Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 12 Vieraat katselee tätä aihetta.

app

Lainaus käyttäjältä: jarska - 09.07.14 - klo:14:37
Lainaus käyttäjältä: app - 09.07.14 - klo:10:23
Jos sama kun aika monella tuolla; pitkissä vauhtimutkissa avatessa, isoilla vaihteilla kallellaan, perä pumppaa (voblaa) hitaalla liikkeellä.
Ehdotappa jotain. Meillä vaimennukset ja jousi löysällä, hidasta vaimennusta ei voi säätää erikseen.
Ongelma pahenee liimakumilla ja pitävällä asfaltilla. 9854:llä kemoran paluusuoran avauksessa saa vääntää kaasun auki, ja pehmeellä kumilla ihan mahdoton. Sama toistui Pärnussa.

Vaikutti sitlä että parani kun löysäs perää, mutta ei vielä kokeiltu tosi kovaa vaimennusta. Jousi 85.
Bitubo?
Lainaus käyttäjältä: app - 09.07.14 - klo:11:18
Alkaatosiaan vasta kun vauhtia on ememmän (150), eikä tarvii olla työntö kovin kova. Paluuvaimennusta koitettiin kiristää, mutta ei vaikuta. Menovaimennusta ja esijännitystä ei olla vielä kokeiltu tosi kireellä, ja siinä ongelma että rengas repee. Jännä juttu että kovalla renkaalla ja vähemmän pitävällä pinnalla täysin vakaa.
Bitubo?
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 09.07.14 - klo:12:46
senverran tarkennusta, että nimenomaan kovassa avauksessa itsellä ilmenee tuo. eli silloin kun se kahva on lähes/kokonaan auki.  perä tavallaan vatkaa/nuljuaa, mutta kaasun uskaltaa pitää auki. Eli ei tee mitään äkkinäistä
Bitubo?
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 09.07.14 - klo:12:55

niimpä. siihen ku pistää muuttujaksi.eri ajoasennon/ajotyylin ja kaasunkäytön niin monta naksua laitetaan ;-)

Edit: näin töissä kun ei aivoja tarvi,niin ehtii miettimään.  Eli kallistuksessa avatessa ainoastaan tekee tuota. Kemorassa ennen paluusuoraa, pärnussa ykkösmutkan jälkeisessä pitkässä vasurissa. Botnialla uskoisin saman ilmenevän ennen vauhtivasuria.
Bitubo?
Lainaus käyttäjältä: app - 09.07.14 - klo:13:32
Lisätään vielä että  vauhdinn kasvaessa heijaa kevyemmälläkin avauksella. Nelosvaihteella kestää vähemmän kaasua kun kolmosella
Bitubo!! innocent_1

Eikös nuita Bituboja jaeta leipäjonoissa varattomille ilmaseks. Jos, niin mä nappaan seuraavalla rerissulla yhden kassiin.
Mitäs se sun makso?


jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 09.07.14 - klo:15:07
Eikös nuita Bituboja jaeta leipäjonoissa varattomille ilmaseks. Jos, niin mä nappaan seuraavalla rerissulla yhden kassiin.
Mitäs se sun makso?

Ei maksanu mitään, olin siellä jonossa ja Wehnä tuli perässä.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.07.14 - klo:12:51
Tää on hauska kun kaks ukkoo, jotka ajaa samalla mopolla ja joilla on sama ongelma kuvaavat sen eri tavalla. Ota siitä nyt selkoo. :D

Eli ihan normaali tilanne, porukka puhuu eri asiasta samoilla termeillä tai samasta eri termeillä :)

Itse asiaan vois todeta että mulla luistaa kemoran paluusuoralle tullessa rengas pumppaamalla ja lähtee siitä vitos kanttarin kohdalla kun mopo käy kallellaan. Perä käy tuossa aika syvällä, mutta ei pohjaa(kakkos mutkassa käy vielä syvemmällä) ja perä aukeaa siinä kun pyörää saa pystyyn. Liukkalla kelillä luisto pahenee eikä enää tartte tulla tuossa täyskaasulla.

Eli puhutaan ehkä kuitenkin eri asiasta samoin termein :) Mutta jos mitään yhtäläisyyttä mopojen käytöksessä on, niin vois olettaa että pohjaamisesta tuossa olis kysymys, jos se nyt ylipäätään tästä siis johtuu. Tai liian nopeasta perän aukeamisesta painumisen jälkeen?

app

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.07.14 - klo:19:54
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.07.14 - klo:12:51
Tää on hauska kun kaks ukkoo, jotka ajaa samalla mopolla ja joilla on sama ongelma kuvaavat sen eri tavalla. Ota siitä nyt selkoo. :D

Eli ihan normaali tilanne, porukka puhuu eri asiasta samoilla termeillä tai samasta eri termeillä :)

Itse asiaan vois todeta että mulla luistaa kemoran paluusuoralle tullessa rengas pumppaamalla ja lähtee siitä vitos kanttarin kohdalla kun mopo käy kallellaan. Perä käy tuossa aika syvällä, mutta ei pohjaa(kakkos mutkassa käy vielä syvemmällä) ja perä aukeaa siinä kun pyörää saa pystyyn. Liukkalla kelillä luisto pahenee eikä enää tartte tulla tuossa täyskaasulla.

Eli puhutaan ehkä kuitenkin eri asiasta samoin termein :) Mutta jos mitään yhtäläisyyttä mopojen käytöksessä on, niin vois olettaa että pohjaamisesta tuossa olis kysymys, jos se nyt ylipäätään tästä siis johtuu. Tai liian nopeasta perän aukeamisesta painumisen jälkeen?

On tää hauskaa tosiaan  :D
perää pehmennettiin simmaamalla alkukesästä, kun repi renkaat botnialla. Sen jälkeen ajoin 9854:lla med/hard kemorassa, eikä mitään ongelmaa, ja sain avata kaasun jo heti vitoskanttarin jälkeen parhaimmillaan. Sitten kun laitettiin 4998 (med/soft) kahden viikon päästä, alkoi heijaus, mutta molemmat päästiin kisassa hyvää vauhtia tuosta läpi, vaikka heijaskin. 
Viime kerralla kerhokisaan laitoin käytetyn aika-ajorenkaan 9827 (soft), ja mopo suorastaan heittelehti paluusuoralla, ja meinasin kaks kertaa vetää jarrun pitkäks, kun sekos ajokin niin pahasti.

Voipi tosiaan olla että pohjaa jommasta kummasta päästä, ja pitää koittaa nyt ihan toiseen laitaan säätöjen kanssa.

9827 ei takuulla luista, ja heijaa, mutta saattaapi olla että tuo 9854 kevyesti luistaa siinä vasemmalle käännettäessä suoran alussa, eikä perä painu liikaa. 

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 09.07.14 - klo:20:09
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.07.14 - klo:19:54
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.07.14 - klo:12:51
Tää on hauska kun kaks ukkoo, jotka ajaa samalla mopolla ja joilla on sama ongelma kuvaavat sen eri tavalla. Ota siitä nyt selkoo. :D

Eli ihan normaali tilanne, porukka puhuu eri asiasta samoilla termeillä tai samasta eri termeillä :)

Itse asiaan vois todeta että mulla luistaa kemoran paluusuoralle tullessa rengas pumppaamalla ja lähtee siitä vitos kanttarin kohdalla kun mopo käy kallellaan. Perä käy tuossa aika syvällä, mutta ei pohjaa(kakkos mutkassa käy vielä syvemmällä) ja perä aukeaa siinä kun pyörää saa pystyyn. Liukkalla kelillä luisto pahenee eikä enää tartte tulla tuossa täyskaasulla.

Eli puhutaan ehkä kuitenkin eri asiasta samoin termein :) Mutta jos mitään yhtäläisyyttä mopojen käytöksessä on, niin vois olettaa että pohjaamisesta tuossa olis kysymys, jos se nyt ylipäätään tästä siis johtuu. Tai liian nopeasta perän aukeamisesta painumisen jälkeen?

On tää hauskaa tosiaan  :D.
perää pehmennettiin simmaamalla alkukesästä, kun repi renkaat botnialla. Sen jälkeen ajoin 9854:lla med/hard kemorassa, eikä mitään ongelmaa, ja sain avata kaasun jo heti vitoskanttarin jälkeen parhaimmillaan. Sitten kun laitettiin 4998 (med/soft) kahden viikon päästä, alkoi heijaus, mutta molemmat päästiin kisassa hyvää vauhtia tuosta läpi, vaikka heijaskin.
Viime kerralla kerhokisaan laitoin käytetyn aika-ajorenkaan 9827 (soft), ja mopo suorastaan heittelehti paluusuoralla, ja meinasin kaks kertaa vetää jarrun pitkäks, kun sekos ajokin niin pahasti.

Voipi tosiaan olla että pohjaa jommasta kummasta päästä, ja pitää koittaa nyt ihan toiseen laitaan säätöjen kanssa.

9827 ei takuulla luista, ja heijaa, mutta saattaapi olla että tuo 9854 kevyesti luistaa siinä vasemmalle käännettäessä suoran alussa, eikä perä painu liikaa.

Jep. Lienee kyse eri asioista.

Sulla ei vielä olekaan alustapotikoita, joten ei voi edes katsoa datasta mitä tapahtuu ;)

parjan_fin

app:n tapauksessa, mikäli on siis BMW ja 85:nen jousi, niin väittäisin vahvasti, että perä pohjaa.

Ei tuollaisella jousella aja kuin kuivankesän oravat....
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 09.07.14 - klo:12:46
Lainaus käyttäjältä: app - 09.07.14 - klo:11:18
Alkaatosiaan vasta kun vauhtia on ememmän (150), eikä tarvii olla työntö kovin kova. Paluuvaimennusta koitettiin kiristää, mutta ei vaikuta. Menovaimennusta ja esijännitystä ei olla vielä kokeiltu tosi kireellä, ja siinä ongelma että rengas repee. Jännä juttu että kovalla renkaalla ja vähemmän pitävällä pinnalla täysin vakaa.
senverran tarkennusta, että nimenomaan kovassa avauksessa itsellä ilmenee tuo. eli silloin kun se kahva on lähes/kokonaan auki.  perä tavallaan vatkaa/nuljuaa, mutta kaasun uskaltaa pitää auki. Eli ei tee mitään äkkinäistä
Pistäkää gopro kuvaamaan perää/takahaarukkaa.Niin jos ei muuta niin videolta näkee pohjaako se bersiö.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 09.07.14 - klo:21:16
app:n tapauksessa, mikäli on siis BMW ja 85:nen jousi, niin väittäisin vahvasti, että perä pohjaa.

Ei tuollaisella jousella aja kuin kuivankesän oravat....

Pitää tutkia. Meillä on ollut ongelmana kova perä, ja siihen on kiinnittänyt huomiota Wehnä ja Kuparinen. Eeki ajaa 85 jousella (ainakin jossain) myös. Tosin minä ja sami painetaan 10 kg enemmän kun Eeki.

Tässä 2012 mallissa on swingin pultin paikka muuttunut, ja se tekee samalla jousella kuin aikaisemmissa malleissa, perästä pirun kovan.

Verrattiin motomarketissa keväällä, ja tän meidän mopon vaimennus antoi huomattavasti enemmän periksi päällä hyppiessä kun eekin. Vuorotellen pompin molempien päällä Eskon kehotuksesta.

En tiijä mitä tekis, mutta katsotaan tämäkin puoli vielä, jos se tosiaan pohjais siinä. 

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.14 - klo:21:41
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 09.07.14 - klo:12:46
Lainaus käyttäjältä: app - 09.07.14 - klo:11:18
Alkaatosiaan vasta kun vauhtia on ememmän (150), eikä tarvii olla työntö kovin kova. Paluuvaimennusta koitettiin kiristää, mutta ei vaikuta. Menovaimennusta ja esijännitystä ei olla vielä kokeiltu tosi kireellä, ja siinä ongelma että rengas repee. Jännä juttu että kovalla renkaalla ja vähemmän pitävällä pinnalla täysin vakaa.
senverran tarkennusta, että nimenomaan kovassa avauksessa itsellä ilmenee tuo. eli silloin kun se kahva on lähes/kokonaan auki.  perä tavallaan vatkaa/nuljuaa, mutta kaasun uskaltaa pitää auki. Eli ei tee mitään äkkinäistä
Pistäkää gopro kuvaamaan perää/takahaarukkaa.Niin jos ei muuta niin videolta näkee pohjaako se bersiö.

Laitanpa Alastaroon.

app

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.07.14 - klo:21:06

Sulla ei vielä olekaan alustapotikoita, joten ei voi edes katsoa datasta mitä tapahtuu ;)

Kun nekin maksaa hunajaa oheistarpeineen. Pitää kysyä kustannusta.

Cat

11.07.14 - klo:18:18 #940 Viimeisin muokkaus: 11.07.14 - klo:18:19 käyttäjältä Cat
oliko se @eri-ernesti  ja @Nitrous jotka valitteli tärinää jarrussa...?

Kippasin Botniaringillä ja pyörä tärisi sen jälkeen jarrussa.. Virossa sitten huomasin emäputken mutterin olevan löysällä. Kiristyksen jälkeen tärinä hävis pääosin, mutta vielä pieni jäi, joten tänään Janzan kanssa nostettiin rungosta keula ilmaan autonmoottorinosturilla ---> keula irti --> T palat irti. Huomattiin että koko laakeripakka on löysällä. Kiristys, ja veikkaanpa vahvasti ettei tärise enää yhtään. 

Ihan vaan vinkkinä.


slowrider

Lainaus käyttäjältä: Cat - 11.07.14 - klo:18:18
oliko se @eri-ernesti  ja @Nitrous jotka valitteli tärinää jarrussa...?

Kippasin Botniaringillä ja pyörä tärisi sen jälkeen jarrussa.. Virossa sitten huomasin emäputken mutterin olevan löysällä. Kiristyksen jälkeen tärinä hävis pääosin, mutta vielä pieni jäi, joten tänään Janzan kanssa nostettiin rungosta keula ilmaan autonmoottorinosturilla ---> keula irti --> T palat irti. Huomattiin että koko laakeripakka on löysällä. Kiristys, ja veikkaanpa vahvasti ettei tärise enää yhtään.

Ihan vaan vinkkinä.

Täällä en ole tainnut, mutta varikolla kylläkin :)  Ja kipattukki on...  Kiitoksia vinkistä

wbaum

Voiko alusta olla semmoinen että nopeet mutkat ovat hankalia? Tässä pärnussa melkein jään selkeästi hitaammille kavereille ja hitaammat paikat menee taas järkyttävän paljon paremmin suhteessa. Onko tuo pyörän heijaaminen nopeissa vaan ongelma pään sisällä?

slowrider

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 12.07.14 - klo:21:41
Voiko alusta olla semmoinen että nopeet mutkat ovat hankalia? Tässä pärnussa melkein jään selkeästi hitaammille kavereille ja hitaammat paikat menee taas järkyttävän paljon paremmin suhteessa. Onko tuo pyörän heijaaminen nopeissa vaan ongelma pään sisällä?

Onhan tosta ollu juttua :D

tamik87

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 12.07.14 - klo:21:41
Voiko alusta olla semmoinen että nopeet mutkat ovat hankalia? Tässä pärnussa melkein jään selkeästi hitaammille kavereille ja hitaammat paikat menee taas järkyttävän paljon paremmin suhteessa. Onko tuo pyörän heijaaminen nopeissa vaan ongelma pään sisällä?
Käyppä kysäseen murnelalta apua tai Tuu nykäseen mua hihasta. Tuo on selkeä balanssi ongelma. Eli pyörän geometria vaihtelee koko ajan yliohjaavan ja aliohjaavan välillä mikä ilmenee stongan heilumisena. Jos oikein siis ymmärsin sun ongelman.

Powered by EzPortal