Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 12 Vieraat katselee tätä aihetta.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.09.13 - klo:13:01
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 24.09.13 - klo:12:53
Nostaisisin yammussakin mielelläni painopistettä korkeammalle mutta orkkis takaiskarissa ei ole korkeuden säätöä enkä viitti pelkällä esijännityksellä nostaa pyörää. Keulassa kyl ois varaa nostaa millitolkulla.

Saako takaiskarin yläkiinnikkeen (no8) ja rungon väliin esim aluslevyn/aluslevyjä?

R6R:ssä 3mm prikka tuolla haarukan päällä nosti käytännössä mutka-ajossa perän korkeutta noin puolisen milliä. Oliko silloin jousi väärä tai jotain muuta pielessä, en osaa sanoa, mutta käytännössä tuon 3mm prikan vaikutus oli mutka-ajon ajo-korkeuteen aika minimaalinen.

Tällä nyt haen sitä, että vaikka niitä alustoja nostelisi prikoilla sun muilla, niin varsinaiseen "uintisyvyyteen" sillä on lopunkaiken kuitenkin käytännössä aika pieni vaikutus. Jousi ja sen esijännitys sekä vaimennukset vaikuttaa siihen "uintisyvyyteen" enemmän.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

24.09.13 - klo:14:02 #691 Viimeisin muokkaus: 25.09.13 - klo:11:49 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 24.09.13 - klo:13:46
R6R:ssä 3mm prikka tuolla haarukan päällä nosti käytännössä mutka-ajossa perän korkeutta noin puolisen milliä. Oliko silloin jousi väärä tai jotain muuta pielessä, en osaa sanoa, mutta käytännössä tuon 3mm prikan vaikutus oli mutka-ajon ajo-korkeuteen aika minimaalinen.

Tällä nyt haen sitä, että vaikka niitä alustoja nostelisi prikoilla sun muilla, niin varsinaiseen "uintisyvyyteen" sillä on lopunkaiken kuitenkin käytännössä aika pieni vaikutus. Jousi ja sen esijännitys sekä vaimennukset vaikuttaa siihen "uintisyvyyteen" enemmän.

Miten sä ton vaikutuksen mittasit?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.09.13 - klo:14:02
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 24.09.13 - klo:13:46
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.09.13 - klo:13:01
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 24.09.13 - klo:12:53
Nostaisisin yammussakin mielelläni painopistettä korkeammalle mutta orkkis takaiskarissa ei ole korkeuden säätöä enkä viitti pelkällä esijännityksellä nostaa pyörää. Keulassa kyl ois varaa nostaa millitolkulla.

Saako takaiskarin yläkiinnikkeen (no8) ja rungon väliin esim aluslevyn/aluslevyjä?

R6R:ssä 3mm prikka tuolla haarukan päällä nosti käytännössä mutka-ajossa perän korkeutta noin puolisen milliä. Oliko silloin jousi väärä tai jotain muuta pielessä, en osaa sanoa, mutta käytännössä tuon 3mm prikan vaikutus oli mutka-ajon ajo-korkeuteen aika minimaalinen.

Tällä nyt haen sitä, että vaikka niitä alustoja nostelisi prikoilla sun muilla, niin varsinaiseen "uintisyvyyteen" sillä on lopunkaiken kuitenkin käytännössä aika pieni vaikutus. Jousi ja sen esijännitys sekä vaimennukset vaikuttaa siihen "uintisyvyyteen" enemmän.

Miten sä ton vaikutuksen mittasit?

En minä mitannut, en kai nyt niin missään väittänytkään...

Mutta tuo tieto on kaivettu esille ihan 2D:n tiedonkeruulla.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

24.09.13 - klo:14:28 #693 Viimeisin muokkaus: 25.09.13 - klo:11:48 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 24.09.13 - klo:14:17
Mutta tuo tieto on kaivettu esille ihan 2D:n tiedonkeruulla.

Oliks se takapotikka kiinni iskarissa, vai takahaarukan ja rungon/takahäkin välissä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

Onko muuten sm kuskeilla tapana muuttaa keulan korkeutta eri radoille?

Itse pidin kemoralla 3mm keulaa ylempänä, kuin alastarossa. Perustelin tätä sillä, että Alastaron radalla tarvii kääntyvyyttä enemmän vrt. kemora. Esim. lemminkäisen jälkeinen oikea ja kahvilanmutka, niihin ei tulla niin kovaa, että saisi keulan oikeasti niin alas jarrussa että pyörä kääntyisi, ei ainakaan näillä taidoilla.

Kemoralla taas ei juurikaan ole sellaisia mutkia, missä tarvittais niin hyvää kääntyvyyttä kuin alastarolla. Karusellin oikeassa nyt ehkä eniten kaipaa kääntyvyyttä. Syy, miksi keula oli kemoralla 3mm korkeammalla oli se, että pyörä oli nopeissa mutkissa vakaampi ja helpompi (=nopeempi) ajaa kuin 3mm keula alempana. Avauksissa myös oli enemmän pitoa.

Havainnoissa saattaa tosin olla aavistus psykologiaa mukana. Eli niinkuin eräs rautanen ammattilainen sanoi: "jos mä säädän sun pyörää, ja sanon että se on nyt hyvä, niin se on sun mielestä hyvä, vaikkei sille tehty mitään"

Pointti nyt kuitenkin oli, että onko tuo keulan lasku/nosto "väärä" tapa muuttaa pyörää eri radoille? Veikkaan että ei, mutta joskus kuullut että esijännityksen säädöllä ajaa saman asian?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 24.09.13 - klo:13:37
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.09.13 - klo:10:57
Kysytäämpäs sitten, onko kukaan kiinnittänyt huomiota painopisteeseen? Eli tarkoituksella nostanut tai madaltanut sitä. (Voi kommentoida myös eteen/taakse siirtoa, mutta se on hieman hankalampaa toteuttaa)
Se, että katteet raapii maata ja sen takia nostetaan pyörää, ei käy vastaukseksi :)

Se mitä itse tuota nyt viimoisten kisojen jälkeen tonkinut ja tutkinut, niin kyllä osasyyllinen on juurikin tuo mitä sanoit, että katteet raapii maata.

Tai noh, ei pelkästään katteet, vaan myös koneenposket. Itsellä on raappamat koneenposkessa sekä katteissa.

Eli nykyrenkailla pystyy linttaamaan tuollaisen R6R:n jo niin lappeelleen, että heikompaa hirvittää ja silti kumi vielä pitää. Nyt ainoa vaihtoehto kallistuskulman tai turvamarginaalin lisäämiselle on koko keksinnön nostaminen. Haittapuolena on tietysti tuo nopeiden shikaanien läpi ajaminen, sillä niissä laite on hiukan kankeampi.

Oliko tämä myös vastaus siihen kun ihmettelit aiemmin kesälläm että miksi porukka korottaa R6R:n keulaa ja tekee siitä näin ollen kankeamman?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Taas mä löydän itseni kirjottamasta tänne, prkl.

Bemaripuutaheinää kun oli tuolla taas, mainittakoon että BMW ei ole ajettavuudeltaan sen parempi kuin japsit tai italialaiset.
Ärsyttää tuo joka paikkaan tunkeva beeämweepotaska.

Mopon korkeushan pidetään käytännössä niin matalalla kuin mahdollista kallistusvaran kannalta, ja sen balanssiin saamiseen? Mitä korkeammalla painopiste, sitä epävakaampi koko laitos. Vai onko minun tietolähteeni väärässä.

Parjan_fin mun mielestä viittaskin yllä jo tähän suuntaan.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: app - 24.09.13 - klo:17:21
Taas mä löydän itseni kirjottamasta tänne, prkl.

Bemaripuutaheinää kun oli tuolla taas, mainittakoon että BMW ei ole ajettavuudeltaan sen parempi kuin japsit tai italialaiset.
Ärsyttää tuo joka paikkaan tunkeva beeämweepotaska.

Mopon korkeushan pidetään käytännössä niin matalalla kuin mahdollista kallistusvaran kannalta, ja sen balanssiin saamiseen? Mitä korkeammalla painopiste, sitä epävakaampi koko laitos. Vai onko minun tietolähteeni väärässä.

Parjan_fin mun mielestä viittaskin yllä jo tähän suuntaan.

Joo kyllähän se korkeampi painopiste heiluttaa pyörää enemmän eli kun se siirtyy voimakkaammin myös eteen ja taakse. Mut ei mulla aprilian kanssa ollut mitään suuria ongelmia ketteryyden yms kanssa. Jarruissa vaan perä oli ihan perkuleen kevyt, mutta jahka siihen vispaamiseen tottu niin eipä se haitannut. Kaikkea ei voi tietysti saada ja vaakakupissa painaa aina joku toinen ominaisuus.

T1mppa

Mitä nyt muilta olen kuullut, niin pemari on järjettömän hyvä ajaa. Eipä ole Japskit siellä päinkään pyörän rakentamisessa (tai Itävaltalaiset).
Aprilialla (Tuono tai vastaava) perä on korkealla, kun radalla kovaa jarruttelee. Se on pyörän suunnittelun syy/ominaisuus.

Korkeussuunnassa painopisteen siirto vaikuttaa seuraavasti:
Kiihdytyksessä, painopistettä siirretään ylemmas -> etupyörä nousee herkemmin
Kiihdytyksessä, painopistettä siirretään alemmäs -> takapyörä sutii herkemmin
Jarrutuksessa, painopistettä siirretään ylemmas -> takapyörä nousee herkemmin
Jarrutuksessa, painopistettä siirretään alemmäs -> etupyörä lukkiutuu herkemmin

Horisontaalisessa suunnassa painopisteen siirto vaikuttaa seuraavasti:
Kiihdytyksessä, painopistettä siirretään taaksepäin -> etupyörä nousee herkemmin
Kiihdytyksessä, painopistettä siirretään eteenpäin -> takapyörä sutii herkemmin
Jarrutuksessa, painopistettä siirretään taaksepäin -> etupyörä lukkiutuu herkemmin
Jarrutuksessa, painopistettä siirretään eteenpäin -> takapyörä nousee herkemmin

Tiettyyn tasoon kun pääsee ajamisessa, niin kyllä siinä pyörän päällä aika samalla lailla käyttäydytään samoissa mutkissa. Tietysti kroppaa siirtämällä saadaan pyörää tekemään eri asioita, mutta aina ei ole helppoa saada sitä toteutettua. Tai on löytänyt itselleen luontevan tyylin olla pyörän päällä ja sitten säätää pyörää kulkemaan, niin kuin sen haluaisi kulkea. Sama kuin keulaputkien nosto, jotta pyörä ei mene sisäkanttareiden päältä, kun on muuten saanut ajopaketin kuntoon.

Ehkä Tuonon ongelmiin pystyy hieman parantamaan painopisteen siirrolla? Sillä kuskin asentoa siirtämällä sitä ei saada.

Mikäli sitä painopistettä siirretään montakin milliä ylöspäin, niin joitain yllä olevia ongelmia saattaa esiintyä?

Painopisteen korkeutta on vaikea mitata (varsinkaan kuskin kanssa), mutta horisontaalinen painopiste on melko helposti mitattavissa/laskettavissa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.09.13 - klo:19:29
Mitä nyt muilta olen kuullut, niin pemari on järjettömän hyvä ajaa.

Varsinkin jos sitä vertaa nollabudjettipaskioon.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Sitten oli juttua siitä kääntyvyydestä ja painopisteestä.
Mikäli painopiste on liian matala, niin pyörää on vaikea siirtää puolelta toiselle (steering is slow in side-to-side transitions).
Mikäli painopiste on liian matala, niin pyörän jalkatapit tai runko ottaa maahan.
Mikäli painopiste on liian korkea, niin pyörä tuppaa keulimaan mutkasta ulos kiihdyttäessä.
Mikäli painopiste on liian korkea, niin pyörä niiaa liikaa jarrutuksissa (Tämä johtuu myös riittämättömästä keulasta. Excessive chassis pitch). [Suomensinko/ymmärsinkö oikein]

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.09.13 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.09.13 - klo:19:29
Mitä nyt muilta olen kuullut, niin pemari on järjettömän hyvä ajaa.

Varsinkin jos sitä vertaa nollabudjettipaskioon.

Joku vertaili sitä RC8:aan ja väitti paremmaksi. Eli jollain on budjettia laittaa kalustoonkin.
Rakentamallahan nyt voi saada oikeasti hyvää kalustoa, mutta pienillä muutoksilla pemarista ymmärtääkseni saa kovan pyörän.

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.09.13 - klo:19:29
Painopisteen korkeutta on vaikea mitata (varsinkaan kuskin kanssa), mutta horisontaalinen painopiste on melko helposti mitattavissa/laskettavissa.

Ei se vaadi kuin korokkeen ja puntarin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Cat

mitä tarkottaa, kun esim. wikipediassa lukee näin:

Rake, trail   23.9° / 95.9 mm (3.78 in)

Niin mitä tuo (3,78 in) tarkoittaa?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.09.13 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.09.13 - klo:19:29
Mitä nyt muilta olen kuullut, niin pemari on järjettömän hyvä ajaa.

Varsinkin jos sitä vertaa nollabudjettipaskioon.

Mikä tahansa on hyvä ajaa verrattuna nollabudjettipaskioon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal