Uusimmat

15 Vieraat, 0 Käyttäjiä

Tänään

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Cat - 13.11.13 - klo:11:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.11.13 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: santerik - 12.11.13 - klo:21:32
Pari juttua:

c) Mikä on nopein vakio kusiainen ja kuinka lähelle sillä päästään NSS kierrosennätyksiä? Siis vakiokuosissa, kumit saa vaihtaa.

c) Yamaha R6R. Liekkö tolla sit vakiona pääsis Alastaroon johonkin 1:22-1:23 kieppeille ellei kovempaakin.



Kahen päivän reenillä ja välityksiä muuttamalla pääsisin tolla vanhalla pyörällä 23 puolelle.

Eroaa vakiosta:

Etujouset
Commanderi
Putkisto
Filsu
Katuhilppeet riisuttu

Osaavan kuskin käsissä menis 22 puolelle, uskoisin. En usko, että uusi kawa ainakaan hitaampi on.

Orgissa on linkitettu video missä wehnä ajaa uudella kilvellisellä 636 ei ainakaan hauku sitä


Mikä siinä yamahassa on parempaa?

636 Ei ole sääntöjen mukainen. Ja kyllä sulle vielä selviää miks yamaha on parempi kun jatkat noilla kermitin sukuisilla mopoilla.  :P (Vääntöhän tästä piti saada aikaseks, eiks je?) :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Cat

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.11.13 - klo:12:14
Lainaus käyttäjältä: Cat - 13.11.13 - klo:11:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.11.13 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: santerik - 12.11.13 - klo:21:32
Pari juttua:

c) Mikä on nopein vakio kusiainen ja kuinka lähelle sillä päästään NSS kierrosennätyksiä? Siis vakiokuosissa, kumit saa vaihtaa.

c) Yamaha R6R. Liekkö tolla sit vakiona pääsis Alastaroon johonkin 1:22-1:23 kieppeille ellei kovempaakin.



Kahen päivän reenillä ja välityksiä muuttamalla pääsisin tolla vanhalla pyörällä 23 puolelle.

Eroaa vakiosta:

Etujouset
Commanderi
Putkisto
Filsu
Katuhilppeet riisuttu

Osaavan kuskin käsissä menis 22 puolelle, uskoisin. En usko, että uusi kawa ainakaan hitaampi on.

Orgissa on linkitettu video missä wehnä ajaa uudella kilvellisellä 636 ei ainakaan hauku sitä


Mikä siinä yamahassa on parempaa?

636 Ei ole sääntöjen mukainen. Ja kyllä sulle vielä selviää miks yamaha on parempi kun jatkat noilla kermitin sukuisilla mopoilla.  :P (Vääntöhän tästä piti saada aikaseks, eiks je?) :D

No vääntö tai ei mutta mistä tuo yamahan nopeus juontaa juurensa?

Kertokaa niin uskon





T1mppa

#2417
Lainaus käyttäjältä: Cat - 13.11.13 - klo:13:45

No vääntö tai ei mutta mistä tuo yamahan nopeus juontaa juurensa?

Kertokaa niin uskon

Jos ihan numeroita vertailee, niin tämmöistä:

+ Yamaha (R6r, 2014)
Lyhyempi akseliväli, 1 375 mm vs Kawan 1400 mm
Istuinkorkeus 850 mm vs Kawan 815 mm
Paino (kaikki nestesäiliöt täysi) 189 kg vs Kawan 191 kg (Ei niin merkityksellinen)
edit: Yamahalla on sähköinen kaasu, mikä on varmasti hyvä. Eli bensa-ilma-seos pysyy hyvänä koko kiihdytyksen ajan. (eli pelkkä maksimiteho ei kerro totuutta)

+ Kawa (zx-6r, 2014)
Enemmän tehoa ja vääntöä, 128 hp, 66,7 Nm (ram-airilla 134 hp) vs Yamaha 124 hp, 65,7 Nm

Nuo hevosvoimaerot on sen verran pienet, että ei älytöntä merkitystä. Tärkeämpää on varmaan välitykset ja kuinka herkästi kerää kierroksia.
Tuo akseliväli ja korkea istuinkorkeus tekevät ketterämmän Yamahasta. Tästä varmasti Suomen radoilla on hyötyä.

Modaamalla saa kaikkea aikaiseksi, mutta nuo tehtaan ilmoittamia infoja.
On muuten melkolailla numerot 1:1 kummassakin pyörässä.

Yamaha
Kawa

jarska

Lainaus käyttäjältä: Cat - 13.11.13 - klo:13:45
No vääntö tai ei mutta mistä tuo yamahan nopeus juontaa juurensa?

Kertokaa niin uskon

Mikä nopeus?
Älä usko kaikkea propagandaa, pidä vaan vihreät arvot mielessäsi.

T1mppa

#2419
Lainaus käyttäjältä: jarska - 13.11.13 - klo:14:33
Lainaus käyttäjältä: Cat - 13.11.13 - klo:13:45
No vääntö tai ei mutta mistä tuo yamahan nopeus juontaa juurensa?

Kertokaa niin uskon

Mikä nopeus?
Älä usko kaikkea propagandaa, pidä vaan vihreät arvot mielessäsi.

Jarska ajelee vaan Kemorassa. Kisoissa se kiinnittää huomiota vain ensimmäisenä ajavaan ja kaikki podiumin jälkeiset ovat vain massaa.
Kemora, 2013, STK600 B

Cat

#2420
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.11.13 - klo:14:16
Lainaus käyttäjältä: Cat - 13.11.13 - klo:13:45

No vääntö tai ei mutta mistä tuo yamahan nopeus juontaa juurensa?

Kertokaa niin uskon

Jos ihan numeroita vertailee, niin tämmöistä:

+ Yamaha (R6r, 2014)
Lyhyempi akseliväli, 1 375 mm vs Kawan 1400 mm
Istuinkorkeus 850 mm vs Kawan 815 mm
Paino (kaikki nestesäiliöt täysi) 189 kg vs Kawan 191 kg (Ei niin merkityksellinen)
edit: Yamahalla on sähköinen kaasu, mikä on varmasti hyvä. Eli bensa-ilma-seos pysyy hyvänä koko kiihdytyksen ajan. (eli pelkkä maksimiteho ei kerro totuutta)

+ Kawa (zx-6r, 2014)
Enemmän tehoa ja vääntöä, 128 hp, 66,7 Nm (ram-airilla 134 hp) vs Yamaha 124 hp, 65,7 Nm

Nuo hevosvoimaerot on sen verran pienet, että ei älytöntä merkitystä. Tärkeämpää on varmaan välitykset ja kuinka herkästi kerää kierroksia.
Tuo akseliväli ja korkea istuinkorkeus tekevät ketterämmän Yamahasta. Tästä varmasti Suomen radoilla on hyötyä.

Modaamalla saa kaikkea aikaiseksi, mutta nuo tehtaan ilmoittamia infoja.
On muuten melkolailla numerot 1:1 kummassakin pyörässä.

Yamaha
Kawa

Jos puhutaan -13 malleista, ja ajettavuus on kyseessä, niin itse näkisin kolme arvostelukohtaa:

1) Alusta

2) Moottori

3) Jarrut

olisko vielä jotain?

Näistä muodostuu ajettavuus


Moottorissa taitaa Yamaha ottaa Kawasakilta päihin niin tehossa kuin vetoalueessakin. Suzukista ja Hondasta tai triumphien moottoreista ei hajuakaan.

T1mppa

#2421
Lainaus käyttäjältä: Cat - 13.11.13 - klo:16:49
Jos puhutaan -13 malleista, ja ajettavuus on kyseessä, niin itse näkisin kolme arvostelukohtaa:

1) Alusta

2) Moottori

3) Jarrut

olisko vielä jotain?

Näistä muodostuu ajettavuus

Eipä noista alustoista kovin helposti (nopealla etsinnällä) faktoja löydy. Lisäksi se ajettavuus/toiminta iskareissa vaikuttaa enemmän, kuin millit ja grammat.
Hieman sama moottorin osalta. Jarruista numeraalista eroa, että yamahassa 310 mm levyt ja kawassa 300 mm.

Jos nyt vielä laitetaan tuohon ajettavuuteen, niin ajoasento vaikuttaa myös. Eli penkki, jalkatapit, kliparit, kahvat, vivut, tankin muoto, aerodynamiikka katteista+pleksistä. Näihin ei ole meikällä kommentoitavaa.

Mutta jos Yamaha on numeraalisesti karvan verran parempi, niin kovalla luottamuksella itseensä sekä pyörään, voi Kawalla päästä paljon nopeammin radan ympäri.

edit1: Kawassa moottorin puristussuhde on 13.3:1, Yamahassa 13.1:1. Tällä saa muutaman hevosen lisää.
edit2: Ilmeisesti fly-by-wire on kaasu Yamahassa. Kawassa kai vielä perinteinen vaijeri? Toivottavasti meni oikein. Näin hienoa teknologiaa en ole näprännyt.
Tässä copy-paste -faktaa fly-by-wirestä vuodelta 2008:
"Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) system;

Perhaps one of the most ground-breaking features on the new R6 is its Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), which, like the fuel injection, has been developed from the winning technology used on our YZR-M race bike. Our engineers have made the decision to use this highly advanced new throttle control system on the R6 because it is ideally suited to the extremely wide operating range of the new short stroke engine, which is designed to rev right through to the red line zone of around 7,500 rpm.

The new YCC-T features an ECU with a CPU featuring around five times the capacity of the existing model's unit, and this massive processing power ensures that the new throttle delivers outstandingly smooth and highly responsive action. In particular, the YCC-T system optimises the relationship between the engine speed, intake air flow and drive torque curve, to give a smooth and controlled power delivery for such a high revving, high performance engine.

When a conventional throttle is opened suddenly, the amount of fuel delivered to the cylinder head can be excessive, resulting in less efficient combustion processes and reduced performance. However, with the new YCC-T system, the ECU constantly processes data from various sensors - including air temperature, intake air pressure, atmospheric pressure, crank position, engine temperature, engine speed, throttle position and oxygen. The data from the ECU enables the YCC-T to control precisely the opening of the throttle valves to suit the prevailing operating conditions, and in doing so it ensures that the optimum fuel/air mix - and therefore higher performance - is delivered every time.

YCC-T has been developed specially by an independent Yamaha project team, and the character of the electronic throttle control has been determined by our test riders who have logged thousands of hours of development time. The result is a system which delivers smooth, linear, carburettor-like throttle response in the low to medium rpm ranges, with remarkable levels of power above 10,000 rpm."

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.11.13 - klo:17:01
Lainaus käyttäjältä: Cat - 13.11.13 - klo:16:49
Jos puhutaan -13 malleista, ja ajettavuus on kyseessä, niin itse näkisin kolme arvostelukohtaa:

1) Alusta

2) Moottori

3) Jarrut

olisko vielä jotain?

Näistä muodostuu ajettavuus

edit1: Kawassa moottorin puristussuhde on 13.3:1, Yamahassa 13.1:1. Tällä saa muutaman hevosen lisää.

Ilman nokkien ajoitustietoja nuo luvut eivät kerro juuri mitään. Tod. näk. kawassa on myös tehollinen ruttu vähän isompi, mutta kun geometrisessa puristussuhteessa on eroa vain 0,2 yksikköä, voi tehollinen puristussuhde olla molemmissa sama riippuen vähän nokkien ajoituksista. Isommalla geometrisella puristussuhteella toki voidaan paikata pitkää imuventtiilin aukioloa ja siten parantaa täytöstä isoilla kierroksilla, mutta toisaalta aiheuttaa ala- ja keskialueella tehohäviötä takaisinvirtauksen takia.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Cat - 13.11.13 - klo:13:45
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.11.13 - klo:12:14
Lainaus käyttäjältä: Cat - 13.11.13 - klo:11:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.11.13 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: santerik - 12.11.13 - klo:21:32
Pari juttua:

c) Mikä on nopein vakio kusiainen ja kuinka lähelle sillä päästään NSS kierrosennätyksiä? Siis vakiokuosissa, kumit saa vaihtaa.

c) Yamaha R6R. Liekkö tolla sit vakiona pääsis Alastaroon johonkin 1:22-1:23 kieppeille ellei kovempaakin.



Kahen päivän reenillä ja välityksiä muuttamalla pääsisin tolla vanhalla pyörällä 23 puolelle.

Eroaa vakiosta:

Etujouset
Commanderi
Putkisto
Filsu
Katuhilppeet riisuttu

Osaavan kuskin käsissä menis 22 puolelle, uskoisin. En usko, että uusi kawa ainakaan hitaampi on.

Orgissa on linkitettu video missä wehnä ajaa uudella kilvellisellä 636 ei ainakaan hauku sitä


Mikä siinä yamahassa on parempaa?

636 Ei ole sääntöjen mukainen. Ja kyllä sulle vielä selviää miks yamaha on parempi kun jatkat noilla kermitin sukuisilla mopoilla.  :P (Vääntöhän tästä piti saada aikaseks, eiks je?) :D

No vääntö tai ei mutta mistä tuo yamahan nopeus juontaa juurensa?

Kertokaa niin uskon

Palataan siis asiaan. En tosiaan pysty kommentoimaan uusia tai edes uudehkoja mopoja, mutta Yamahassa oli hyvän tovin vakiona paras alusta ja parhaat jarrut 600-luokassa. Taisi olla -06 kun R6R esiteltiin ja aikalailla tänne asti piano on ollut, jos ei nopein, niin ainakin suosituin aihio. Viime vuosina on kyllä taas tapahtunut kehitystä, joten tilanne voi olla hyvinkin muuttunut. Pitäisi päästä ajamaan kaikkia tuon luokan mopoja radalla peräkkäin, että voisi sanoa varmaksi mikä niistä on nopein omissa näpeissä. Wehnällä olisi tästä varmaan paremmin näppituntumaa kun on kokemusta jo vuosia.

Mulla ei muutenkaan toi merkkiuskollisuus hirveästi nosta päätään. Tähän mennessä mulla on ollut 2 Hondaa, 2 KTM:ää, 2 Kawaa, Suzuki ja Yamaha ja lisäksi perheestä löytyy myös Triumph. Kaikki noista on olleet kivoja mopoja omalla tavallaan. Seuraava hankinta sitten joskus kun on rikas lienee Bemari, Ducati tahi KTM, ellei jotain mielenkiintoista tapahdu tässä välillä. Realistisesti alle varmaan tulee seuraavaksi Honda.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wehna

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.11.13 - klo:19:52
Lainaus käyttäjältä: Cat - 13.11.13 - klo:13:45
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.11.13 - klo:12:14
Lainaus käyttäjältä: Cat - 13.11.13 - klo:11:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.11.13 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: santerik - 12.11.13 - klo:21:32
Pari juttua:

c) Mikä on nopein vakio kusiainen ja kuinka lähelle sillä päästään NSS kierrosennätyksiä? Siis vakiokuosissa, kumit saa vaihtaa.

c) Yamaha R6R. Liekkö tolla sit vakiona pääsis Alastaroon johonkin 1:22-1:23 kieppeille ellei kovempaakin.



Kahen päivän reenillä ja välityksiä muuttamalla pääsisin tolla vanhalla pyörällä 23 puolelle.

Eroaa vakiosta:

Etujouset
Commanderi
Putkisto
Filsu
Katuhilppeet riisuttu

Osaavan kuskin käsissä menis 22 puolelle, uskoisin. En usko, että uusi kawa ainakaan hitaampi on.

Orgissa on linkitettu video missä wehnä ajaa uudella kilvellisellä 636 ei ainakaan hauku sitä


Mikä siinä yamahassa on parempaa?

636 Ei ole sääntöjen mukainen. Ja kyllä sulle vielä selviää miks yamaha on parempi kun jatkat noilla kermitin sukuisilla mopoilla.  :P (Vääntöhän tästä piti saada aikaseks, eiks je?) :D

No vääntö tai ei mutta mistä tuo yamahan nopeus juontaa juurensa?

Kertokaa niin uskon

Palataan siis asiaan. En tosiaan pysty kommentoimaan uusia tai edes uudehkoja mopoja, mutta Yamahassa oli hyvän tovin vakiona paras alusta ja parhaat jarrut 600-luokassa. Taisi olla -06 kun R6R esiteltiin ja aikalailla tänne asti piano on ollut, jos ei nopein, niin ainakin suosituin aihio. Viime vuosina on kyllä taas tapahtunut kehitystä, joten tilanne voi olla hyvinkin muuttunut. Pitäisi päästä ajamaan kaikkia tuon luokan mopoja radalla peräkkäin, että voisi sanoa varmaksi mikä niistä on nopein omissa näpeissä. Wehnällä olisi tästä varmaan paremmin näppituntumaa kun on kokemusta jo vuosia.

Mulla ei muutenkaan toi merkkiuskollisuus hirveästi nosta päätään. Tähän mennessä mulla on ollut 2 Hondaa, 2 KTM:ää, 2 Kawaa, Suzuki ja Yamaha ja lisäksi perheestä löytyy myös Triumph. Kaikki noista on olleet kivoja mopoja omalla tavallaan. Seuraava hankinta sitten joskus kun on rikas lienee Bemari, Ducati tahi KTM, ellei jotain mielenkiintoista tapahdu tässä välillä. Realistisesti alle varmaan tulee seuraavaksi Honda.

Kuulostaa siltä että talvi on alkamassa kun keskustelut menee tälle tasalle :)
No mutta, hyvä sitä on perimmiäisiä asioita miettiä välillä. Kaikkihan on perusteltavissa matemaattisesti, joskin usein se on tosi vaikeaa.

En voi väittää tietäväni niitä oleellisia mitta-arvoja joilla pyöriä voisi verrata yksiselitteisesti keskenään. Jokaisessa pyörässä on hyvät ja huonot puolet ja säätämällä voidaan jokun verran poiketa suuntaan tai toiseen. Hassua sekin, että olen ajanut todella hyvällä R6R yamahalla ja sitten aivan p****lla samanlaisella. Molemmat oli vielä nimimiesten mopoja. Eli säädöillä on merkitystä aika paljon ja tottumuksilla.

Rivikoneiset ei paljoa toisistaan poikkea, samoin v-koneet keskenään. Mutta rivi ja v-kone poikkeaa toisistaan paljon käytöksen ja myös ajotyylin suhteen.

Kaikilla kuitenkin tavoite on sama ja kun molemmat renkaat luistaa ja pysyy linjalla, niin luultavasti menee jo aika hyvin :)
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

slowrider

Lainaus käyttäjältä: wehna - 13.11.13 - klo:22:52

Kaikilla kuitenkin tavoite on sama ja kun molemmat renkaat luistaa ja pysyy linjalla, niin luultavasti menee jo aika hyvin :)

Kevyt tiputus maanpinnalle  :)

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 13.11.13 - klo:22:55
Lainaus käyttäjältä: wehna - 13.11.13 - klo:22:52

Kaikilla kuitenkin tavoite on sama ja kun molemmat renkaat luistaa ja pysyy linjalla, niin luultavasti menee jo aika hyvin :)

Kevyt tiputus maanpinnalle  :)

Pysyis edes linjalla. Tai renkaiden luistaessa radalla  :)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 13.11.13 - klo:23:32
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 13.11.13 - klo:22:55
Lainaus käyttäjältä: wehna - 13.11.13 - klo:22:52

Kaikilla kuitenkin tavoite on sama ja kun molemmat renkaat luistaa ja pysyy linjalla, niin luultavasti menee jo aika hyvin :)

Kevyt tiputus maanpinnalle  :)

Pysyis edes linjalla. Tai renkaiden luistaessa radalla  :)

Pitikö ton Wehnän nyt masentaa heti tälleen alkutalvesta? Kaamosmasennus ei oo enää mitään tämän rinnalla. :D

Itse olen joskus jopa pysynyt linjalla, mutta silloin ei ole mikään luistanut, ainakaan rengas. Joskus on rengaskin luistanut, mutta silloin harvemmin ollaan enää linjalla. Joskus on myös molemmat renkaat luistaneet, mutta niitä luiston seurauksia ollaan ihmetelty joko rengasvallissa tahi hiekoilla. Eli periaatteessa kaikki palapelin palaset on kasassa, niistä vain pitäisi koota ehjä kuva, vai miten se meni.  :o
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: wehna - 13.11.13 - klo:22:52
Kuulostaa siltä että talvi on alkamassa kun keskustelut menee tälle tasalle :)

Kaikilla kuitenkin tavoite on sama ja kun molemmat renkaat luistaa ja pysyy linjalla, niin luultavasti menee jo aika hyvin :)

Ettei vaan jutut paranisi talven tullessa, niin jatketaampas tästä.  :)

Jos tuota tavoitetta jakaa osiin, niin mitäs olet mieltä, kuinka kovaa pääsee ihan vaan pidolla ajamalla? Siis ihan vaan pysymällä linjalla ja ajamalla muuten hyvin ilman luisteluja. Itse veikkaisin että B-luokassa pärjää vielä kohtuu hyvin pidolla ajamalla ja sitten A:ssa viiden parhan joukkoon pitää saada pyörä jo aika hyvin luistelemaan linjalla.

Jos jotain kierrosaikaa veikkaisi, niin Alastarolla 1:21 ja Kemoralla 1:09 menisi hyvällä suorituksella pidolla ajaen. Olenko ihan hakoteilla näillä ajatuksilla?

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.11.13 - klo:10:42
Jos jotain kierrosaikaa veikkaisi, niin Alastarolla 1:21 ja Kemoralla 1:09 menisi hyvällä suorituksella pidolla ajaen. Olenko ihan hakoteilla näillä ajatuksilla?

Nopalla heitän, että Alastarossa joutuu luistelemaan jo hieman korkeammalla kierrosajalla.
Itse en tuollaisia vauhteja aja, mutta keskusteluissa kuullut. Muutama mutka on kuitenkin melkoisen jyrkkä ja tekninen ajettava.