailee kampiakselin nopeuden muutosta)?

Jep, on siinä sellanen ja kun lueskelee tietoja niin tulee fiilis et tänäkään päivänä Kawan suunnitteluosasto ei tiedä mikä se on ja mitä tuli tehtyä. :D

Voihan se olla et jotain auttaa, mut ei KIMS:n  toimintaa ole testeissäkään saatu kunnolla esille.

carbon

07.02.12 - klo:20:02 #3 Viimeisin muokkaus: 20.02.12 - klo:23:10 käyttäjältä jarska
           Viime keväänä Jurvassa tämä ensimmäinen U oikealle (onko sillä joku nimi?) niin siinä avasin BMW rää rää kaasun uudella kylmällä kumilla.
Olin matkustaja ja aivan varma jo kaatumisesta kun valot taulussa vilkkuivat kauniina ja pyörä yhtäkkiä pystyssä odottelee lisää käskyjä.
Olen aivan varma myös siitä että olisin kaatunut ilman DTC apupyöriä.
Myös viime kesänä Alastaron palmasissa puhkes rengas, takanen, niin kyllä elektroniikka otti osaa suruun...En ole vielä uskaltanut ajaa ilman apuja.
Taidot ei riitä !
Voin mää koittaa..

jarska

07.02.12 - klo:20:14 #4 Viimeisin muokkaus: 20.02.12 - klo:23:10 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: carbon - 07.02.12 - klo:20:02
...En ole vielä uskaltanut ajaa ilman apuja.
Taidot ei riitä !

Uskon, teitä kun kattelee pyöräsi kanssa pakettina radalla, niin en menis vannomaan kumpi on kuljettaja, et sikäli tarpeellinen on luistonesto. :P :D

Vitsivitsi Carbon :-*.....en millään tavalla mollaa elektroniikkaa ja pelastaa taatusti monta tilannetta missä taidot loppuu, kiva vaan keskustella eri näkemyksistä.

Teemu Tanila

07.02.12 - klo:21:34 #5 Viimeisin muokkaus: 20.02.12 - klo:23:10 käyttäjältä jarska
Nyt tuli ekaa kertaa kokemusta luistonestosta viime kesänä tolla 2011 Kawalla. Kyllähän se siellä aina välillä avauksissa rätisi ja leikkasi myös keulimista pois mutta vauhtia ei mulla kyllä parantanu millään lailla. Saattoi kuitenkin pelastaa parilta highsidelta kenties. Mulla kun on Kawassa KIT sähköt niin niillä saa luistonestoa 33 eri asentoon eli valinnanvaraa siinä kyllä löytyy. Loppujen lopuksi sitä tuli käytettyä parilla eri asetuksella kun tuntui löytyvän hyvä säätö.

Parista eri tonnisesta Suzukista kokemusta aikaisemmin ilman luistonestoa ja koskaan en saanut niillä kuivalla kelillä highsidea aikaiseksi. Kerran lähti sadekelin kisassa perä sivulle ja siitä kumoon mutta sekin oli hieman erikoistilanne. Eli luistonesto oli ranteessa ja on kyllä edelleenkin. Jotkut kuulemma (ainakin omien puheidensa mukaan) kääntää kaasun kerralla pohjaan ja oikein ajaa luistonestoa vastaan mutta itse en sitä ainakaan vielä ole oppinut. En ole varma että onko syytäkään?

Eli yhteenvetona, en ole oppinut luistonestoa hyödyntämään niin että se näkyisi kierrosajoissa. Ehkä se on siellä kuitenkin jonkinlaisena turvaverkkona. Sateella siitä olisi varmasti selkeämmin mullekin hyötyä mutta tarkoitus ei ole sateella enää ajella :)

Teemu

Nitrous

08.02.12 - klo:08:56 #6 Viimeisin muokkaus: 20.02.12 - klo:23:10 käyttäjältä jarska
Kokemusta luistonestosta vain muutaman kierroksen verran 1000RR Bladella, jossa Bazzaz toimitti luistoneston virkaa. Ainakin liian tiukalle säädettynä tuo luistoneston valo vilkuttelee aika herkästi. Ainakaan toistaiseksi en ole kaivannut tuota ominaisuutta omaan pyörään, mutta saa nähdä muuttuuko mieli kun ensimmäisen high-siderin heittää.

Samaisen mopon absit aiheuttivat ensimmäisellä kierroksella Las Palmasin jarrussa kalsaripyykkiä kun radan epätaisaisuudesta johtuen jarru ei tunnu purevan yhtään samalla tavalla kuin ilman abseja, mutta tästä huolimatta mopo kyllä pysähtyi mutkaan ihan samasta matkasta kuin omakin laitos. Eikä nuo huonosti tunnu toimivan muutenkaan kun tuolla ko. pelillä ajettiin jokkiksessa viime kesänä podiumille asti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

nopea57

08.02.12 - klo:11:05 #7 Viimeisin muokkaus: 20.02.12 - klo:23:10 käyttäjältä jarska
Motorradissa oli testattu uuden bemarin ja jammun elektroniikan toimintaa sadekelillä radalla. Radan täysin tunteva kisakuski ajoi molempia pyöriä nopeammin ilman apuja, kun taas toimittaja pääsi parempiin tuloksiin apujen kanssa. Voi olla kyse siitäkin mihin on tottunut, vaiko mihinkään.  ::)

jarska

08.02.12 - klo:12:03 #8 Viimeisin muokkaus: 20.02.12 - klo:23:11 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 07.02.12 - klo:21:34
...Eli luistonesto oli ranteessa ja on kyllä edelleenkin. Jotkut kuulemma (ainakin omien puheidensa mukaan) kääntää kaasun kerralla pohjaan ja oikein ajaa luistonestoa vastaan mutta itse en sitä ainakaan vielä ole oppinut. En ole varma että onko syytäkään?

Teemu

Muistelen aikaa ennenkuin Absit tuli autoihin...selkärankaan oli syöpynyt käytösmalli, miten jarruilla pumpataan tiukan paikan tullen jotta väistö onnistuu.
Nyt on jo oppinut luottaan et senkus runttaa pohjaan ja kääntää rattia, onnistuu mut vielä tänäänkin saattaa tulla tilanteita jossa wanhaan malliin pumppailen poljinta.

Aasinsilta siihen, et miten käy kun luistonestot yleistyy ja ne on lähes kaikissa pyörissä.
Kuski A on oppinut et pystyy avaan kaasua reippaasti kurvista ulos tullessa ja pyörä käyttäytyy suht. nätisti.
Entäs kun samaiselle kuskille lyödään "estoton" mopo alle, osaisko sitä enää hoidella avausta perinteisesti... kaasulla vai onko eturengas ensimmäisen kurvin jälkeen läheisessä metsässä vaeltelevan hirvaan takapuolessa?

carbon

Nyt kun on näitä kaiken maailman elektroniikka estoja. Ennen oli vain tolla seksuaalipuolella.
Esim mulla Bemarissa on 4 eri tasoa, karttaa, miksi niitä nyt sitten nimetäänkin., rain,sport,race ja slick. Mitä on muissa merkeissä vastaavia, en tiedä.
Tämä nyt ehkä kuuluu sarjaan tyhmät kysymykset mutta haluaisin tietää että onko noissa rivien väleissä myös "ajamisen esto"?
Estääkö nuo minua tutustumasta pyörääni ? Joissakin muissa topiceissa oli että pitää antaa sen pyörän elää ja tuntea se perseen alla.
Oppiiko sitä tuntemaan kun joku valo vilkkuu millon missäkin ja vähinkin yrittää keulaa ylös niin katkoo, katkoo.
Onko niitä oikeasti tarkoitettu ajomiehille vai onko ne enemmänkin keskiryhmän apupyöriä ?
Raaseri tuolla Bemariforumilla tais niistä joskus puhua, mutta kun en muista ? E.Korpiahon muistan sanoneen että sateella on hyvä, kuivalla jää pari sekunttia ?
Käytättekö niitä kellä nyt on ? Onko niitä esim suomen kisapyörissä ? Haluaako niitä kisamiehet ? Onko edes sallittuja ?
Voin mää koittaa..

murmela

Mutu.
Jos siitä haluaa todellista hyötyä, sillon kun tosissaan ajetaan limitillä, niin sen pitää olla täysin säädettävissä/ data pitää kerätä riittävän monesta eri sensorista. Jolloin siitä on hyötyä kuivallakin kelillä, koska nykyelektroniikka on aina nopeampi reagoimaan kuin ihminen.

Sitten taas noi systeemit missä on mahollista valita vain insinöörin etukäteen arpomat asetukset/kartat on enemmän ja vähemmän turisteille. Toki niistäkin on suuresti hyötyä tavis harrastelijalle. Ts ei ne harrastajan menoa rajota mitenkään. Enintään estää täysin turhat low/hi-siderit avauksissa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: carbon - 20.02.12 - klo:22:31
Nyt kun on näitä kaiken maailman elektroniikka estoja. Ennen oli vain tolla seksuaalipuolella.
Esim mulla Bemarissa on 4 eri tasoa, karttaa, miksi niitä nyt sitten nimetäänkin., rain,sport,race ja slick. Mitä on muissa merkeissä vastaavia, en tiedä.
Tämä nyt ehkä kuuluu sarjaan tyhmät kysymykset mutta haluaisin tietää että onko noissa rivien väleissä myös "ajamisen esto"?
Estääkö nuo minua tutustumasta pyörääni ? Joissakin muissa topiceissa oli että pitää antaa sen pyörän elää ja tuntea se perseen alla.
Oppiiko sitä tuntemaan kun joku valo vilkkuu millon missäkin ja vähinkin yrittää keulaa ylös niin katkoo, katkoo.
Onko niitä oikeasti tarkoitettu ajomiehille vai onko ne enemmänkin keskiryhmän apupyöriä ?
Raaseri tuolla Bemariforumilla tais niistä joskus puhua, mutta kun en muista ? E.Korpiahon muistan sanoneen että sateella on hyvä, kuivalla jää pari sekunttia ?
Käytättekö niitä kellä nyt on ? Onko niitä esim suomen kisapyörissä ? Haluaako niitä kisamiehet ? Onko edes sallittuja ?

Yhdistin tämän sun aloituksen tähän vanhempaan ketjuun kun oli aikas lähellä samaa aihetta.

carbon


           Sorry, olis muuten voinutkin laittaa edelliseen jatkoon. Mä tarttisin unohduksen esto asetuksen otsaani... :-[
Voin mää koittaa..

app

21.02.12 - klo:06:54 #13 Viimeisin muokkaus: 21.02.12 - klo:06:57 käyttäjältä app
En tiedä kuinka yleisesti, mutta varmasti on käytössä luistonesto kuivalla ainakin yhdellä voitoista suomen sb-dsarjassa ajavalla kuskilla (BMW). siihen race-ecuun saa 20 eri asetusta, ja on kai Dunlopin renkaillekin omat karttansa. Oma veikkaus on, että enemmistö bmw-kuskeista pitää luistonestoa harjoitellessa ja kisassa. Korostan sanaa "veikkaus" (Paavo M Petäjä).
Absia kuulemma käyttävät saksalaisista bmw-räärääkuskeista osa, ja kehuvayt että "he****in hyvä", toiset ei taas käytä. Samaa vauhtia ajavat. Näin kommentoi Saksassa syksyllä viikon viettänyt bmw-räärää-henkilö. Radalla olivat sen viikon tiemmä viettäneet paikallisten kykyjen kanssa.

Ja siinä race-ecussa on 20 eri asetusta luistonestolle, ja luuisin että tiukimmasta päästä jos valitsee melkein kuski kuin kuski säädön, ei edes huomaa onko päällä vai ei.

Ja vielä lopuksi bmw-propagandaa "erittäin luotettavalta tuntemattoman henkilön taholta" varikkorupattelun pohjalta saadusta tiedosta: "tiettävästi BMW on tällä hetkellä johtavassa asemassa absin kehirystyössä". Autoista puhui, eikä mopoista.

Panicalen abs painaa sasttumalta täsmälleen saman verran kuin RR:N, ja sama jarruvalmistajakin näkyy olevan.

jarska

Lainaus käyttäjältä: carbon - 21.02.12 - klo:06:25

           Sorry, olis muuten voinutkin laittaa edelliseen jatkoon. Mä tarttisin unohduksen esto asetuksen otsaani... :-[

No problem. peukku_1

Hondan uuden Firebladen testejä kun lukee, nipponin insinöörit kailottaa kovaan ääneen et siinä ei tarvii luistonestoja vaan jätämme ajamisen aidosti kuljettajalle.
No sehän on tietysti pakkokin ennen uuden 2020 mallin ilmestymistä, josta ne saattaa jo löytyä. :D
Mut voipi olla kova luu radoilla vaikkei olekkaan ultimate tehotykki kaikilla herkuilla, kovasti kehuvat tasapainoiseksi paketiksi ja ennenkaikkee kohtuuhintainen.

Powered by EzPortal