http://www.sportrider.com/tech/146_0310_art/photo_02.htmlJoudut googlettamaan paljonko on keulaputkien ja ohjauslaakereiden välinen offset. Voi sen mitatakin, mutta varmemman tuloksen saa googlesta.
Renkaan säteen saa selville esim. renkaan valmistajan sivuilta ilmoitettusta renkaan kehän pituudesta laskemalla. (2*pi*r = x mm) [r = säde, x = kehän pituus. Ratkaise r]
Rake, eli tuo keulaputkien kulma. Sen saa kätevimmin älypuhelimen ilmaisohjelmalla
niin kuin joku kivasti tällä palstalla siitä minulle mainitsi . Eli vatupassiohjelma. Se vaan kiinni keulaputkeen ja ilmoittaa suoraan kulman asteina.
Sitten vaan kaavaan:
Trail=RSinø-0/cosø
R=tire radius
0=triple-clamp offset
ø=rake
Ja avot. Laskimessa komeilee trail, eli etujättö.
Jos ei ole älypuhelinta, niin mittaa keulaputkien yläosan korkeuden, eturenkaan akselin korkeuden ja mittaa niiden välisen horisontaalisen etäisyyden (lattian suuntaisen). Sitten trigonometriaa käyttää laskee kolmion sivujen pituudet ja tsekkaa, kuinka suuri on keulaputkien ja keulaputkien yläosasta maahan olevan linjan välinen kulma.
Edit. Nyt on oikein. Aluksi luki keulaputkien ja maatason välinen kulma.Mielestäni tuo trail lasketaan, kun pyörä on ilman mitään painoa (kuskia tms.). En ole varma pitääkö pyörän oma massakin ottaa pois. Takaswingin astekulmaa kun laskee, niin siinä täytyy nostaa pyörä niin, että renkaat ottaa just ja just kiinni maahan. Jos jollain faktoja, niin saa kommentoida.