Kopioin alle yhden postaukseni moottoripyora.orgiin. Alusta ja sen laitto on rata-ajossa toki keskeinen asia. Mutta oman kokemukseni mukaan normaalikokoisella ihmisellä ja alle 10v sporttipyörällä noin yleisesti saa aloittelijallaja jopa harrastajalla turhan suuren huomion. Varsinkin suht tuoreilla mopoilla saa kyllä mennä seosrenkailla ja suht saakelin kovaa ennenkuin alustasta tulee se keskeinen tekijä vauhdin/turvallisuuden kanssa. Paljon näkee ihan ajotekniikkavirhettä, jota ei pitäisi yrittää alustasäädöillä edes saada pois, koska silloin alusta säädetään toimimaan nopean ja turvallisen ratakierroksen kannalta väärin.
Minulla on täysi luotto Öhlinsin osiin. Ne on huippukamaa. Mutta vähä per*****n kovaa pitää pistellä, että Ö:n todellinen hyöty tulee esiin. Jos vertaan Alastarossa SBK kärkikuskin kisa-aikaa (aika-ajoissa aika-ajorenkaat), niin reilu 3s kovempaa ne menee viime kesän tulosliuskojen mukaan. En edes uneksi että pystyisin moiseen vauhtiin. Mun mopo on kuitenkin vakio katumopo alla olevin muutoksin. Väitän että Erkka, Wehnä, Kallio jne menis mun mopolla sekunnin-max kaksi päähän noista kisa-ajoistaan. Ohitus ja muut erikoistilanteet ei enää olisi mahdollisia tuossa kyydissä, nimenomaan siellä niiden parempien alustaosien merkitys kisakäytössä korostuu. Ja luultavasti renkaiden kestävyys kärsisi liikaa.
Kuitenkin tuolla vakio-alustalla ajan ilman rengashuolia 20min settejä, joka on melkein kotimainen kisapituus, nakuttaen muutaman kymmenyksen sisään silloin kun ei tarvi ohitella. Takikset kestää 100-200 kiekkaa ja etunen varmaan 500. Toki prässi renkaalle nousee exponentiaalisesti kyydin noustessa. Jos tuosta saisi sekunnin pois, se varmaan ottaisi 25% renkaan kestosta mukanaan.
Lainaus:
Seurailin taas lauantaina ahkeria poikia ruuvareineen varikolla. Kommentti ei kohdistu keneenkään tiettyyn henkilöön, ovat vain omia mielipiteitäni ja havaintojani joista ei ole syytä pahastua. Kaikki ajot ajettu Alastarossa, perheellinen kun ei viitti olla kahta päivä pois ja mieluummin vain päivän keikkoja.
Oma BMW S1000RR, säätöpolku
1. ratapäivä. Ajoin koko päivän täysin vakiona ja säätämättä edes ohjekirjan neuvojen mukaan. Tämä siksi että halusin itse tuntea mitä mopo tekee ja aloittaa omista havainnoista, vaikka peruspumppailukin autotallissa kertoi jo vaimennuksien olevan rata-ajoon riittämättömät. Ajopäivä vahvisti kokemukset, pyörä keinuu rajusti, pohjaa jarruissa, keulii avauksissa ihan liikaa jne. 1.24,7.
2. ratapäivä. Säädin vaimennukset pumppailemalla kohdalleen, siten että nousee ja laskee tasaisesti. Nopea/hidas comp takaa ohjekirjan mukaan, noita en pumppailemalla osaa sanoa juuta enkä jaata. Edelleen keuliminen jatkui rajuna, mukaan tuli aika väkivaltaiset tankslapperit ja pohjaaminen iso ongelma. Rengas kului nätisti. Vaihteet (2-4) sopii hyvin vakiona, en tilaakaan pienempää eturatasta.
3. ratapäivä. Nostin keulaa niin paljon kuin pystyi ja säädin painumat kohdalleen. Edessä joutui käyttämään melkein koko esijännityksen -> jousi liian löysä. Takaa painuman sai nätisti paikalleen. Havainnot, slapperit rauhottuivat paljon, pyörä ei meinannut kääntyä. Nyt oli pakko ottaa keulaa 5mm varikolla alaspäin, vaikka en periaatteessa kesken päivää halua säätöihin koskea. Alkoi kääntymään. Kokeilin ajaa kovaa, ajaksi 1.22,79 mutta hel***in levoton tossa kyydissä ja tiesin että alkaa oleen ns kaatorajalla. Suurin ongelma kuitenkin ettei mopoa pysty jarruttaa tehokkaasti kun keula pohjaa liikaa.
4. ratapäivä. Tilasin eteen kireämmät vieterit, jotka jäi tulematta. Meinasin skipata koko päivän, mutta ajattelin että kokeilen vanhaa kikkaa ja lisäsin 10 senttilitraa öljyä etuhaarukan putkiin. Ilmatilavuus pienenee ja progressio puristuksessa kasvaa. Laskennallisesti pinta nousi 7mm, joka on varmaan rajalla tän mopon kanssa. Tuloksena paljon parempi jarruttaa, joskaan ei vieläkään jarruun voi kunnolla nojata. Nyt ajaksi 1.22,28 ja vielä aika levollisella etenemisellä. Kumit ei lipsuneet kertaakaan. Nopeissa mutkissa hieman irtoaa, joten herkkyys alkaa vakio-osilla olemaan noin jäykäksi säädettynä mun ajotavalla ulosmitattu. Varmaan joutuisi simmauksiin ja vietereiden vaihtoihin jos tästä haluaa samalla riskitasolla kiristää.
5. ratapäivä. Vielä ajamatta enkä ole varma tuleeko sitä, ainakaan Alastaroon. Ainakin otan 2,5 senttilitraa öljyä pois, koska jarruissa jäi 8mm keulaa käyttämättä kaikissa seteissä -> paine putkessa tod näk kova ja rikkoo stefan ennen pitkää.
Mikä tässä on pointti. Mä en ymmärrä miten joku voi sanoa säätöjen välillä eroa jos niitä joka toiseen settiin muutetaan. Eniten piti muuttaa ajotapaa, jotta saa vakioalustastakin sen irti mitä itse osaa ottaa. Jarruttaa pitää tosi aikasin ja varovasti, että keula menee rauhassa pohjaan. Ajolinjat pääsuoralle tuloon erilaiseksi, ettei aina keuli väkivaltaisesti ja kaikki keskimutkien patit pitää kiertää, vaikka Ducatilla niistä voi helposti ajaa yli. Kaikki säädöt meni ns kerralla paikalleen kun malttoi koko päivän ajaa ne varmoiksi havainnoiksi ja vasta sitten seuraavaksi kerraksi muuttaa (keulan korkeutta lukuun ottamatta).