600 RR katupyörästä ratapyöräksi

Aloittaja Daniko, 10.07.12 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Daniko

10.07.12 - klo:20:35 Viimeisin muokkaus: 10.07.12 - klo:20:37 käyttäjältä Daniko
Vuoden 2007 Honda CBR 600 RR kokee tällä hetkellä muodonmuutosta katupyörästä kilvelliseksi ratapyöräksi.

Eli Hondan kohtalon sinetöi kaatuminen Kemoralla juhannuksena. Olin jo aiemmin hieman pyöritellyt mielessäni ajatusta ratapyörän ostamisesta, ja nykyinen Honda kerkesi olla jonkin aikaa myynnissäkin. Kaadon jälkeen päätin kuitenkin alkaa (monia hyvin eriäviä mielipiteitä kuunneltuani) muuttaa itselle niin sopivaa pyörää vieläkin sopivammaksi. Pyörän aion pitää tieliikenteessä, sillä haluan kuitenkin silloin tällöin ajella myös kadulla, tai ainakin säilyttää sen mahdollisuuden olemassaolon. Tässä kohtaa vakuutusmaksut eivät ole este, sillä säästöt liikennevakuutus vs. ratapyörävakuutus on noin 150-180€ luokkaa per vuosi.

Kaadossa ei mennyt rikki mitään elintärkeää, eli kaikki vivut, koneenposket yms. säilyi ehjänä, mutta joka ikinen muoviosa pyörästä meni rikki. Eli ensimmäisenä lähti tilaukseen Pro-Fiberin kuitukatteet, jotka tulivat Suomeen alle viikossa. Katteet on nyt kiinnitetty ja ne istuvat lähes täydellisesti  cool_gif Hintakin jäi posteineen vain noin 450€ paikkeille, eli oli mielestäni kelpo diili. Kilpiteline, vilkut, valot ja näiden paikat tulee vielä vähän myöhemmin katukäyttöä ajatellen.
Seuraavana tilaukseen menivät renkaat. Alla oli tämän sekä edelliskesän ajan Michelin Pilot Powerit, jotka kokivat 10 ratapäivää + jonkin verran katuajoa. Pintaa on molemmissa vielä reilusti, joten ne saa varmaan edullisesti myytyä eteenpäin katukuskille. Muiden kokemuksia kuunnellen/forumeita lukien päädyin Pirelleihin. Rengas-onlinen kautta on tulossa tällä hetkellä Supercorsat, eteen SC1 ja taakse SC2. Tämän lisäksi IRCin rengaslämppäreitä olen kysellyt Ysi-Racingin kautta ja nekin ovat kohta hankittuna.

Näillä eväillä siis yritän pyristellä eteenpäin ainakin tämän kesän. Ajattelin vasta talvella kiinnittää huomiota mm. alustaan ja sen säätöihin. Tarkoitus on siis vain säätää vakioalustaa/hommata kittisarja, eli ei lähteä uusimaan aivan kaikkea. Muutamia hyviä suosituksia hyvistä pajoista olenkin jo saanut.
Tarkoitus ei ole siis rakentaa ison rahan kilpapyörää, vaan itselle sopivaa ratapyörää, jolla pärjää ja jolla on mukava ajaa ja kehittää omia taitojaa.

Tällä hetkellä olisi pari kysymystä:

1. Penkki solukumista. Minkä paksuista solukumia olette käyttäneet penkin tekemiseen? Entä voiko samaa paksuuttaa käyttää "stomp gripeinä", vai kannattaisiko siihen käyttää ohuempaa? Ilmeisesti tätä tuotetta löytyy Etolasta aivan metritavarana, jota saa oman tarpeen mukaan?

2. Käynnistyminen. Suurin ongelma tällä hetkellä on se, että pyörä ei lähde käyntiin :) :) :) Eli antaa startata, mutta bensapumppu ei lähde pyörimään. Aivan kuin tappokatkaisin olisi päällä, vaikka se ei ole.
Etukatteen alla olevaa roll-over sensoria (onkohan se nyt sitten kaatumisentunnistussensori) on heiluteltu, ja sisältää kuuluu helinää, eli se kuula ei ole jumittunut mitenkään. Kaikki johdot myös ok. Kävin parissa eri Hondan huollossa kyselemässä mielipiteitä tästä asiasta, ja ainakin Bike Worldissa eivät olleet koskaan kuulleet, että kyseinen laite olisi ikinä mennyt rikki. Epäilivät sitten, että joko A) bensapumppu olisi mennyt rikki B) avaimen siru olisi mennyt rikki.
Vaihtoehtoa B olisi tietysti hirveän helppo kokeilla, mutta pyörä on jo alkuaan AVK-pyörä, eli minulla on olemassa vain se yksi avain. Koodisiru kyllä löytyy, mutta ensin pitäisi ostaa uusi avain ja kaiverruttaa se suutarilla, sen jälkeen viedä pyörä, avain sekä siru huoltoon, jossa avain voidaan koodata, ennenkuin voisi testata, onko vika avaimessa. Bike Worldissa oli kuukauden jono huoltoon, toisessa paikassa (nimeä en muista) 2vk.
Bensapumpun toimintaa testaillaan tässä ensin, sitten lähdetään miettimään seuraavia vaihtoehtoja. Tarvitseeko avaimen koodamiseen olla nimenomaan Hondan valtuutettu huolto? Entä onko kellään itsellään samanlaista CBR:ää (07-08), joka voisi auttaa, ja jonka roll-over sensoria voisi "lainata" eli testata nopsasti, voisiko vika oikeasti olla siinä? Sovitaan tästä asiasta toki lisää, jos vastaavanlainen pyörä/tarvetta tälle tulee.

Keskustelua, ajatuksia, vinkkejä ja apuja yllä olevista sekä kaikesta aiheeseen liittyvästä otetaan ilomielin vastaan!  airrev_1

murmela

10.07.12 - klo:21:54 #1 Viimeisin muokkaus: 10.07.12 - klo:21:59 käyttäjältä murmela
Onnittelut turmion tielle joutumisesta.  :)

1. Riippuu ihan kuinka paksun penkin haluut. Esim mun penkki on kontaktiliimaamalla ja niittaamalla 3*5mm matskusta tehty.
Ja etolan sienikumi vois olla kans yks vaihtoehto. Baut samaa tavaraa kuin solukumi mut viel kestävämpää ja vähän kalliimpaa.
Molempia ymmärtääkseni voi muotoilla hiekkapaperilla, joten siit saa kyl ihan sen näkösen ku haluaa.
Metritavarana pitäis saada joo, mut ei vissiin siltikään ihan joka paikasta, kysymällä selviää.

Tankkigrippinä mulla on kans tota samaa 5mm, mut oiskohan se liian ohutta koska se tahtoo repeillä parista kohtaa. Paksumpi vois olla elastisempi ja kestää paremmin. Emt...

2. Pistä kyselyä orgin talli- tai honda-osioon. Siel on suurempi massa pähkäilemässä tota ongelmaa. Kun toi käynnistymisongelma on kuitenkin geneerinen eikä rataharraste-spesifinen.


Joko sä oot koneenposkisuojat tilannu?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Kappas vaan, kohtalotoveri...Kemora ja Juhannus tekee taikojaan, lisää ratailijoita. :D
Samoilla linjoilla ollaan, ei mitään järkeä tehdä kilvellisestä ratapyörää, mut sinne se vaan kallistui kun suurin osa vermeistä oli jo valmiina.

Mä vaan tässä länkytän omiani, mut tsemppiä ratapyörän rakenteluun.

Grandi67

Juhannus Kemora :(



Ja nyt alkaa näyttää jo paremmalta  hesse_yahoo
Ens viikon tiistaista alkaen alastaroa tarjolla sunnuntaihin saakka.


Lauri

10.07.12 - klo:22:47 #4 Viimeisin muokkaus: 10.07.12 - klo:22:49 käyttäjältä Lauri
Lainaus käyttäjältä: Daniko - 10.07.12 - klo:20:35Tarkoitus on siis vain säätää vakioalustaa/hommata kittisarja, eli ei lähteä uusimaan aivan kaikkea. Muutamia hyviä suosituksia hyvistä pajoista olenkin jo saanut.
Tarkoitus ei ole siis rakentaa ison rahan kilpapyörää, vaan itselle sopivaa ratapyörää, jolla pärjää ja jolla on mukava ajaa ja kehittää omia taitojaa.
Itse ostin ebaysta ja muualta vanhoja kisaosia omaani. Alla täysi setti Öhlinsiä ja hinta pysyi kohtuullisena verrattuna niiden alkuperäisiin hintoihin. Hyvä on körötellä ja opetella ajamaan verrattuna vakioalustaan.

Lainaus käyttäjältä: Daniko - 10.07.12 - klo:20:35Käynnistyminen. Suurin ongelma tällä hetkellä on se, että pyörä ei lähde käyntiin :) :) :) Eli antaa startata, mutta bensapumppu ei lähde pyörimään. Aivan kuin tappokatkaisin olisi päällä, vaikka se ei ole.

Muutama mahdollinen vaihtoehto. Ei tärkeysjärjestyksessä kylläkään. Aloita helpoimmista..

1. Disabloi sivujalkasensori. Yksi vastus riittänee. googleta ohjeet 600rr.netistä.
2. Disabloi kaatumisanturi väliaikaisesti. Yksi vastus riittänee. googleta ohjeet 600rr.netistä.
3. Lataa akku varmuuden vuoksi täyteen.
4. Tuleeko vikakoodia kun laitat virrat päälle. Joku punainen valo vilkkuu jollain syklillä ja kertoo ongelmista.
5. Pura tappokatkaisija, crc:tä ja kasaa takaisin.
6. Tarkasta sulakkeet. Muistaakseni pitkien valojen sulake tappaa jotain kohtalaisen tärkeetä (bensapumpun jopa?) joka ei näy vikavalona. Etsi netistä ohjekirja tai osta ihan oikea kaupasta.
7. Tarkista ruiskujen piuhat ja sytkille menevär piuhat ja että johdot on tulpilla kiinni.

Daniko

Kiitokset kiitokset, turmion tien pitkä baana on eteeni auennut.. :D

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.07.12 - klo:21:54
Joko sä oot koneenposkisuojat tilannu?

Ostoslista on pitkä kuin nälkävuosi, ja nämä on kyllä siellä. Samasta paikasta kuin katteet löytyisi hiilikuituiset versiot hintoihin 74€ ja 94€. Muualta en ole vielä katsellut, mutta käsittääkseni hintataso ei ole mitään ryöstönyritystä?

Lainaus käyttäjältä: Lauri - 10.07.12 - klo:22:47
Lainaus käyttäjältä: Daniko - 10.07.12 - klo:20:35Käynnistyminen. Suurin ongelma tällä hetkellä on se, että pyörä ei lähde käyntiin :) :) :) Eli antaa startata, mutta bensapumppu ei lähde pyörimään. Aivan kuin tappokatkaisin olisi päällä, vaikka se ei ole.

Muutama mahdollinen vaihtoehto. Ei tärkeysjärjestyksessä kylläkään. Aloita helpoimmista..

1. Disabloi sivujalkasensori. Yksi vastus riittänee. googleta ohjeet 600rr.netistä.
2. Disabloi kaatumisanturi väliaikaisesti. Yksi vastus riittänee. googleta ohjeet 600rr.netistä.
3. Lataa akku varmuuden vuoksi täyteen.
4. Tuleeko vikakoodia kun laitat virrat päälle. Joku punainen valo vilkkuu jollain syklillä ja kertoo ongelmista.
5. Pura tappokatkaisija, crc:tä ja kasaa takaisin.
6. Tarkasta sulakkeet. Muistaakseni pitkien valojen sulake tappaa jotain kohtalaisen tärkeetä (bensapumpun jopa?) joka ei näy vikavalona. Etsi netistä ohjekirja tai osta ihan oikea kaupasta.
7. Tarkista ruiskujen piuhat ja sytkille menevär piuhat ja että johdot on tulpilla kiinni.

Välitin nämä vinkit kaverilleni, joka pyörää tällä hetkellä yrittää elvyttää, ja vastaukseksi sain:

1. ei ole disabloitu, on kylläkin irroitettu kaapeleistaan ja katottu onko vaikutusta -> ei.
2. Kaatumisanturiin disabloimiseen on olemassa ohjeet vain 03-06 malleille. ei 07-12 vuosimalleille. saakeli..
3. Akku ladattu 2 kertaan.
4. katson tänään onko mtn sykliä valossa olemassa. jos siinä kerta semmonen on niin myö tehdään lottovoitto.
5. tappokatkaisija katottu läpi, ei ongelmaa siinä
6. sulakkeet + releet katsottu läpi, ei vaikutusta eikä rikkoinaisia sähköosia siellä.
7. tarkistetaan mikäli ei poppakonstit / savumerkit auta :)

Katsotaan miten käy! Laittelen laajempaa ihmettelyä myös Honda-kohtaisemmille forumeille, jos näillä ei mitään tapahdu.

Ajatuksena oli päästä jo 21.7 Alastarolle ajelemaan, mutta tällä hetkellä en uskalla lippua sinne vielä ostaa.

murmela

Carbonadilta posket 40+60+kulut http://shop.carbonadi.de/index.php
Sama firma myy myös ebay kautta.

Haiseeko bensa pakoputkessa sillon ku yrittää startata?

Kannattaa ostaa se lippu ennen ku ne loppuu. Mopos kyl toimii siihen mennessä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Lauri

Lainaus käyttäjältä: Daniko - 11.07.12 - klo:11:40
2. Kaatumisanturiin disabloimiseen on olemassa ohjeet vain 03-06 malleille. ei 07-12 vuosimalleille. saakeli..
6. sulakkeet + releet katsottu läpi, ei vaikutusta eikä rikkoinaisia sähköosia siellä.
Ajatuksena oli päästä jo 21.7 Alastarolle ajelemaan, mutta tällä hetkellä en uskalla lippua sinne vielä ostaa.

2. Eiköhän se ole aikalailla samanlainen 07-12 malleissakin. Muistaakseni 3 karvaa ja niistä pari heitetään yhteen. Eiköhän sieltä sulake kärtsää jos satut väärät laittamaan. Jos olet Alastarolla 20.7 niin multa saa kyllä bassin kotvaksi lainaan että voi koittaa ehjääkin. Sitä bassin ohitusta ei sitten kannata jättää päälle, jos haluaa että mopo säilyy jatkossa ehjänä. Kai se BAS on muuten oikeinpäin? Se laitetaan juuri väärinpäin siitä miltä se näyttää ulkoapäin. Siinä on nuoli, jonka jättää helposti huomioimatta ja sen pitää osoittaa ylös.

6. Vaihtaisin kyllä vielä ne sulakkeet vielä uusiin varmuuden vuoksi. Kerran kärähti joku niin että näytti ihan ehjältä. Toimiiko töötti, valot, jne normaalisti kun virrat on päällä?

7. Onko siinä HESD paikoillaan? Jos vaihdettu hydrauliseen iskariin, niin tarkista sen sähköisen ohittimen rensselit myös. Bensapumppu ei varmaankaan pyöri, jos ohjausiskari on irti.

Daniko

Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.07.12 - klo:21:54
1. Riippuu ihan kuinka paksun penkin haluut. Esim mun penkki on kontaktiliimaamalla ja niittaamalla 3*5mm matskusta tehty.
Ja etolan sienikumi vois olla kans yks vaihtoehto. Baut samaa tavaraa kuin solukumi mut viel kestävämpää ja vähän kalliimpaa.
Molempia ymmärtääkseni voi muotoilla hiekkapaperilla, joten siit saa kyl ihan sen näkösen ku haluaa.
Metritavarana pitäis saada joo, mut ei vissiin siltikään ihan joka paikasta, kysymällä selviää.

Riittääkö muuten siis niin, että liimaan penkiksi solu-/sienikumimaton vain suoraan tuohon katteeseen? Ettei tarvitse rakentaa alle mitään erityistä? Kun noita takakatteita oli siis tuollaisia umpinaisia kuten minulla, sekä myös sellaisia, joihin saa vakiopenkin kiinni.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Daniko - 12.07.12 - klo:20:13
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.07.12 - klo:21:54
1. Riippuu ihan kuinka paksun penkin haluut. Esim mun penkki on kontaktiliimaamalla ja niittaamalla 3*5mm matskusta tehty.
Ja etolan sienikumi vois olla kans yks vaihtoehto. Baut samaa tavaraa kuin solukumi mut viel kestävämpää ja vähän kalliimpaa.
Molempia ymmärtääkseni voi muotoilla hiekkapaperilla, joten siit saa kyl ihan sen näkösen ku haluaa.
Metritavarana pitäis saada joo, mut ei vissiin siltikään ihan joka paikasta, kysymällä selviää.

Riittääkö muuten siis niin, että liimaan penkiksi solu-/sienikumimaton vain suoraan tuohon katteeseen? Ettei tarvitse rakentaa alle mitään erityistä? Kun noita takakatteita oli siis tuollaisia umpinaisia kuten minulla, sekä myös sellaisia, joihin saa vakiopenkin kiinni.

Kyllä sinne alle kannattaa joku tuki virittää. Veikkaan että muuten kyllä pettää jostain kiinnityksen ympäriltä kun tulee paino niiden varaan.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Daniko - 12.07.12 - klo:20:13
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.07.12 - klo:21:54
1. Riippuu ihan kuinka paksun penkin haluut. Esim mun penkki on kontaktiliimaamalla ja niittaamalla 3*5mm matskusta tehty.
Ja etolan sienikumi vois olla kans yks vaihtoehto. Baut samaa tavaraa kuin solukumi mut viel kestävämpää ja vähän kalliimpaa.
Molempia ymmärtääkseni voi muotoilla hiekkapaperilla, joten siit saa kyl ihan sen näkösen ku haluaa.
Metritavarana pitäis saada joo, mut ei vissiin siltikään ihan joka paikasta, kysymällä selviää.

Riittääkö muuten siis niin, että liimaan penkiksi solu-/sienikumimaton vain suoraan tuohon katteeseen? Ettei tarvitse rakentaa alle mitään erityistä? Kun noita takakatteita oli siis tuollaisia umpinaisia kuten minulla, sekä myös sellaisia, joihin saa vakiopenkin kiinni.
Jos se kate on satulan kohdalta tuettu runkoon/takahäkkiin, niin joo, suoraan siihen vaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

eri-ernesti

Mä en kyllä ainakaan tehny mitään pielaveteläisiä virityksiä. Koko takakate vaa kiinni mistä oli tarkotettukki ja se o hänessä. Hyvin on kestäny läskin painoo.

Daniko

Se toimii, se toimii, se toimii!!  hesse_yahoo
Syynä oli niinkin yksinkertainen asia, kuin katkennut johto virtalukossa. Tämäkin löytyi ihan vahingossa, kun eilen illalla muutaman tuskaisen tunnin jälkeen aloin vain kopeloida virtalukkoa ja liu'uttaa kättä johtonippua pitkin. Nipussa tuntui jotain outoa ja kappas - suojamuovissa oli aivan pieni viiltoaukko ja sen sisältä pilkisti katkennut johto. Tätä ei kyllä silmin olisi nähnyt millään, koska suojamuovi näytti päällisin puolin ihan ehjältä.

Tänään kävin sitten noutamassa Etrasta solukumia ja liimaa, joten kohta alkaa askartelu. Etrasta löytyi vain 2mm, 5mm, 10mm ja 13mm vaihtoehdot, joten otin tuota 5mm. Aion siis vain liimata läntit ko. kumia penkiksi ja tankin sivuille. Lopputulosta innolla odottaen.. innocent_1

Niin ja noin puoli metriä vino peräkin on nyt suora, kun kaveri aivan vahingossa tuli tehneeksi uuden takahäkin yön hiljaisina tunteina cool_gif Joten nähdään lauantaina Alastarolla!

jarska

Lainaus käyttäjältä: Daniko - 19.07.12 - klo:19:59
Se toimii, se toimii, se toimii!!  hesse_yahoo
Syynä oli niinkin yksinkertainen asia, kuin katkennut johto virtalukossa. Tämäkin löytyi ihan vahingossa, kun eilen illalla muutaman tuskaisen tunnin jälkeen aloin vain kopeloida virtalukkoa ja liu'uttaa kättä johtonippua pitkin. Nipussa tuntui jotain outoa ja kappas - suojamuovissa oli aivan pieni viiltoaukko ja sen sisältä pilkisti katkennut johto. Tätä ei kyllä silmin olisi nähnyt millään, koska suojamuovi näytti päällisin puolin ihan ehjältä.

Ei ihme etteivät huollossakaan osanneet vikaa diagnosoida, melkoinen tsäkä et löytyi, tai sitten todellista ammattitaitoa. ;)
Hienoo kun pelaa taas.

Powered by EzPortal