Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

m1kk0

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.06.18 - klo:17:17
Eipä se haittaa jos melko syvälle menee jarruissa. Öljynpintaa vaan ylöspäin, jos meinaa pohjaa.
Lainaus käyttäjältä: m1kk0 - 01.06.18 - klo:13:54
Kokeillaan pikkasen laskee keulaa. Keulajouset on mullakin löysähköt kun sukeltaa aika syvälle. Kauden jälkeen päivityksiä jousten ja venttiilisarjan asennuksella. Nyt rimpuillaan näillä mitä on :)

Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla



Taitaa jopa ihan pohjatakkin kun juorurengas painuu alas asti. Ei kumminkaan käyttäydy kummallisesti niin ei vielä oo haitannu. Öljyä lisäämällä herkkyys vähän kärsii, mutta voi olla et sen tempun joutuu vielä tekemään...

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

m1kk0


JMH

Lainaus käyttäjältä: m1kk0 - 14.06.18 - klo:14:42
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.06.18 - klo:22:56
https://vimeo.com/239109417

Tollaset menee jo kategoriaan överi hipo 😃

Eikä retroon vois asentaa kuitenkaan, kun nyt jo meinaa syttyä palamaan.
Mauno ärrällä, eli Rauno.

raukkis

Nuo olis talvienskassa hyvät. Nyt iskarit on pakkasella kuin rautakanget ensimmäiset 15 minuuttia

santerik

15.06.20 - klo:20:16 #1400 Viimeisin muokkaus: 16.06.20 - klo:08:29 käyttäjältä santerik
Nyt ollaan tultu pisteeseen, jossa minua ja motoparkin rataennätystä erottaa toisistaan enää alustan säädöt. Riippumatta siitä kuinka paljon edellisessä lauseessa on ilmaa, olen päättänyt säätää alustaa johonkin suuntaan. Nyt pitäisi keksiä mihin...

K3 tonnikas sutka. Edessä vakiopumput 95 jousilla. Öljyn määrä ja tyyppi katalogin mukaan. Perimätiedon mukaan joku on niitä johonkin simmitellyt tai sitten ei. Putkia näkyy kolmion päälle 5mm (putken yläreunaan, korkki ei mukana mitassa). Takana kaikissa avaruuksissa säätyvä öhlins niin ikään 95 jousella, säädetty pisimmilleen (338mm). Öhlins ohjausiskari viännettynä kokolailla kireälle.

Keula ja takaiskari on napsuteltu valmistajan ehdotuksiin ja huollettu kymmenkunta ajopäivää sitten. Painaumat on yritetty ampua jonkun netistä löytyneen ohjeen mukaan suunnille. Takajammi on viety niin taakke kuin saa, että 205 dunloppi mahtuisi pyörimään. Kuski omassa nahkassa n. 93kg, ratanahkassa vähän enemmän.

Kurveissa tuntuu, että pyörä puskee. Hitaissa kurveissa enemmän, nopeammissa en ongelmaa tunne. Tähän ominaisuuteen haluttaisiin muutosta. Muuten en osaa alustasta märistä. Nippusidedatan ja arsetuntuman perusteella kovissa jarruissa keula männöö kokolailla pohjaan, joten hirveästi vetelämpi sen ei varmaan tulisi olla. Takasuoralle avatessa pyörä välillä vähän ravistelee, mutta se tullee luultavasti kuskista (kuten ehkä huono kääntyvyyskin, mutta sitä en nyt aio myöntää). Muuta mainittavaa en alustasta keksi.

Onko hyviä tai huonoja ehdotuksia mitä nupikkaa kiännetään ekana?

murmela

Miltä renkaat näyttää?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

santerik

15.06.20 - klo:21:12 #1402 Viimeisin muokkaus: 15.06.20 - klo:21:20 käyttäjältä santerik
Mun silmään ihan ok. Semmottii appelsiinipinnaks en niitä saa mut ei voi sanoo et ne repelisikään. Otan huomenna dioja.

Edit. Seokset takana 4 ja edessä 2 säästä riippumatta. Sateella keskityn puhtaasti selittelyyn.

murmela

Jos renkaat kuluu ihan ok, nii se on yleensä indikaatio siitä että alusta toimii ihan ok/ ainakin sillä vauhdilla renkaiden rasitus ei ole liian suuri tai liian vaihteleva.
Jah sitten taasen kun rupee säätämällä säätämään, niin voipi alkaa renkaat kärsimään aika helpostikkin.

Toisaalta, voihan sitä käyttää opettelussa indikaattorinakin, eli kun rengas alkaa repimään, niin sitten tietää että se kyseinen säätöliike ei ihan välttämättä parantanutkaan alustan toimintaa. Kuski voi toki tykätä muuttuneista ajo-ominaisuuksista, vaikka rengas ei tykkääkkään.

Tyypillisesti kannattaa alusta säätää sopivaksi, ja sitten löysätä pari kolme naksua kaikkia. Kuski kun yleensä tykkää siitä että mopo elää sopivan vähän, joka taas tarkoittaa sitä että alusta on vedetty hieman liian jäykäksi, joka taasen hieman heikentää pitoa, ja varsinkin maximum ätäkillä alkaa rengas kärsimään.

Jos vaimennuksia testailee/ säätää keulasta ja perästä eriaikaan, niin moposta tulee helposti keinuhevonen koska keula ja perä eivät pysy pompuissa samassa tahdissa. Ikävimmin tuon huomaa varsinkin apeksissa/ kuski ei tiedä yhtään mitä mopo tekee seuraavaksi, vaan joutuu odottamaan.

Eli jos innostuu naksuttelemaan enemmänkin, niin kannattaa siinä varikolla pomputella mopoa sen verran, että näkee toimiiko keula ja perä edes suurin piirtein synkassa vai ihan eri tahtiin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

santerik

16.06.20 - klo:08:36 #1404 Viimeisin muokkaus: 16.06.20 - klo:08:54 käyttäjältä santerik
Siitä gumminkuvaa. Edessä 2.35 ja takana 1.35. Pienillä painemuutoksilla en huomaa vaikutusta kääntyvyyteen.

teemuki

Lainaus käyttäjältä: santerik - 15.06.20 - klo:20:16
Kurveissa tuntuu, että pyörä puskee. Hitaissa kurveissa enemmän, nopeammissa en ongelmaa tunne. Tähän ominaisuuteen haluttaisiin muutosta.

Mun vähäiselllä kokemuksella tästä sun havainnosta ja tuosta eturengaskuvasta sanoisin, että sulla on nyt vaan liian vähän painoa sillä.
Keulaa alemmas / perää ylemmäs, että mopo olisi hiukan enemmän nenällään ja sitä kautta kuormaa etusella lisää.

Ampukaa kokeneemmat ajatus alas.

murmela

Kannattaa myös tsekata kuinka kaukana tankista istuu, ja pönöttääkö selkä pystyssä, vai leuka tankissa&kahvassa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

santerik

Alustan säätö oppitunnit 1-n: ÄLÄ SÄÄÄDÄ.

Aamulla katsomaan takaiskarin pituutta. Heitin alakatteen mäkeen jotta pääsen helpommalla. Takakepille kontatessa huomasin öljypropun päässä öljytipan. No, moottoripyörissähän käytetään öljyä.

Myöhemmin rupesi se tippa - tai tarkemmin sen alkuperä - ihistämään. Rupesin sitten seuraamaan koneen sotkuisuutta ja matka jarkui eturissan koppaa kohden. Biltsun ketjuliisteri oli paskannut puoli pyörää, mutta öljypohjaan asti valuvaa tippaa siitä ei oilein synny. No vesipumpun alta näyttäisi olevan öljyjälkeä kanssa joten vesipumpun irrotukseen. Samalla näytti ihan kuin vesipumpun alemman kiinnityspultin alla olisi särö..

V idiootti otti ensin vesiletkut irti ja sotki öljyjälkiä. Alemman kiinnityspultin irrotuksen jälkeen lohkon puolelta tuleva ripa jossa kierre on putosi lattialle. Hyvähyvä. Ja mikäänhän ei vielä sano, että öljytippa on puskenut juuri vesipumpun o-renkaan ohi. Johan sillä 200km kansirementin jälkeen ajettiinkin.

Summa summarum: lohko vaatii hitsaamista koska päätin säätää alustaa.

santerik

Lainaus käyttäjältä: teemuki - 16.06.20 - klo:11:44
Lainaus käyttäjältä: santerik - 15.06.20 - klo:20:16
Kurveissa tuntuu, että pyörä puskee. Hitaissa kurveissa enemmän, nopeammissa en ongelmaa tunne. Tähän ominaisuuteen haluttaisiin muutosta.

Mun vähäiselllä kokemuksella tästä sun havainnosta ja tuosta eturengaskuvasta sanoisin, että sulla on nyt vaan liian vähän painoa sillä.
Keulaa alemmas / perää ylemmäs, että mopo olisi hiukan enemmän nenällään ja sitä kautta kuormaa etusella lisää.

Ampukaa kokeneemmat ajatus alas.

Suatat hyvinkin olla jäljillä. Osaatko sanoa (tai onko jollain muulla hajua) onko olemassa jotain nyrkkisääntöä missä tilanteessa mulkataan geometriaa ja missä tilanteessa viännetään napsuja sinne tänne?

santerik

Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.06.20 - klo:12:01
Kannattaa myös tsekata kuinka kaukana tankista istuu, ja pönöttääkö selkä pystyssä, vai leuka tankissa&kahvassa.

Yhden mutkassa sivulta otetun dian löysin. Tankissa näyttäisin olevan kiinni (ei pattiloi tankissa) ja kypärä abaut kliparuen tasolla pyörän suunnassa vahdaten...

Powered by EzPortal