Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 9 Vieraat katselee tätä aihetta.

app

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 12.07.14 - klo:21:41
Voiko alusta olla semmoinen että nopeet mutkat ovat hankalia? Tässä pärnussa melkein jään selkeästi hitaammille kavereille ja hitaammat paikat menee taas järkyttävän paljon paremmin suhteessa. Onko tuo pyörän heijaaminen nopeissa vaan ongelma pään sisällä?

Katso mun ycc-kisavideo sunnuntailta. Siinä heijaa koko Pärnu vauhtimutkissa:)
Eniwei; hanaa vaan avauksen alusta lisää. Mä tajusin vasta Suomeen palattuani että ajoi liian hilja
. Auttaa kuulemma kun laittaa painetta sinne perään.

paaton

Ja nopeissa kannattaa tosiaan liimautua tankkiin ja pitää paino edessä.

Cat

Lainaus käyttäjältä: Cat - 11.07.14 - klo:18:18
oliko se @eri-ernesti  ja @Nitrous jotka valitteli tärinää jarrussa...?

Kippasin Botniaringillä ja pyörä tärisi sen jälkeen jarrussa.. Virossa sitten huomasin emäputken mutterin olevan löysällä. Kiristyksen jälkeen tärinä hävis pääosin, mutta vielä pieni jäi, joten tänään Janzan kanssa nostettiin rungosta keula ilmaan autonmoottorinosturilla ---> keula irti --> T palat irti. Huomattiin että koko laakeripakka on löysällä. Kiristys, ja veikkaanpa vahvasti ettei tärise enää yhtään.

Ihan vaan vinkkinä.

Ei tärrää yhtään. Vielä kun oppis ajaan.

app

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 13.07.14 - klo:00:42
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 12.07.14 - klo:21:41
Voiko alusta olla semmoinen että nopeet mutkat ovat hankalia? Tässä pärnussa melkein jään selkeästi hitaammille kavereille ja hitaammat paikat menee taas järkyttävän paljon paremmin suhteessa. Onko tuo pyörän heijaaminen nopeissa vaan ongelma pään sisällä?
Käyppä kysäseen murnelalta apua tai Tuu nykäseen mua hihasta. Tuo on selkeä balanssi ongelma. Eli pyörän geometria vaihtelee koko ajan yliohjaavan ja aliohjaavan välillä mikä ilmenee stongan heilumisena. Jos oikein siis ymmärsin sun ongelman.

Palataanpa tähän, mitä pohdittiin meidän mopon kohdall;. tami87 oli näköjään jyvällä siitä, mikä teki meidän moposta vaikeen, jopa mahdottoman ajaa tietyissä paikoissa ptävämmällä renkaalla.

Lähdin viikko sitten kemoraan varta vasten ajamaan ratapäivän, ja kokeilemaan kaikkia mahdollisia perän säätöjä, jotta saatais edes jotain apuja Botniaa varten. Otin mukaan med ja soft renkaat, jotta sais selvyyttä myös renkaan vaikutuksesta eri säädöillä. Oli vapaa harjoitus, ja radalla sai pyöriä oman aikataulun mukaan.

Aloitin kuluneella, kovemmalla 4998:lla, eli Samin Pärnun kisarenkaalla. Väänsin ensin takaa compin lähes kiinni, ja ajoin pari lyhyttä tutustumissettiä. Tutnui aika vakaalta, mutta kivijyrämäiseltä. Avasin 5 naksua, ja lähdin uudestaan. Kakkos- ja vitosmutkan avauksissa kesti jo jonkun verran kaasua, ja oli kaikin puolin ok. Kahvilanmutkaankin sain muutaman kerran paremman avauksen ansiosta sektoriajaksi alle 9 s, mutta vielä tuli siinä 0.4 turpaan syyskuulta. Pääsin puolen s. päähän samaisesta syyskuun kierrosennätyksestäni, ja fiilis loistava. Laitoin alla 9055:n, ja kokeilemaan sillä samaa säätöä. Mopo oli aivan hirvee, takapää heijas laidasta laitaan paluusuoralla, ja levoton muuallakin. Väänsin taas menovaimennuksen 5-6 naksua pohjasta (säätövara n. 30), eikä käytännössä mitään vaikutusta. kierrosajat romahti ~2 s. Varikolle, ja säättö 20 naksua auki. Mopon käytöksessä ei mainittavaa muutosta. Sitten paluuvaimennuksella samat kokeilut, menoa vaihtaen välillä. Esijännitystäkin koitin ruuvata, mutta tuntui pahentavan. Ajettuani 61 kierrosta olin jo niin väsynyt että päivä oli täys.

Alastarossa ti-ke ajettiin perussäädöillä, ja siellä 90 jousi kokeeksi (ennen 85). Saatiin woblauksen lisäksi mopo keulimaankin samaan aikaan. Oman ajo oli tuntumaltaan hukassa, mutta en uskonut enää että mun ajat mättää koko ajan näinkin pahasti, omista syksyllä paskalla olkapäälläkin ajetuista,  vielä kun koko kesän olin ollut ajamatta. Mopossa oli pakko olla jotain perseellään.


Botnialla oli sekä Wehnän että Kuparisen tallit paikalla, ja ensi töikseni menin törkeään tapaani häiritsemään 100%:lla tatsilla molempien kisaan valmistautumista. Wehnä lupasi tulla mittaamaan meidän mopon heti kun ehtii, ja Esko kaivoi ison alumiinisen buimurin alustamittatyökalun esiin, ja näytti Eekin pyörästä miten sitä käytetään. Otettiin ensin siitä mitta, ja sitten laitoin jättiläiskokoisen kulmaviivaimen meidän runkopalkkiin kiinni. Olin ilmeisesti tehnyt virheen, kun ero oli aivan liian suuri. Mittasin uudelleen Eekin pyörän, ja sitten taas meidän kolmeen kertaan. Ero oli uskomaton, ja pyörät ui aivan eri asennoissa, keulien ollessa säätöineen ja jousineen lähellä samaa. Esko kävi antamassa ohjeita mitä tehdä, ja kertoi mitä mikin mitta oli heillä, kuten myös vinkkiä säätöön.

Rautasahalla ja rälläkällä aloitettiin Wehnän toimesta säätäminen (oikeesti  :)), kun ensin neuvojen jälkeen avattiin iskarin pultit, perän tipahtaessa vähän toista senttiä, ja sen jälkeen takapää alas ja isommat säädöt. Hän käytti tunteja perjantaiehtoostaan mitaten ja sahaten ja säätäen alustaa, jonka jälkeen mopo alkoi olla kilpurimaisessa tikissä. Rengasapua saatiin myös häneltä, ja lopulta alkoi 4998 kesää takana, kun alussa 9854 repesi riekaleiksi 5 kierroksen ajossa, ja 4998 molemmilta puolilta.

Sami kahui mopon olevan ensimmäistä kertaa ajettava aika-ajossa, ja pri sekuntia paransi ennätystään, kisaviikonlopun jälkeen petrauksen ollessa 3+ s.

Tarkempia mittoja tai naksuja en enää edes kaikki muista enää hässäkän jälkeen, mutta uskoisimme jatkavamme tästä milleillä ja yksittäisillä naksuilla eteen päin. Oma ajamiseni nyt tuskin enää harppauksin paranee, eikä niin väliäkään, kun kruisailen välissä sen minkä raaskin ja ehdin varsinaisen kisatoiminnan välissä. Slowriden ajaa oikeesti kisaa tulosvastuulla (itselleen), ja mun vastuualueeni tiiiiimissä on olla kisoissa baarista pois.  Kehokisa mulla kemorassa parin viikon päästä, ja siellä jos sais sitten petrattua omaakin tekemistä. Enää en pääse kenon mopon taa piiloon  :D

Motomarket Hannu, Esko ja Eeki kuparinen, sekä Kari vehniäinen KVR, on ne tahot jotka taas kerran nostivat avutomat harrastajat ojasta  peukku_1

Juha Helenius (Kallio Racing) laittaa moottoripuolelle uutta jutskaa ecuun, kuten myös muokkaa toisen takapampun sisäkalut uuteen uskoon. Hälle jätettiin palatessa pyörä.

heippa

Lainaus käyttäjältä: app - 21.07.14 - klo:10:40

Botnialla oli sekä Wehnän että Kuparisen tallit paikalla, ja ensi töikseni menin törkeään tapaani häiritsemään 100%:lla tatsilla molempien kisaan valmistautumista. Wehnä lupasi tulla mittaamaan meidän mopon heti kun ehtii, ja Esko kaivoi ison alumiinisen buimurin alustamittatyökalun esiin, ja näytti Eekin pyörästä miten sitä käytetään. Otettiin ensin siitä mitta, ja sitten laitoin jättiläiskokoisen kulmaviivaimen meidän runkopalkkiin kiinni. Olin ilmeisesti tehnyt virheen, kun ero oli aivan liian suuri. Mittasin uudelleen Eekin pyörän, ja sitten taas meidän kolmeen kertaan. Ero oli uskomaton, ja pyörät ui aivan eri asennoissa, keulien ollessa säätöineen ja jousineen lähellä samaa. Esko kävi antamassa ohjeita mitä tehdä, ja kertoi mitä mikin mitta oli heillä, kuten myös vinkkiä säätöön.

Rautasahalla ja rälläkällä aloitettiin Wehnän toimesta säätäminen (oikeesti  :)), kun ensin neuvojen jälkeen avattiin iskarin pultit, perän tipahtaessa vähän toista senttiä, ja sen jälkeen takapää alas ja isommat säädöt. Hän käytti tunteja perjantaiehtoostaan mitaten ja sahaten ja säätäen alustaa, jonka jälkeen mopo alkoi olla kilpurimaisessa tikissä. Rengasapua saatiin myös häneltä, ja lopulta alkoi 4998 kesää takana, kun alussa 9854 repesi riekaleiksi 5 kierroksen ajossa, ja 4998 molemmilta puolilta.

Sami kahui mopon olevan ensimmäistä kertaa ajettava aika-ajossa, ja pri sekuntia paransi ennätystään, kisaviikonlopun jälkeen petrauksen ollessa 3+ s.

Tarkempia mittoja tai naksuja en enää edes kaikki muista enää hässäkän jälkeen, mutta uskoisimme jatkavamme tästä milleillä ja yksittäisillä naksuilla eteen päin. Oma ajamiseni nyt tuskin enää harppauksin paranee, eikä niin väliäkään, kun kruisailen välissä sen minkä raaskin ja ehdin varsinaisen kisatoiminnan välissä. Slowriden ajaa oikeesti kisaa tulosvastuulla (itselleen), ja mun vastuualueeni tiiiiimissä on olla kisoissa baarista pois.  Kehokisa mulla kemorassa parin viikon päästä, ja siellä jos sais sitten petrattua omaakin tekemistä. Enää en pääse kenon mopon taa piiloon  :D

Motomarket Hannu, Esko ja Eeki kuparinen, sekä Kari vehniäinen KVR, on ne tahot jotka taas kerran nostivat avutomat harrastajat ojasta  peukku_1

Juha Helenius (Kallio Racing) laittaa moottoripuolelle uutta jutskaa ecuun, kuten myös muokkaa toisen takapampun sisäkalut uuteen uskoon. Hälle jätettiin palatessa pyörä.

Voisikohan @Bobo :n pyörässä olla jotain samanmoista feelua. Kävin nimittäin sitä kokeilemassa Kemoralla ja kyllä oli sellanen rapalan vaappu, etten 3 kierrosta pidempää halunnut pyörällä ajaa. Jos siinä ei ois bemarin merkkiä kylessä, en ois uskonu ajavani samanmerkkisellä, kuin omani on. Raakalla katsonnalla kyllä jo selvisi, että keula oli siinä matalammalla kuin omassani ja penkki on etukenoon, mikä teki sen, että kaikki paino oli käsillä.
Jotenkin on vain epäuskoisena lukenu näitä teijän ongelmia ja pyöritelly päätä, että miten voi tollasen pyörän saada noin ketuilleen säädöistään. Oma kun on alusta asti ollut niin vakaa ajettava. Mutta nyt se oli vain uskottava, että niissäkin on eroja.
Hyvä että apuja ootte asiaan saanu, luulen että ajamisen ilo alkaa nyt vasta olla aluillaan :)

app

21.07.14 - klo:11:02 #950 Viimeisin muokkaus: 21.07.14 - klo:11:46 käyttäjältä app
Viittaa vahvasti samaan häiriöön. Kun ollaan seuraavan kerran varikolla yhtaikaa, otetaan mitaten. Tässä on ittekin vahingon ja erehdyksen kautta oppinut jotain tuosta oman vehkeen anatomiasta. Mittanauhallakin näkee suuremmat virheet.
Liian korkee perä muljuaa alla, lienee opittu, ja siihen uskotaan suraaviin vakaviin ongelmiin asti stoppie_gif

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 21.07.14 - klo:11:02Viittaa vahvasti samaan höiriöön. Kun ollaan seuraavan kerran varikolla yhtaikaa, otetaan mitaten. Tässä on ittekin vahingon ja erehdyksen kautta oppinut jotain tuosta oman vehkeen anatomiasta. Mittanauhallakin näkee suuremmat virheet. Liian korkee perä muljuaa alla, lienee opittu, ja siihen uskotaan suraaviin vakaviin ongelmiin asti stoppie_gif
Eli onkohan tossa käyny silleen, ett haarukan kulma on ollut liian suuri, ja sen takia kovissa avauksissa perä on auennut kokonaan, ja ulosjoustovara loppunut, ja sitä myöten pitokin, ja rengas joutuu välillä pyörimään ilmassa, ja takas rataan päästessään se repii ittensä rikki.
Alustadatasta sen ois nähny yhellä vilkasulla. :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Bobo

Lainaus käyttäjältä: heippa - 21.07.14 - klo:10:55
Lainaus käyttäjältä: app - 21.07.14 - klo:10:40

Botnialla oli sekä Wehnän että Kuparisen tallit paikalla, ja ensi töikseni menin törkeään tapaani häiritsemään 100%:lla tatsilla molempien kisaan valmistautumista. Wehnä lupasi tulla mittaamaan meidän mopon heti kun ehtii, ja Esko kaivoi ison alumiinisen buimurin alustamittatyökalun esiin, ja näytti Eekin pyörästä miten sitä käytetään. Otettiin ensin siitä mitta, ja sitten laitoin jättiläiskokoisen kulmaviivaimen meidän runkopalkkiin kiinni. Olin ilmeisesti tehnyt virheen, kun ero oli aivan liian suuri. Mittasin uudelleen Eekin pyörän, ja sitten taas meidän kolmeen kertaan. Ero oli uskomaton, ja pyörät ui aivan eri asennoissa, keulien ollessa säätöineen ja jousineen lähellä samaa. Esko kävi antamassa ohjeita mitä tehdä, ja kertoi mitä mikin mitta oli heillä, kuten myös vinkkiä säätöön.

Rautasahalla ja rälläkällä aloitettiin Wehnän toimesta säätäminen (oikeesti  :)), kun ensin neuvojen jälkeen avattiin iskarin pultit, perän tipahtaessa vähän toista senttiä, ja sen jälkeen takapää alas ja isommat säädöt. Hän käytti tunteja perjantaiehtoostaan mitaten ja sahaten ja säätäen alustaa, jonka jälkeen mopo alkoi olla kilpurimaisessa tikissä. Rengasapua saatiin myös häneltä, ja lopulta alkoi 4998 kesää takana, kun alussa 9854 repesi riekaleiksi 5 kierroksen ajossa, ja 4998 molemmilta puolilta.

Sami kahui mopon olevan ensimmäistä kertaa ajettava aika-ajossa, ja pri sekuntia paransi ennätystään, kisaviikonlopun jälkeen petrauksen ollessa 3+ s.

Tarkempia mittoja tai naksuja en enää edes kaikki muista enää hässäkän jälkeen, mutta uskoisimme jatkavamme tästä milleillä ja yksittäisillä naksuilla eteen päin. Oma ajamiseni nyt tuskin enää harppauksin paranee, eikä niin väliäkään, kun kruisailen välissä sen minkä raaskin ja ehdin varsinaisen kisatoiminnan välissä. Slowriden ajaa oikeesti kisaa tulosvastuulla (itselleen), ja mun vastuualueeni tiiiiimissä on olla kisoissa baarista pois.  Kehokisa mulla kemorassa parin viikon päästä, ja siellä jos sais sitten petrattua omaakin tekemistä. Enää en pääse kenon mopon taa piiloon  :D

Motomarket Hannu, Esko ja Eeki kuparinen, sekä Kari vehniäinen KVR, on ne tahot jotka taas kerran nostivat avutomat harrastajat ojasta  peukku_1

Juha Helenius (Kallio Racing) laittaa moottoripuolelle uutta jutskaa ecuun, kuten myös muokkaa toisen takapampun sisäkalut uuteen uskoon. Hälle jätettiin palatessa pyörä.

Voisikohan @Bobo :n pyörässä olla jotain samanmoista feelua. Kävin nimittäin sitä kokeilemassa Kemoralla ja kyllä oli sellanen rapalan vaappu, etten 3 kierrosta pidempää halunnut pyörällä ajaa. Jos siinä ei ois bemarin merkkiä kylessä, en ois uskonu ajavani samanmerkkisellä, kuin omani on. Raakalla katsonnalla kyllä jo selvisi, että keula oli siinä matalammalla kuin omassani ja penkki on etukenoon, mikä teki sen, että kaikki paino oli käsillä.
Jotenkin on vain epäuskoisena lukenu näitä teijän ongelmia ja pyöritelly päätä, että miten voi tollasen pyörän saada noin ketuilleen säädöistään. Oma kun on alusta asti ollut niin vakaa ajettava. Mutta nyt se oli vain uskottava, että niissäkin on eroja.
Hyvä että apuja ootte asiaan saanu, luulen että ajamisen ilo alkaa nyt vasta olla aluillaan :)

Odotas vaan Heippa, kun minunkin pyörä saadaan iskuun, niin pari sekkaa lähtee ajasta pois ja olen joka setillä siinä sun peräkontissa kiusaamassa :D
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

T1mppa

Mistä johtuu, että Suzukin oma manuaali sanoo keulaöljyn pinnankorkeudeksi 101 mm ja mulla kun on Öhlinssin piston kit, niin sen ohje sanoo 115 mm?
Eli onko jotain perusteita pitää suurempaa ilmatilaa piston kitin kanssa?

edit. liite1 = suzuki, liite2 = öhlins

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 25.07.14 - klo:09:33
Mistä johtuu, että Suzukin oma manuaali sanoo keulaöljyn pinnankorkeudeksi 101 mm ja mulla kun on Öhlinssin piston kit, niin sen ohje sanoo 115 mm?
Eli onko jotain perusteita pitää suurempaa ilmatilaa piston kitin kanssa?

edit. liite1 = suzuki, liite2 = öhlins
Mutu-mutu, rata-ajossa lineaarisempi jousto parempi, eli pienempi ilmajousi?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

25.07.14 - klo:09:58 #955 Viimeisin muokkaus: 25.07.14 - klo:10:01 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.07.14 - klo:09:50
Mutu-mutu, rata-ajossa lineaarisempi jousto parempi, eli pienempi ilmajousi?

Tuo kävi myös mulla mielessä.
Mitäköhän tuo pyörä oikein sanoo, kun alusta on kunnolla huollettu ja säädöt täysin vakiot/suosituksissa. Geometriankin palautin normaaliksi.
Huomennahan se selviää! bike_leaning

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 25.07.14 - klo:09:58
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.07.14 - klo:09:50
Mutu-mutu, rata-ajossa lineaarisempi jousto parempi, eli pienempi ilmajousi?

Tuo kävi myös mulla mielessä.
Mitäköhän tuo pyörä oikein sanoo, kun alusta on kunnolla huollettu ja säädöt täysin vakiot/suosituksissa. Geometriankin palautin normaaliksi.
Huomennahan se selviää! bike_leaning

Onks keulassa hydraulistoppareita?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

25.07.14 - klo:11:06 #957 Viimeisin muokkaus: 25.07.14 - klo:13:51 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.07.14 - klo:10:12
Onks keulassa hydraulistoppareita?

Ne on poistettu.
edit. ...ja ilmeisesti pitäisi myös tämän takia olla öljyä suzukin manuaalin ilmoittamaa määrää vähemmän. Jos laitan tuon Öhlinssin ilmoittaman määrän, niin olisiko se hehtaarilla?

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 25.07.14 - klo:11:06
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.07.14 - klo:10:12
Onks keulassa hydraulistoppareita?

Ne on poistettu.
edit. ...ja ilmeisesti pitäisi myös tämän takia olla öljyä suzukin manuaalin ilmoittamaa määrää vähemmän. Jos laitan tuon Öhlinssin ilmoittaman määrän, niin olisiko se hehtaarilla?
Kai se on. Ja mittaa samalla paljonko tuo pinnankorkeusero on millilitroina, niin voit sit jälkikäteen lisätä sen määrän ilman keulan purkamista, jos sattuu käymään niin että keula onkin ihan gauhian gamala pohjaamaan. Mitä se tuskin on.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.07.14 - klo:14:00
Kai se on. Ja mittaa samalla paljonko tuo pinnankorkeusero on millilitroina, niin voit sit jälkikäteen lisätä sen määrän ilman keulan purkamista, jos sattuu käymään niin että keula onkin ihan gauhian gamala pohjaamaan. Mitä se tuskin on.

Minäpä katson paljonko ruuttaan tulee tavaraa. Nappaan varaöljyt ja välineet mukaan, että voi tarvittaessa säätää.

Powered by EzPortal