Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 11 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Mitäs jos toteuttas alutsapotikat näin: http://honda-tech.com/showthread.php?t=2453043? Osaisko esim Racedac hörpätä ton anturin antaman tiedon sisäänsä, josta sitten vois helposti vaikka matlabilla kivasti integroida tuon paikkatiedon? Eivät olis kovin pahan hintasia kun vertaa varsinaisiin alustapotikoihin: http://www.ebay.com/itm/LINEAR-VELOCITY-TRANSDUCER-3-4-INCH-STROKE-DC-VOLTAGE-/260322023253?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3c9c66d755

Toki tartteis joko löytää pidemmällä iskulla oleva malli tahi sitten laittaa välitys anturin ja iskarin väliin ja korjata se sitten siinä samalla kun laskee paikkatiedon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.01.14 - klo:22:14
Mitäs jos toteuttas alutsapotikat näin: http://honda-tech.com/showthread.php?t=2453043? Osaisko esim Racedac hörpätä ton anturin antaman tiedon sisäänsä, josta sitten vois helposti vaikka matlabilla kivasti integroida tuon paikkatiedon? Eivät olis kovin pahan hintasia kun vertaa varsinaisiin alustapotikoihin: http://www.ebay.com/itm/LINEAR-VELOCITY-TRANSDUCER-3-4-INCH-STROKE-DC-VOLTAGE-/260322023253?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3c9c66d755

Toki tartteis joko löytää pidemmällä iskulla oleva malli tahi sitten laittaa välitys anturin ja iskarin väliin ja korjata se sitten siinä samalla kun laskee paikkatiedon.
Joo, kyllähän rdacci ottaa vastaan mitä tahansa analogista signaalia 0-5V tai 0-15V ja tuosta LVT:stä tullee volttia ulos sitä enemmän mitä suurempi nopeus.

Tosin jos halvalla haluaa viritellä, niin mä lähtisin ensimmäisenä testaamaan esim Sharp Sharp GP2Y0A41SK0F etäisyysanturia. Hintaluokka abaut 10 egee.
Tai sit ihan perus TPS-sensorista viriteltynä, koska niitä saa ilmaiseksi(?) mistä tahansa romukaasarista.
Molemmissa ois se etu että saa suoraan paikkatiedon niin jää se matlabilla käpistely pois.
Toimiva halba-systeemi vois olla toi sharppi ala-t-palan ja lokasuojan välistä etäisyyttä mittaamassa, ja takahaarukan paikkaa tommonen TPS-anturi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 03.01.14 - klo:00:39
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.01.14 - klo:22:14
Mitäs jos toteuttas alutsapotikat näin: http://honda-tech.com/showthread.php?t=2453043? Osaisko esim Racedac hörpätä ton anturin antaman tiedon sisäänsä, josta sitten vois helposti vaikka matlabilla kivasti integroida tuon paikkatiedon? Eivät olis kovin pahan hintasia kun vertaa varsinaisiin alustapotikoihin: http://www.ebay.com/itm/LINEAR-VELOCITY-TRANSDUCER-3-4-INCH-STROKE-DC-VOLTAGE-/260322023253?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3c9c66d755

Toki tartteis joko löytää pidemmällä iskulla oleva malli tahi sitten laittaa välitys anturin ja iskarin väliin ja korjata se sitten siinä samalla kun laskee paikkatiedon.
Joo, kyllähän rdacci ottaa vastaan mitä tahansa analogista signaalia 0-5V tai 0-15V ja tuosta LVT:stä tullee volttia ulos sitä enemmän mitä suurempi nopeus.

Tosin jos halvalla haluaa viritellä, niin mä lähtisin ensimmäisenä testaamaan esim Sharp Sharp GP2Y0A41SK0F etäisyysanturia. Hintaluokka abaut 10 egee.
Tai sit ihan perus TPS-sensorista viriteltynä, koska niitä saa ilmaiseksi(?) mistä tahansa romukaasarista.
Molemmissa ois se etu että saa suoraan paikkatiedon niin jää se matlabilla käpistely pois.
Toimiva halba-systeemi vois olla toi sharppi ala-t-palan ja lokasuojan välistä etäisyyttä mittaamassa, ja takahaarukan paikkaa tommonen TPS-anturi.
Kiitti vinkistä. Tuo Sharp vois olla ihan kokeilemisen arvonen juttu. Tosta vois tehdä vielä aika simppelisti irrotettavan kun laittas anturille vaan omalla pikku akulla virtalähteen. Sais napattua esim. sadekeliä varten ton sit helposti pois.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tomik

Tuommosta samantyyppistä Sharpin sensoria kokeilin muutama vuosi sitten, tarkoituksena oli mitata pyörän kallistuskulmaa Xtracingin tiedonkeruulla - ts. mitata etäisyyttä asfaltista. Sen verran kokeilin, että kyllä sieltä etäisyyttä vastaava jännite tulee ulos kuten pitääkin. Itse toteutus jäi vain kesken, eikä nykyisessä tiedonkeruusysteemissä ole analogiakanavia mitä vois hyödyntää...

Alakolmion ja etulokarin välisen etäisyyden mittaus kuulostaa hyvältä idealta!

jarska

03.01.14 - klo:20:59 #799 Viimeisin muokkaus: 03.01.14 - klo:21:20 käyttäjältä jarska
Aamulla kun ähersin takapamppua jälleen irti, muisti taas miten hankala se on purkaa pois irrottamatta yläkiinnikettä.
Takarengasta pitää nostaa/laskea ja mallata pamppua millilleen oikeeseen asentoon ennenku se sieltä tulee.
Siinä tuskitellessa tuli yhtäkkii mieleen kurkata sinne alapuolelle.
Irrotin yhden pultin alalinkusta ja löysäsin hieman toista, jolloin koko linkku siirtyi edestä pois.
Noniin, sieltä kauttahan se tuli ulos helposti kuin poikuus puumanaisesta.
On sitä tyhmä, monet kerrat vängännyt yläkautti ja noin sulavasti tuli alhaalta, prkl.

JULLE

Kysymys takaiskarin jousesta

Mistä tietäisi suuntaa antavasti että takaiskarin jousi on oikean jäykkyinen?
Taustana tälle se että olen etsimässä Ohlinssin tai K-teckin käytettyä takaiskaria ja ostopäätöstä ennen olisi varmasti hyvä tietää että onko iskarin jousi edellisen käyttäjän jäljiltä edes lähellä oikeaa minun käyttöön niin välttyisi uuden jousen ostolta...

Eli onko olemassa esim. taulukkoa jousien sopivuuksista kuskin painoon nähden? Ymmärrän toki että jäykkyyteen vaikuttaa muutkin tekijät kuin paino.

Mopo on gsxr 1000 2010 / kuskin paino ajokamoissa 80kg / Vauhdit Alastarolla 1:24+
-Provosoiva kilpikuski

Nitrous

13.01.14 - klo:10:17 #801 Viimeisin muokkaus: 13.01.14 - klo:10:23 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 13.01.14 - klo:09:52
Kysymys takaiskarin jousesta

Mistä tietäisi suuntaa antavasti että takaiskarin jousi on oikean jäykkyinen?
Taustana tälle se että olen etsimässä Ohlinssin tai K-teckin käytettyä takaiskaria ja ostopäätöstä ennen olisi varmasti hyvä tietää että onko iskarin jousi edellisen käyttäjän jäljiltä edes lähellä oikeaa minun käyttöön niin välttyisi uuden jousen ostolta...

Eli onko olemassa esim. taulukkoa jousien sopivuuksista kuskin painoon nähden? Ymmärrän toki että jäykkyyteen vaikuttaa muutkin tekijät kuin paino.

Mopo on gsxr 1000 2010 / kuskin paino ajokamoissa 80kg / Vauhdit Alastarolla 1:24+
http://racetech.com/ProductSearch/2/Suzuki/GSX-R1000/2009-11

Ja siitä jousen kohdalta painat calculate spring rates.

Jos sulla on mopo about vakiopainonen niin ehdottaa 10,5kg/mm takajousta eli jonkin verran löysempää kuin vakio. Keulaan taas menis 1.0kg/mm, eli karvan vakioo jäykemmät. Joku Suzukilla enempi ajanu osannee sanoo, että onko noi tontilla. Itse väittäisin, että keula on, mutta perästä en mene vannomaan.

Edit. Yksiköt kohdalleen. Ja paino on oikeastaan se ainut asia, joka tuohon jousen jäykkyyteen vaikuttaa. Pientä viilausta suuntaan tai toiseen sitten tulee ajotyylistä, radasta yms.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.01.14 - klo:10:17Jos sulla on mopo about vakiopainonen niin ehdottaa 10,5kg/mm takajousta eli jonkin verran löysempää kuin vakio. Keulaan taas menis 1.0kg/mm, eli karvan vakioo jäykemmät. Joku Suzukilla enempi ajanu osannee sanoo, että onko noi tontilla. Itse väittäisin, että keula on, mutta perästä en mene vannomaan.

Edit. Yksiköt kohdalleen.
Pilk viil nuss. Jouset speksataan N/mm, ei kg/mm. Ja esim 105 N/mm = 10.7 kg/mm. Toki popula esim tuossa tapauksessa virheellisesti ilmottaa että ko jousi olisi 10.5 kg/mm.
Lainaa
Ja paino on oikeastaan se ainut asia, joka tuohon jousen jäykkyyteen vaikuttaa. Pientä viilausta suuntaan tai toiseen sitten tulee ajotyylistä, radasta yms.
Linkun välityssuhde on erittäin oleellinen asia takajousta arpoessa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

JULLE

Kiitos vinkeistä. Ajattelin pitää keulan vakiona ja jos sattuu löytymään käytetty takaiskari oikealla jousella n.600€ niin voisin kokeilla sen vaikutusta vakion tilalle...
-Provosoiva kilpikuski

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.01.14 - klo:12:24
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.01.14 - klo:10:17Jos sulla on mopo about vakiopainonen niin ehdottaa 10,5kg/mm takajousta eli jonkin verran löysempää kuin vakio. Keulaan taas menis 1.0kg/mm, eli karvan vakioo jäykemmät. Joku Suzukilla enempi ajanu osannee sanoo, että onko noi tontilla. Itse väittäisin, että keula on, mutta perästä en mene vannomaan.

Edit. Yksiköt kohdalleen.
Pilk viil nuss. Jouset speksataan N/mm, ei kg/mm. Ja esim 105 N/mm = 10.7 kg/mm. Toki popula esim tuossa tapauksessa virheellisesti ilmottaa että ko jousi olisi 10.5 kg/mm.
Lainaa
Ja paino on oikeastaan se ainut asia, joka tuohon jousen jäykkyyteen vaikuttaa. Pientä viilausta suuntaan tai toiseen sitten tulee ajotyylistä, radasta yms.
Linkun välityssuhde on erittäin oleellinen asia takajousta arpoessa.

Pilk viil nuss. Racetechin laskuri ilmottaa ihan ite noi jouset yksiköissä kg/mm. Ja muutenkaan tolla yksiköllä ei ole v*tunkaan väliä kunhan se on ilmoitettu. Siinä vaiheessa tulee ongelmia jos yksikköä ei ilmoiteta.

Joo ja tosiaan jokaisella meillähän on selkärepullinen linkkuja eri välityssuhteilla mukana kun radalle mennään, joten on se hyvä ottaa huomioon gixerin jousta valitessa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: JULLE - 13.01.14 - klo:12:57
Kiitos vinkeistä. Ajattelin pitää keulan vakiona ja jos sattuu löytymään käytetty takaiskari oikealla jousella n.600€ niin voisin kokeilla sen vaikutusta vakion tilalle...
En näiden sielunelämästä niin paljoa tiedä, mutta BMW S1000rr takaiskareita on ebayssa myynnissä paljon ja todella halvalla. Siihen oikea jousi ja shimmaukseen, niin eiköhän se ole parempi kuin suzukin orkkis. Eikä tarvitse maksaa 600 euroa.

Tosin kai niissäkin on joku juttu, miksi ihmiset ovat halunneet niistä eroon?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.01.14 - klo:14:48
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 13.01.14 - klo:12:57
Kiitos vinkeistä. Ajattelin pitää keulan vakiona ja jos sattuu löytymään käytetty takaiskari oikealla jousella n.600€ niin voisin kokeilla sen vaikutusta vakion tilalle...
En näiden sielunelämästä niin paljoa tiedä, mutta BMW S1000rr takaiskareita on ebayssa myynnissä paljon ja todella halvalla. Siihen oikea jousi ja shimmaukseen, niin eiköhän se ole parempi kuin suzukin orkkis. Eikä tarvitse maksaa 600 euroa.

Tosin kai niissäkin on joku juttu, miksi ihmiset ovat halunneet niistä eroon?
Jos tolle tielle lähtee niin eikös toi Suzukin oman takapampun shimmaus ja jousen vaihto olis se helpoin vaihtoehto?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Grandi67

14.01.14 - klo:06:30 #807 Viimeisin muokkaus: 14.01.14 - klo:10:20 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 13.01.14 - klo:12:57
Kiitos vinkeistä. Ajattelin pitää keulan vakiona ja jos sattuu löytymään käytetty takaiskari oikealla jousella n.600€ niin voisin kokeilla sen vaikutusta vakion tilalle...

Katsohan Täältä. Taakse mäntäsarja shimmeineen 169$ ja jousi reilun sata dollaria......

Myös Gustavson racing myy ja asentaa noita. Kannattaa kysyä hintaa.Voit yllättyä homman edullisuudesta....

visu

Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 14.01.14 - klo:06:30
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 13.01.14 - klo:12:57
Kiitos vinkeistä. Ajattelin pitää keulan vakiona ja jos sattuu löytymään käytetty takaiskari oikealla jousella n.600€ niin voisin kokeilla sen vaikutusta vakion tilalle...

Katsohan Täältä. Taakse mäntäsarja shimmeineen 169$ ja jousi reilun sata dollaria......

Pelkällä mäntäsarjalla tuosta iskarista ei saa radalle oikeasti hyvää, sinne jää liikaa ohivuotoa comp suuntaan.
Ratakäyttöön tarvittavat muutososat takapampun iskunvaimennuspuolelle asennettuna saa myös meiltä. 
"Oikea" takajousi tuohon pyörään keskipainoiselle ja -vauhtiselle kuskille ratakäyttöön on 100 tai 105N/mm riippuen vähän kuskin ajotavasta ja mieltymyksistä.

T: Motoville

JULLE

16.01.14 - klo:13:56 #809 Viimeisin muokkaus: 16.01.14 - klo:14:48 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 13.01.14 - klo:12:57
Kiitos vinkeistä. Ajattelin pitää keulan vakiona ja jos sattuu löytymään käytetty takaiskari oikealla jousella n.600€ niin voisin kokeilla sen vaikutusta vakion tilalle...


Aheeteen palatakseni, miten paljon nuo iskarit eroaa eri vuosimallien kesken? Eli onko kellään kokemusta voiko esim. 07/08 gsxr 1000:n Öhlins TTX:n asentaa 09-11 gsxr 1000:n? Äkkiseltään kun iskarien tietoja vertaa, näyttäs aika samankaltaisilta;


Mopo                iskarin tyyppi              malli                       pituus               jousi            
07/08                  T36PR1C1LB              SU932                    315 +2/-2        21040-36
09/11                  T36PR1C1LB             SU888 ja SU931      320 +4/-2        21040-31

Onko noissa iskareissa sen verran "pelivaraa" että niitä voisi asentaa ristiin? Tarkoitus ei ole siis alkaa sorvaamaan korvaavia osia tai muuten rakentamaan iskaria uudestaan vaan pienellä vaivalla säästää ostamalla vanhempimallinen iskari uudempaan pyörään...

VISU:lla voisi olla tällaisesta kokemusta? :/
-Provosoiva kilpikuski

Powered by EzPortal