Katuasetuksesta mulla keulaa nostettiin kerralla noin 10 mm. Se on samassa kohtaa kun muissakin ratabuimureissa. Jos vaihdan matalamman profiilin takasen 195/65 ---> 190/55, perä laskee aika tasan 7 mm (mitattu). Sen juuri huomaa, mutta ei radikaali muutos. Veikkaisin että 5 mm kerrallaan on hyvä lähteä etsimään sopivaa kääntyvyyttä.
Jos keua on reippaasti liian alhaalla, ja mopo tuntuu kiikkerältä, se haittaa eniten hitaisiin mutkiin sisään tuloa, kun jarrulla keula on painettu lisäksi lähes pohjaan. Siis jos tuntuu että mopo haukkailee vaarallisen tuntuisesti kohti sisäkanttaria, niin lääke on nimenomaan keulan nosto. Ja vähintään se 5 mm kerralla. Yhtä milliä ei huomaa.
Murmela ajoi omalla mopollaan nyt kesällä Kemorassa ensin 195/65 Dunlopilla pari ratapäivää. Sitten laittoi alle Pirellin 180/55, jossa perä laskee noin 10 mm, ja sopeutui siihen ilman mitään ongelmia pyörän alustaan koskematta. Muistankohan oikein?
Mitalla löytyy hyvä asento mopolle, kun käy varikolla kysymässä saman merkkisellä pelillä ajavalta kisakuskilta, joka osaa sanoa mikä on kyseisellä rengastuksella oikea asento pyörälle. Kuskin pitää mun käsityksen mukaan oppia etsimään mieluummin oikea paikka mopon päältä, kuin että vaihtoehtoisesti säädetään mopo kuskin mukaan, joka painollaan pysyttelee liian edessä tai takana. Kevytrakenteisilla kuskeilla ei pikkusen pielessä oleva paikka mopon päällä varmaankaan hirveitä tee, mutta isommilla henkilöillä balanssiin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota, sen suhteen missä kohtaa penkkiä istuu. Mulle tehtiin tankkiin patti tämän ongelman takia. Se pakottaa pysymään riittävän takana.