Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 29.07.14 - klo:16:26
Niin kai murmela tarkoittaa, että keulaa pitäis venyttää, jotta näkisi mikä se todellinen maksimipituus on. Käykö se sit käytännössä tuon ulompana hetkellisesti tuo putki kuin rengas ilmassa pidellen...?

Vähäsen mietityttää myös tuo kun kitkan vaikutuksesta etuputken saa pysähtymään eri kohtiin nostamalla ja päästämällä tai painamalla ja päästämällä. Kai tuo ainakin yli 5mm on pahimmillaan.
Ei juurikaan käy, mutta pointti onkin siinä että jos top-out jousi sotkee vapaan pituuden mittausta, niin esimerkiksi esijännityksen muutos muuttaa myöskin tuota vapaata pituutta tuolla väärällä tavalla mitattuna. Samoin kitka sotkee muutaman millin.
Kokeile esim;
Pistä esijännitys maksimiin, nosta keula ilmaan, vedä hieman eturengasta, päästä irti, mittaa vapaa pituus.
Pistä esijännitys minimiin, osta keula ilmaan, nosta hieman eturengasta, päästä irti, mittaa vapaa pituus.
Veikkaan että "vapaa pituus" muuttuu luokkaa ~10 millimetriä, ehkä enemmän, ehkä vähemmän.
Joten jos sun vapaa pituus on mitä sattuu väärästä mittaustavasta johtuen, niin sitten painaumatkin on mitä sattuu, koska sähän lasket ne tosta vapaasta pituudesta.

No nimenomaan juuri sen kitkan takia noi kaksi mittausta ja niiden keskiarvo. Pahimmillaan mä oon tänä kesänä mitannu, olikse ny 18 vai 20mm eron. Ja kehoitin ko kuskia välittömästi käydä huollattamassa keula, koska siitä ei ollut mitn tietoa koska se on huollettu ja missä kunnossa sisuskalut on ja mopon mittarissa oli jotain kymmeniä (50?) tuhansia.
Herkimmillään ero on jotain 3-4 mm, normaalisti max jotain 6-8 mm, mutta helposti 10-15 milliäkin jos pölyhuulet ja stefat on nihkeet.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Huttu - 29.07.14 - klo:16:21
Murmis, pitää kysyä tyhmempänä et miten toi painauma kuskin kanssa oikeasti kuuluisi mitata mikäli wbaumin tapa mitata oli vit*rallaan?
Painaumien mittaus perus kyykkymoposta.
Onnistuu helpoiten kahden kaverin avustamana.
Vapaat pituudet voi mitata keulapukkia ja keskipukkia apuna käyttäen.
Älä käytä etu ja takapukkeja, jos niiden tukipiste ei ole etu/taka-akselin kohdalla, silloin kun mittaat painaumia, koska ne vääristää painojakaumaa ja sitä myöten mittaustuloksia.
Takapukkia voi käyttää esim siten, että pistää esim hylsysarjan jatkovarret taka-akselin päihin, ja sitten nostaa takapukilla siitä. Ts kun tukipiste on akselin kohdalla, niin painaumamittaukset antaa suht oikeat tulokset.

Mittaa ja merkitse muistiin esijännityksien ja vaimennuksien säädöt.
Ruuvaa esijännitykset täysille.
Ruuvaa vaimennukset täysin auki.
Pistä teippiin merkki pystysuoraan taka-akselin yläpuolelle jota käytät mittauspisteenä.


Nosta eturengas ilmaan*, vedä/paina eturengasta alaspäin niin että mahdollinen top-out jousen vaikutus kumoutuu, mittaa vapaa pituus.
Nosta takarengas ilmaan*, vedä/paina takarengasta alaspäin niin että mahdollinen top-out jousen vaikutus kumoutuu, mittaa vapaa pituus.
[*Onnistuu esim siten että käyttää sivujalkaa hyväksi]


Mopo vapaasti pystyyn tasaiselle alustalle:

Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]


Kuski mopon selkään ajokamppeet päällä, ja normaali ajoasento:

Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]


(Vaimennukset edelleen täysin auki)
Ruuvaa esijännitykset täysin auki:

Mopo vapaasti pystyyn tasaiselle alustalle:

Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Kuski mopon selkään ajokamppeet päällä, ja normaali ajoasento:

Nosta keulaa ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina keulaa alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]

Nosta perää ja päästä se pehmeästi alas, mittaa lastattu painauma.
Paina perää alas ja päästä se pehmeästi ylös, mittaa lastattu painauma.
[Keskiarvo noista kahdesta]


Noin.


Nyt sulla on luvut millä voit laskea minimi/maksimi painaumat/lastatut painaumat minimi/maksimi esijännityksillä; joista näkee suuntaa antavasti onko jouset sinulle sopivat.
Toki ajotyyli vaikuttaa suuresti siihen millaiset jouset on sulle sopivat, mutta kuten sanoin, niin noiden mittailujen jälkeen on helpompi heittää edes jotain hihamutuvakioita jousien soveltuvuudesta sun painoiselle henkilölle.


Hihamutuvakio lastatulle painaumalle, olettaen että kyseessä on perus kyykky jonka keulan kokonaisjoustomatka on 120 mm ja perän 130 mm, on:
Keula: 40 mm
Perä: 35 mm
Jarrut paskana, paha hidastaa.

T1mppa

Jonkun pitää aina kikkailla. Ei riitä, että ostaa parhaan öhlinssin, bitubon tai WP:n.

paaton

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 30.07.14 - klo:09:13
Jonkun pitää aina kikkailla. Ei riitä, että ostaa parhaan öhlinssin, bitubon tai WP:n.


Moto2?

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: paaton - 30.07.14 - klo:11:12
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 30.07.14 - klo:09:13
Jonkun pitää aina kikkailla. Ei riitä, että ostaa parhaan öhlinssin, bitubon tai WP:n.
Moto2?

Löytyi Facebookista tuo kuva ja sen suurempia ajatuksia sen tänne postasin.
Google tarjoaa tämmöistä tarinaa pyörästä:

http://www.beltrance.com/blog/tag/hub-centre-steering/

Taitaa olla siis Espanjan sisäisessä sarjassa ko. pyörä.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.08.14 - klo:22:55
Nyt on maine pelissä, all-in, tuomio tulee huomenna. confused_thinking 

Vi*ttuvitt*vi*tu-murmis-hani otti ja sääti mun alustaa lauantai ehtoona.
Keulaan vaihdettiin pehmeemmät jouset ja koko alusta oli kauttaaltaan liian kova.
Täytyy myöntää, että vaikka ajaa se ei osaa, niin alustan saa kuntoon...
tuli nimittäin hemmetin paljon tunnokkaampi, suorastaan lukee rataa, takanen ei pompi jarruissa, eikä kyl keulinutkaan.
Luotto pyörään kasvoi selvästi ja vauhti parani... melkeen jo laitoin reisronon päälle...en sentäs vielä.
VI*TTU, KIITOS  wet-kiss-smiley

Birke

Ei keneltäkään sattuisi löytymään ylimääräisenä WP:n 100 takajousta? Voisi nyt viikonloppuna testailla Kemorassa...Vaihdossa voin tarvittaessa antaa 80, 110 tai 150.

bushwack

Mulla on Kawassa WP 4618 takapamppu. 
Kumpaan suuntaan säädetään vaimennuksia? 10 kliksua on stanut sekä sisäänmenossa että paluussa tehtaan ohjeiden mukaan.
Olin jostain lukevinani että WP:ssä pyöritetään vaimennukset täysin auki ja sieltä tietty määrä kliksuja kiinni päin.
Pitääkö paikkansa? Pyörä siis ZX-6RR -05. 

MikkoS

"All adjustments taken from fully closed position."
Mailasi miulle wp:n edustaja kun kyselin. Anto kaikkiin 9 napsuu auki mutta liekö tolla yhden napsun erolla niin suurta merkitystä...

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: bushwack - 29.08.14 - klo:17:47
Mulla on Kawassa WP 4618 takapamppu.
Kumpaan suuntaan säädetään vaimennuksia? 10 kliksua on stanut sekä sisäänmenossa että paluussa tehtaan ohjeiden mukaan.
Olin jostain lukevinani että WP:ssä pyöritetään vaimennukset täysin auki ja sieltä tietty määrä kliksuja kiinni päin.
Pitääkö paikkansa? Pyörä siis ZX-6RR -05.

Manuaalin voi ladata tuolta.
http://www.ridepgsuspension.com/tech-resources-downloads/


murmela

@Nitrous 
Ihan sen perusteella että noista on kattavat speksit tarjolla; veikkaisin että ihan ok tavaraa. Harmi että siinä ei ole speksattu mitään kestosta/eliniästä.

Veikkaisin että Ten Katen ei sinänsä ole vastaava, vaan Penny ett Gillesin tuote joka taitanee olla abaut laadukkain tohon käyttöön, ja sen takia vähän enemmän hintaakin.

Takapäähän halpa ja toimiva ratkasu on esim TPS anturi sopivalla linkulla. TPS sensorin löytää lähes mistä tahansa auton tai mopon kaasarista tai ruiskurungosta. Vastaavan on joku jo tehnytkin.
Keulaan en oo keksiny ajatustasolla mitään muuta halpaa kuin Sharp GP2Y0A41SK0F. Testannu en ole.

BTW, oot tänä vuonna 5 päivää hitaampi kuin viime vuonna hihi1
http://www.mprata.fi/index.php?topic=40.msg22757#msg22757
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.01.15 - klo:13:30
@Nitrous
Ihan sen perusteella että noista on kattavat speksit tarjolla; veikkaisin että ihan ok tavaraa. Harmi että siinä ei ole speksattu mitään kestosta/eliniästä.

Veikkaisin että Ten Katen ei sinänsä ole vastaava, vaan Penny ett Gillesin tuote joka taitanee olla abaut laadukkain tohon käyttöön, ja sen takia vähän enemmän hintaakin.

Takapäähän halpa ja toimiva ratkasu on esim TPS anturi sopivalla linkulla. TPS sensorin löytää lähes mistä tahansa auton tai mopon kaasarista tai ruiskurungosta. Vastaavan on joku jo tehnytkin.
Keulaan en oo keksiny ajatustasolla mitään muuta halpaa kuin Sharp GP2Y0A41SK0F. Testannu en ole.

BTW, oot tänä vuonna 5 päivää hitaampi kuin viime vuonna hihi1
http://www.mprata.fi/index.php?topic=40.msg22757#msg22757
Olinkin varma, että olin kyselly tätä aiemmin, mutta en vaan löytäny. Sit seuraa tyhmä(?) kysymys. Kun tuo anturi haluaa 5 voltin jännitteen sisään niin syöttääkö racedac tuon?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.01.15 - klo:14:35
Olinkin varma, että olin kyselly tätä aiemmin, mutta en vaan löytäny. Sit seuraa tyhmä(?) kysymys. Kun tuo anturi haluaa 5 voltin jännitteen sisään niin syöttääkö racedac tuon?
Juu, RaceDACissa on +5V outputti nimenomaan antureita varten tehtynä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.01.15 - klo:14:46
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.01.15 - klo:14:35
Olinkin varma, että olin kyselly tätä aiemmin, mutta en vaan löytäny. Sit seuraa tyhmä(?) kysymys. Kun tuo anturi haluaa 5 voltin jännitteen sisään niin syöttääkö racedac tuon?
Juu, RaceDACissa on +5V outputti nimenomaan antureita varten tehtynä.

Jostain syystä tällä hetkellä innostaa yllättävän paljon, joten taidanpa käydä farnellilta pari kipaletta noita antureita. Helppo askarrella johtosarjankin kanssa kun ei oo muu mopo  häiritsemässä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal