Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.15 - klo:08:54
Nyt taas raavituttaa päätä:
Kysymys 1:
Motoparkissa jälleen useammassa paikassa perä pumppasi avauksissa ja lisäksi oli vähän ongelmaa avauspidon kanssa. Avauspitoa kokeilin parantaa löysäämällä pari naksua paluuvaimennusta takaa. Pito ehkä vähän paranikin, mutta perästä tuli ihan pomppukeppi varsinkin siinä nopeassa vasurissa (2. vasuri takasuoran jälkeen). Palasin siis alkutilanteeseen ja kiristin paluuta yhden naksun verran. Tämä vähensi perän pumppaamisen siedettävälle tasolle. Enempää en viitsinyt kiristää kun renkaan perusteella paluuvaimennusta oli jo liikaa (kuvion etureuna lipalla) ja avauspito ei tosiaan ollut paras mahdollinen. Ymmärrän tuon perän pumppaamisen tuossa edellä mainitussa mutkassa, koska siinä perä suurella todennäköisyydellä pääsee pohjaamaan, mutta tuon lisäksi keinuntaa tuli tornin mutkan ja sokean vasurin avauksessa. Noissa molemmissa on kyllä melkonen pomppu avauslinjalla ja mietin, että aiheutuuko perän eläminen vain tuosta ja olisiko hitaalla/nopealla compilla jotain tehtävissä ongelman vähentämiseksi.
Kysymys2:
Tiedän suurinpiirtein mitä mopo tekee kun keulassa on liian vähän comppia tai perän paluuvaimennus on pielessä. Mutta mistä tietää, että keulan paluu tai perän comppi on pielessä? Mitä pyörä tekee silloin.
Oman havainnon mukaan liian vähäinen komppi keulassa aiheuttaa keulan sukelluksen jarrussa. Liika paluu perässä taas syö avauspitoa aika paljon ja liian vähäinen paluu aiheuttaa edellä mainittua pumppaamista. Osaisko joku vääntää rautalangasta mikä pyörän käytöksessä kertoo keulan paluun/perän compin ongelmasta?
Edit. Alla SC2-takanen ja lämminpaine n. 1,75bar. Lämpötila lauantaina n. 20 puolipilvistä, sunnuntaina jotain 10-15 ja pilvistä.
1) Kun tiedät, että perä painuu kyseisissä paikoissa paljon, niin mikset koittanut lisätä menovaimennusta hiukan? Jos se avauspidon heikkeneminen johtuu siitä, että perä on jo liikaa kasassa ja ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kumin alkaa sortamaan?
Sokea vasuri saattaa olla yhdistelmä molempia, eli siinä notkossa perä painuu alas ja kun tulet harjalle, niin liian vähän paluuvaimennusta "linkoaa" perän suoraksi ja kun ei ole enään mistä joustaa ulos, niin mennäänkin liian ohkaiselle pidolle kumin osalta.
2) Keulan paluun säätänyt aina itse niin, että kun keula alkaa kallistuksessa vatkaamaan, niin silloin on liian vähän paluuta, siitä naksu tai kaks kiinni, niin että vatkaaminen loppuu ja silloin ollut omaan mieleen hyvä. Perässä taas comppia on liikaa silloin kun perä alkaa "pomppimaan" suorilla avauksilla, eli potkii perää täyteen joustoon ja pyrkiin aukomaan jopa yli. Alkaa hevostermein pukittamaan. Perän liika comppi aiheuttaa myös sen ettei ole avauspitoa kallistuksessa, mutta myös liian vähän comppia aiheuttaa saman (lue tuosta aikaisemmin, miksi noin on).
3) SC1:nen noille lauantain lämpötiloille ja ehkä joku 1.6 - 1.65 bar painetta, ei kuitenkaan yli 1.7 bar.