Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 9 Vieraat katselee tätä aihetta.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: JULLE - 16.01.14 - klo:13:56
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 13.01.14 - klo:12:57
Kiitos vinkeistä. Ajattelin pitää keulan vakiona ja jos sattuu löytymään käytetty takaiskari oikealla jousella n.600€ niin voisin kokeilla sen vaikutusta vakion tilalle...


Aheeteen palatakseni, miten paljon nuo iskarit eroaa eri vuosimallien kesken? Eli onko kellään kokemusta voiko esim. 07/08 gsxr 1000:n Öhlins TTX:n asentaa 09-11 gsxr 1000:n? Äkkiseltään kun iskarien tietoja vertaa, näyttäs aika samankaltaisilta;


Mopo                iskarin tyyppi              malli                       pituus               jousi            
07/08                  T36PR1C1LB              SU932                    315 +2/-2        21040-36
09/11                  T36PR1C1LB             SU888 ja SU931      320 +4/-2        21040-31

Onko noissa iskareissa sen verran "pelivaraa" että niitä voisi asentaa ristiin? Tarkoitus ei ole siis alkaa sorvaamaan korvaavia osia tai muuten rakentamaan iskaria uudestaan vaan pienellä vaivalla säästää ostamalla vanhempimallinen iskari uudempaan pyörään...

VISU:lla voisi olla tällaisesta kokemusta? :/
Alakiinnike on ainakin aivan erilainen, sen joutuu vaihtamaan. Yläkiinnikkeen leveydestä ei ole muistikuvaa. Lisäksi muistelisin että se säiliö on eri asennossa, voi osua swingiin.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

JULLE

Juu, taitaa olla fiksumpaa ajella vakiolla ja ostaa suoraan sopiva iskari kun siihen rahaa ihan oikesti löytyy :)
-Provosoiva kilpikuski

miolta

26.01.14 - klo:13:26 #812 Viimeisin muokkaus: 26.01.14 - klo:16:57 käyttäjältä miolta
Hei. Ensimmäinen postaus ja heti raaka kysymys kärkeen!

Eli..nykyisessä Showan takaiskarissa on 168mm pitkä jousi vakiona. Jousi on kuitenkin voimakkaasti progressiivinen ja hieman liian löysä painolleni ja tulevalle linkulle. Olisi sopivasti saatavilla öhlinsin lineaarisia jousia, mutta ne ovat 150mm pitkiä. Onko lyhyemmän jousen vaihdolla haitallisia vaikutuksia, jos iskarin rungossa on kuitenkin kierrettä niin paljon, että saan esijännityksen ja painumat kohdilleen?

edit: jousen mitta väärin..

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: miolta - 26.01.14 - klo:13:26
Hei. Ensimmäinen postaus ja heti raaka kysymys kärkeen!

Eli..nykyisessä Showan takaiskarissa on 160mm pitkä jousi vakiona. Jousi on kuitenkin voimakkaasti progressiivinen ja hieman liian löysä painolleni ja tulevalle linkulle. Olisi sopivasti saatavilla öhlinsin lineaarisia jousia, mutta ne ovat 150mm pitkiä. Onko lyhyemmän jousen vaihdolla haitallisia vaikutuksia, jos iskarin rungossa on kuitenkin kierrettä niin paljon, että saan esijännityksen ja painumat kohdilleen?

Jos tila on sopiva toiselle jouselle, niin mikä ettei. Kato ja kokeile.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

murmela

Lainaus käyttäjältä: miolta - 26.01.14 - klo:13:26
Hei. Ensimmäinen postaus ja heti raaka kysymys kärkeen!

Eli..nykyisessä Showan takaiskarissa on 160mm pitkä jousi vakiona. Jousi on kuitenkin voimakkaasti progressiivinen ja hieman liian löysä painolleni ja tulevalle linkulle. Olisi sopivasti saatavilla öhlinsin lineaarisia jousia, mutta ne ovat 150mm pitkiä. Onko lyhyemmän jousen vaihdolla haitallisia vaikutuksia, jos iskarin rungossa on kuitenkin kierrettä niin paljon, että saan esijännityksen ja painumat kohdilleen?
Mikä sen jousivakio pitäis olla?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

miolta

Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.01.14 - klo:16:16

Mikä sen jousivakio pitäis olla?

Oletan että tarkoitat vakiojousen jäykkyyttä? Kyseessä siis lievä sekoitus, Ducati 996 johon tulee 1098 takaswingi, takaiskari ja linkusto. Swingi on 15mm pitempi kuin 996 swingi, joten jousitusta lienee mietittävä 1098 mukaan, koska pyörien paino tulee olemaan lähelle toisiaan.

Vakiona tuossa 1098:ssa on 8.7kg/mm jousi. Vakio Showan jousi on hyvin progressiivinen, samoin linkusto lisää jousituksen progressiivisuutta koska pyörä on luonnollisesti tarkoitettu katuajoon ja mahdollisesti vielä niin, että joku istuu kyydissä. Tuohan ei siis ole oikein hyvä rata-ajoon, koska jousituksen liikkeestä jää suuri osa käyttämättä jousituksen jäykistyessä voimakkaasti loppua kohden.

Tuossa vähän netistä löytyneitä käppyröitä jousista:
http://www.ducati-upnorth.com/forum/showthread.php?8790-848-1098-Suspension

Tuli tehtyä tuon vakiolinkun tilalle lineaarisempi. Samalla pitäisi nettitietäjien mukaan vaihtaa jousi vähän jäykempään. No tuo jousen oikea jäykkyys tietysti selviää parhaiten kokeilemalla. Mutta nyt on vaan sellainen tilanne että pyörä on totaalisesti osina ja jousia olisi sopivaan hintaan kaupan. Kun pyörä on joskus keväällä kasassa niin jousia ei sitten tietysti enää saa mistään. Ainakaan halvalla...

Täytynee ostaa pari jousta, joista sitten kokeilemalla valitsee sopivimman. Nyt vaan on kyse siitä, että haittaako tuo 10mm lyhyempi jousi jotenkin? Oletan että ei, kunhan tosiaan esijännityksen kierteissä mitta riittää. Ainoa ero mikä tulee mieleen, niin pohjaako tuollainen lyhyempi jousi nopeammin? Tarkoitan siis että ottaako siinä kierteet toisiinsa kiinni? Jos on tarkoitettu lyhyemmälle liikkeelle kuin tuo 160mm jousi..



murmela

26.01.14 - klo:18:17 #816 Viimeisin muokkaus: 26.01.14 - klo:18:24 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: miolta - 26.01.14 - klo:16:56
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.01.14 - klo:16:16

Mikä sen jousivakio pitäis olla?

Oletan että tarkoitat vakiojousen jäykkyyttä? Kyseessä siis lievä sekoitus, Ducati 996 johon tulee 1098 takaswingi, takaiskari ja linkusto. Swingi on 15mm pitempi kuin 996 swingi, joten jousitusta lienee mietittävä 1098 mukaan, koska pyörien paino tulee olemaan lähelle toisiaan.

Vakiona tuossa 1098:ssa on 8.7kg/mm jousi. Vakio Showan jousi on hyvin progressiivinen, samoin linkusto lisää jousituksen progressiivisuutta koska pyörä on luonnollisesti tarkoitettu katuajoon ja mahdollisesti vielä niin, että joku istuu kyydissä. Tuohan ei siis ole oikein hyvä rata-ajoon, koska jousituksen liikkeestä jää suuri osa käyttämättä jousituksen jäykistyessä voimakkaasti loppua kohden.

Tuossa vähän netistä löytyneitä käppyröitä jousista:
http://www.ducati-upnorth.com/forum/showthread.php?8790-848-1098-Suspension

Tuli tehtyä tuon vakiolinkun tilalle lineaarisempi. Samalla pitäisi nettitietäjien mukaan vaihtaa jousi vähän jäykempään. No tuo jousen oikea jäykkyys tietysti selviää parhaiten kokeilemalla. Mutta nyt on vaan sellainen tilanne että pyörä on totaalisesti osina ja jousia olisi sopivaan hintaan kaupan. Kun pyörä on joskus keväällä kasassa niin jousia ei sitten tietysti enää saa mistään. Ainakaan halvalla...

Täytynee ostaa pari jousta, joista sitten kokeilemalla valitsee sopivimman. Nyt vaan on kyse siitä, että haittaako tuo 10mm lyhyempi jousi jotenkin? Oletan että ei, kunhan tosiaan esijännityksen kierteissä mitta riittää. Ainoa ero mikä tulee mieleen, niin pohjaako tuollainen lyhyempi jousi nopeammin? Tarkoitan siis että ottaako siinä kierteet toisiinsa kiinni? Jos on tarkoitettu lyhyemmälle liikkeelle kuin tuo 160mm jousi..

Jousivakio tarkottaa sitä jousen jäykkyyttä eli esim tuota ~8.7kg/mm joka ollee 85N/mm.
Esim Öläriltä löytyy 160mm jousia viiden nyyttonin välein 70-110N/mm

Mikä sen linkuston välityssuhde nyt on?
Paljonko kuski painaa ajokamppeineen?
Paljonko mopo painaa?

Edit:
Entäs keulakulma?
Ja mitkä jouset keulassa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

miolta

Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.01.14 - klo:18:17
Lainaus käyttäjältä: miolta - 26.01.14 - klo:16:56
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.01.14 - klo:16:16

Mikä sen jousivakio pitäis olla?

Oletan että tarkoitat vakiojousen jäykkyyttä? Kyseessä siis lievä sekoitus, Ducati 996 johon tulee 1098 takaswingi, takaiskari ja linkusto. Swingi on 15mm pitempi kuin 996 swingi, joten jousitusta lienee mietittävä 1098 mukaan, koska pyörien paino tulee olemaan lähelle toisiaan.

Vakiona tuossa 1098:ssa on 8.7kg/mm jousi. Vakio Showan jousi on hyvin progressiivinen, samoin linkusto lisää jousituksen progressiivisuutta koska pyörä on luonnollisesti tarkoitettu katuajoon ja mahdollisesti vielä niin, että joku istuu kyydissä. Tuohan ei siis ole oikein hyvä rata-ajoon, koska jousituksen liikkeestä jää suuri osa käyttämättä jousituksen jäykistyessä voimakkaasti loppua kohden.

Tuossa vähän netistä löytyneitä käppyröitä jousista:
http://www.ducati-upnorth.com/forum/showthread.php?8790-848-1098-Suspension

Tuli tehtyä tuon vakiolinkun tilalle lineaarisempi. Samalla pitäisi nettitietäjien mukaan vaihtaa jousi vähän jäykempään. No tuo jousen oikea jäykkyys tietysti selviää parhaiten kokeilemalla. Mutta nyt on vaan sellainen tilanne että pyörä on totaalisesti osina ja jousia olisi sopivaan hintaan kaupan. Kun pyörä on joskus keväällä kasassa niin jousia ei sitten tietysti enää saa mistään. Ainakaan halvalla...

Täytynee ostaa pari jousta, joista sitten kokeilemalla valitsee sopivimman. Nyt vaan on kyse siitä, että haittaako tuo 10mm lyhyempi jousi jotenkin? Oletan että ei, kunhan tosiaan esijännityksen kierteissä mitta riittää. Ainoa ero mikä tulee mieleen, niin pohjaako tuollainen lyhyempi jousi nopeammin? Tarkoitan siis että ottaako siinä kierteet toisiinsa kiinni? Jos on tarkoitettu lyhyemmälle liikkeelle kuin tuo 160mm jousi..

Jousivakio tarkottaa sitä jousen jäykkyyttä eli esim tuota ~8.7kg/mm joka ollee 85N/mm.
Esim Öläriltä löytyy 160mm jousia viiden nyyttonin välein 70-110N/mm

Mikä sen linkuston välityssuhde nyt on?
Paljonko kuski painaa ajokamppeineen?
Paljonko mopo painaa?

Edit:
Entäs keulakulma?
Ja mitkä jouset keulassa?

Itse väkerretyn linkun suhde on nyt kokolailla lineaarisesti 2:1 koko joustoliikkeen matkan. Ajokamppeineen painoa en tiedä, mutta ilman painan n. 84kg. Tulisko niistä kamoista sitten joku 5kg lisää? Kuivapainoksi antaa wikipedia tuolle pyörälle 198kg. En ole vielä punninnut omaani, mutta toivoisin että laihdutuskuurilla on lähtenyt n. 10kg. Eli pyörän paino n. 185-190 kg

Keulakulmaksi ajattelin jättää loivemman 24,5(97mm trail). Tiukempi olisi 23,5(91mm trail) mutta sen kanssa suosittelevat, että keulan offsetti pitäisi laskea vakiosta 36 millistä johonkin 30mm tienoille..jopa 27 milliin. Keulassa 95nm/mm lineaariset jouset.

murmela

Lainaus käyttäjältä: miolta - 26.01.14 - klo:22:15
Itse väkerretyn linkun suhde on nyt kokolailla lineaarisesti 2:1 koko joustoliikkeen matkan. Ajokamppeineen painoa en tiedä, mutta ilman painan n. 84kg. Tulisko niistä kamoista sitten joku 5kg lisää? Kuivapainoksi antaa wikipedia tuolle pyörälle 198kg. En ole vielä punninnut omaani, mutta toivoisin että laihdutuskuurilla on lähtenyt n. 10kg. Eli pyörän paino n. 185-190 kg

Keulakulmaksi ajattelin jättää loivemman 24,5(97mm trail). Tiukempi olisi 23,5(91mm trail) mutta sen kanssa suosittelevat, että keulan offsetti pitäisi laskea vakiosta 36 millistä johonkin 30mm tienoille..jopa 27 milliin. Keulassa 95nm/mm lineaariset jouset.
Jousivakio etuakselilla 22,9N/mm 24,5 asteen keulalla.
Esim 95:lla takajousella tolla 2:1 linkulla taka-akselille tulisi 23,8N/mm, joten se ois mun mutulla löysin jousi mitä tuohon pistäisin pariksi tuolle keulalle. 100 (25) ja 105 (26,3) toiminee myös ok.
Toki tuo jonkinasteinen paritus ei ole ainoa kriteeri, mutta sillä pääsee ainakin suht tasapainoiselle tontille.
Noilla painoilla 95:lla takajousella 10 mm esijännityksellä painaumiksi tulisi noin 11 ja 30. 105:lla 8 mm esijännityksellä 12 ja 30.

Öhläriltä löytynee myöskin 170 mm pitkiä jousia vitosen välein 70-105, ja 115.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

miolta

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.01.14 - klo:01:07

Jousivakio etuakselilla 22,9N/mm 24,5 asteen keulalla.
Esim 95:lla takajousella tolla 2:1 linkulla taka-akselille tulisi 23,8N/mm, joten se ois mun mutulla löysin jousi mitä tuohon pistäisin pariksi tuolle keulalle. 100 (25) ja 105 (26,3) toiminee myös ok.
Toki tuo jonkinasteinen paritus ei ole ainoa kriteeri, mutta sillä pääsee ainakin suht tasapainoiselle tontille.
Noilla painoilla 95:lla takajousella 10 mm esijännityksellä painaumiksi tulisi noin 11 ja 30. 105:lla 8 mm esijännityksellä 12 ja 30.

Öhläriltä löytynee myöskin 170 mm pitkiä jousia vitosen välein 70-105, ja 115.

No nyt olis tulossa 9,5 9,75 10 10,35 ja 11,5 jouset. Eiköhän noista joku ole aika lähelle optimaalinen. 11,5 lienee turhan jäykkä tähän, mutta sillekkin on kohde olemassa..
Löyty itseasiassa sellaista tietoa, että tuo 160mm pitkä jousi olisi jopa liian pitkä. Ameriikoissa vaikuttava jousitustietäjä Dan Kyle on vahvasti sitä mieltä, että hieman jäykempi 150mm jousi on parempi. Pystytään käyttämään pienempää esijännitystä. Ainakin Öhlinsin iskarin rungossa ei meinaa tila riittää, että saisi esijännityksen sopivaksi, joutuvat sorvaamaan jousen säädön kiristysmuttereita ohuemmaksi yms..
Olisiko niin, että jos jousessa on paljon esijännitystä, niin se siirtyy nopeammin progressiiviselle alueelle? Kun nuo öhlinsin jousetkin on näköjään jouston loppuvaiheessa voimakkaasti progressiivisia. Jos taas jousi/painuma voidaan säätää sopivaksi pienellä esijännityksellä, niin jousi pysyy paremmin lineaarisella alueella? Tää on kyllä ihan omaa pohdintaa..

murmela

Lainaus käyttäjältä: miolta - 27.01.14 - klo:21:54
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.01.14 - klo:01:07

Jousivakio etuakselilla 22,9N/mm 24,5 asteen keulalla.
Esim 95:lla takajousella tolla 2:1 linkulla taka-akselille tulisi 23,8N/mm, joten se ois mun mutulla löysin jousi mitä tuohon pistäisin pariksi tuolle keulalle. 100 (25) ja 105 (26,3) toiminee myös ok.
Toki tuo jonkinasteinen paritus ei ole ainoa kriteeri, mutta sillä pääsee ainakin suht tasapainoiselle tontille.
Noilla painoilla 95:lla takajousella 10 mm esijännityksellä painaumiksi tulisi noin 11 ja 30. 105:lla 8 mm esijännityksellä 12 ja 30.

Öhläriltä löytynee myöskin 170 mm pitkiä jousia vitosen välein 70-105, ja 115.

No nyt olis tulossa 9,5 9,75 10 10,35 ja 11,5 jouset. Eiköhän noista joku ole aika lähelle optimaalinen. 11,5 lienee turhan jäykkä tähän, mutta sillekkin on kohde olemassa..
Löyty itseasiassa sellaista tietoa, että tuo 160mm pitkä jousi olisi jopa liian pitkä. Ameriikoissa vaikuttava jousitustietäjä Dan Kyle on vahvasti sitä mieltä, että hieman jäykempi 150mm jousi on parempi. Pystytään käyttämään pienempää esijännitystä. Ainakin Öhlinsin iskarin rungossa ei meinaa tila riittää, että saisi esijännityksen sopivaksi, joutuvat sorvaamaan jousen säädön kiristysmuttereita ohuemmaksi yms..
Olisiko niin, että jos jousessa on paljon esijännitystä, niin se siirtyy nopeammin progressiiviselle alueelle? Kun nuo öhlinsin jousetkin on näköjään jouston loppuvaiheessa voimakkaasti progressiivisia. Jos taas jousi/painuma voidaan säätää sopivaksi pienellä esijännityksellä, niin jousi pysyy paremmin lineaarisella alueella? Tää on kyllä ihan omaa pohdintaa..
Niin joo tietty siinä voi tulla vastaan toi iskarin lyhkäsyys vs jousen pituus jos alkuperänen jousi on ollu pitkä ja paljon esijännitystä. Niin sitten vastaavasti siihen samaan tilaan sopii vain lyhempi jousi jos halutaan paljon vähemmän esijännitystä vs mitä siinä alkuperäsessä oli. Eli se jousen pituus asennettuna ratkasee.
Eli jos se orggis on 168mm ja siin on esijännitystä esim 20mm niin sen pituus asennettuna on (168-20=) 148mm.
Ts ota iskari käteen ja mittaa siitä kuinka pitkä se jousi on siihen asennettuna. Jos taasen sulla ei ole jousta siinä iskarissa kiinni, niin sitten tod näks iskarin sisällä oleva top-out jousi hieman lyhentää iskaria, koska ei ole jousta työntämässä sitä iskaria täyteen pituuteen.

Mitä löysempi jousi, niin sitä enemmän joudutaan käyttämään esijännitystä jotta painauma olisi halutun suuruinen. Ks http://www.mprata.fi/index.php?topic=40.msg22331#msg22331

Mistäs sä noita progressiivisuuksia ihmettelet?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

miolta

Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.01.14 - klo:23:04

Mistäs sä noita progressiivisuuksia ihmettelet?

Tuossa tuo linkki mikä oli tuolla ylempänäkin:

http://www.ducati-upnorth.com/forum/showthread.php?8790-848-1098-Suspension

Öhlinsin jouset on tuon mukaan aika pitkään lineaarisia, kun taas Showan jousi on progressiivinen heti alusta asti. Oletan/toivon että tuo pätee kaikkiin öhlinsin jousiin jos ei ole erikseen suunniteltu progressiivisiksi? En tiedä onko noita kukaan Suomessa tutkinut/mittaillut? Ainakin noita 1093 sarjan jousia kisalaitteissa käyttävät, joten oletan lineaarisiksi.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: miolta - 27.01.14 - klo:23:59
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.01.14 - klo:23:04

Mistäs sä noita progressiivisuuksia ihmettelet?

Tuossa tuo linkki mikä oli tuolla ylempänäkin:

http://www.ducati-upnorth.com/forum/showthread.php?8790-848-1098-Suspension

Öhlinsin jouset on tuon mukaan aika pitkään lineaarisia, kun taas Showan jousi on progressiivinen heti alusta asti. Oletan/toivon että tuo pätee kaikkiin öhlinsin jousiin jos ei ole erikseen suunniteltu progressiivisiksi? En tiedä onko noita kukaan Suomessa tutkinut/mittaillut? Ainakin noita 1093 sarjan jousia kisalaitteissa käyttävät, joten oletan lineaarisiksi.

Aika isoa painumaa tuolla suosittaa, keula 35-50mm ja perä 25-40mm. Pitänee ensi kesänä testailla, että miten tollanen matalalla uiva mopo toimii. Ainakin ulosjoustoa olis jarruihin ja ulostuloihin enempi käytössä, jolloin perän ja keulan eläminen pitäs olla vähäisempää.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: miolta - 27.01.14 - klo:23:59
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.01.14 - klo:23:04

Mistäs sä noita progressiivisuuksia ihmettelet?

Tuossa tuo linkki mikä oli tuolla ylempänäkin:

http://www.ducati-upnorth.com/forum/showthread.php?8790-848-1098-Suspension

Öhlinsin jouset on tuon mukaan aika pitkään lineaarisia, kun taas Showan jousi on progressiivinen heti alusta asti. Oletan/toivon että tuo pätee kaikkiin öhlinsin jousiin jos ei ole erikseen suunniteltu progressiivisiksi? En tiedä onko noita kukaan Suomessa tutkinut/mittaillut? Ainakin noita 1093 sarjan jousia kisalaitteissa käyttävät, joten oletan lineaarisiksi.
Osaiskohan palstan metallurgi tamik87 kertoa tosta (jousiteräksen) jousen lineaarisuuden sietämättömästä keveydestä?

Se mutu mikä mulla on noista lineaarisista jousista, niin joo, on ne enemmän ja vähemmän lineaarisia. Ylipäätään se jousen joustomatka on joku abaut puolet siitä jousen pituudesta takajousesta puhuttaessa. Se lineaarinen osuus on yleesä siinä jouston alussa, ja kuinka pitkälle, se taas riippuu siitä kuka sen jousen on tehny ja millä spekseillä. Sen takii kannattaa pistää niin pitkä jousi ku iskariin mahtuu, jos sitä lineaarisuutta kaipaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.01.14 - klo:13:02
Lainaus käyttäjältä: miolta - 27.01.14 - klo:23:59
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.01.14 - klo:23:04

Mistäs sä noita progressiivisuuksia ihmettelet?

Tuossa tuo linkki mikä oli tuolla ylempänäkin:

http://www.ducati-upnorth.com/forum/showthread.php?8790-848-1098-Suspension

Öhlinsin jouset on tuon mukaan aika pitkään lineaarisia, kun taas Showan jousi on progressiivinen heti alusta asti. Oletan/toivon että tuo pätee kaikkiin öhlinsin jousiin jos ei ole erikseen suunniteltu progressiivisiksi? En tiedä onko noita kukaan Suomessa tutkinut/mittaillut? Ainakin noita 1093 sarjan jousia kisalaitteissa käyttävät, joten oletan lineaarisiksi.
Osaiskohan palstan metallurgi tamik87 kertoa tosta (jousiteräksen) jousen lineaarisuuden sietämättömästä keveydestä?

Se mutu mikä mulla on noista lineaarisista jousista, niin joo, on ne enemmän ja vähemmän lineaarisia. Ylipäätään se jousen joustomatka on joku abaut puolet siitä jousen pituudesta takajousesta puhuttaessa. Se lineaarinen osuus on yleesä siinä jouston alussa, ja kuinka pitkälle, se taas riippuu siitä kuka sen jousen on tehny ja millä spekseillä. Sen takii kannattaa pistää niin pitkä jousi ku iskariin mahtuu, jos sitä lineaarisuutta kaipaa.

Nyt joudun sanomaan että en osaa  :'( mutta sen verran muistutan itsestäänselvyyksistä että teräksillä kimmomoduli on aika vakio eli ei vaihtele käytännössä ollenkaan. Se on siis käytännössä seostuksesta ja lämpökäsittelystä riippumaton. Eli eli jousivoima painuman funktiona on täysin riippumaton käytetystä teräksestä joten siihen vaikuttavat ainoastaan jousen mitoitukset. Teräslaatu valitaan käyttöympäristön ja väsymislujuusvaatimusten perusteella. Joku enemmän asiasta tajuava ingenjööri voi korjata, mutta nämä ovat mielestäni "fundamentti" faktat.

Powered by EzPortal