Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 11 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:17:44
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:17:38
Siinä olis pari.
SC2 ois toiminu paremmin?

Ois se varmaan jonain niistä neljästä päivästä toiminu paremmin...luulisin...siis jos olis ollu semmonen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:18:02
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:17:44
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:17:38
Siinä olis pari.
SC2 ois toiminu paremmin?
Ois se varmaan jonain niistä neljästä päivästä toiminu paremmin...luulisin...siis jos olis ollu semmonen.
Millä radoilla ja missä säässä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:18:49
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:18:02
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:17:44
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:17:38
Siinä olis pari.
SC2 ois toiminu paremmin?
Ois se varmaan jonain niistä neljästä päivästä toiminu paremmin...luulisin...siis jos olis ollu semmonen.
Millä radoilla ja missä säässä?

Botniaa, Kemoraa, Motoparkkia. Säät Botnian +10 asteesta Motoparkin +32 asteeseen. Kemora siltä väliltä. 
Kävin tekee tallilla rengasinventaarion...löysin sit 4kpl hyväkuntosia SC2 etusia...et olis niitä sit kuitenkin ollu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:21:20
Botniaa, Kemoraa, Motoparkkia. Säät Botnian +10 asteesta Motoparkin +32 asteeseen. Kemora siltä väliltä.
Kävin tekee tallilla rengasinventaarion...löysin sit 4kpl hyväkuntosia SC2 etusia...et olis niitä sit kuitenkin ollu.
Ja botnialla etunen ei kulunut niin paljoa kuin motoparkissa?
Oliks sulla botnialla enemmän painetta siinä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:22:17
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:21:20
Botniaa, Kemoraa, Motoparkkia. Säät Botnian +10 asteesta Motoparkin +32 asteeseen. Kemora siltä väliltä.
Kävin tekee tallilla rengasinventaarion...löysin sit 4kpl hyväkuntosia SC2 etusia...et olis niitä sit kuitenkin ollu.
Ja botnialla etunen ei kulunut niin paljoa kuin motoparkissa?
Oliks sulla botnialla enemmän painetta siinä?

Vähemmän. Botnialla oletin kulumisen johtuvan paineesta, mutta eipä tuo siitäkään ollu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:13:59
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.06.14 - klo:13:51

Tuossa kohden rataa jos pumppailee, niin ennemmin väittäisin, että se perä on jo kasassa ja alkaa pumppaamaan, kun perä pohjailee.

Itse käytän lastattuna painumana 25mm lukemia, eli sitä voisi koittaa kirrata ihan inan sun tapauksessa. Samoin hidasta menovaimennusta naksu kerrallaan lisää takaiskariin. Itse lähtisin varmaan noista liikkeelle.

Ok, kiitos vinkistä. Pitää kokeilla vähän pienentää painumaa. Tosin ite en oo tykänny ajaa ihan niin pienillä painumilla kuin sinä. Hidas vaimennus oli 7 klikkiä auki ja säätöalue on n. 20. Hitto kun olis se alustapotikka niin ei tarttis arvailla pohjaako toi vai ei.

Jos kompin lisääminen parantaa tilannetta ja olet jo noilla naksuilla menossa, niin valitettavasti joudut kyllä shimmauttamaan sitä lisää.

Toinen on, että jos et halua niin pienillä painumilla ajaa, kuin minä, niin onko sulla kenties liian löysä jousi Motorpakkiin? Mitä sanoo staattinen painuma? Ja millä jousella ajat vs. minkä kokoinen itse olet? Itse ajan 5:sta tiukemmalla takajousella Motoparkissa juurikin esim. tuon samaisen paikan takia. Löysemmällä jousella mä en tunnu pääsevän siinä kunnon avauksiin ja takasuoran huiput kärsii kun bussipysäkki menee melkosenlailla vituiks.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.06.14 - klo:07:01
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:13:59
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.06.14 - klo:13:51

Tuossa kohden rataa jos pumppailee, niin ennemmin väittäisin, että se perä on jo kasassa ja alkaa pumppaamaan, kun perä pohjailee.

Itse käytän lastattuna painumana 25mm lukemia, eli sitä voisi koittaa kirrata ihan inan sun tapauksessa. Samoin hidasta menovaimennusta naksu kerrallaan lisää takaiskariin. Itse lähtisin varmaan noista liikkeelle.

Ok, kiitos vinkistä. Pitää kokeilla vähän pienentää painumaa. Tosin ite en oo tykänny ajaa ihan niin pienillä painumilla kuin sinä. Hidas vaimennus oli 7 klikkiä auki ja säätöalue on n. 20. Hitto kun olis se alustapotikka niin ei tarttis arvailla pohjaako toi vai ei.

Jos kompin lisääminen parantaa tilannetta ja olet jo noilla naksuilla menossa, niin valitettavasti joudut kyllä shimmauttamaan sitä lisää.
Tuo on WP:n pumppu vakioshimmauksella. Harmi kun en ehtiny kompin vaikutusta kokeilemaan tuolla. 
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.06.14 - klo:07:01
Toinen on, että jos et halua niin pienillä painumilla ajaa, kuin minä, niin onko sulla kenties liian löysä jousi Motorpakkiin? Mitä sanoo staattinen painuma? Ja millä jousella ajat vs. minkä kokoinen itse olet? Itse ajan 5:sta tiukemmalla takajousella Motoparkissa juurikin esim. tuon samaisen paikan takia. Löysemmällä jousella mä en tunnu pääsevän siinä kunnon avauksiin ja takasuoran huiput kärsii kun bussipysäkki menee melkosenlailla vituiks.

Paino on ilman ajokamoja 65kg huitteilla ja käytössä 100 takajousi. En oo staattista painumaa erikseen mitannut. Bussipysäkille tuo tekee siinä vasurissa semmosen omituisen muljahduksen, mutta ei häiritse niin paljon, että linja muuttus tai joutus kaasua hölläämään. Pirulainen kun vaan pääsis ajamaan, että pääsis kokeilemaan miten noi muutokset vaikuttaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:13:59
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.06.14 - klo:13:51

Jos kompin lisääminen parantaa tilannetta ja olet jo noilla naksuilla menossa, niin valitettavasti joudut kyllä shimmauttamaan sitä lisää.
Tuo on WP:n pumppu vakioshimmauksella. Harmi kun en ehtiny kompin vaikutusta kokeilemaan tuolla.
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.06.14 - klo:07:01
Toinen on, että jos et halua niin pienillä painumilla ajaa, kuin minä, niin onko sulla kenties liian löysä jousi Motorpakkiin? Mitä sanoo staattinen painuma? Ja millä jousella ajat vs. minkä kokoinen itse olet? Itse ajan 5:sta tiukemmalla takajousella Motoparkissa juurikin esim. tuon samaisen paikan takia. Löysemmällä jousella mä en tunnu pääsevän siinä kunnon avauksiin ja takasuoran huiput kärsii kun bussipysäkki menee melkosenlailla vituiks.

Paino on ilman ajokamoja 65kg huitteilla ja käytössä 100 takajousi. En oo staattista painumaa erikseen mitannut. Bussipysäkille tuo tekee siinä vasurissa semmosen omituisen muljahduksen, mutta ei häiritse niin paljon, että linja muuttus tai joutus kaasua hölläämään. Pirulainen kun vaan pääsis ajamaan, että pääsis kokeilemaan miten noi muutokset vaikuttaa.

Staattisen painuman mittaamalla pääset varmuuteen siitä että jousi ja sen esijännitys on sopivalla hehtaarilla. Tämän varmaan tiesitkin.

Mulla on n. 10 kg enemmän painoa ja ajan 105:lla. Tuota ei varmasti voi mitenkään suoraan verrata, eikä kannata, mutta jotta saisit jotain suuntaa siitä, että millaisella jousella ja omamassalla mä tuolla sudittelen eteenpäin.

Itse tosiaan käytän jonkun matkaa pienempiä painumia. Staattinen muistaakseni 12 - 14mm ja lastattu 22 - 25mm. Pintakovaksihan tuo tuppaa perää tekemään, mutta muutoin toimii mielestäni hyvin. Jousia kun ei kehtaa jokaiselle Nm:lle teetättää, niin jossain kohtaa on syytä hakea kompromisseja.

Ja WP:n jousista sellainen huomio tullut tehtyä, enduropuolella tosin, että heittoa annetusta arvosta on vähän perkeleesti. Esim. 69Nm jousi oli todellisuudessa 66.2Nm ja 66Nm oli 64.3Nm. Jos samassa suhteessa noi RR -jouset heittää, niin toi sun takajousi voi olla melkosen paljon liian hepponen sulle. Ainoa oikea tapa päästä noista jousijäykkyyksistä kärylle, on mittauttaa ne. Ja mittaukset joka kerralla kun huollattaa alustaa, niin näkee onko jouset lähteneet kuolentumaan.

Toi oma 105:nen on mitattu 105.4Nm:ksi.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Juha_K

Onko kellään kokemusta Andreani Linear Factory cartridge kitistä, onko siitä mihinkään? 

K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.06.14 - klo:08:57
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:13:59
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.06.14 - klo:13:51

Jos kompin lisääminen parantaa tilannetta ja olet jo noilla naksuilla menossa, niin valitettavasti joudut kyllä shimmauttamaan sitä lisää.
Tuo on WP:n pumppu vakioshimmauksella. Harmi kun en ehtiny kompin vaikutusta kokeilemaan tuolla.
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.06.14 - klo:07:01
Toinen on, että jos et halua niin pienillä painumilla ajaa, kuin minä, niin onko sulla kenties liian löysä jousi Motorpakkiin? Mitä sanoo staattinen painuma? Ja millä jousella ajat vs. minkä kokoinen itse olet? Itse ajan 5:sta tiukemmalla takajousella Motoparkissa juurikin esim. tuon samaisen paikan takia. Löysemmällä jousella mä en tunnu pääsevän siinä kunnon avauksiin ja takasuoran huiput kärsii kun bussipysäkki menee melkosenlailla vituiks.

Paino on ilman ajokamoja 65kg huitteilla ja käytössä 100 takajousi. En oo staattista painumaa erikseen mitannut. Bussipysäkille tuo tekee siinä vasurissa semmosen omituisen muljahduksen, mutta ei häiritse niin paljon, että linja muuttus tai joutus kaasua hölläämään. Pirulainen kun vaan pääsis ajamaan, että pääsis kokeilemaan miten noi muutokset vaikuttaa.

Staattisen painuman mittaamalla pääset varmuuteen siitä että jousi ja sen esijännitys on sopivalla hehtaarilla. Tämän varmaan tiesitkin.

Mulla on n. 10 kg enemmän painoa ja ajan 105:lla. Tuota ei varmasti voi mitenkään suoraan verrata, eikä kannata, mutta jotta saisit jotain suuntaa siitä, että millaisella jousella ja omamassalla mä tuolla sudittelen eteenpäin.

Itse tosiaan käytän jonkun matkaa pienempiä painumia. Staattinen muistaakseni 12 - 14mm ja lastattu 22 - 25mm. Pintakovaksihan tuo tuppaa perää tekemään, mutta muutoin toimii mielestäni hyvin. Jousia kun ei kehtaa jokaiselle Nm:lle teetättää, niin jossain kohtaa on syytä hakea kompromisseja.

Ja WP:n jousista sellainen huomio tullut tehtyä, enduropuolella tosin, että heittoa annetusta arvosta on vähän perkeleesti. Esim. 69Nm jousi oli todellisuudessa 66.2Nm ja 66Nm oli 64.3Nm. Jos samassa suhteessa noi RR -jouset heittää, niin toi sun takajousi voi olla melkosen paljon liian hepponen sulle. Ainoa oikea tapa päästä noista jousijäykkyyksistä kärylle, on mittauttaa ne. Ja mittaukset joka kerralla kun huollattaa alustaa, niin näkee onko jouset lähteneet kuolentumaan.

Toi oma 105:nen on mitattu 105.4Nm:ksi.

Sen verta on tietävämmiltä tiedusteltu, että tontilla tuo jousi on, mutta pitää mittaa vielä tuo staattinen kun käyn tallilla. Muistelen, että normaalisti jousissa on tolerenssi jotain 5% luokkaa jäykkyydessä, mutta esim. racetech tekee jouset huomattavasti pienemmillä toleransseilla ja ennen myyntiä jouset "esikuoletetaan", jolloin pituuden muutos varsinaisessa käytössä on käytännössä nollassa. Itse tosiaan käytän n. 5mm suurempaa lastsattua painumaa kuin sinä, että pikkasen enempi ulosjoustovaraa käytössä. 
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 19.06.14 - klo:09:37
Onko kellään kokemusta Andreani Linear Factory cartridge kitistä, onko siitä mihinkään?



Ainakin Hondan keulaan tuo Andreani on kuulema pirullisen hyvä. Ja ainakin Hondassa tuo Andreanin cartridgen rakenne on sellainen, että keulan joustovara kasvaa vakiosta n. 10mm.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:13:52
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:13:31
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:13:15
Olisko kellään tiedossa Honda  CBR600RR:n linkun välityssuhdetta tai vielä mieluummin niitä linkun mittoja? PC40 malli siis kyseessä. En ihan pienellä haeskelulla löytäny noita.
Mitäss sä yrität tehdä?

Ihan alkuun tietäs, että paljonko takaiskarin pituuden muuttaminen muuttaa perän korkeutta. Mittaamallahan tuo tietysti selviää. Sit jos olis aikaa niin askartelisin paskartelisin 3D mallin tosta mopon alustasta, että olis helpompi funtsia ja visuailisoida näitä geometriajuttuja.

Hätäseen riipustelin ton Hondan linkun periaatteen. Tosin mitat on edelleen hatusta vedetty. Pitää piirtää loppumopo ja renkaat jossain välissä kun ehtii.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.06.14 - klo:09:41
Sen verta on tietävämmiltä tiedusteltu, että tontilla tuo jousi on, mutta pitää mittaa vielä tuo staattinen kun käyn tallilla. Muistelen, että normaalisti jousissa on tolerenssi jotain 5% luokkaa jäykkyydessä, mutta esim. racetech tekee jouset huomattavasti pienemmillä toleransseilla ja ennen myyntiä jouset "esikuoletetaan", jolloin pituuden muutos varsinaisessa käytössä on käytännössä nollassa. Itse tosiaan käytän n. 5mm suurempaa lastsattua painumaa kuin sinä, että pikkasen enempi ulosjoustovaraa käytössä.

Suosittelen silti mittaamaan sen jousen jousipuntarissa. Motoparkissa ainakin itsellä 5Nm löysempi jousi tekee pirullisen ison eron mopon käyttäytymiseen sekä myös kierrosaikaan. Ja jos äkkiä päässä laskee, niin eikös tuo 5% ole 5Nm tuosta 100:sta jousesta?  ;)
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.06.14 - klo:10:24
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.06.14 - klo:09:41
Sen verta on tietävämmiltä tiedusteltu, että tontilla tuo jousi on, mutta pitää mittaa vielä tuo staattinen kun käyn tallilla. Muistelen, että normaalisti jousissa on tolerenssi jotain 5% luokkaa jäykkyydessä, mutta esim. racetech tekee jouset huomattavasti pienemmillä toleransseilla ja ennen myyntiä jouset "esikuoletetaan", jolloin pituuden muutos varsinaisessa käytössä on käytännössä nollassa. Itse tosiaan käytän n. 5mm suurempaa lastsattua painumaa kuin sinä, että pikkasen enempi ulosjoustovaraa käytössä.

Suosittelen silti mittaamaan sen jousen jousipuntarissa. Motoparkissa ainakin itsellä 5Nm löysempi jousi tekee pirullisen ison eron mopon käyttäytymiseen sekä myös kierrosaikaan. Ja jos äkkiä päässä laskee, niin eikös tuo 5% ole 5Nm tuosta 100:sta jousesta?  ;)

Näin oli tarkotus tehdä kunhan se nyt on joskus seuraavan kerran irti. Ja tuo "tontilla" tarkotti, ettei ole totaalisen poskellaan vaan max. pykälän verran jäykempään tai löysempään joutuu siirtymään. Eli hyvä keskivälin hihavakiojousi. Ja yllättävän tarkka matikkapääkin sulla on. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.06.14 - klo:10:15
Hätäseen riipustelin ton Hondan linkun periaatteen. Tosin mitat on edelleen hatusta vedetty. Pitää piirtää loppumopo ja renkaat jossain välissä kun ehtii.
Eli tommonen?
http://www.hondanews.com/channels/powersports-technology/photos/pro-link-rear-suspension-4
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal