Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.01.15 - klo:14:46
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.01.15 - klo:14:35
Olinkin varma, että olin kyselly tätä aiemmin, mutta en vaan löytäny. Sit seuraa tyhmä(?) kysymys. Kun tuo anturi haluaa 5 voltin jännitteen sisään niin syöttääkö racedac tuon?
Juu, RaceDACissa on +5V outputti nimenomaan antureita varten tehtynä.

Ei sulla ois vastaavaa halpaa jarrupaineanturia tiedossa? Toimiiko esim. autojen ABS-systeemeissä käytetyt? Niitä sais aika edukkaasti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.01.15 - klo:14:55
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.01.15 - klo:14:46
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.01.15 - klo:14:35
Olinkin varma, että olin kyselly tätä aiemmin, mutta en vaan löytäny. Sit seuraa tyhmä(?) kysymys. Kun tuo anturi haluaa 5 voltin jännitteen sisään niin syöttääkö racedac tuon?
Juu, RaceDACissa on +5V outputti nimenomaan antureita varten tehtynä.

Ei sulla ois vastaavaa halpaa jarrupaineanturia tiedossa? Toimiiko esim. autojen ABS-systeemeissä käytetyt? Niitä sais aika edukkaasti.
Tos ois yks paineanturi hyllyssä, 99e. Mut joo, ihan täysin mutulla veikkaisin ett ABSisysteemeissä ollee analogiset paineanturit. Ainakin ne muutamat anturit mitä itse olen tutkaillut, on olleet liittimeltään kolmenapaisia, eli maa, käyttöjännite ja signaali.
Toi hyllyssä oleva on 0-200bar, kestää 400 bar iskuja, ja 600 bar alkaa aiheuttaan jotain.
Datasta olen kattovinani että normi jarrupaineet meikällä on lähinnä skaalalla 0-20bar. Tosin ei oo mitn hajuu miten mä oon konffannu ton numeerisen arvon, ts en tiiä onko se tosiaan 0-20bar vai jotain ihan muuta. On toi 20 kiloo neliösentille kyl ihan järkeenkäyvältä kuulostava voima.
Mut noi niinku vinkkinä jos etit jotain sopivaa anturia ett mikä sen skaala vois olla.

@Vuorela oisko sulla heittää painelukemia omasta ajostas?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.01.15 - klo:16:51
@Vuorela oisko sulla heittää painelukemia omasta ajostas?

Ei ole painetietoja vaan mullakin toi on skaalattu sopivaksi 0-100 välille kahvaa puristamalla. Kaipa tuota painetietoa vois arpoa skaalauksesta, jos asia alkais enemmän kiinnostamaan.

DaZuissi

Mitenkäs tuollainen vakio-alustalla oleva GSX-R 750 viimmevuosituhannen puolelta eli 1999 mallinen.
Takaiskunvaimentilmelle ei varmaankaan ole mitään tehtävissä kun vähän putsailla? Joku ruuvi siellä kyllä oli missä oli H <--> S tekstit, eli jotain jäykkyyteen liittyvää. Mutta mutta. Kannattaakohan noin vanhaan mitään yrittää viritellä vai pitäisikö alkaa uudemman hankkimista?

T1mppa

17.02.15 - klo:14:57 #994 Viimeisin muokkaus: 17.02.15 - klo:15:22 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: DaZuissi - 17.02.15 - klo:14:16
Mitenkäs tuollainen vakio-alustalla oleva GSX-R 750 viimmevuosituhannen puolelta eli 1999 mallinen.
Takaiskunvaimentilmelle ei varmaankaan ole mitään tehtävissä kun vähän putsailla? Joku ruuvi siellä kyllä oli missä oli H <--> S tekstit, eli jotain jäykkyyteen liittyvää. Mutta mutta. Kannattaakohan noin vanhaan mitään yrittää viritellä vai pitäisikö alkaa uudemman hankkimista?

Teknologia alustapuolella on kehittynyt valtavasti 15-vuoden aikana. Suuri tekijä on myös renkaat, jotka ovat ratapuolella muuttuneet. Mm. renkaista johtuen pyörää pystytään ajamaan erilailla ja sen mukana myös alustaa on pitänyt kehittää.

Tuon ikäiselle takaiskarille ei tietääkseni voi oikein mitään tehdä (tai sanotaanko, että ei saa uudenaikaista). Käytettyjä rataiskareita saa kohtuuhinnalla. Jos saat jonkun vakiopyörän takaiskari menee kiinni, niin hinta on jopa halpa. Esim BMW S1000RR:n takaiskari on sellainen, mitä ihmiset yleensä haluaa vaihtaa kalliimpiin. En tiedä miksi, mutta käytettyjä on kiva läjä tarjolla.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=s1000rr+shock&rt=nc&LH_PrefLoc=3

Etuiskareista en osaa oikein kommentoida. Suosittelen laittamaan kysymystä ammattilaisille. Ekana tulee mieleen motoville. Sieltä saat rehdin vastauksen.

slowrider

Ja jos mitat täsmää niin minulta löytyy ainakin 2005 R1:sen vakioiskari ja GSX-R600 -06 pari iskaria (vakio ja shimmattu)

DaZuissi

Pitääpä käydä pulttaamassa se irti ja tutkia millaiset kiinnitykset siinä on ja mitat. Nuo s1000rr iskarit näyttivät aika edullista.

murmela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 17.02.15 - klo:14:57
Lainaus käyttäjältä: DaZuissi - 17.02.15 - klo:14:16
Mitenkäs tuollainen vakio-alustalla oleva GSX-R 750 viimmevuosituhannen puolelta eli 1999 mallinen.
Takaiskunvaimentilmelle ei varmaankaan ole mitään tehtävissä kun vähän putsailla? Joku ruuvi siellä kyllä oli missä oli H <--> S tekstit, eli jotain jäykkyyteen liittyvää. Mutta mutta. Kannattaakohan noin vanhaan mitään yrittää viritellä vai pitäisikö alkaa uudemman hankkimista?

Lainaa
Tuon ikäiselle takaiskarille ei tietääkseni voi oikein mitään tehdä (tai sanotaanko, että ei saa uudenaikaista).
Kyllä sen voi. Mutta jos siinä ei ole comppisäätöä ollenkaan, niin ei kannata.
Lainaa
Käytettyjä rataiskareita saa kohtuuhinnalla.
Ja niissä on yleensä säädettävyys parempi, vaimennukset lähtökohtasesti ehkä enemmän tontilla kuin vakioiskareissa, ja huollettavuuskin voi olla parempi.
Lainaa
Jos saat jonkun vakiopyörän takaiskari menee kiinni, niin hinta on jopa halpa.
Rata-ajoa ajatellen vakioiskarit kannattais shimmata kohilleen.
Lainaa
Esim BMW S1000RR:n takaiskari on sellainen, mitä ihmiset yleensä haluaa vaihtaa kalliimpiin. En tiedä miksi, mutta käytettyjä on kiva läjä tarjolla.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=s1000rr+shock&rt=nc&LH_PrefLoc=3
Voipi johtua siitä, että ainakin ensimmäiset alkuperäiset takaiskarit oli vaimennuksiltaan täysin susipaskat rata-ajoa ajatellen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

17.02.15 - klo:17:10 #998 Viimeisin muokkaus: 17.02.15 - klo:17:24 käyttäjältä TommoKe
Lainaus käyttäjältä: DaZuissi - 17.02.15 - klo:14:16
Mitenkäs tuollainen vakio-alustalla oleva GSX-R 750 viimmevuosituhannen puolelta eli 1999 mallinen.
Takaiskunvaimentilmelle ei varmaankaan ole mitään tehtävissä kun vähän putsailla? Joku ruuvi siellä kyllä oli missä oli H <--> S tekstit, eli jotain jäykkyyteen liittyvää. Mutta mutta. Kannattaakohan noin vanhaan mitään yrittää viritellä vai pitäisikö alkaa uudemman hankkimista?

-99 750 r susukin takaiskarissa on comppi ja rebari säädöt kyllä jo. On huollettavissa, mutta tuon ikäiseen saattaa löytyä esim. ebaystä öhlinsiä tai wp:tä suht sopivasti, jonka huollon jälkeen laittaa kiinni.
Itellä oli tollanen -99 silloin kun ne oli uusia ja ihan mukava peli radallekin, kunhan kaikki perusasiat on kunnossa.
Onhan se kevyt, sopivan tehokas (about 120 takaselta tuli silloin putkella) ja mukavasti kääntyvä.

Ja jos nyt on pakko sellanen s 1000 rr:n takaiskari sinne laittaa, niin huomioi että jousi on varmasti eri (bemmissä vakio on progressiivinen noin 85Nm vieteri) ja pituus ollee myös jotain muuta kuin susukin omassa. -12 mallista eteenpäin bemarin vakiokeppi on parempi ja lyhyempi, mutta omanikin otin 1500km kohdalla pois...
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

T1mppa


visu

Lainaus käyttäjältä: DaZuissi - 17.02.15 - klo:14:16
Mitenkäs tuollainen vakio-alustalla oleva GSX-R 750 viimmevuosituhannen puolelta eli 1999 mallinen.
Takaiskunvaimentilmelle ei varmaankaan ole mitään tehtävissä kun vähän putsailla? Joku ruuvi siellä kyllä oli missä oli H <--> S tekstit, eli jotain jäykkyyteen liittyvää. Mutta mutta. Kannattaakohan noin vanhaan mitään yrittää viritellä vai pitäisikö alkaa uudemman hankkimista?


Takaiskarissa ja keulassa on kyllä tuossakin mallissa kaikki tarvittavat säätimet ja sekä eteen että taakse on saatavana jousia sekä kaikkia muitakin tarvittavia osia niiden toiminnan parantamiseksi ratakäytössä. Toinen asia on sitten se kuinka paljon tuon ikä/hintaluokan pyörään kannattaa käyttää rahaa.

Mainittu S1000RR vakioiskari on muuten noin 40-45mm lyhyempi kuin tuon joten sen voinee unohtaa jo sen puolesta samantien.

DaZuissi

Lainaus käyttäjältä: visu - 17.02.15 - klo:20:30
Lainaus käyttäjältä: DaZuissi - 17.02.15 - klo:14:16
Mitenkäs tuollainen vakio-alustalla oleva GSX-R 750 viimmevuosituhannen puolelta eli 1999 mallinen.
Takaiskunvaimentilmelle ei varmaankaan ole mitään tehtävissä kun vähän putsailla? Joku ruuvi siellä kyllä oli missä oli H <--> S tekstit, eli jotain jäykkyyteen liittyvää. Mutta mutta. Kannattaakohan noin vanhaan mitään yrittää viritellä vai pitäisikö alkaa uudemman hankkimista?


Takaiskarissa ja keulassa on kyllä tuossakin mallissa kaikki tarvittavat säätimet ja sekä eteen että taakse on saatavana jousia sekä kaikkia muitakin tarvittavia osia niiden toiminnan parantamiseksi ratakäytössä. Toinen asia on sitten se kuinka paljon tuon ikä/hintaluokan pyörään kannattaa käyttää rahaa.

Mainittu S1000RR vakioiskari on muuten noin 40-45mm lyhyempi kuin tuon joten sen voinee unohtaa jo sen puolesta samantien.

Lähes 0-budjetilla yritetään vetää. Mitä nyt välillä tankataan ja vaihdetaan renkaita. Öljyt vaihdetaan jos muistetaan.
Yllättävän vähällä huolenpidolla tämäkin rakkine on toiminut vaikka itse koneremontinkin tein vuosia sitten ja muutamia osia jäi "ylimääräiseksi".

Tarkoitus olisi koko mopo vaihtaa jossain vaiheessa mutta löytyy kummasti rahan mentäviä reikiä muualtakin.

Jaria

Tuossa toiseen threadiin kirjottelin, että nopeeseen ryhmään siirryin täksi vuodeksi. Henkisenä ongelmana on tällä hetkellä tuo alustan säätö, geometria ja nykyisellään takarenkaan repiminen. Osaan perusteet ja nyt talven aikana tullu katottua vaikka minkälaista videota ja luettua aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Olisiko kuitenkin joku halukas auttamaan minua keväällä noiden säätöjen kanssa rahaa vastaan, jotta ei menisi puolta kesää vääntäessä ja säätäessä. Jos saisi osaavan kaverin avulla edes suurinpiirtein säädöt tontille, niin saattaisi yksi tai kaksi kaatoakin jäädä väliin.

Anyone? =)

jarska

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 17.02.15 - klo:21:48Olisiko kuitenkin joku halukas auttamaan minua keväällä noiden säätöjen kanssa rahaa vastaan, jotta ei menisi puolta kesää vääntäessä ja säätäessä. Jos saisi osaavan kaverin avulla edes suurinpiirtein säädöt tontille, niin saattaisi yksi tai kaksi kaatoakin jäädä väliin.

Anyone? =)

@wehna tekee varmaankin säätöjä.
Eikä tuosta munkaan moposta hullumpi tullut, @murmela :n säätöjen jälkeen.
Tosin murmis on lihonut talven aikana sen verran, etten tiedä pääseekö keväällä enää kyykkyyn.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 17.02.15 - klo:21:48
Tuossa toiseen threadiin kirjottelin, että nopeeseen ryhmään siirryin täksi vuodeksi. Henkisenä ongelmana on tällä hetkellä tuo alustan säätö, geometria ja nykyisellään takarenkaan repiminen. Osaan perusteet ja nyt talven aikana tullu katottua vaikka minkälaista videota ja luettua aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Olisiko kuitenkin joku halukas auttamaan minua keväällä noiden säätöjen kanssa rahaa vastaan, jotta ei menisi puolta kesää vääntäessä ja säätäessä. Jos saisi osaavan kaverin avulla edes suurinpiirtein säädöt tontille, niin saattaisi yksi tai kaksi kaatoakin jäädä väliin.

Anyone? =)

Wehnällä on kyllä hyvä palvelu tuohon perussäätöjen löytämiseen, mutta toisaalta itse opettelu on osa lajia.

Renkaan repiminen on sitten semmoinen juttu, että se ei edes välttämättä ole sun alustasta kiinni. Repiikö sulla rengas kaikilla radoilla ja keleillä vai vaan jollain tietyllä radalla tai tietyssä lämpötilassa? Millä renkaalla ajat? Paljonko sulla on siinä renkaassa painetta kuumana? Onko lämppärit ollu käytössä? Mitä kierrosaikaa ja millä radoilla olet ajellu? Onko sulla chronodataa tai vastaavaa omasta ajostasi? Jos on, näkyykö sulla kaasunasento tuossa datassa? Noihin kun vastailet niin vois vähän lähtee haarukoimaan syytä renkaan tuhoutumiseen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal