Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jaria

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:08:30
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 17.02.15 - klo:21:48
Tuossa toiseen threadiin kirjottelin, että nopeeseen ryhmään siirryin täksi vuodeksi. Henkisenä ongelmana on tällä hetkellä tuo alustan säätö, geometria ja nykyisellään takarenkaan repiminen. Osaan perusteet ja nyt talven aikana tullu katottua vaikka minkälaista videota ja luettua aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Olisiko kuitenkin joku halukas auttamaan minua keväällä noiden säätöjen kanssa rahaa vastaan, jotta ei menisi puolta kesää vääntäessä ja säätäessä. Jos saisi osaavan kaverin avulla edes suurinpiirtein säädöt tontille, niin saattaisi yksi tai kaksi kaatoakin jäädä väliin.

Anyone? =)

Wehnällä on kyllä hyvä palvelu tuohon perussäätöjen löytämiseen, mutta toisaalta itse opettelu on osa lajia.

Renkaan repiminen on sitten semmoinen juttu, että se ei edes välttämättä ole sun alustasta kiinni. Repiikö sulla rengas kaikilla radoilla ja keleillä vai vaan jollain tietyllä radalla tai tietyssä lämpötilassa? Millä renkaalla ajat? Paljonko sulla on siinä renkaassa painetta kuumana? Onko lämppärit ollu käytössä? Mitä kierrosaikaa ja millä radoilla olet ajellu? Onko sulla chronodataa tai vastaavaa omasta ajostasi? Jos on, näkyykö sulla kaasunasento tuossa datassa? Noihin kun vastailet niin vois vähän lähtee haarukoimaan syytä renkaan tuhoutumiseen.

Sain pyörän vasta loppukesästä sellaiseen kuntoon, että pääsi kunnolla ajamaan. Ajoin Pirellin Superbike SC1 200/60 renkaalla, jossa paisto loppuvuodesta -13. Renkaassa painetta lämppäreistä mitattuna 1.7-1.8 bar (keli noin 18-20c) ja heti radaltu tultua noin 1.7bar. Alastarossa ajan sellasta 1:32 ja Apparalla 1:34. Rengas repii kummallakin radalla pahasti kylmärepeämän tavoin - etunregas taasen kuluu todella hyvin. Chronodataa annan heti ens kaudesta analyysiin, mutta kaasunasentoa ei valitettavasti tuossa datassa näy.

Viime kesän ajot jäi niin vähään tällä pyörällä että halusin enemmän tuntumaa saada aikaiseksi, kuin säätöjä opetella. Se miksi haluaisin nyt alustan laittaa kuntoon säätöjen osalta on se, että pyörä ei käänny kunnolla (takapainoinen geometria - takapampun korkeussäätö matalalla, tolpat aika ylhäällä) ja sag ei ole kohdallaan. Lisäksi tuossa oli keulan tärräämisongelmaa ym, jotka on toki nyt talven aikana laitettu kuntoon. Luulen, että näiden asioiden kuntoon laittamisella olisi jo merkittävä vaikutus tuohon takarenkaaseen, mutta varmasti myös oma kaasunkäyttö tuohon vaikuttaa hyvin paljon.

Kawan ZX-6R:rällä (emännän pyörä) ajan samanmoisia kierrosaikoja ilman repeemistä. Renkaina Supersorsat ja alusta vakio säädettynä noin 60kg naiselle.




TommoKe

Kummassakin mopossa ollut samanlaiset sc1:set alla? Pirellin lämpötilasuositus vielä tarjois tolle kelille sc2:sta, joten on saattanut olla ihan siitäkin kiinni, että väärä rengas keliin nähden..
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:09:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:08:30
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 17.02.15 - klo:21:48
Tuossa toiseen threadiin kirjottelin, että nopeeseen ryhmään siirryin täksi vuodeksi. Henkisenä ongelmana on tällä hetkellä tuo alustan säätö, geometria ja nykyisellään takarenkaan repiminen. Osaan perusteet ja nyt talven aikana tullu katottua vaikka minkälaista videota ja luettua aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Olisiko kuitenkin joku halukas auttamaan minua keväällä noiden säätöjen kanssa rahaa vastaan, jotta ei menisi puolta kesää vääntäessä ja säätäessä. Jos saisi osaavan kaverin avulla edes suurinpiirtein säädöt tontille, niin saattaisi yksi tai kaksi kaatoakin jäädä väliin.

Anyone? =)
Wehnällä on kyllä hyvä palvelu tuohon perussäätöjen löytämiseen, mutta toisaalta itse opettelu on osa lajia.
Renkaan repiminen on sitten semmoinen juttu, että se ei edes välttämättä ole sun alustasta kiinni. Repiikö sulla rengas kaikilla radoilla ja keleillä vai vaan jollain tietyllä radalla tai tietyssä lämpötilassa? Millä renkaalla ajat? Paljonko sulla on siinä renkaassa painetta kuumana? Onko lämppärit ollu käytössä? Mitä kierrosaikaa ja millä radoilla olet ajellu? Onko sulla chronodataa tai vastaavaa omasta ajostasi? Jos on, näkyykö sulla kaasunasento tuossa datassa? Noihin kun vastailet niin vois vähän lähtee haarukoimaan syytä renkaan tuhoutumiseen.
Sain pyörän vasta loppukesästä sellaiseen kuntoon, että pääsi kunnolla ajamaan. Ajoin Pirellin Superbike SC1 200/60 renkaalla, jossa paisto loppuvuodesta -13. Renkaassa painetta lämppäreistä mitattuna 1.7-1.8 bar (keli noin 18-20c) ja heti radaltu tultua noin 1.7bar. Alastarossa ajan sellasta 1:32 ja Apparalla 1:34. Rengas repii kummallakin radalla pahasti kylmärepeämän tavoin - etunregas taasen kuluu todella hyvin. Chronodataa annan heti ens kaudesta analyysiin, mutta kaasunasentoa ei valitettavasti tuossa datassa näy.
Viime kesän ajot jäi niin vähään tällä pyörällä että halusin enemmän tuntumaa saada aikaiseksi, kuin säätöjä opetella. Se miksi haluaisin nyt alustan laittaa kuntoon säätöjen osalta on se, että pyörä ei käänny kunnolla (takapainoinen geometria - takapampun korkeussäätö matalalla, tolpat aika ylhäällä) ja sag ei ole kohdallaan. Lisäksi tuossa oli keulan tärräämisongelmaa ym, jotka on toki nyt talven aikana laitettu kuntoon. Luulen, että näiden asioiden kuntoon laittamisella olisi jo merkittävä vaikutus tuohon takarenkaaseen, mutta varmasti myös oma kaasunkäyttö tuohon vaikuttaa hyvin paljon.
Kawan ZX-6R:rällä (emännän pyörä) ajan samanmoisia kierrosaikoja ilman repeemistä. Renkaina Supersorsat ja alusta vakio säädettynä noin 60kg naiselle.
Tuo takapainosuus ja painumien pielessä oleminen voi jo itessään aiheuttaa ongelman. Tuohon keliin SC2 olis ehkä oikeempi seos, mutta paineet on ihan tontilla. Takana voi olla myös liikaa vaimennusta. Onko tuossa vakio iskari vai joku ratapumppu ja missä säädöissä se on? Oletuksessa vai muutettu? Lisäksi jos sun avaus alkaa vasta kun mopo on pystyssä niin se syö rengasta aika rajusti. Onko sulla ollu ongelmaa takapään pidon kanssa?

Edit. Joku viisaampi voi sit ampua nää mun arvailut alas.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jaria

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:10:43
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:09:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:08:30
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 17.02.15 - klo:21:48
Tuossa toiseen threadiin kirjottelin, että nopeeseen ryhmään siirryin täksi vuodeksi. Henkisenä ongelmana on tällä hetkellä tuo alustan säätö, geometria ja nykyisellään takarenkaan repiminen. Osaan perusteet ja nyt talven aikana tullu katottua vaikka minkälaista videota ja luettua aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Olisiko kuitenkin joku halukas auttamaan minua keväällä noiden säätöjen kanssa rahaa vastaan, jotta ei menisi puolta kesää vääntäessä ja säätäessä. Jos saisi osaavan kaverin avulla edes suurinpiirtein säädöt tontille, niin saattaisi yksi tai kaksi kaatoakin jäädä väliin.

Anyone? =)
Wehnällä on kyllä hyvä palvelu tuohon perussäätöjen löytämiseen, mutta toisaalta itse opettelu on osa lajia.
Renkaan repiminen on sitten semmoinen juttu, että se ei edes välttämättä ole sun alustasta kiinni. Repiikö sulla rengas kaikilla radoilla ja keleillä vai vaan jollain tietyllä radalla tai tietyssä lämpötilassa? Millä renkaalla ajat? Paljonko sulla on siinä renkaassa painetta kuumana? Onko lämppärit ollu käytössä? Mitä kierrosaikaa ja millä radoilla olet ajellu? Onko sulla chronodataa tai vastaavaa omasta ajostasi? Jos on, näkyykö sulla kaasunasento tuossa datassa? Noihin kun vastailet niin vois vähän lähtee haarukoimaan syytä renkaan tuhoutumiseen.
Sain pyörän vasta loppukesästä sellaiseen kuntoon, että pääsi kunnolla ajamaan. Ajoin Pirellin Superbike SC1 200/60 renkaalla, jossa paisto loppuvuodesta -13. Renkaassa painetta lämppäreistä mitattuna 1.7-1.8 bar (keli noin 18-20c) ja heti radaltu tultua noin 1.7bar. Alastarossa ajan sellasta 1:32 ja Apparalla 1:34. Rengas repii kummallakin radalla pahasti kylmärepeämän tavoin - etunregas taasen kuluu todella hyvin. Chronodataa annan heti ens kaudesta analyysiin, mutta kaasunasentoa ei valitettavasti tuossa datassa näy.
Viime kesän ajot jäi niin vähään tällä pyörällä että halusin enemmän tuntumaa saada aikaiseksi, kuin säätöjä opetella. Se miksi haluaisin nyt alustan laittaa kuntoon säätöjen osalta on se, että pyörä ei käänny kunnolla (takapainoinen geometria - takapampun korkeussäätö matalalla, tolpat aika ylhäällä) ja sag ei ole kohdallaan. Lisäksi tuossa oli keulan tärräämisongelmaa ym, jotka on toki nyt talven aikana laitettu kuntoon. Luulen, että näiden asioiden kuntoon laittamisella olisi jo merkittävä vaikutus tuohon takarenkaaseen, mutta varmasti myös oma kaasunkäyttö tuohon vaikuttaa hyvin paljon.
Kawan ZX-6R:rällä (emännän pyörä) ajan samanmoisia kierrosaikoja ilman repeemistä. Renkaina Supersorsat ja alusta vakio säädettynä noin 60kg naiselle.
Tuo takapainosuus ja painumien pielessä oleminen voi jo itessään aiheuttaa ongelman. Tuohon keliin SC2 olis ehkä oikeempi seos, mutta paineet on ihan tontilla. Takana voi olla myös liikaa vaimennusta. Onko tuossa vakio iskari vai joku ratapumppu ja missä säädöissä se on? Oletuksessa vai muutettu? Lisäksi jos sun avaus alkaa vasta kun mopo on pystyssä niin se syö rengasta aika rajusti. Onko sulla ollu ongelmaa takapään pidon kanssa?

Edit. Joku viisaampi voi sit ampua nää mun arvailut alas.

Kiitos kun autatte taas :) Pamppuvalmistajana on Öhlins ja mallina tuon Factory mallin orkkispumppu. Tuo on Kallio Racingin puolesta perushuollettu, eli shimmityksiä ei ole muutettu alkuperäisestä. Keulassa taas jouset on vaihdettu hieman jäykempiin, jotka on omalle painolle sopivat. Avaus tosiaan jää myöhäselle ihan oman uskalluksen takia, kun tuo rengas repii ja vääntö on aika jämäkkä alhaalta asti vrt. emännän tyttömopo

Lähden nyt laittamaan painaumat kuntoon ja haen ton geometrian ohjekirjan ratasäätöihin ja mietin miten noi rengastukset (195/55, 200/60 Dunloppia ja Pirelliä) vaikuttaa tuohon geometriasäätöön. Tuloksethan sitten näkee ens kesänä.

Nitrous

^195/65 kumilla mopo on teoriassa 6,75mm enempi nokallaan kuin 200/60 kumilla. Varmemman luvun saat kun mittaat molemmat renkaat vanteella. Kertoile saitko painumat tontille ja paljon ne alunperin oli?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jaria

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:13:47
^195/65 kumilla mopo on teoriassa 6,75mm enempi nokallaan kuin 200/60 kumilla. Varmemman luvun saat kun mittaat molemmat renkaat vanteella. Kertoile saitko painumat tontille ja paljon ne alunperin oli?

Jees, kertoilen kunhan tuon säädän. Yks lisäkysymys olisi, eli haluanko mopon mahdollisimman korkeaksi (takaiskari mahdollisimman pitkäksi, keulaputket ylös) vai mahdollisimman matalaksi (takaiskari mahdollisimman lyhyeksi, keulaputket suht alas) ? 

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.02.15 - klo:07:30
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 17.02.15 - klo:21:48Olisiko kuitenkin joku halukas auttamaan minua keväällä noiden säätöjen kanssa rahaa vastaan, jotta ei menisi puolta kesää vääntäessä ja säätäessä. Jos saisi osaavan kaverin avulla edes suurinpiirtein säädöt tontille, niin saattaisi yksi tai kaksi kaatoakin jäädä väliin.

Anyone? =)

@wehna tekee varmaankin säätöjä.
Eikä tuosta munkaan moposta hullumpi tullut, @murmela :n säätöjen jälkeen.
Tosin murmis on lihonut talven aikana sen verran, etten tiedä pääseekö keväällä enää kyykkyyn.
Mitä mitä, Wanha Läsci @jarska alkaa jo nyt pullistella. Meinaakko ett uho riittää tänä vuonna CerhoCisan Wiiwalle asti...?
Ja eiks se oo hyvä vaan ett mun kebab-vartalon paino rupee lähenteleen sun lukemia, niin osaan sit säätää paremmin sitä sun Ihq-daa brembo-bituboas?

Mut joo, kyllähän mä noita alustoja säätelen pientä korvausta vastaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:20:38
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:13:47
^195/65 kumilla mopo on teoriassa 6,75mm enempi nokallaan kuin 200/60 kumilla. Varmemman luvun saat kun mittaat molemmat renkaat vanteella. Kertoile saitko painumat tontille ja paljon ne alunperin oli?

Jees, kertoilen kunhan tuon säädän. Yks lisäkysymys olisi, eli haluanko mopon mahdollisimman korkeaksi (takaiskari mahdollisimman pitkäksi, keulaputket ylös) vai mahdollisimman matalaksi (takaiskari mahdollisimman lyhyeksi, keulaputket suht alas) ?

Paljoko on säätövaraa +-/vakio?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jaria

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.02.15 - klo:20:56
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:20:38
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:13:47
^195/65 kumilla mopo on teoriassa 6,75mm enempi nokallaan kuin 200/60 kumilla. Varmemman luvun saat kun mittaat molemmat renkaat vanteella. Kertoile saitko painumat tontille ja paljon ne alunperin oli?

Jees, kertoilen kunhan tuon säädän. Yks lisäkysymys olisi, eli haluanko mopon mahdollisimman korkeaksi (takaiskari mahdollisimman pitkäksi, keulaputket ylös) vai mahdollisimman matalaksi (takaiskari mahdollisimman lyhyeksi, keulaputket suht alas) ?

Paljoko on säätövaraa +-/vakio?

Pampun pituus 313(+3.5/-2.5)mm

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.02.15 - klo:20:56
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:20:38
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:13:47
^195/65 kumilla mopo on teoriassa 6,75mm enempi nokallaan kuin 200/60 kumilla. Varmemman luvun saat kun mittaat molemmat renkaat vanteella. Kertoile saitko painumat tontille ja paljon ne alunperin oli?

Jees, kertoilen kunhan tuon säädän. Yks lisäkysymys olisi, eli haluanko mopon mahdollisimman korkeaksi (takaiskari mahdollisimman pitkäksi, keulaputket ylös) vai mahdollisimman matalaksi (takaiskari mahdollisimman lyhyeksi, keulaputket suht alas) ?

Paljoko on säätövaraa +-/vakio?

Pampun pituus 313(+3.5/-2.5)mm

Netistä löytyny service manuska väittäis 313 +4/-3, mut joo eipä tuolla niin väliä. Koska manuska väittäis myös että vakiona etujättö on 100 mm. Eli ainakin mun mutulla ihan vakio perän ja keulan korkeus/ geometria on sovelias radalle.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:09:20
Ajoin Pirellin Superbike SC1 200/60 renkaalla, jossa paisto loppuvuodesta -13. Renkaassa painetta lämppäreistä mitattuna 1.7-1.8 bar (keli noin 18-20c) ja heti radaltu tultua noin 1.7bar. Alastarossa ajan sellasta 1:32 ja Apparalla 1:34. Rengas repii kummallakin radalla pahasti kylmärepeämän tavoin - etunregas taasen kuluu todella hyvin
Sattuisko olemaan kuvaa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:20:38
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:13:47
^195/65 kumilla mopo on teoriassa 6,75mm enempi nokallaan kuin 200/60 kumilla. Varmemman luvun saat kun mittaat molemmat renkaat vanteella. Kertoile saitko painumat tontille ja paljon ne alunperin oli?

Jees, kertoilen kunhan tuon säädän. Yks lisäkysymys olisi, eli haluanko mopon mahdollisimman korkeaksi (takaiskari mahdollisimman pitkäksi, keulaputket ylös) vai mahdollisimman matalaksi (takaiskari mahdollisimman lyhyeksi, keulaputket suht alas) ?

Teoriassa matalammalla mopolla pitkittäisliikkeet on karvan rauhallisimpia, eli ei keinu niin paljon, mutta käytännössä ero lienee vain kallistuvaroissa. Ite oon pyrkiny pitämään mopon mahdollisimman matalana (en itekään tiedä miks, ehkä siks kun oon lyhyt enkä pääse kyytiin ilman tikkaita jos mopo on kovin korkee), ja nostanu sitten tarvittaessa kun on romut alkanu raapimaan liikaa maata. Ens kesälle meinasin olla hurja ja nostaa ainakin kolme milliä lisää kun näyttää kuluvan katteet puhki.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jaria

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.02.15 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:09:20
Ajoin Pirellin Superbike SC1 200/60 renkaalla, jossa paisto loppuvuodesta -13. Renkaassa painetta lämppäreistä mitattuna 1.7-1.8 bar (keli noin 18-20c) ja heti radaltu tultua noin 1.7bar. Alastarossa ajan sellasta 1:32 ja Apparalla 1:34. Rengas repii kummallakin radalla pahasti kylmärepeämän tavoin - etunregas taasen kuluu todella hyvin
Sattuisko olemaan kuvaa?

Tässä viimeisimmän päivän jälkeen :/ Alkaa olee roskiskamaa tuo rengas

https://lh5.googleusercontent.com/-qPu19WdlT-Y/VOTthvsCDvI/AAAAAAAABs8/MvQDTNsX-s0/s640/DSC_0324.JPG

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:21:54
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.02.15 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:09:20
Ajoin Pirellin Superbike SC1 200/60 renkaalla, jossa paisto loppuvuodesta -13. Renkaassa painetta lämppäreistä mitattuna 1.7-1.8 bar (keli noin 18-20c) ja heti radaltu tultua noin 1.7bar. Alastarossa ajan sellasta 1:32 ja Apparalla 1:34. Rengas repii kummallakin radalla pahasti kylmärepeämän tavoin - etunregas taasen kuluu todella hyvin
Sattuisko olemaan kuvaa?

Tässä viimeisimmän päivän jälkeen :/ Alkaa olee roskiskamaa tuo rengas

https://lh5.googleusercontent.com/-qPu19WdlT-Y/VOTthvsCDvI/AAAAAAAABs8/MvQDTNsX-s0/s640/DSC_0324.JPG
Minä arvaan, notta piiskakaasu. Tuo @jarskan  lempisäätäjä kertonee sitten jotain faktaakin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:21:48
Teoriassa matalammalla mopolla pitkittäisliikkeet on karvan rauhallisimpia, eli ei keinu niin paljon, mutta käytännössä ero lienee vain kallistuvaroissa. Ite oon pyrkiny pitämään mopon mahdollisimman matalana (en itekään tiedä miks, ehkä siks kun oon lyhyt enkä pääse kyytiin ilman tikkaita jos mopo on kovin korkee), ja nostanu sitten tarvittaessa kun on romut alkanu raapimaan liikaa maata. Ens kesälle meinasin olla hurja ja nostaa ainakin kolme milliä lisää kun näyttää kuluvan katteet puhki.
Ainakin tuolla rapakon takana nostavat perää, jotta swingin kulma kasvaisi. Lisäksi asentavat etutolppiin jatkopaloja, että ei ihan nokalleen mene kun perää tunkataan. Näin ainakin Suzukien kanssa...
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Powered by EzPortal