Lainaus käyttäjältä: ETana - 14.07.16 - klo:23:24
Lämppäreiden vuokraustarve meni ohi. Lämppärit olivat tulleet Turkkusse rahdinkuljettajan terminaaliin, niin sain ne sieltä haettua tänään.
Eroaako nuo lämminpaineet (80 astetta, lämppärilämpötila) tosiaankin noin paljon etu- ja takakumilla? Mahtaako nuo rengaspaineet/lämpötilat laskea noista lämppärit päällä asetetuista arvoista odotettavissa olevilla Alastaron 1.35-1.37 vauhdeilla, eli olisiko tämän suhteen jotain huomioitavaa paineita asettaessa? Vai pitääkö vaan koittaa kattoa paineita heti setin jälkeen ja säätää niitä sitten suuntaan tai toiseen sen perusteella (paljonkohan paineet ehtii laskea siinä ajassa, kun pääsee varikolle)? Olen ensi kertaa radalla hieman rataisammilla renkailla ja lämppäreillä nyt viikonloppuna. Tämä menee nyt kyllä jonkin verran ohi aiheen, ehkä...
Paine etusen ja takasen välillä ja lisäksi eri rengasmerkkien välillä eroaa paljon. Kaikille merkeillä etusen paine taitaa osua kohdilleen haarukassa 2,3-2,6bar, mutta jo 0,1bar muutoksella voi olla iso merkitys siihen kuinka rengas toimii. Esim. Dunloppiin 2,5-2,6bar on hyvä kun taas Pirelli (~Mezeleri) toimii ehkä 0,1bar pienemmällä parhaiten. Takasten kohdalla painehaarukka onkin sitten nykyisillä renkailla ehkäpä haarukassa 1,2-2,0bar. Esim. Dunlopin takasella ajan n. 1,4-1,45bar paineella kun taas Pirellin takasessa kelistä ja radasta riippuen toimiva paine oli 1,6-1,75bar.
Renkaan jäähtyminen/lämpeneminen ajossa riippuu pirusti vauhdista, ajotyylistä ja kelistä. Kuumalla kelillä rengas saattaa pysyä ihan hyvin lämmössä noillakin kierrosajoilla, mutta jos on kylmää, pilvistä ja tuulista, jäähtyy rengas ihan varmasti. Eli et voi koskaan luottaa siihen, että lämppäristä "oikeaksi" asetettu paine toimisi joka kerta samalla tavalla vaan paineet on hyvä mitata heti radalta tultua ja säätää lämppäripainetta sen mukaan, että pääsee suosituksen mukaisiin paineisiin. Kesällä tuossa voi olla saman päivän aikanakin aika paljon (>0,1bar) eroa jos aamu on viileä ja iltapäivä kuuma.
Edit. Painemittareiden näyttämissä on sitten eroa jo kaupan hyllyltä herkästi sen 0,15bar ja kun jo 0,05bar ero voi vaikuttaa renkaan toimintaan niin kannattaa selvittää mitä se oma painemittari näyttää ja verrata lukemaa esim. sellaisen kuskin kanssa, joka ajaa samalla renkaalla.