Vuoden 2007 Honda CBR 600 RR kokee tällä hetkellä muodonmuutosta katupyörästä kilvelliseksi ratapyöräksi.
Eli Hondan kohtalon sinetöi kaatuminen Kemoralla juhannuksena. Olin jo aiemmin hieman pyöritellyt mielessäni ajatusta ratapyörän ostamisesta, ja nykyinen Honda kerkesi olla jonkin aikaa myynnissäkin. Kaadon jälkeen päätin kuitenkin alkaa (monia hyvin eriäviä mielipiteitä kuunneltuani) muuttaa itselle niin sopivaa pyörää vieläkin sopivammaksi. Pyörän aion pitää tieliikenteessä, sillä haluan kuitenkin silloin tällöin ajella myös kadulla, tai ainakin säilyttää sen mahdollisuuden olemassaolon. Tässä kohtaa vakuutusmaksut eivät ole este, sillä säästöt liikennevakuutus vs. ratapyörävakuutus on noin 150-180€ luokkaa per vuosi.
Kaadossa ei mennyt rikki mitään elintärkeää, eli kaikki vivut, koneenposket yms. säilyi ehjänä, mutta joka ikinen muoviosa pyörästä meni rikki. Eli ensimmäisenä lähti tilaukseen Pro-Fiberin kuitukatteet, jotka tulivat Suomeen alle viikossa. Katteet on nyt kiinnitetty ja ne istuvat lähes täydellisesti

Hintakin jäi posteineen vain noin 450€ paikkeille, eli oli mielestäni kelpo diili. Kilpiteline, vilkut, valot ja näiden paikat tulee vielä vähän myöhemmin katukäyttöä ajatellen.
Seuraavana tilaukseen menivät renkaat. Alla oli tämän sekä edelliskesän ajan Michelin Pilot Powerit, jotka kokivat 10 ratapäivää + jonkin verran katuajoa. Pintaa on molemmissa vielä reilusti, joten ne saa varmaan edullisesti myytyä eteenpäin katukuskille. Muiden kokemuksia kuunnellen/forumeita lukien päädyin Pirelleihin. Rengas-onlinen kautta on tulossa tällä hetkellä Supercorsat, eteen SC1 ja taakse SC2. Tämän lisäksi IRCin rengaslämppäreitä olen kysellyt Ysi-Racingin kautta ja nekin ovat kohta hankittuna.
Näillä eväillä siis yritän pyristellä eteenpäin ainakin tämän kesän. Ajattelin vasta talvella kiinnittää huomiota mm. alustaan ja sen säätöihin. Tarkoitus on siis vain säätää vakioalustaa/hommata kittisarja, eli ei lähteä uusimaan aivan kaikkea. Muutamia hyviä suosituksia hyvistä pajoista olenkin jo saanut.
Tarkoitus ei ole siis rakentaa ison rahan kilpapyörää, vaan itselle sopivaa ratapyörää, jolla pärjää ja jolla on mukava ajaa ja kehittää omia taitojaa.
Tällä hetkellä olisi pari kysymystä:
1. Penkki solukumista. Minkä paksuista solukumia olette käyttäneet penkin tekemiseen? Entä voiko samaa paksuuttaa käyttää "stomp gripeinä", vai kannattaisiko siihen käyttää ohuempaa? Ilmeisesti tätä tuotetta löytyy Etolasta aivan metritavarana, jota saa oman tarpeen mukaan?
2. Käynnistyminen. Suurin ongelma tällä hetkellä on se, että pyörä ei lähde käyntiin

Eli antaa startata, mutta bensapumppu ei lähde pyörimään. Aivan kuin tappokatkaisin olisi päällä, vaikka se ei ole.
Etukatteen alla olevaa roll-over sensoria (onkohan se nyt sitten kaatumisentunnistussensori) on heiluteltu, ja sisältää kuuluu helinää, eli se kuula ei ole jumittunut mitenkään. Kaikki johdot myös ok. Kävin parissa eri Hondan huollossa kyselemässä mielipiteitä tästä asiasta, ja ainakin Bike Worldissa eivät olleet koskaan kuulleet, että kyseinen laite olisi ikinä mennyt rikki. Epäilivät sitten, että joko A) bensapumppu olisi mennyt rikki B) avaimen siru olisi mennyt rikki.
Vaihtoehtoa B olisi tietysti hirveän helppo kokeilla, mutta pyörä on jo alkuaan AVK-pyörä, eli minulla on olemassa vain se yksi avain. Koodisiru kyllä löytyy, mutta ensin pitäisi ostaa uusi avain ja kaiverruttaa se suutarilla, sen jälkeen viedä pyörä, avain sekä siru huoltoon, jossa avain voidaan koodata, ennenkuin voisi testata, onko vika avaimessa. Bike Worldissa oli kuukauden jono huoltoon, toisessa paikassa (nimeä en muista) 2vk.
Bensapumpun toimintaa testaillaan tässä ensin, sitten lähdetään miettimään seuraavia vaihtoehtoja. Tarvitseeko avaimen koodamiseen olla nimenomaan Hondan valtuutettu huolto? Entä onko kellään itsellään samanlaista CBR:ää (07-08), joka voisi auttaa, ja jonka roll-over sensoria voisi "lainata" eli testata nopsasti, voisiko vika oikeasti olla siinä? Sovitaan tästä asiasta toki lisää, jos vastaavanlainen pyörä/tarvetta tälle tulee.
Keskustelua, ajatuksia, vinkkejä ja apuja yllä olevista sekä kaikesta aiheeseen liittyvästä otetaan ilomielin vastaan!