Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

parjan_fin

Esimerkki omasta kokemuksesta Motoparkista 600:lla.

Torstaina ja perjantaina tahkosin treeniä alle ja nopein aika oli 30.1, renkaana SC2 ja luisti aikasta paljon. Keli oli siellä +15 kantturoissa ja poutapilvinen. Paineet 1.6 - 1.65.

Lauantaina aika-ajoissa keli oli samaa ja laitoin SC1:sen taakse, tuloksena oma enkka (27.4), eikä kumi luistanut mihinkään. Paineet 1.6.

Lauantain kisan ajoin samalla kumilla ja se meni ihan ok. Sunnuntain kisaan keli lämpesi n. +20 asteeseen. Ajoin kisan SC1:llä ja samoilla paineilla. Kumi luisteli melkoisen paljon ja muistaakseni paras kierrosaika jäi n. 29.0:aan.

Ainakin omien kokemuksien ja tajun mukaan ainoa ero päivien välillä oli seos sekä lämpötila. Välityksiin, enkä alustan säätöihin koskenut, silti samalla seoksella (SC1) lauantaina pystyi ajamaan paljon kovempaa ja siihen vauhtiin ei itsellä ollut mitään asiaa SC2:lla, ei vaan kestänyt avata, vaan perä luisti alta.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.06.15 - klo:14:13
Esimerkki omasta kokemuksesta Motoparkista 600:lla.

Torstaina ja perjantaina tahkosin treeniä alle ja nopein aika oli 30.1, renkaana SC2 ja luisti aikasta paljon. Keli oli siellä +15 kantturoissa ja poutapilvinen. Paineet 1.6 - 1.65.

Lauantaina aika-ajoissa keli oli samaa ja laitoin SC1:sen taakse, tuloksena oma enkka (27.4), eikä kumi luistanut mihinkään. Paineet 1.6.

Lauantain kisan ajoin samalla kumilla ja se meni ihan ok. Sunnuntain kisaan keli lämpesi n. +20 asteeseen. Ajoin kisan SC1:llä ja samoilla paineilla. Kumi luisteli melkoisen paljon ja muistaakseni paras kierrosaika jäi n. 29.0:aan.

Ainakin omien kokemuksien ja tajun mukaan ainoa ero päivien välillä oli seos sekä lämpötila. Välityksiin, enkä alustan säätöihin koskenut, silti samalla seoksella (SC1) lauantaina pystyi ajamaan paljon kovempaa ja siihen vauhtiin ei itsellä ollut mitään asiaa SC2:lla, ei vaan kestänyt avata, vaan perä luisti alta.
Kiitos tästä. Nyt voin hyvin mielin syyttä kumia kun ei kulje. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.15 - klo:14:32
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.06.15 - klo:14:13
Esimerkki omasta kokemuksesta Motoparkista 600:lla.

Torstaina ja perjantaina tahkosin treeniä alle ja nopein aika oli 30.1, renkaana SC2 ja luisti aikasta paljon. Keli oli siellä +15 kantturoissa ja poutapilvinen. Paineet 1.6 - 1.65.

Lauantaina aika-ajoissa keli oli samaa ja laitoin SC1:sen taakse, tuloksena oma enkka (27.4), eikä kumi luistanut mihinkään. Paineet 1.6.

Lauantain kisan ajoin samalla kumilla ja se meni ihan ok. Sunnuntain kisaan keli lämpesi n. +20 asteeseen. Ajoin kisan SC1:llä ja samoilla paineilla. Kumi luisteli melkoisen paljon ja muistaakseni paras kierrosaika jäi n. 29.0:aan.

Ainakin omien kokemuksien ja tajun mukaan ainoa ero päivien välillä oli seos sekä lämpötila. Välityksiin, enkä alustan säätöihin koskenut, silti samalla seoksella (SC1) lauantaina pystyi ajamaan paljon kovempaa ja siihen vauhtiin ei itsellä ollut mitään asiaa SC2:lla, ei vaan kestänyt avata, vaan perä luisti alta.
Kiitos tästä. Nyt voin hyvin mielin syyttä kumia kun ei kulje. :D

Niin ja se pitää vielä lisätä, että sunnuntain kisan jälkeen kävin Kallion rekalla ihan luvan kanssa katsomassa millä seoksella he ajoivat sunnuntain kisan ja siellä oli kaikilla alla SC0.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.06.15 - klo:14:35
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.15 - klo:14:32
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.06.15 - klo:14:13
Esimerkki omasta kokemuksesta Motoparkista 600:lla.

Torstaina ja perjantaina tahkosin treeniä alle ja nopein aika oli 30.1, renkaana SC2 ja luisti aikasta paljon. Keli oli siellä +15 kantturoissa ja poutapilvinen. Paineet 1.6 - 1.65.

Lauantaina aika-ajoissa keli oli samaa ja laitoin SC1:sen taakse, tuloksena oma enkka (27.4), eikä kumi luistanut mihinkään. Paineet 1.6.

Lauantain kisan ajoin samalla kumilla ja se meni ihan ok. Sunnuntain kisaan keli lämpesi n. +20 asteeseen. Ajoin kisan SC1:llä ja samoilla paineilla. Kumi luisteli melkoisen paljon ja muistaakseni paras kierrosaika jäi n. 29.0:aan.

Ainakin omien kokemuksien ja tajun mukaan ainoa ero päivien välillä oli seos sekä lämpötila. Välityksiin, enkä alustan säätöihin koskenut, silti samalla seoksella (SC1) lauantaina pystyi ajamaan paljon kovempaa ja siihen vauhtiin ei itsellä ollut mitään asiaa SC2:lla, ei vaan kestänyt avata, vaan perä luisti alta.
Kiitos tästä. Nyt voin hyvin mielin syyttä kumia kun ei kulje. :D

Niin ja se pitää vielä lisätä, että sunnuntain kisan jälkeen kävin Kallion rekalla ihan luvan kanssa katsomassa millä seoksella he ajoivat sunnuntain kisan ja siellä oli kaikilla alla SC0.
Kivahan se kieltämättä olis kun olis rahaa pitää varastossa semmonen läjä renkaita, että aina on paras mahdollinen seos ko. keliin. Nyt kompromissina on sitten semmosta kumia, joka toimii suurinpiirtein aina ja kaikkialla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tuomas

Noniin, nyt tarttis raadin mielipiteitä mitä tehdä bleidin etujousitukselle..

Nopeuden kasvaessa keula on tiukoissa jarruissa alkanut pohjaamaan. Painaumat kohdillaan, muuten keulan säädöt aika tavalla tehdasasetuksissa.

Keulassa on k-techin 25ssk-sisuskalut ja mun painolle sopivat jouset. Tässä vaiheessa kautta ei pysty alkaa oikein keulaa ropaa isommasti, joten öljymäärällä leikkiminen ja jousien vaihto on aika pitkälti pois laskuista.

Voiko keulan säädöillä jotenkin auttaa asiaa? Esim comp vaimennusta lisäämällä?

-tuomas

1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

murmela

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 12.07.15 - klo:11:31
Noniin, nyt tarttis raadin mielipiteitä mitä tehdä bleidin etujousitukselle..

Nopeuden kasvaessa keula on tiukoissa jarruissa alkanut pohjaamaan. Painaumat kohdillaan, muuten keulan säädöt aika tavalla tehdasasetuksissa.

Keulassa on k-techin 25ssk-sisuskalut ja mun painolle sopivat jouset. Tässä vaiheessa kautta ei pysty alkaa oikein keulaa ropaa isommasti, joten öljymäärällä leikkiminen ja jousien vaihto on aika pitkälti pois laskuista.

Voiko keulan säädöillä jotenkin auttaa asiaa? Esim comp vaimennusta lisäämällä?

-tuomas


Tossa tapauksessa mä tekisin kompromissin, eli käyttäisin kaikkia niitä tapoja mitä ei sais ensisijaisesti käyttää pohjaamista vasten tappeluun.
Eli lisäisin molempiin putkiin 10 ml öljyä (ei se vaadi sen kuin että aukasee korkit kun tolpat on mopossa kiinni, ja ruiskulla lisää sen öljyn), keulan painaumaa vähentäisin 5 mm eli esijännitystä 5 mm eli 5 kierrosta lisää (koska ei se vaikuta kääntyvyyteen jos keula pohjaa senkin jälkeen), lisäisin reilusti comppia (siten ettei keula kuitenkaan mene liian tönköksi), ja reboundin säätäisin aivan aavistuksen liian löysäksi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 12.07.15 - klo:11:31
Noniin, nyt tarttis raadin mielipiteitä mitä tehdä bleidin etujousitukselle..

Nopeuden kasvaessa keula on tiukoissa jarruissa alkanut pohjaamaan. Painaumat kohdillaan, muuten keulan säädöt aika tavalla tehdasasetuksissa.

Keulassa on k-techin 25ssk-sisuskalut ja mun painolle sopivat jouset. Tässä vaiheessa kautta ei pysty alkaa oikein keulaa ropaa isommasti, joten öljymäärällä leikkiminen ja jousien vaihto on aika pitkälti pois laskuista.

Voiko keulan säädöillä jotenkin auttaa asiaa? Esim comp vaimennusta lisäämällä?

-tuomas



Koskas keulan öljyt on viimeksi vaihdettu? Jos siitä on aikaa yli kaksi vuotta niin kannattaa vaihtaa/vaihdattaa ja säädellä vasta sen jälkeen.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.07.15 - klo:12:03
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 12.07.15 - klo:11:31
Noniin, nyt tarttis raadin mielipiteitä mitä tehdä bleidin etujousitukselle..

Nopeuden kasvaessa keula on tiukoissa jarruissa alkanut pohjaamaan. Painaumat kohdillaan, muuten keulan säädöt aika tavalla tehdasasetuksissa.

Keulassa on k-techin 25ssk-sisuskalut ja mun painolle sopivat jouset. Tässä vaiheessa kautta ei pysty alkaa oikein keulaa ropaa isommasti, joten öljymäärällä leikkiminen ja jousien vaihto on aika pitkälti pois laskuista.

Voiko keulan säädöillä jotenkin auttaa asiaa? Esim comp vaimennusta lisäämällä?

-tuomas


Tossa tapauksessa mä tekisin kompromissin, eli käyttäisin kaikkia niitä tapoja mitä ei sais ensisijaisesti käyttää pohjaamista vasten tappeluun.
Eli lisäisin molempiin putkiin 10 ml öljyä (ei se vaadi sen kuin että aukasee korkit kun tolpat on mopossa kiinni, ja ruiskulla lisää sen öljyn), keulan painaumaa vähentäisin 5 mm eli esijännitystä 5 mm eli 5 kierrosta lisää (koska ei se vaikuta kääntyvyyteen jos keula pohjaa senkin jälkeen), lisäisin reilusti comppia (siten ettei keula kuitenkaan mene liian tönköksi), ja reboundin säätäisin aivan aavistuksen liian löysäksi.
Toi esijännityksen lisäys voi omien kokemuksien nojalla johtaa siihen ettei pääse enää kunnolla avaamaan kun keula kevenee liikaa.
Mulla oli tuo sama ongelma keulan pohjaamisen kanssa viimekesänä kun vauhdit nousi Motoparkissa 1.40 lukemista 1.34 kantturoihin.
Alla sopivat jouset,painumat ok,shimmattu keula sekä matrissin kitti tuolla sisällä.

Kokeilin laittaa compin pikkuhiljaa aivan kiinni, mutta sekään ei riittänyt (keula ei mennyt tönköksi/tukkoon) lopulta auttoi kun lisäsin öljyä putkiin. Taisin lisätä  5 milliä molempiin¨kahteen kertaan (en jaksa lähteä tarkistamaan säätövihkosta).
Kuitenkin mulla oli tiedossa paljonko tuolla on öljyä koska keula just huollettu sekä tieto siitä mitä maksimissaan voi lisätä että keula vielä toimii kunnolla.
Tuon jälkeen keula on toiminut hyvin eikä ole pohjannut jarruissa vaikka käyttää koko matkan "kovissa jarruissa" (suhteellinen käsite)
Esijännityksellä en ole havainnut saavutettavan mitään muutosta keulan kantavuuteen jarruissa ja omasta olen pikkuhiljaa säädellyt esijännityksen aivan  nollaan että olen saanut ajettavuutta parannettua avauksissa suorille.

tuomas

Jees. Ainut ongelma on että tarvitsisi k-techin avaimen että saisi tulpat auki putkista. On joku hieno kolmion mallinen avain, mitä ei nyt työkalupakista löydy.

Pitänee varmaan keksiä jotain, tai sitten ajaa vaan vähän hiljempaa...
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

tuomas

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 12.07.15 - klo:13:26
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 12.07.15 - klo:11:31
Noniin, nyt tarttis raadin mielipiteitä mitä tehdä bleidin etujousitukselle..

Nopeuden kasvaessa keula on tiukoissa jarruissa alkanut pohjaamaan. Painaumat kohdillaan, muuten keulan säädöt aika tavalla tehdasasetuksissa.

Keulassa on k-techin 25ssk-sisuskalut ja mun painolle sopivat jouset. Tässä vaiheessa kautta ei pysty alkaa oikein keulaa ropaa isommasti, joten öljymäärällä leikkiminen ja jousien vaihto on aika pitkälti pois laskuista.

Voiko keulan säädöillä jotenkin auttaa asiaa? Esim comp vaimennusta lisäämällä?

-tuomas



Koskas keulan öljyt on viimeksi vaihdettu? Jos siitä on aikaa yli kaksi vuotta niin kannattaa vaihtaa/vaihdattaa ja säädellä vasta sen jälkeen.


Motoville huolsi keulan mp-messujen jälkeen, joten eiköhän nuo ölpät ole vielä kunnossa. Vauhtia on vain tullut sen verran lisää että pitäis tehdä jotain.
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 12.07.15 - klo:13:55
Toi esijännityksen lisäys voi omien kokemuksien nojalla johtaa siihen ettei pääse enää kunnolla avaamaan kun keula kevenee liikaa.
Esijännityksellä en ole havainnut saavutettavan mitään muutosta keulan kantavuuteen jarruissa ja omasta olen pikkuhiljaa säädellyt esijännityksen aivan  nollaan että olen saanut ajettavuutta parannettua avauksissa suorille.
Mä veikkaisin että suurin osa tuosta on placebovaikutusta.
Eli kuski säätää jotain johonkin suuntaan, ja jos seuraavan setin fiilis kuskin pään sisällä sattuu olemaan parempi (koska onhan mopoa Säädetty, joten sen on pakko olla parempi), niin kuski on sitä mieltä että "Joo! Säätö auttoi!"
Ja sitten taasen kun katsotaan datasta että mitä todellisuudessa tapahtui, niin huomataan pieni muutos kuskin käyttämässä ajolinjassa ja kaasun käytössä/ kaasun avauksessa, jonka ansiosta mopo ei enää keuli niin paljoa avauksessa.

Eli mä veikkaan ett toi sun avauksien parantuminen johtuu ajotekniikan kehittymisestä, jota on pään sisällä katalysoinut se että sä olet väännellyt alustan ruuveja johonkin suuntaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 12.07.15 - klo:14:06
Jees. Ainut ongelma on että tarvitsisi k-techin avaimen että saisi tulpat auki putkista. On joku hieno kolmion mallinen avain, mitä ei nyt työkalupakista löydy.
Tein itse ja säästin versio: Sopivan paksu metallilevyn pala tms, pora, viilaa, rälläkkää. Jos oikein köyhistelee, niin paksu koivuvanerikin kestänee, eikä tee edes jälkiä korkkeihin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.07.15 - klo:14:19
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 12.07.15 - klo:13:55
Toi esijännityksen lisäys voi omien kokemuksien nojalla johtaa siihen ettei pääse enää kunnolla avaamaan kun keula kevenee liikaa.
Esijännityksellä en ole havainnut saavutettavan mitään muutosta keulan kantavuuteen jarruissa ja omasta olen pikkuhiljaa säädellyt esijännityksen aivan  nollaan että olen saanut ajettavuutta parannettua avauksissa suorille.
Mä veikkaisin että suurin osa tuosta on placebovaikutusta.
Eli kuski säätää jotain johonkin suuntaan, ja jos seuraavan setin fiilis kuskin pään sisällä sattuu olemaan parempi (koska onhan mopoa Säädetty, joten sen on pakko olla parempi), niin kuski on sitä mieltä että "Joo! Säätö auttoi!"
Ja sitten taasen kun katsotaan datasta että mitä todellisuudessa tapahtui, niin huomataan pieni muutos kuskin käyttämässä ajolinjassa ja kaasun käytössä/ kaasun avauksessa, jonka ansiosta mopo ei enää keuli niin paljoa avauksessa.

Eli mä veikkaan ett toi sun avauksien parantuminen johtuu ajotekniikan kehittymisestä, jota on pään sisällä katalysoinut se että sä olet väännellyt alustan ruuveja johonkin suuntaan.
Voipi olla osittain noinkin, mutta en mie nyt mitään isoja tuolla "parkissa" säädellyt. Comppia/öljynpintaa keulasta jarruihin ja esijännitystä pienemmäksi kun ravisti vähän siellä sun täällä, mutta etenkin shikaanista avattaessa lähtösuoralle Ravistelu hellitti kun vähensi esijännitystä. Nyt tänäkesänä kun tuolla Motoparkissa olin piti avata se esijännitys kokonaan pois että sai avauksen kulkemaan suoraan (pidensin kyllä akseliväliäkin hiukan)

Olen kyllä itte laiska säätelemään ja pyörittelemään ruuveja  jollei pyörässä tunnu mitään vikaa.
Jos lasketaan tän vuoden ratapäivät jotain 17 päivää ja ainoa mitä olen säätänyt on toisen etuputken jousen esijännitystä yksi naksu pienemmälle ( toinen oli jo topparissa eli minimissä) :)

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 12.07.15 - klo:14:07
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 12.07.15 - klo:13:26
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 12.07.15 - klo:11:31
Noniin, nyt tarttis raadin mielipiteitä mitä tehdä bleidin etujousitukselle..

Nopeuden kasvaessa keula on tiukoissa jarruissa alkanut pohjaamaan. Painaumat kohdillaan, muuten keulan säädöt aika tavalla tehdasasetuksissa.

Keulassa on k-techin 25ssk-sisuskalut ja mun painolle sopivat jouset. Tässä vaiheessa kautta ei pysty alkaa oikein keulaa ropaa isommasti, joten öljymäärällä leikkiminen ja jousien vaihto on aika pitkälti pois laskuista.

Voiko keulan säädöillä jotenkin auttaa asiaa? Esim comp vaimennusta lisäämällä?

-tuomas



Koskas keulan öljyt on viimeksi vaihdettu? Jos siitä on aikaa yli kaksi vuotta niin kannattaa vaihtaa/vaihdattaa ja säädellä vasta sen jälkeen.


Motoville huolsi keulan mp-messujen jälkeen, joten eiköhän nuo ölpät ole vielä kunnossa. Vauhtia on vain tullut sen verran lisää että pitäis tehdä jotain.

Jos Ville tuon kerran huolsi niin soitto Villelle. Kysyt ensin voiko compin laittaa vaikka kokonaan kiinni ja toimiiko se vielä silloin kunnolla, ja paljonko öljyä tuolla on ja paljonko voi lisätä jollei tuo compin lisäys auta.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 12.07.15 - klo:14:49
Olen kyllä itte laiska säätelemään ja pyörittelemään ruuveja  jollei pyörässä tunnu mitään vikaa.
Jos lasketaan tän vuoden ratapäivät jotain 17 päivää ja ainoa mitä olen säätänyt on toisen etuputken jousen esijännitystä yksi naksu pienemmälle ( toinen oli jo topparissa eli minimissä) :)
Tuossa kun wehnä sääti mopon niin muutama hairahdus ollut ja äkkiä takas siihen säätöihin missä se oli. Jos jotain positiivista niin ainakin säädöt vaikuttaa selkeesti. Nyt aion vähän geometriaa muuttaa kunhan takapamppu tulee huollosta, josko jotain vois kokeilla tuohon etupään sukeltamiseen.

Ja tietty vois opetella ajamaanki niin ettei se sukella, mutta luulis ettei noi monobloc brembot kikserin etupäähän ainakaan vähennä tota keulan nyökkäystä.

Powered by EzPortal