Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:22:05
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:21:54
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.02.15 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:09:20
Ajoin Pirellin Superbike SC1 200/60 renkaalla, jossa paisto loppuvuodesta -13. Renkaassa painetta lämppäreistä mitattuna 1.7-1.8 bar (keli noin 18-20c) ja heti radaltu tultua noin 1.7bar. Alastarossa ajan sellasta 1:32 ja Apparalla 1:34. Rengas repii kummallakin radalla pahasti kylmärepeämän tavoin - etunregas taasen kuluu todella hyvin
Sattuisko olemaan kuvaa?

Tässä viimeisimmän päivän jälkeen :/ Alkaa olee roskiskamaa tuo rengas

https://lh5.googleusercontent.com/-qPu19WdlT-Y/VOTthvsCDvI/AAAAAAAABs8/MvQDTNsX-s0/s640/DSC_0324.JPG
Minä arvaan, notta piiskakaasu. Tuo @jarskan  lempisäätäjä kertonee sitten jotain faktaakin.
Tossa ollee tosiaan yhdistelmä vähän kaikkee.
Väärä seos tohon keliin/tolle kuskille/vauhdille, joten herkkä repeemään. Ois voinu kokeilla jos 0.1-0.2 enemmän tai vähemmän painetta ois auttanu mitn.
Lisäks varmaan se tökkivä avaus, jolla saadaan rasitus yhteen kohtaan.
Ja repeämän sisäreunan epämääräisyys sanois että vaimennuksetkaan ei oo kohillaan, vaan paluuvaimennusta on ollu joko liian vähän, jolloin rengas elää jousen varassa, tai liikaa jolloin rengas pyörii enemmän ilmassa ja takas rataan päästessään repii ittensä. Menovaimennustakin voi olla liikaa, toi seos/keli/kuski huomioon ottaen, joka kans tekee tota satunnaiskuvioo tohon repeämän laitaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.02.15 - klo:02:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:22:05
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:21:54
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.02.15 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:09:20
Ajoin Pirellin Superbike SC1 200/60 renkaalla, jossa paisto loppuvuodesta -13. Renkaassa painetta lämppäreistä mitattuna 1.7-1.8 bar (keli noin 18-20c) ja heti radaltu tultua noin 1.7bar. Alastarossa ajan sellasta 1:32 ja Apparalla 1:34. Rengas repii kummallakin radalla pahasti kylmärepeämän tavoin - etunregas taasen kuluu todella hyvin
Sattuisko olemaan kuvaa?

Tässä viimeisimmän päivän jälkeen :/ Alkaa olee roskiskamaa tuo rengas

https://lh5.googleusercontent.com/-qPu19WdlT-Y/VOTthvsCDvI/AAAAAAAABs8/MvQDTNsX-s0/s640/DSC_0324.JPG
Minä arvaan, notta piiskakaasu. Tuo @jarskan  lempisäätäjä kertonee sitten jotain faktaakin.
Tossa ollee tosiaan yhdistelmä vähän kaikkee.
Väärä seos tohon keliin/tolle kuskille/vauhdille, joten herkkä repeemään. Ois voinu kokeilla jos 0.1-0.2 enemmän tai vähemmän painetta ois auttanu mitn.
Lisäks varmaan se tökkivä avaus, jolla saadaan rasitus yhteen kohtaan.
Ja repeämän sisäreunan epämääräisyys sanois että vaimennuksetkaan ei oo kohillaan, vaan paluuvaimennusta on ollu joko liian vähän, jolloin rengas elää jousen varassa, tai liikaa jolloin rengas pyörii enemmän ilmassa ja takas rataan päästessään repii ittensä. Menovaimennustakin voi olla liikaa, toi seos/keli/kuski huomioon ottaen, joka kans tekee tota satunnaiskuvioo tohon repeämän laitaan.

Voisko tuo epämääränen kuluminen myös johtua tuosta kaasunkäytöstä? Kun avaus alkaa liian myöhään, ehtii jousitus avautumaan jonkun verran keskimutkasta. Sitten kun runtataan kerralla tonnarin teho käyttöön niin takapamppu aukee liian nopeesti ja ulosjousto loppuu kesken, jonka jälkeen kumi on radassa kiinni miten sattuu. Onko Jarialla ollut keulimisongelmaa?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jaria

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.15 - klo:07:42
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.02.15 - klo:02:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:22:05
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:21:54
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.02.15 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:09:20
Ajoin Pirellin Superbike SC1 200/60 renkaalla, jossa paisto loppuvuodesta -13. Renkaassa painetta lämppäreistä mitattuna 1.7-1.8 bar (keli noin 18-20c) ja heti radaltu tultua noin 1.7bar. Alastarossa ajan sellasta 1:32 ja Apparalla 1:34. Rengas repii kummallakin radalla pahasti kylmärepeämän tavoin - etunregas taasen kuluu todella hyvin
Sattuisko olemaan kuvaa?

Tässä viimeisimmän päivän jälkeen :/ Alkaa olee roskiskamaa tuo rengas

https://lh5.googleusercontent.com/-qPu19WdlT-Y/VOTthvsCDvI/AAAAAAAABs8/MvQDTNsX-s0/s640/DSC_0324.JPG
Minä arvaan, notta piiskakaasu. Tuo @jarskan  lempisäätäjä kertonee sitten jotain faktaakin.
Tossa ollee tosiaan yhdistelmä vähän kaikkee.
Väärä seos tohon keliin/tolle kuskille/vauhdille, joten herkkä repeemään. Ois voinu kokeilla jos 0.1-0.2 enemmän tai vähemmän painetta ois auttanu mitn.
Lisäks varmaan se tökkivä avaus, jolla saadaan rasitus yhteen kohtaan.
Ja repeämän sisäreunan epämääräisyys sanois että vaimennuksetkaan ei oo kohillaan, vaan paluuvaimennusta on ollu joko liian vähän, jolloin rengas elää jousen varassa, tai liikaa jolloin rengas pyörii enemmän ilmassa ja takas rataan päästessään repii ittensä. Menovaimennustakin voi olla liikaa, toi seos/keli/kuski huomioon ottaen, joka kans tekee tota satunnaiskuvioo tohon repeämän laitaan.

Voisko tuo epämääränen kuluminen myös johtua tuosta kaasunkäytöstä? Kun avaus alkaa liian myöhään, ehtii jousitus avautumaan jonkun verran keskimutkasta. Sitten kun runtataan kerralla tonnarin teho käyttöön niin takapamppu aukee liian nopeesti ja ulosjousto loppuu kesken, jonka jälkeen kumi on radassa kiinni miten sattuu. Onko Jarialla ollut keulimisongelmaa?

Kiitos asiallisista vastauksista - Vastailenpa nyt kumpaankin. Laitan nyt säädöt ohjekirjan ratasäätöihin, katon painumat kohdilleen ja mietin tuon geometriakuvion eri renkaille takapampun korkeussäädön avulla. Heti keväällä alan pitämään päiväkirjaa säädöistä, kierrosajoista, renkaista, tuntumasta ja lämpötiloista. Noilla pitäis jo saada aikaan määritelmä, jolla päästään eteenpäin tässä ongelmassa ja kehitetään systemaattisuutta. Pyrin myös avaamaan hieman aikaisemmin ja keskittymään tuohon avaukseen tarkemmin. Näillä toimenpiteillä varmaan aukeaa ongelma vähän paremmin...

Nitrous: oikeassa olet - keulimisongelmaa on todella paljon - jopa kolmosella nostaa keulaa, joten ajaminen tuntuu ja varmasti myös näyttää levottomalta :/ Tyyli on tosiaan se, että nopee kääntö mutkaan, pyörä mahollisimman nopeesti pystyyn ja kaasu auki. Toi V2:sen vääntö on myös aikamoinen jo alakierroksilta.

Nitrous

19.02.15 - klo:11:01 #1023 Viimeisin muokkaus: 19.02.15 - klo:11:02 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 19.02.15 - klo:10:57
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.15 - klo:07:42
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.02.15 - klo:02:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:22:05
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:21:54
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.02.15 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 18.02.15 - klo:09:20
Ajoin Pirellin Superbike SC1 200/60 renkaalla, jossa paisto loppuvuodesta -13. Renkaassa painetta lämppäreistä mitattuna 1.7-1.8 bar (keli noin 18-20c) ja heti radaltu tultua noin 1.7bar. Alastarossa ajan sellasta 1:32 ja Apparalla 1:34. Rengas repii kummallakin radalla pahasti kylmärepeämän tavoin - etunregas taasen kuluu todella hyvin
Sattuisko olemaan kuvaa?

Tässä viimeisimmän päivän jälkeen :/ Alkaa olee roskiskamaa tuo rengas

https://lh5.googleusercontent.com/-qPu19WdlT-Y/VOTthvsCDvI/AAAAAAAABs8/MvQDTNsX-s0/s640/DSC_0324.JPG
Minä arvaan, notta piiskakaasu. Tuo @jarskan  lempisäätäjä kertonee sitten jotain faktaakin.
Tossa ollee tosiaan yhdistelmä vähän kaikkee.
Väärä seos tohon keliin/tolle kuskille/vauhdille, joten herkkä repeemään. Ois voinu kokeilla jos 0.1-0.2 enemmän tai vähemmän painetta ois auttanu mitn.
Lisäks varmaan se tökkivä avaus, jolla saadaan rasitus yhteen kohtaan.
Ja repeämän sisäreunan epämääräisyys sanois että vaimennuksetkaan ei oo kohillaan, vaan paluuvaimennusta on ollu joko liian vähän, jolloin rengas elää jousen varassa, tai liikaa jolloin rengas pyörii enemmän ilmassa ja takas rataan päästessään repii ittensä. Menovaimennustakin voi olla liikaa, toi seos/keli/kuski huomioon ottaen, joka kans tekee tota satunnaiskuvioo tohon repeämän laitaan.

Voisko tuo epämääränen kuluminen myös johtua tuosta kaasunkäytöstä? Kun avaus alkaa liian myöhään, ehtii jousitus avautumaan jonkun verran keskimutkasta. Sitten kun runtataan kerralla tonnarin teho käyttöön niin takapamppu aukee liian nopeesti ja ulosjousto loppuu kesken, jonka jälkeen kumi on radassa kiinni miten sattuu. Onko Jarialla ollut keulimisongelmaa?
Nitrous: oikeassa olet - keulimisongelmaa on todella paljon - jopa kolmosella nostaa keulaa, joten ajaminen tuntuu ja varmasti myös näyttää levottomalta :/ Tyyli on tosiaan se, että nopee kääntö mutkaan, pyörä mahollisimman nopeesti pystyyn ja kaasu auki. Toi V2:sen vääntö on myös aikamoinen jo alakierroksilta.

Tuo keuliminen vois viitata kans siihen, että ulosjousto loppuu takaa kesken, jonka jälkeen alkaa nostamaan keulaa. Samalla sit takana pelkkä rengas hoitaa jousituksen työtä.
Edit. Jos voiman hallinta mutkasta ulos tullessa tuntuu vaikeelta, suosittelen progressiivista kaasurullaa niin ei oo niin herkkä kun lähtee avaamaan. Mullakin oli rykösessä aika progressiivinen kaasu käytössä ja tykkäsin paljon. Kusiaisella sitten riittäskin melkein on-off-nappi kaasun paikalle. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.15 - klo:11:01
Tuo keuliminen vois viitata kans siihen, että ulosjousto loppuu takaa kesken, jonka jälkeen alkaa nostamaan keulaa. Samalla sit takana pelkkä rengas hoitaa jousituksen työtä.
Edit. Jos voiman hallinta mutkasta ulos tullessa tuntuu vaikeelta, suosittelen progressiivista kaasurullaa niin ei oo niin herkkä kun lähtee avaamaan. Mullakin oli rykösessä aika progressiivinen kaasu käytössä ja tykkäsin paljon. Kusiaisella sitten riittäskin melkein on-off-nappi kaasun paikalle. :D
Itellä takana rebari oli niin pirun hidas, että epäilen sen vaikuttaneen omaan keulimisongelmaan. Takapamppu ei pääse nostaan perää tarpeeksi nopeasti niin jostain nousee kun mopoa kammetaan pystyyn. Tässä nyt on ajotekniikassakin sanomista, mutta kyllä tuo niin tolkuttoman helposti nostaa keulan ilmaan ettei se ihan noin voi olla. Jollain sc1:llä millä on tolkuttomasti pitoa lähtee keula ilmaan jo ennenkuin mopo on suorassa, ohjautuu aika heikosti sillo. Pääsis nyt jo testaamaan....

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 19.02.15 - klo:14:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.15 - klo:11:01
Tuo keuliminen vois viitata kans siihen, että ulosjousto loppuu takaa kesken, jonka jälkeen alkaa nostamaan keulaa. Samalla sit takana pelkkä rengas hoitaa jousituksen työtä.
Edit. Jos voiman hallinta mutkasta ulos tullessa tuntuu vaikeelta, suosittelen progressiivista kaasurullaa niin ei oo niin herkkä kun lähtee avaamaan. Mullakin oli rykösessä aika progressiivinen kaasu käytössä ja tykkäsin paljon. Kusiaisella sitten riittäskin melkein on-off-nappi kaasun paikalle. :D
Itellä takana rebari oli niin pirun hidas, että epäilen sen vaikuttaneen omaan keulimisongelmaan. Takapamppu ei pääse nostaan perää tarpeeksi nopeasti niin jostain nousee kun mopoa kammetaan pystyyn. Tässä nyt on ajotekniikassakin sanomista, mutta kyllä tuo niin tolkuttoman helposti nostaa keulan ilmaan ettei se ihan noin voi olla. Jollain sc1:llä millä on tolkuttomasti pitoa lähtee keula ilmaan jo ennenkuin mopo on suorassa, ohjautuu aika heikosti sillo. Pääsis nyt jo testaamaan....

Joo, noinhan se tekee. Periaatteessa kai liiallisella rebarilla keuliminen on vähän rauhallisempaa kuin sillon kun se pohjaa, mutta tää on vaan mun omaa arvailua.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jaria

Tää teorisointi ja arvailu on hyvää ajanvietettä ja opettelua, mutta kyllä polttelis päässä käytännön harjotuksia tekemään :(

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.15 - klo:07:42
Voisko tuo epämääränen kuluminen myös johtua tuosta kaasunkäytöstä? Kun avaus alkaa liian myöhään, ehtii jousitus avautumaan jonkun verran keskimutkasta. Sitten kun runtataan kerralla tonnarin teho käyttöön niin takapamppu aukee liian nopeesti ja ulosjousto loppuu kesken, jonka jälkeen kumi on radassa kiinni miten sattuu. Onko Jarialla ollut keulimisongelmaa?
Voisihan tuokin olla mahdollista. Mut jos noin niinku suurin piirtein ajattelee tilannetta, niin jos mopolla tosiaankin ois taipumusta avata perä tappiin asti, niin se tekis sitä kyl lähes millä tahansa kaasun käytöllä. Eli sen takia mä en usko ett se ois syynä, koska se vaatis "väärin" suunnitellun geometrian ja/tai ylijäykän jousen. Enkä ihan usko että Aprilian inssit semmosta mokaa tekis R-mallin suhteen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wehna

Lainaus käyttäjältä: Jaria - 17.02.15 - klo:21:48
Tuossa toiseen threadiin kirjottelin, että nopeeseen ryhmään siirryin täksi vuodeksi. Henkisenä ongelmana on tällä hetkellä tuo alustan säätö, geometria ja nykyisellään takarenkaan repiminen. Osaan perusteet ja nyt talven aikana tullu katottua vaikka minkälaista videota ja luettua aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Olisiko kuitenkin joku halukas auttamaan minua keväällä noiden säätöjen kanssa rahaa vastaan, jotta ei menisi puolta kesää vääntäessä ja säätäessä. Jos saisi osaavan kaverin avulla edes suurinpiirtein säädöt tontille, niin saattaisi yksi tai kaksi kaatoakin jäädä väliin.

Säätöhommat onnistuu jos apua kaipaat. Pikaisesti lukemalla ymmärsin, että repii rengasta ja keulii helposti?
Aika yleinen vika on ja ilmeisesti sulla on aprilia factoryn vakio öhlins iskarit?


Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

jarska

06.05.15 - klo:18:29 #1029 Viimeisin muokkaus: 06.05.15 - klo:18:31 käyttäjältä jarska
Noniin, ympyrä alkaa näköjään taas alusta ja vuorossa Hontan takapään seikkailu.
KooTekin takapamppua odoteltiin tovi ja into oli korkealla.
Saapui vihdoin ja kieli pitkällä yritettiin asentaa....

mitä hel***tiä, eihän tämä sovi paikoilleen, ei vaikka miten päin sovittaa!!

Voi sitä kiroilun määrää.
Ei muuta kuin wanha takaisin ja puhelin kuumaksi, Motovillen suuntaan.
@visu ei ole kovin vakuuttunut taidoistani ja olinkin aistivinani äänestä pientä epäilystä...
noh, takaisin kuitenkin lähti ja asia varmistui Motovillen päässä, ei sovi ei.

Järkytyksestä toivuttuani, otimma uuden suunnan ja vaihdoimme toimittajaa.
Tilalle tuli joku kullankeltainen tarvikepamppu (onneksi oli lähes ilmainen, koska en olisi muuten ottanut).

Ei se mitään, tänään asensin paikoilleen ja tuo ainakin sopi.

Seuraavaksi tässä joskus keulan kimppuun.
Sinnekin kokeillaan ensin KooTekin tavaraa.
Saa nähdä sopiiko vai tuleeko pyörästä chopperi.

kp

Alkaa näyttään siltä että kohta on Hondakin viritetty ratakuntoon ;)

jarska

Lainaus käyttäjältä: kp - 06.05.15 - klo:22:07
Alkaa näyttään siltä että kohta on Hondakin viritetty ratakuntoon ;)


Se näyttää siltä.
Nämä ovat vain maltillisia lisäyksiä, rataviritysmoodissa olisi ihan eri tahti.
Eipähän tarvii nyt iltanuotiolla hävetä, jos harrikkamies sattuu kurkistamaan alle, se ainoa niistä, joka pääsee kyykkyyn.

Katselin eilen illalla kuinka ilta-auringon kajo sattui tarvikeiskariin ja totesin että eiköhän tuokin kelpaa, Bituboon ei tällä kertaa ollu varaa.
Sävyeroja paikatakseni, tilasin vielä RK:n vahvistetun, kullitetun ketjun ja Talonin kullankeltaisen hampirattaan.



wehna

07.05.15 - klo:20:05 #1032 Viimeisin muokkaus: 07.05.15 - klo:20:08 käyttäjältä wehna
Pelkäsin ettei Jarska ole entisensä, mutta onneksi ei ole muuttunut. Viritys-kärpäsen purema ei ole helpottanut :D

Ettei viritys jäisi puolitiehen niin meiltä saa Hondaan sellaisen ECU:n ja ohjelmat, että etenee radalla ihan kivasti :P
Niin ja nokka-akseleitakin voisi olla tarjolla niin ei Juice karkaa Bemarilla horisonttiin :)

Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

jarska

Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.05.15 - klo:20:05Pelkäsin ettei Jarska ole entisensä, mutta onneksi ei ole muuttunut. Viritys-kärpäsen purema ei ole helpottanut

Ei tässä näin pitänyt käydä, mutta ensimmäisen lenkin jälkeen tuntui että jalkatapit ovat vähän huonolla korkeudella, kahvatkaan ei tunnu hyviltä, vaihdeaskikin toimii väärinpäin, pyllähtääkkin voi...jne....
Sitten pakkasin repun täyteen maccaraa, termospullon, ihovoidetta, sixpäkin ja pornolehden...
tämän kuorman jälkeen alkoi alusta myös tuntua huonolta ja epämukavalta, siitä sitten taas seuraava, kullankeltainen ostos..jne..vielä jotain, ihan pientä vain...


Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.05.15 - klo:20:05Ettei viritys jäisi puolitiehen niin meiltä saa Hondaan sellaisen ECU:n ja ohjelmat, että etenee radalla ihan kivasti
Niin ja nokka-akseleitakin voisi olla tarjolla niin ei Juice karkaa Bemarilla horisonttiin

Mahtaisko näillä eväillä maistua Norjan vuonot paremmilta?

wehna

  Noi kun laitat niin voi ajaa Isle of Man -hengessä Norjan vuonoilla. Helikopteri kuvaa sua ja kansa hurraa vuonojen kylmäpäiselle sankarille :)



wheely
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Powered by EzPortal