Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 20.02.14 - klo:20:28
^^Siinä ei vaan ollu tuota hytraulista esijännityssäätöä niin siks meni vaihtoon...  hihi1

öölinssi vs. biituupo
ainakaa öölinssiin ei tarvi vaihtaa muovikassillista uusia osia vaikka on jo 10vuotta vanha...  innocent_1

Omassa öölärissä tuolla hydraulisella esijännityssäädöllä pysty (vain) noin 2 mm säätää esijännitystä, eli sillä pystyy tekemään hienosäätöä vain. Mutta voihan se sun tapauksessa riittääkin, mistäs sitä tietää.

marko_

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.02.14 - klo:08:02
Omassa öölärissä tuolla hydraulisella esijännityssäädöllä pysty (vain) noin 2 mm säätää esijännitystä, eli sillä pystyy tekemään hienosäätöä vain. Mutta voihan se sun tapauksessa riittääkin, mistäs sitä tietää.

Sulla tais olla huollon tarpeessa se säätö, siellä säätösysteemissa voi olla liian vähän öljyä(siellä on ilmaa/se vuotaa öljyä) niin se ei toimi.

Mulla se säätö muuttaa esijännitystä 6mm.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 21.02.14 - klo:08:12
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.02.14 - klo:08:02
Omassa öölärissä tuolla hydraulisella esijännityssäädöllä pysty (vain) noin 2 mm säätää esijännitystä, eli sillä pystyy tekemään hienosäätöä vain. Mutta voihan se sun tapauksessa riittääkin, mistäs sitä tietää.

Sulla tais olla huollon tarpeessa se säätö, siellä säätösysteemissa voi olla liian vähän öljyä(siellä on ilmaa/se vuotaa öljyä) niin se ei toimi.

Mulla se säätö muuttaa esijännitystä 6mm.
Jos en väärin muista niin ainakin uusissa tuo säätöalue on n. 10mm. Eli ainakin tamin tarttis viskaa toi iskarinsa huoltoon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tamik87

Tais se ollakin samaa luokkaa kun markolla. Iskari kun on huolettu viime kesänä. Itse käytin esijännitystä korkeuden/ajogeometrian säätöön. Niin ainakin apriliassa tuon 5mm vaikutus on siinä hienosäädön puolella. Nyttemmin tosin tiedän mikä merkitys pitoon oikeilla painumilla on.. Ettei tuo geometrian säätö pelkillä esijännityksen säädöillä ole fiksua :)

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

visu

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.02.14 - klo:10:09
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 21.02.14 - klo:08:12
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.02.14 - klo:08:02
Omassa öölärissä tuolla hydraulisella esijännityssäädöllä pysty (vain) noin 2 mm säätää esijännitystä, eli sillä pystyy tekemään hienosäätöä vain. Mutta voihan se sun tapauksessa riittääkin, mistäs sitä tietää.

Sulla tais olla huollon tarpeessa se säätö, siellä säätösysteemissa voi olla liian vähän öljyä(siellä on ilmaa/se vuotaa öljyä) niin se ei toimi.

Mulla se säätö muuttaa esijännitystä 6mm.
Jos en väärin muista niin ainakin uusissa tuo säätöalue on n. 10mm. Eli ainakin tamin tarttis viskaa toi iskarinsa huoltoon.


Vanhoissa ja uusissa alue on aikalailla 8mm silloin kun systeemi on kunnossa.

Yleisin vika noissa on että kun kehäsylinterin o-renkaille kertyy pikkuhiljaa likaa jonka seurauksena alkaa sitten tihkua sieltä ja sen seurauksena säätöalue lyhenee. Kannattaa korjata ajoissa koska o-renkaaseen tarttunut lika myös naarmuttaa eloksoitua vastinpintaa ja jos naarmut tarpeeksi isoja, ei pidä enää pelkällä putsauksella ja tiivisteiden vaihdolla.

Ja kunnon kilpaiskarissahan ei muuten nykypäivänä ole hydraulisäätöä vaan mekaaninen jossa käytetään paineilmasylinteriä jousipaineen poistoon säädön aikana. Maksaa painepulloineen esim. TTX36:een noin saman kuin itse iskari, saa nähdä kuka on ensimmäinen täällä joka hankkii tuollaisen :-)

TommoKe

Älkää vain Jarrskalle kertoko, että Bitupollakin on tollanen painepullo systemi takaiskariin, eikä kuulma ole noin kallis edes... Hys hys!
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

tamik87

Mitä vielä.. Vanha kunnon koukku kouraan ja rystyset verille! Halpaa ja unohtuu maailman murheet :D

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

jarska

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.02.14 - klo:16:44
Mitä vielä.. Vanha kunnon koukku kouraan ja rystyset verille! Halpaa ja unohtuu maailman murheet :D

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk


Juuri näin.
Jos mulla olis hytraulinen tai joku hieno paineherbapullosysteemi, niin menis hermot ja ranteet kokonaan ku en ehtis ratapäivillä muuta tekeen kun ruuvaan pallukasta.

JMH

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.02.14 - klo:08:02
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 20.02.14 - klo:20:28
^^Siinä ei vaan ollu tuota hytraulista esijännityssäätöä niin siks meni vaihtoon...  hihi1

öölinssi vs. biituupo
ainakaa öölinssiin ei tarvi vaihtaa muovikassillista uusia osia vaikka on jo 10vuotta vanha...  innocent_1

Omassa öölärissä tuolla hydraulisella esijännityssäädöllä pysty (vain) noin 2 mm säätää esijännitystä, eli sillä pystyy tekemään hienosäätöä vain. Mutta voihan se sun tapauksessa riittääkin, mistäs sitä tietää.

En tiedä kuinka samanlainen tuo öölari on saman mopon Sacshiin verrattuna, mutta ohjekirja antaa JOUSELLE pituusikkunan 128-132 mm esijännitettynä, eli +/- 2 mm. Luulis tuolla olevan painumaan isompi vaikutus.

2 mm painumaa ei ole kovin kummoinen esijännityksen muutos.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

murmela

Lainaus käyttäjältä: JMH - 23.02.14 - klo:17:29
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.02.14 - klo:08:02
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 20.02.14 - klo:20:28
^^Siinä ei vaan ollu tuota hytraulista esijännityssäätöä niin siks meni vaihtoon...  hihi1

öölinssi vs. biituupo
ainakaa öölinssiin ei tarvi vaihtaa muovikassillista uusia osia vaikka on jo 10vuotta vanha...  innocent_1

Omassa öölärissä tuolla hydraulisella esijännityssäädöllä pysty (vain) noin 2 mm säätää esijännitystä, eli sillä pystyy tekemään hienosäätöä vain. Mutta voihan se sun tapauksessa riittääkin, mistäs sitä tietää.

En tiedä kuinka samanlainen tuo öölari on saman mopon Sacshiin verrattuna, mutta ohjekirja antaa JOUSELLE pituusikkunan 128-132 mm esijännitettynä, eli +/- 2 mm. Luulis tuolla olevan painumaan isompi vaikutus.

2 mm painumaa ei ole kovin kummoinen esijännityksen muutos.
Paitsi ett se on abaut 8 milliä se painauman muutos (jos linkku abaut 2:1), jos jousen asennettua pituutta/esijännitystä voi säätää +-2mm.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

JMH

23.02.14 - klo:19:09 #850 Viimeisin muokkaus: 23.02.14 - klo:19:15 käyttäjältä JMH
Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.02.14 - klo:18:49
Lainaus käyttäjältä: JMH - 23.02.14 - klo:17:29
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.02.14 - klo:08:02
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 20.02.14 - klo:20:28
^^Siinä ei vaan ollu tuota hytraulista esijännityssäätöä niin siks meni vaihtoon...  hihi1

öölinssi vs. biituupo
ainakaa öölinssiin ei tarvi vaihtaa muovikassillista uusia osia vaikka on jo 10vuotta vanha...  innocent_1

Omassa öölärissä tuolla hydraulisella esijännityssäädöllä pysty (vain) noin 2 mm säätää esijännitystä, eli sillä pystyy tekemään hienosäätöä vain. Mutta voihan se sun tapauksessa riittääkin, mistäs sitä tietää.

En tiedä kuinka samanlainen tuo öölari on saman mopon Sacshiin verrattuna, mutta ohjekirja antaa JOUSELLE pituusikkunan 128-132 mm esijännitettynä, eli +/- 2 mm. Luulis tuolla olevan painumaan isompi vaikutus.

2 mm painumaa ei ole kovin kummoinen esijännityksen muutos.
Paitsi ett se on abaut 8 milliä se painauman muutos (jos linkku abaut 2:1), jos jousen asennettua pituutta/esijännitystä voi säätää +-2mm.

niin just. Jos painuma on muuttunut +/- 2mm, niin ei se hydraulinen säätö ole paljon jousen pituuteen vaikuttanut. Tuolla arviolla on liikkunut neljäsosan, eli +/- 0,5mm.

Edit: On siis itselle epäselvää kumpaa Tami meinas. Että painuma muuttui +/-2 mm tai jousen pituus. Jos jälkimmäinen, niin menee ihan ohjekirjan mukaan.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

tamik87

Toi 2 mm nyt oli vaan heitto. Rullamitalla korkeuden muutoksen joskus mittasin taka-akselista johki takavaloon. Pelkkä mottausepävarmuud rullamitalla on helposti siinä tuon 5 mm joten mitä siitä nyt päättelisi.. Iskari on tosiaan huollettu viime kesänä joten oletusarvoisesti se on ok. Asiahan on nyt JMH helppo tarkistaa koska iskari on laatikossa.

Sent from my Lumia 710 using Tapatalk

Bobo

Alpha Racingilta tuli lähetys. Nämä kiinni bemuun, niin saattaa kymmenys nipistyä kierrosajasta...tai sit ei  :D

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1618442_10203372551583658_290533755_n.jpg
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Fasu

Lainaus käyttäjältä: Bobo - 26.02.14 - klo:21:08
Alpha Racingilta tuli lähetys. Nämä kiinni bemuun, niin saattaa kymmenys nipistyä kierrosajasta...tai sit ei  :D

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1618442_10203372551583658_290533755_n.jpg
Iskarin alapäässä on n.10mm varaa säätää geometriaa. Ehkä sitä ei ole siihen tarkoitettu?? mutta saa kokeilla mihin suuntaan säätö vaikuttaa. Pyörän saa vikkelämmin kääntyyn
ja päinvastoin.
VV

TommoKe

26.02.14 - klo:22:41 #854 Viimeisin muokkaus: 26.02.14 - klo:22:44 käyttäjältä TommoKe
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 26.02.14 - klo:21:08
Alpha Racingilta tuli lähetys. Nämä kiinni bemuun, niin saattaa kymmenys nipistyä kierrosajasta...tai sit ei  :D

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1618442_10203372551583658_290533755_n.jpg

Laitakko mulle siitä opuksesta sen takaiskarin vakiomitan ja suositusmitta sille, että kuinka paljon teleskoopit läpi kolmioista? Passaan vanhemman mallin kepin uudempaan.
Otikko työkalut keulan kanssa pelaamiseen? Bola racelta kantsii tilata semmoset sokeointi tulpat niitten etuiskareitten alapäähän.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Powered by EzPortal