Verkosta löytyy mm. Ben Spiesin ja Matt Mladinin haastattelut luistoneston käytöstä ja hyödyistä AMA ajoilta. Molemmat aika selkeesti ilmas että sillä ei ole mitään vaikutusta varsinaiseen kierrosaikaan.
Enemmän siitä on heidän mukaansa hyötyä sitten mahdollisesti kisan loppuvaiheilla kun alkaa olla rengas lopussa ja luistaa herkemmin. Spies taisi vielä sanoa että laittaa koko systeemin pois päältä aika-ajoon. Ilmeisesti luistonesto saattaa säästää myös sitä rengasta estämällä turhaa sutimista. Molemmat vielä painottivat että se pitää olla myös oikein säädetty joka ei ole mikään helppo homma.
Itse ajoin viime kesänä tolla uudella luistonestollisella pyörällä paljon hitaampaa kuin edellisellä jossa sitä ei ollut. Ei sen luistoneston syytä ollut (eri renkaat ja pienempi riskitaso) mutta en siitä kokenut oikeastaan mitään hyötyä saavani. Se on taito- ja uskalluslaji myös että sitä osaa hyödyntää.
Sen verran mutuilisin, että kokemattomampi kuski voisi ainakin periaatteessa saada luistonestosta enemmän hyötyä kuin kokenut kuski ja sitä omaa vauhtia nostettua, jos ei ole vielä sellaista ymmärrystä, että miten lujaa niistä mutkista voi avata eli kuinka paljon sitä pitoa siellä takarenkaassa on. Toi tietty sitten edellyttää, että luottaa siihen luistonestoon ja tyrkkää kaasun reilusti auki kiihdytyksissä. Tossa on mun mielestä sellanen probleema kuitenkin, että siinä helposti oppii "väärille" tavoille ja jää se ymmärrys siitä pyörän ja renkaiden käytöksestä/ominaisuuksista oppimatta ja alkaa pian availeen liiankin aikasin pyörän ollessa liikaa kallellaan.
Kannattaa myös hieman miettiä että missä tilanteissa se luistonesto voi oikeasti toimia ja missä ei... eli siis jos järjen kanssa sitä miettii niin silloinhan se parhaiten pelaa kun rengas yrittää sutia eli pääsääntöisesti kun ollaan menossa eteenpäin. Sitten taas jos rengas vain luistaa tangentin suuntaan mutkassa niin siinä ei luistonestot auta mitään.
Yhteenvetona siis sanoisin että vauhtia luistonestolla on aika paha saada lisää ja melkoisen varmasti tulee pettymään jos sitä odottaa. Sen sijaan se voi toimia hyvänä turvaverkkona ja ehkä säästää parilta high saidilta kauden aikana. Lisäks mahdollinen pienempi renkaan kuluminen on tietty plussaa.
Bemarimiehet sen on tainneet saada säädeltyä aika hyvään malliin täällä kotomaassa. Siis RR bemari tiimit ja siellä ei ole vakiosysteemit käytössä.
Tääkin jaarittelu sopis varmaan paremmin jonnekin muualle kuin "Kilvetön AVK:lta" topicciin

EDIT: semmonen lisäys että omasta mielestäni toi luistonesto on hyvä keksintö kuitenkin ja ihan mielellään sen pyörässäni pidän.
Teemu