Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: AKSI - 06.07.16 - klo:23:28
Lainaus käyttäjältä: miolta - 06.07.16 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: AKSI - 06.07.16 - klo:15:27
Aika vähän näitä vanhempia 04-05 1000rr bladeja tuolla radalla näkee, mutta jos joltain löytyisi löytyisi apuja mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle?

Eli siis Alastaroa hinkattu viime aikoina ja probleeman nimi on, että perä vatkaa liikaa jarruissa ja tuntuu, että pitää alotella jo puolessa välissä suoraa jarruttamaan, että saa taitettua mutkaan kun perä on rauhoittunut. Muuten ei mitään ongelmaa ja tuntuu hyvältä ajaa.  Mittailin painumat ja edestä löyty 40mm ja takaa 34mm kuskin kanssa.
Takaiskari täysin vakio, keulassa 10.0 jouset, stoppari pois ja öljynpintaa nostettu, nyt 100mm. Vakio mopo muuten..vauhti eilen siinä 1.26-1.28

Mites keula, pohjaako jarruissa? Just tänään tein huoltoa samanlaisen pyörän etuiskariin, ja Hondan huoltokirja antaa öljynpinnaksi ilman jousta 90mm. Eli sullahan on se ilmajousi sitten vähän pehmeämpi..

Kätevää muuten kun on moottorin osia talli täynnä, pystyy käyttään moneen tarkoitukseen peukku_1


Ok, motovillen laittama  se öljynpinta, en oo alkanu sekaantumaan siihen vielä. Kyllä se merkkirengas siinä tasossa on setin jälkeen, mihin on keulaputkessa merkkailtu pohjaamiskohta.

Johan sä olet siellä ollutkin mistä kannattaa lähteä liikkeelle, eli Motovillen huollosta. :) Parhaat vinkit saat sieltä. Mutta sulla on vauhtia jo sen verran ettei tuohon paljoa kovin halpoja vinkkejä ainakaan mulla ole heittää. Painumat kerran on oikeat ja jos pyörä on muuten hyvä ajaa eikä pyri liikaa haukkailemaan sisäkanttarille niin vois olettaa että geometriakin on ok. 

 Omapyörä,  tosin kawa rauhoittui jarrussa ja keulan sukeltaminenkin loppui kun nostin keulaa ylöspäin, eli laskin putkia kolmioissa alemmas. Mutta tossa olikin selvästi keula liian nokillaan kun tuo selvisi.

Yksi mikä perää rauhoittais on kunnon luistokytkin, mutta noikin maksaa aika tavalla, jotkut on tuota perän luistelua rauhoittaneet nostamalla tyhjäkännin kierroslukua.

Yksi mikä tuossa voi kanssa tulla eteen jos saa tuon perän rauhoittumaan esimerkiksi lisäämällä tyhjäkäyntiä, että silloin se perä ei nähdäkseni vedä enää pyörän perää niin paljon "kasaan" ja enempi kuormaa tulee taas keulaan ja jos keula pohjaa jarrussa jo nyt niin sinnekin tarttis sitten lisää vaimennusta.

Nämä sitten vain omia ajatelmia ja mullahan on vain muutaman vuoden kokemus tästä touhusta niin näihin kannattaa suhtautua varauksella ja kysellä vaikka just Motovilleltä.

AKSI

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 07.07.16 - klo:09:48
Lainaus käyttäjältä: AKSI - 06.07.16 - klo:23:28
Lainaus käyttäjältä: miolta - 06.07.16 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: AKSI - 06.07.16 - klo:15:27
Aika vähän näitä vanhempia 04-05 1000rr bladeja tuolla radalla näkee, mutta jos joltain löytyisi löytyisi apuja mistä olisi järkevä lähteä liikkeelle?

Eli siis Alastaroa hinkattu viime aikoina ja probleeman nimi on, että perä vatkaa liikaa jarruissa ja tuntuu, että pitää alotella jo puolessa välissä suoraa jarruttamaan, että saa taitettua mutkaan kun perä on rauhoittunut. Muuten ei mitään ongelmaa ja tuntuu hyvältä ajaa.  Mittailin painumat ja edestä löyty 40mm ja takaa 34mm kuskin kanssa.
Takaiskari täysin vakio, keulassa 10.0 jouset, stoppari pois ja öljynpintaa nostettu, nyt 100mm. Vakio mopo muuten..vauhti eilen siinä 1.26-1.28

Mites keula, pohjaako jarruissa? Just tänään tein huoltoa samanlaisen pyörän etuiskariin, ja Hondan huoltokirja antaa öljynpinnaksi ilman jousta 90mm. Eli sullahan on se ilmajousi sitten vähän pehmeämpi..

Kätevää muuten kun on moottorin osia talli täynnä, pystyy käyttään moneen tarkoitukseen peukku_1


Ok, motovillen laittama  se öljynpinta, en oo alkanu sekaantumaan siihen vielä. Kyllä se merkkirengas siinä tasossa on setin jälkeen, mihin on keulaputkessa merkkailtu pohjaamiskohta.

Johan sä olet siellä ollutkin mistä kannattaa lähteä liikkeelle, eli Motovillen huollosta. :) Parhaat vinkit saat sieltä. Mutta sulla on vauhtia jo sen verran ettei tuohon paljoa kovin halpoja vinkkejä ainakaan mulla ole heittää. Painumat kerran on oikeat ja jos pyörä on muuten hyvä ajaa eikä pyri liikaa haukkailemaan sisäkanttarille niin vois olettaa että geometriakin on ok.

Omapyörä,  tosin kawa rauhoittui jarrussa ja keulan sukeltaminenkin loppui kun nostin keulaa ylöspäin, eli laskin putkia kolmioissa alemmas. Mutta tossa olikin selvästi keula liian nokillaan kun tuo selvisi.

Yksi mikä perää rauhoittais on kunnon luistokytkin, mutta noikin maksaa aika tavalla, jotkut on tuota perän luistelua rauhoittaneet nostamalla tyhjäkännin kierroslukua.

Yksi mikä tuossa voi kanssa tulla eteen jos saa tuon perän rauhoittumaan esimerkiksi lisäämällä tyhjäkäyntiä, että silloin se perä ei nähdäkseni vedä enää pyörän perää niin paljon "kasaan" ja enempi kuormaa tulee taas keulaan ja jos keula pohjaa jarrussa jo nyt niin sinnekin tarttis sitten lisää vaimennusta.

Nämä sitten vain omia ajatelmia ja mullahan on vain muutaman vuoden kokemus tästä touhusta niin näihin kannattaa suhtautua varauksella ja kysellä vaikka just Motovilleltä.

Johan se ville tarjos sitä mäntäsarjaa keulaan ja uutta takaiskaria, mutta meinasin, että vedetään toistaseks näillä vakioilla vielä :) Rahanmenoa tää taas tietää.....
Vois tietty kokeilla ajaa 190/55 renkaalla ton 200/55 ja 195/65 kumin sijasta, huomaako mitään eroa...Keulaputkista ei näy kun korkit tällä hetkellä, eli niitä ei kehtaa hirveesti tiputtaa...hyviä vinkkejä, kiitos!

raukkis

Pitäs nyt miettiä noita säätöjäkin joskus jos sitä kautta saisi vakiintuneita rutiineja ravisteltua.
Ensinnäkin onko nuo painumat sinne päinkään kun keulasta onnistuin mittaamaan seuraavat arvot:
putket ulos vedettynä liukuputkia näkyvissä 147mm, pyörä omalla painollaan 115mm ja kuskin kanssa 100mm. Joustomatka kaiketi 131mm
Putkia ulospäin vetäessä kuuluu pieni metallisen oloinen kolahdus putkien yläpäästä kun liike lakkaa, kuuluuko asiaan?
Takana mitatut lukemat on 54,7, 53,6 ja 52cm akselin kohdalta pystysuoraan takahäkin alareunaan. Takana öhlärin ttx36, joustomatkasta ei käryä.
Mittaukset on tehty avaamatta mitään vaimennuksia tai esijännityksiä. Mistä päästäänkin seuraavaan kysymykseen. Keulassa on wp cartridge mutta hitostako noista nappuloista tietää mikä on mikä?



Nitrous

Eteen 7mm lisää esijännitystä ja takaa kolme pois niin on tontilla. Tosin eipä nuo niin justiinsa ole jos pyörä on muuten hyvä ajaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

qazwsx

Nyt kun on ratapäiviä tolla uudemmalla 10R:llä jo takana 11 päivää joilla jokaisella on päässyt muutaman setin ajelemaan, niin alkaa hiukan päästä kärryille tuostakin.
Tuollahan ajoi Toukokuussa parhaaksi ajaksi Pärnussa 1.20.4 mutta ei päässyt viimeviikon kolmella ajopäivällä lähellekään tuota vaan parhaaksi jäi 1.22.1

Tuota kun on koettanut sulatella mistä moinen johtui niin erona säädöissä oli 100 vs 105 jousi takana ja kovempi aika ajettu satasellla jousella. Ihmettelin kuinka tuo tarjosi tällä toisella kertaa niin helposti takapyörää jarrussa ilmaan mutta kun teki Perjantaina Motoparkissa samaa niin otin ja mittasin takaiskarin pituuden.
Iskarihan oli maksimipituudessa ja kun alla on Pirellin 200/60-17 rengas, niin olihan tuo perä aika korkealla. 4mm laskin perää ja muuttui paljon paremmaksi. Aiemmalla kerralla tuo satanen jousi takana ilmeisesti laski perän kulkukorkeutta sen verran että sillä oli parempi jarruttaa.

Samoin edessä oli paluuvaimennus liian pieni ja siitä syystä ulkokanttarit rajoittivat avausta liikaa. Tuo paluuvaimennuksen lisäys edessä teki ihmeitä tuolle avaukselle ja nyt tuolle voi jo antaa kaasua aivan toisella tapaa kurvista ulos lähdettäessä.

Nyt kun tuota viikonloppuna kokeili Kemoralla niin Pärnun säädöistä on saanut löysätä comppia sekä edestä että takaa vaikka kuitenkin on pystynyt jarruttamaan reilusti kovempaa.

Istuinkorkeus tuossa on vielä liian matala joka johtaa siihen että ajoasento kurveissa jää sellaiseksi perseen roikotteluksi ylävartalon kiertyessä pyörän  keskilinjalle. Satula täytyy tehdä uusiksi, se tuli selväksi kun pääsi kokeilemaan toista kilpuria jossa oli 3 senttiä korkeampi istuin kuin omassa. 

Oli ajatus lähteä takaisin Pärnuun tällä viikolla kokeilemaan uusia säätöjä mutta kun lupailee niin hyviä ilmoja tänne kotimaahankin viikonlopulle, niin pitääkin vaihtaa välitykset ja lähteä Kemoralle viikonlopuksi. 16/39 ei oikein toiminut mennäviikonloppuna, mutta jos kokeilisi 15/40  tuollakin tuon pitäis ottaa 272 kmh/13000 rpm joten ei tuo ainakaan liian tiheä välitys pitäisi olla Kemoralle ?

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 18.07.16 - klo:16:27
Nyt kun on ratapäiviä tolla uudemmalla 10R:llä jo takana 11 päivää joilla jokaisella on päässyt muutaman setin ajelemaan, niin alkaa hiukan päästä kärryille tuostakin.
Tuollahan ajoi Toukokuussa parhaaksi ajaksi Pärnussa 1.20.4 mutta ei päässyt viimeviikon kolmella ajopäivällä lähellekään tuota vaan parhaaksi jäi 1.22.1

Tuota kun on koettanut sulatella mistä moinen johtui niin erona säädöissä oli 100 vs 105 jousi takana ja kovempi aika ajettu satasellla jousella. Ihmettelin kuinka tuo tarjosi tällä toisella kertaa niin helposti takapyörää jarrussa ilmaan mutta kun teki Perjantaina Motoparkissa samaa niin otin ja mittasin takaiskarin pituuden.
Iskarihan oli maksimipituudessa ja kun alla on Pirellin 200/60-17 rengas, niin olihan tuo perä aika korkealla. 4mm laskin perää ja muuttui paljon paremmaksi. Aiemmalla kerralla tuo satanen jousi takana ilmeisesti laski perän kulkukorkeutta sen verran että sillä oli parempi jarruttaa.

Samoin edessä oli paluuvaimennus liian pieni ja siitä syystä ulkokanttarit rajoittivat avausta liikaa. Tuo paluuvaimennuksen lisäys edessä teki ihmeitä tuolle avaukselle ja nyt tuolle voi jo antaa kaasua aivan toisella tapaa kurvista ulos lähdettäessä.

Nyt kun tuota viikonloppuna kokeili Kemoralla niin Pärnun säädöistä on saanut löysätä comppia sekä edestä että takaa vaikka kuitenkin on pystynyt jarruttamaan reilusti kovempaa.

Istuinkorkeus tuossa on vielä liian matala joka johtaa siihen että ajoasento kurveissa jää sellaiseksi perseen roikotteluksi ylävartalon kiertyessä pyörän  keskilinjalle. Satula täytyy tehdä uusiksi, se tuli selväksi kun pääsi kokeilemaan toista kilpuria jossa oli 3 senttiä korkeampi istuin kuin omassa.

Oli ajatus lähteä takaisin Pärnuun tällä viikolla kokeilemaan uusia säätöjä mutta kun lupailee niin hyviä ilmoja tänne kotimaahankin viikonlopulle, niin pitääkin vaihtaa välitykset ja lähteä Kemoralle viikonlopuksi. 16/39 ei oikein toiminut mennäviikonloppuna, mutta jos kokeilisi 15/40  tuollakin tuon pitäis ottaa 272 kmh/13000 rpm joten ei tuo ainakaan liian tiheä välitys pitäisi olla Kemoralle ?
Onks sen takaiskarin shimmipakat edelleen samat mitä oli viime syksynä/talvena, kun valittelit että se ei käytä tarpeeks joustomatkastaan?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.07.16 - klo:17:29
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 18.07.16 - klo:16:27
Nyt kun on ratapäiviä tolla uudemmalla 10R:llä jo takana 11 päivää joilla jokaisella on päässyt muutaman setin ajelemaan, niin alkaa hiukan päästä kärryille tuostakin.
Tuollahan ajoi Toukokuussa parhaaksi ajaksi Pärnussa 1.20.4 mutta ei päässyt viimeviikon kolmella ajopäivällä lähellekään tuota vaan parhaaksi jäi 1.22.1

Tuota kun on koettanut sulatella mistä moinen johtui niin erona säädöissä oli 100 vs 105 jousi takana ja kovempi aika ajettu satasellla jousella. Ihmettelin kuinka tuo tarjosi tällä toisella kertaa niin helposti takapyörää jarrussa ilmaan mutta kun teki Perjantaina Motoparkissa samaa niin otin ja mittasin takaiskarin pituuden.
Iskarihan oli maksimipituudessa ja kun alla on Pirellin 200/60-17 rengas, niin olihan tuo perä aika korkealla. 4mm laskin perää ja muuttui paljon paremmaksi. Aiemmalla kerralla tuo satanen jousi takana ilmeisesti laski perän kulkukorkeutta sen verran että sillä oli parempi jarruttaa.

Samoin edessä oli paluuvaimennus liian pieni ja siitä syystä ulkokanttarit rajoittivat avausta liikaa. Tuo paluuvaimennuksen lisäys edessä teki ihmeitä tuolle avaukselle ja nyt tuolle voi jo antaa kaasua aivan toisella tapaa kurvista ulos lähdettäessä.

Nyt kun tuota viikonloppuna kokeili Kemoralla niin Pärnun säädöistä on saanut löysätä comppia sekä edestä että takaa vaikka kuitenkin on pystynyt jarruttamaan reilusti kovempaa.

Istuinkorkeus tuossa on vielä liian matala joka johtaa siihen että ajoasento kurveissa jää sellaiseksi perseen roikotteluksi ylävartalon kiertyessä pyörän  keskilinjalle. Satula täytyy tehdä uusiksi, se tuli selväksi kun pääsi kokeilemaan toista kilpuria jossa oli 3 senttiä korkeampi istuin kuin omassa.

Oli ajatus lähteä takaisin Pärnuun tällä viikolla kokeilemaan uusia säätöjä mutta kun lupailee niin hyviä ilmoja tänne kotimaahankin viikonlopulle, niin pitääkin vaihtaa välitykset ja lähteä Kemoralle viikonlopuksi. 16/39 ei oikein toiminut mennäviikonloppuna, mutta jos kokeilisi 15/40  tuollakin tuon pitäis ottaa 272 kmh/13000 rpm joten ei tuo ainakaan liian tiheä välitys pitäisi olla Kemoralle ?
Onks sen takaiskarin shimmipakat edelleen samat mitä oli viime syksynä/talvena, kun valittelit että se ei käytä tarpeeks joustomatkastaan?

Nyt on uudempi 10R -11 vuosimalli kyseessä jossa K-tech:in iskarit, ostin tämän keväällä. Vanhemman pyörän kanssa oon jo jollain lailla sinut mutta tämä uudempi kaipaa pientä hienosäätöä kun kuskin paino jotain muuta kuin edellisellä omistajalla.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 18.07.16 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.07.16 - klo:17:29
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 18.07.16 - klo:16:27
Nyt kun on ratapäiviä tolla uudemmalla 10R:llä jo takana 11 päivää joilla jokaisella on päässyt muutaman setin ajelemaan, niin alkaa hiukan päästä kärryille tuostakin.
Tuollahan ajoi Toukokuussa parhaaksi ajaksi Pärnussa 1.20.4 mutta ei päässyt viimeviikon kolmella ajopäivällä lähellekään tuota vaan parhaaksi jäi 1.22.1

Tuota kun on koettanut sulatella mistä moinen johtui niin erona säädöissä oli 100 vs 105 jousi takana ja kovempi aika ajettu satasellla jousella. Ihmettelin kuinka tuo tarjosi tällä toisella kertaa niin helposti takapyörää jarrussa ilmaan mutta kun teki Perjantaina Motoparkissa samaa niin otin ja mittasin takaiskarin pituuden.
Iskarihan oli maksimipituudessa ja kun alla on Pirellin 200/60-17 rengas, niin olihan tuo perä aika korkealla. 4mm laskin perää ja muuttui paljon paremmaksi. Aiemmalla kerralla tuo satanen jousi takana ilmeisesti laski perän kulkukorkeutta sen verran että sillä oli parempi jarruttaa.

Samoin edessä oli paluuvaimennus liian pieni ja siitä syystä ulkokanttarit rajoittivat avausta liikaa. Tuo paluuvaimennuksen lisäys edessä teki ihmeitä tuolle avaukselle ja nyt tuolle voi jo antaa kaasua aivan toisella tapaa kurvista ulos lähdettäessä.

Nyt kun tuota viikonloppuna kokeili Kemoralla niin Pärnun säädöistä on saanut löysätä comppia sekä edestä että takaa vaikka kuitenkin on pystynyt jarruttamaan reilusti kovempaa.

Istuinkorkeus tuossa on vielä liian matala joka johtaa siihen että ajoasento kurveissa jää sellaiseksi perseen roikotteluksi ylävartalon kiertyessä pyörän  keskilinjalle. Satula täytyy tehdä uusiksi, se tuli selväksi kun pääsi kokeilemaan toista kilpuria jossa oli 3 senttiä korkeampi istuin kuin omassa.

Oli ajatus lähteä takaisin Pärnuun tällä viikolla kokeilemaan uusia säätöjä mutta kun lupailee niin hyviä ilmoja tänne kotimaahankin viikonlopulle, niin pitääkin vaihtaa välitykset ja lähteä Kemoralle viikonlopuksi. 16/39 ei oikein toiminut mennäviikonloppuna, mutta jos kokeilisi 15/40  tuollakin tuon pitäis ottaa 272 kmh/13000 rpm joten ei tuo ainakaan liian tiheä välitys pitäisi olla Kemoralle ?
Onks sen takaiskarin shimmipakat edelleen samat mitä oli viime syksynä/talvena, kun valittelit että se ei käytä tarpeeks joustomatkastaan?

Nyt on uudempi 10R -11 vuosimalli kyseessä jossa K-tech:in iskarit, ostin tämän keväällä. Vanhemman pyörän kanssa oon jo jollain lailla sinut mutta tämä uudempi kaipaa pientä hienosäätöä kun kuskin paino jotain muuta kuin edellisellä omistajalla.
Oliks sul sama vai eri esijännitys noilla 100 vs 105 jousilla?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.07.16 - klo:20:43
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 18.07.16 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.07.16 - klo:17:29
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 18.07.16 - klo:16:27
Nyt kun on ratapäiviä tolla uudemmalla 10R:llä jo takana 11 päivää joilla jokaisella on päässyt muutaman setin ajelemaan, niin alkaa hiukan päästä kärryille tuostakin.
Tuollahan ajoi Toukokuussa parhaaksi ajaksi Pärnussa 1.20.4 mutta ei päässyt viimeviikon kolmella ajopäivällä lähellekään tuota vaan parhaaksi jäi 1.22.1

Tuota kun on koettanut sulatella mistä moinen johtui niin erona säädöissä oli 100 vs 105 jousi takana ja kovempi aika ajettu satasellla jousella. Ihmettelin kuinka tuo tarjosi tällä toisella kertaa niin helposti takapyörää jarrussa ilmaan mutta kun teki Perjantaina Motoparkissa samaa niin otin ja mittasin takaiskarin pituuden.
Iskarihan oli maksimipituudessa ja kun alla on Pirellin 200/60-17 rengas, niin olihan tuo perä aika korkealla. 4mm laskin perää ja muuttui paljon paremmaksi. Aiemmalla kerralla tuo satanen jousi takana ilmeisesti laski perän kulkukorkeutta sen verran että sillä oli parempi jarruttaa.

Samoin edessä oli paluuvaimennus liian pieni ja siitä syystä ulkokanttarit rajoittivat avausta liikaa. Tuo paluuvaimennuksen lisäys edessä teki ihmeitä tuolle avaukselle ja nyt tuolle voi jo antaa kaasua aivan toisella tapaa kurvista ulos lähdettäessä.

Nyt kun tuota viikonloppuna kokeili Kemoralla niin Pärnun säädöistä on saanut löysätä comppia sekä edestä että takaa vaikka kuitenkin on pystynyt jarruttamaan reilusti kovempaa.

Istuinkorkeus tuossa on vielä liian matala joka johtaa siihen että ajoasento kurveissa jää sellaiseksi perseen roikotteluksi ylävartalon kiertyessä pyörän  keskilinjalle. Satula täytyy tehdä uusiksi, se tuli selväksi kun pääsi kokeilemaan toista kilpuria jossa oli 3 senttiä korkeampi istuin kuin omassa.

Oli ajatus lähteä takaisin Pärnuun tällä viikolla kokeilemaan uusia säätöjä mutta kun lupailee niin hyviä ilmoja tänne kotimaahankin viikonlopulle, niin pitääkin vaihtaa välitykset ja lähteä Kemoralle viikonlopuksi. 16/39 ei oikein toiminut mennäviikonloppuna, mutta jos kokeilisi 15/40  tuollakin tuon pitäis ottaa 272 kmh/13000 rpm joten ei tuo ainakaan liian tiheä välitys pitäisi olla Kemoralle ?
Onks sen takaiskarin shimmipakat edelleen samat mitä oli viime syksynä/talvena, kun valittelit että se ei käytä tarpeeks joustomatkastaan?

Nyt on uudempi 10R -11 vuosimalli kyseessä jossa K-tech:in iskarit, ostin tämän keväällä. Vanhemman pyörän kanssa oon jo jollain lailla sinut mutta tämä uudempi kaipaa pientä hienosäätöä kun kuskin paino jotain muuta kuin edellisellä omistajalla.
Oliks sul sama vai eri esijännitys noilla 100 vs 105 jousilla?

Olihan sitä enempi 100:sella mutta nyt kuitenkin tuntuma parempi lyhyemmällä iskarilla vaikka jäykempi jousi ja melkein max esijännitys mitä suositellaan tolle jouselle.

murmela

Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 18.07.16 - klo:21:39
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.07.16 - klo:20:43
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 18.07.16 - klo:19:06
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.07.16 - klo:17:29
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 18.07.16 - klo:16:27
Nyt kun on ratapäiviä tolla uudemmalla 10R:llä jo takana 11 päivää joilla jokaisella on päässyt muutaman setin ajelemaan, niin alkaa hiukan päästä kärryille tuostakin.
Tuollahan ajoi Toukokuussa parhaaksi ajaksi Pärnussa 1.20.4 mutta ei päässyt viimeviikon kolmella ajopäivällä lähellekään tuota vaan parhaaksi jäi 1.22.1

Tuota kun on koettanut sulatella mistä moinen johtui niin erona säädöissä oli 100 vs 105 jousi takana ja kovempi aika ajettu satasellla jousella. Ihmettelin kuinka tuo tarjosi tällä toisella kertaa niin helposti takapyörää jarrussa ilmaan mutta kun teki Perjantaina Motoparkissa samaa niin otin ja mittasin takaiskarin pituuden.
Iskarihan oli maksimipituudessa ja kun alla on Pirellin 200/60-17 rengas, niin olihan tuo perä aika korkealla. 4mm laskin perää ja muuttui paljon paremmaksi. Aiemmalla kerralla tuo satanen jousi takana ilmeisesti laski perän kulkukorkeutta sen verran että sillä oli parempi jarruttaa.

Samoin edessä oli paluuvaimennus liian pieni ja siitä syystä ulkokanttarit rajoittivat avausta liikaa. Tuo paluuvaimennuksen lisäys edessä teki ihmeitä tuolle avaukselle ja nyt tuolle voi jo antaa kaasua aivan toisella tapaa kurvista ulos lähdettäessä.

Nyt kun tuota viikonloppuna kokeili Kemoralla niin Pärnun säädöistä on saanut löysätä comppia sekä edestä että takaa vaikka kuitenkin on pystynyt jarruttamaan reilusti kovempaa.

Istuinkorkeus tuossa on vielä liian matala joka johtaa siihen että ajoasento kurveissa jää sellaiseksi perseen roikotteluksi ylävartalon kiertyessä pyörän  keskilinjalle. Satula täytyy tehdä uusiksi, se tuli selväksi kun pääsi kokeilemaan toista kilpuria jossa oli 3 senttiä korkeampi istuin kuin omassa.

Oli ajatus lähteä takaisin Pärnuun tällä viikolla kokeilemaan uusia säätöjä mutta kun lupailee niin hyviä ilmoja tänne kotimaahankin viikonlopulle, niin pitääkin vaihtaa välitykset ja lähteä Kemoralle viikonlopuksi. 16/39 ei oikein toiminut mennäviikonloppuna, mutta jos kokeilisi 15/40  tuollakin tuon pitäis ottaa 272 kmh/13000 rpm joten ei tuo ainakaan liian tiheä välitys pitäisi olla Kemoralle ?
Onks sen takaiskarin shimmipakat edelleen samat mitä oli viime syksynä/talvena, kun valittelit että se ei käytä tarpeeks joustomatkastaan?

Nyt on uudempi 10R -11 vuosimalli kyseessä jossa K-tech:in iskarit, ostin tämän keväällä. Vanhemman pyörän kanssa oon jo jollain lailla sinut mutta tämä uudempi kaipaa pientä hienosäätöä kun kuskin paino jotain muuta kuin edellisellä omistajalla.
Oliks sul sama vai eri esijännitys noilla 100 vs 105 jousilla?

Olihan sitä enempi 100:sella mutta nyt kuitenkin tuntuma parempi lyhyemmällä iskarilla vaikka jäykempi jousi ja melkein max esijännitys mitä suositellaan tolle jouselle.
Entäs mitäs painaumat oli 100 vs 105?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

qazwsx

^ Ei ne mun mittaukset nyt niin tarkkoja oo ette niitä tänne kannattaa edes kirjoitella. Ja olihan tuossa Pärnussa ajellessa sekin ero edelliseen kertaan että edessä oli 16 piikkinen ratas kun edellisellä kerralla oli 15 edessä ja takana molemmilla kerroilla 39 piikkiä. No ainakin kuski oli sama pelle molemmilla kerroilla.

murmela

http://www.mpmaailma.fi/uutinen/eki-siukola-elektroniset-jousitukset-ovat-saaneet-ihmiset-unohtamaan-jousituksen-toiminnan-p
Tiedot & Taidot | 2.8.2016 klo 19:56
TEKSTI: Janne Huhtala

Eki Siukola: Elektroniset jousitukset ovat saaneet ihmiset unohtamaan jousituksen toiminnan perusasiat


"Jopa moni menestynyt kisakuski hipostelee jousituksen säädöissä ihan väärien asioiden kanssa. Suurin steppi tuloksissa saataisiin aikaan keskittymällä perusasioiden ymmärtämiseen."

Eki Siukola on , jos ei nyt tuohtunut, niin ainakin harmissaan siitä, että nykyisten moottoripyörien elektronisten jousitusjärjestelmien suomat mahdollisuudet eivät kohtaa  jousituksen säätäjien ammattitaidon kanssa.

- Ammattitaito pyörien säätämisessä on vähentynyt koko ajan, toteaa Eki Siukola.
Ammattilainenkin painii perusasioiden parissa

Työkseen Siukola painii Aspar Teamin MotoGP-Ducatien datatietojen ja jousituksen säätöjen kanssa. Pyörästä kerättyjen datatietojen perusteella pyörän ajettavuutta ja kierrosaikaa pyritään parantamaan koko ajan. Siukolan mukaan ratamoottoripyörien nopeimmassa kilpaluokassakaan ratkaisevaa ei ole järjestelmien hienous, vaan tulokset syntyvät ihan muualta.

- Me tehdään töitä ihan maailman huipulla ja maailman huippujen kanssa. Silti meidän työ on pääosin ymmärtää ihan jousituksen perusasioita ja -säätöjä, ja niiden avulla saada pyörään lisää nopeutta.
Jousituksessa on vain kaksi ongelmaa: etu- ja takajousitus

Esimerkkinä moottoripyörän jousituksen toiminnan ongelmista Siukola ottaa sporttipyörissä yleisen luistonestojärjestelmän.

- Kun luistonestojärjestelmä puuttuu pyörän kulkuun, niin sen aikaansaama moottoritehon lasku siirtää painoa samalla pois takarenkaalta. Vaikka juuri silloin renkaalle tarvittaisiin enemmän painoa paremman pidon saavuttamiseksi.

Toisena esimerkkinä Siukola mainitsee etujousituksen toiminnan mutkaan sisään ajettaessa.

- Preloadilla eli esijännityksellä on ratkaiseva vaikutus siihen, mikä on keulan korkeus ja pyörän asento mutkaan sisään ajettaessa. Jos jarrutetaan suoralla, päästetään jarrusta ja vasta sitten käännetään mutkaan sisään, niin keula ehtii nousta ylös ja pyörän kulkuasento on väärä eikä se edes teoriassa voi kääntyä kunnolla. Kyse on siis myös siitä, että ajotapa pitää sovittaa jousituksen toiminnan mukaiseksi.

Kyse ei ole vain katumotoristien tai aloittelevien ratakuskien ongelmasta. Siukolan mukaan esimerkiksi Valentino Rossin heikkous - tosin lähes ainoa sellainen - on se, että Rossi ei osaa jarruttaa oikein.

Jousituksen ongelmat kulminoituvat siis kahteen asiaan, sekä etu- että takajousituksen toiminta on pielessä. Siukola ihmettelee, että moni motoristi satsaa puolentoista tuhannen euron iskareihin, mutta sitten niitä säädetään huhupuheiden ja olemattoman ammattitaidon voimalla. Joku saattaa ihmetellä, miksi "datamies" Siukola puuttuu näin voimakkaasti jousituksen säätöasioihin.

- Työni elektroniikan parissa on mahdotonta, jos jousitus ei toimi halutulla tavalla. Elektroniikka ja jousitus eivät ole toisistaan irrallisia asioita, vaan moottoripyörä toimii yhtenä kokonaisuutena.
Mitä kokeneempi kuski, sitä vaikeampi myöntää puutteet tietotaidossa

Ongelma kumpuaa Siukolan mukaan siitä, ettei ymmärretä aivan perusasioita siitä miten moottoripyörän jousitus toimii. Mitä kauemmin ja kovempaa motoristi on ajanut, sitä vaikeampaa on palata jousituksen perusasioiden pariin. Tai myöntää, että omassa tietämyksessä on puutteita ja tarvitaan apua. Säädetään vaimennuksen nopeaa puolta pari kliksiä ja parin ratakierroksen jälkeen todetaan että nyt se on parempi. Jos katsottaisiin jousituksen toiminnan datatietoja, niin nähtäisiin ettei se ikinä edes mene sinne nopean vaimennuksen puolelle.

- Kun muutetaan jotain jousituksen säätöä, niin joskus se saattaa muuttua vähemmän huonoksi mutta väärällä tavalla. Sitten ruvetaan uskomaan tähän ja vähän ajan päästä on säädetty pyörä niin perseelleen, ettei löydetä enää takaisin.

Siukola kertoo myös yksinkertaisen käytännön esimerkin, miten moni on pilannut jousituksen säädöt omatoimisesti. Asennetaan etuteleskooppiin "juorurengas" kertomaan, kuinka syvälle jousitus ajossa painuu. Jousitus saattaa olla muuten aivan liian kova, mutta radalla ajetaan yhdessä kohdassa töyssyn tai kanttarin yli niin, että juorurengas siirtyy tässä kohdassa näyttämään, että jousitus pohjaa. Sitten kiristetään jousen esijännitystä, vaikka sitä pitäisi löysätä.
Harvalla on uskallusta sanoa, että "mä en tiedä"

Paitsi kuljettajia, ongelma koskee Siukolan mukaan myös iskareiden myyjiä.

- Tiedän hyvin harvoja sellaisia iskarin myyjiä, jotka uskaltavat sanoa että mä en tiedä kuinka se pitää säätää. Kukaan ei voi etukäteen tietää oikeita säätöjä silloin, kun pyörässä on mukana elektroniikkaa. Totuuden puhuminen on vaikeaa, jos haluat myydä puolentoista tonnin iskarin.

Myöskään iskareiden säätäjät eivät säästy Siukolan arvostelulta.

- Jos sulle tuodaan iskari säädettäväksi etkä ole nähnyt pyörää etkä kaverin ajavan sillä, niin ainoa mitä voit tehdä on laittaa siihen perussäädöt.

Sekään ei välttämättä pelasta tilannetta, että säätäjä seuraa ratavarikolla ajoa ja tekee säädöt sen jälkeen.

- Luodaan sen ajamisen perusteella peruskäsitys, mutta kun se on täysin pielessä, niin myös lopputulos on lepikossa. Harvoinhan sä aloitat pyörän säätämistä täysin oikeasta perustasta. Siinä on se ongelma.
Miten ratkaista ongelma?

Mutta mistä sitten pitäisi aloittaa? Tässä vaiheessa Eki Siukola alkaa puhua kilvanajamisesta filosofisemmin.

- Kilpa-ajo on kilpailua ainoastaan itseäsi vastaan. Jos nimittäin haluat kehittyä. Se suoritus ei tule mistään muusta kuin siitä omasta toimintatavasta ja -mallista. Ne pitää hieroa kuntoon, vasta sitten voidaan odottaa tuloksia. Kun olet tehnyt hommaa pitkään ja uskot itseesi, niin on hirveän vaikea ottaa tietoa vastaan. Ja hyväksyä että olet tehnyt jonkin asian aina väärin.

Eki Siukola on pyöritellyt mielessään ideaa, millä ongelma voitaisiin ratkaista, tai ainakin pienentää sitä. Suunnitelmissa on aluksi pilottiluonteisesti järjestää kurssi alustan säätämiseksi. Ja nimenomaan datatietoja hyödyntämällä. Esimerkiksi AIMin valmistaman pienen loggerin pystyy yhdistämään suoraan pyörän omaan elektroniikkaan. Kun vielä lisätään jousitussensorit, niin kaikki tarvittava tieto on kasassa.

- Kun mikään muu ei enää auta, niin pitää ottaa faktat käyttöön. Tuolla järjestelmällä saamme käyttöön kaikki tarvittavat tiedot. Pesosen Maran porukan kanssa on tarkoitus kokeilla tällaista. Nähtäisiin paljonko se vaatii aikaa ja työtä, ja samalla hierottaisiin konseptia kuntoon.

Siukolan mukaan datan avulla on helppo näyttää, miten paljon tulokset paranevat. Tosin yksi poikkeuskin ammattilaiselle tulee heti mieleen.

- Eihän sitä kisakuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken.

Siukolan tärkein työkalu on kannettava tietokone. Jousituksen säädöt perustuvat datatietojen ymmärtämiseen.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Hyvä kirjotus Ekiltä. Toivottavasti kurssi järjestyy.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tuomas

03.08.16 - klo:12:50 #1303 Viimeisin muokkaus: 03.08.16 - klo:13:08 käyttäjältä tuomas
Kysytään nyt täältäkin. -07 1000cc blade ja ongelma on mutkista ulostulossa. Tahtoo keventää keulaa vaikka kuin siirtää painoa eteenpäin.

Onko tuolle mitään tehtävissä alustan kanssa? Painaumat on kohdillaan ja alusta on huollettu. Takana WP:n iskari ja edessä k-techin sisuskalut.

Edit: sen verran on syytä varmaan lisätä että minusta tuntuu että tahtoo nostaa keulaa vasta kun olen mutkasta päässyt jo hetken matkaa ulos. Tulee mieleen, että kun veto päällä lähtee kiihdyttämään ja suoristaa mopon mutkan jälkeen, niin siirrytään takarenkaan kyljeltä keskelle missä kehä on paljon pidempi ja tahtoo sen takia keventää keulaa. Tai sitten osutaan vaan sopivasti vetoalueelle.


-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 03.08.16 - klo:12:50
Kysytään nyt täältäkin. -07 1000cc blade ja ongelma on mutkista ulostulossa. Tahtoo keventää keulaa vaikka kuin siirtää painoa eteenpäin.

Onko tuolle mitään tehtävissä alustan kanssa? Painaumat on kohdillaan ja alusta on huollettu. Takana WP:n iskari ja edessä k-techin sisuskalut.

Edit: sen verran on syytä varmaan lisätä että minusta tuntuu että tahtoo nostaa keulaa vasta kun olen mutkasta päässyt jo hetken matkaa ulos. Tulee mieleen, että kun veto päällä lähtee kiihdyttämään ja suoristaa mopon mutkan jälkeen, niin siirrytään takarenkaan kyljeltä keskelle missä kehä on paljon pidempi ja tahtoo sen takia keventää keulaa. Tai sitten osutaan vaan sopivasti vetoalueelle.


-tuomas-
Millä vaihteilla keventää? Mikä jousi sulla on takana? Entäs edessä? Onko ongelma vain hitaissa paikoissa?

Tonnari tahtoo keulia vähän väkisinkin hitaiden ulostuloissa varsinkin jos avaus ei osu just kohdilleen. Jos ihan nappiin osuu niin pystyn ite vetämään kakkosellakin avauksen keulimisen haittaamatta, mutta yleensä joutuu short shiftaamaan kolmosen. Varsinkin liian myöhänen avaus aiheuttaa keulimista.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal