Tänään

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 12 Vieraat katselee tätä aihetta.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 14.11.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.11.13 - klo:10:42
Jos jotain kierrosaikaa veikkaisi, niin Alastarolla 1:21 ja Kemoralla 1:09 menisi hyvällä suorituksella pidolla ajaen. Olenko ihan hakoteilla näillä ajatuksilla?

Nopalla heitän, että Alastarossa joutuu luistelemaan jo hieman korkeammalla kierrosajalla.
Itse en tuollaisia vauhteja aja, mutta keskusteluissa kuullut. Muutama mutka on kuitenkin melkoisen jyrkkä ja tekninen ajettava.

No, 23-24 alkuisissa ei vielä tarvitse pysyä linjalla tai luistella. Ei ainakaan tuolla mun mopolla.

JiiPee66

Tänään laitoin sitten kikottimen myyntiin.... r.i.p_gif

Wper

Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 14.11.13 - klo:11:06
Tänään laitoin sitten kikottimen myyntiin.... r.i.p_gif

Mitä tilalle?
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.11.13 - klo:10:51
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 14.11.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.11.13 - klo:10:42
Jos jotain kierrosaikaa veikkaisi, niin Alastarolla 1:21 ja Kemoralla 1:09 menisi hyvällä suorituksella pidolla ajaen. Olenko ihan hakoteilla näillä ajatuksilla?

Nopalla heitän, että Alastarossa joutuu luistelemaan jo hieman korkeammalla kierrosajalla.
Itse en tuollaisia vauhteja aja, mutta keskusteluissa kuullut. Muutama mutka on kuitenkin melkoisen jyrkkä ja tekninen ajettava.

No, 23-24 alkuisissa ei vielä tarvitse pysyä linjalla tai luistella. Ei ainakaan tuolla mun mopolla.

Mut sä voitkin paikata voimalla. :D

En uskalla arvata kuinka kovaa pääsee pidolla ajaessa, mutta sen tiedän, että 1:27 pääsee ilman, että pysyy ajolinjalla, luistelee tahi mopoa kallistaa juuri yhtään. Tai siis sen verran, että takasesta jää joku pari milliä laidoilta käyttämättä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.11.13 - klo:12:08
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.11.13 - klo:10:51
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 14.11.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.11.13 - klo:10:42
Jos jotain kierrosaikaa veikkaisi, niin Alastarolla 1:21 ja Kemoralla 1:09 menisi hyvällä suorituksella pidolla ajaen. Olenko ihan hakoteilla näillä ajatuksilla?

Nopalla heitän, että Alastarossa joutuu luistelemaan jo hieman korkeammalla kierrosajalla.
Itse en tuollaisia vauhteja aja, mutta keskusteluissa kuullut. Muutama mutka on kuitenkin melkoisen jyrkkä ja tekninen ajettava.

No, 23-24 alkuisissa ei vielä tarvitse pysyä linjalla tai luistella. Ei ainakaan tuolla mun mopolla.

Mut sä voitkin paikata voimalla. :D

En uskalla arvata kuinka kovaa pääsee pidolla ajaessa, mutta sen tiedän, että 1:27 pääsee ilman, että pysyy ajolinjalla, luistelee tahi mopoa kallistaa juuri yhtään. Tai siis sen verran, että takasesta jää joku pari milliä laidoilta käyttämättä.

Kun kerran on voimaa, niin pitäähän sitä johonkin käyttää  :D

Matalaa 1:26 meni ilman että polven tarvitsee ylttää maahan. Jotain kehitystä kai tapahtui, kun edellisellä kaudella polvi alkoi ylttää maahan 1:27 vauhdissa  bike_leaning

JiiPee66

Lainaus käyttäjältä: Wper - 14.11.13 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 14.11.13 - klo:11:06
Tänään laitoin sitten kikottimen myyntiin.... r.i.p_gif

Mitä tilalle?

Enpäs tiiä vielä...nainen?

Wper

Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 14.11.13 - klo:13:04
Lainaus käyttäjältä: Wper - 14.11.13 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 14.11.13 - klo:11:06
Tänään laitoin sitten kikottimen myyntiin.... r.i.p_gif

Mitä tilalle?

Enpäs tiiä vielä...nainen?

Kannattaa harkita. Rahaa saa siihen myös menemään paljon ajopäiviin nähden. Ja sellaisen kans pitää välttää "rata avoinna kaikille" päiviä   :D
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

JiiPee66

Lainaus käyttäjältä: Wper - 14.11.13 - klo:13:30
Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 14.11.13 - klo:13:04
Lainaus käyttäjältä: Wper - 14.11.13 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 14.11.13 - klo:11:06
Tänään laitoin sitten kikottimen myyntiin.... r.i.p_gif

Mitä tilalle?

Enpäs tiiä vielä...nainen?

Kannattaa harkita. Rahaa saa siihen myös menemään paljon ajopäiviin nähden. Ja sellaisen kans pitää välttää "rata avoinna kaikille" päiviä   :D

Ajattelin kyllä enemmänkin "rata suljettu liukkaan kelin takia, vain yksityiskäyttöön..."

pienisopoapina

On tuolla Kemorassakin ollu noita yksityistilaisuuksia, mutta monesti on puhumalla (ja rahalla) päässy mukaan.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

jarska

Lainaus käyttäjältä: JiiPee66 - 14.11.13 - klo:11:06
Tänään laitoin sitten kikottimen myyntiin.... r.i.p_gif

Sen pusseja vatkaavan papattimenko laitoit myyntiin?
Ikääkin sulla jo, harvassa pikku uimarit, eikä lopuillakaan käyttöä, joten joutaahan se mennä.

app

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.11.13 - klo:10:51
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 14.11.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.11.13 - klo:10:42
Jos jotain kierrosaikaa veikkaisi, niin Alastarolla 1:21 ja Kemoralla 1:09 menisi hyvällä suorituksella pidolla ajaen. Olenko ihan hakoteilla näillä ajatuksilla?

Nopalla heitän, että Alastarossa joutuu luistelemaan jo hieman korkeammalla kierrosajalla.
Itse en tuollaisia vauhteja aja, mutta keskusteluissa kuullut. Muutama mutka on kuitenkin melkoisen jyrkkä ja tekninen ajettava.

No, 23-24 alkuisissa ei vielä tarvitse pysyä linjalla tai luistella. Ei ainakaan tuolla mun mopolla.

Nopeimmat kierrokseni olen ajanut ilman luiston luistoa. Yhdyn tähän siis.
Sitten taas on luisteltu tosi paljon hitaamillakin kierroksilla. Kuperkeikkaakin on heitelty  :P

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 14.11.13 - klo:16:50
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.11.13 - klo:10:51
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 14.11.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.11.13 - klo:10:42
Jos jotain kierrosaikaa veikkaisi, niin Alastarolla 1:21 ja Kemoralla 1:09 menisi hyvällä suorituksella pidolla ajaen. Olenko ihan hakoteilla näillä ajatuksilla?

Nopalla heitän, että Alastarossa joutuu luistelemaan jo hieman korkeammalla kierrosajalla.
Itse en tuollaisia vauhteja aja, mutta keskusteluissa kuullut. Muutama mutka on kuitenkin melkoisen jyrkkä ja tekninen ajettava.

No, 23-24 alkuisissa ei vielä tarvitse pysyä linjalla tai luistella. Ei ainakaan tuolla mun mopolla.

Nopeimmat kierrokseni olen ajanut ilman luiston luistoa. Yhdyn tähän siis.
Sitten taas on luisteltu tosi paljon hitaamillakin kierroksilla. Kuperkeikkaakin on heitelty  :P

Parhaiten on laite luistellut silloin kun ekaa kautta ajoi jokkista ja ennätys oli Kemoralla 1:15+ ja Alastarossa 1:30+  :) Sittemmin on luisteltu vähemmän ja saanut kai tehoa tonttiin mukavammin. Toki on tuonkin jälkeen luisteltu eikä niistä aina tule kierrosaikaa...

late

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.11.13 - klo:10:51
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 14.11.13 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 14.11.13 - klo:10:42
Jos jotain kierrosaikaa veikkaisi, niin Alastarolla 1:21 ja Kemoralla 1:09 menisi hyvällä suorituksella pidolla ajaen. Olenko ihan hakoteilla näillä ajatuksilla?

Nopalla heitän, että Alastarossa joutuu luistelemaan jo hieman korkeammalla kierrosajalla.
Itse en tuollaisia vauhteja aja, mutta keskusteluissa kuullut. Muutama mutka on kuitenkin melkoisen jyrkkä ja tekninen ajettava.

No, 23-24 alkuisissa ei vielä tarvitse pysyä linjalla tai luistella. Ei ainakaan tuolla mun mopolla.

Kommentoidaan, että luistoa tai edes kunnon osaavaa jarruttamista ei tarvita ainakaan 21/22 rajapinnassa. Eli luulisin noiden luistojen tulevan kuvaan vasta (reilusti?) alle 20:n...

Cat

14.11.13 - klo:23:12 #2443 Viimeisin muokkaus: 14.11.13 - klo:23:17 käyttäjältä Cat
Aikalailla laten kanssa samoilla linjoilla, sitä jarrua pystyy oikeasti pistämään ihan vitusti. Sitä vaan luulee, että nonii nyt mennään pidon rajamailla, mutta ei..

En tiedä kuvittelenko, mutta olen pari kertaa saanut Alastaron ykköseen pienen sladin aikaiseksi jarrussa. Siinä perä kevenee niin paljon, ja sittenkun lyö vielä pienempää pykälää, niin se heittää, ja sitä sladia pystyy ohjaustangon liikkeellä vähän ohjaamaan, kumpaan suuntaan sen haluaa. Tuo on vain oma ajatukseni, olisi hauska kuulla onko se edes mahdollista, saa palauttaa maanpinnalle :)



Omaa pohdintaa näin talvella..

Mun mielestä Alastarolla sorrutaan taittamaan liian aikaisin mutkiin..

Esim. 1.mutka, sinne pitää vetää kerralla ja myöhään. Ei mitään liruttelua hyvissä ajoin. Samallailla kuin kemoran kakkosmutka, siinä näkee 90% liruttelua kun aletaan 150 kyltin kohilla jo taittamaan. No kuitenkin, kun malttaa tarpeeksi myöhään sinne ykköseen taittaa, niin siitä aukeaa kiva suora kakkoseen ja sinne saa vauhtia kivasti, jolloinka pitää oikeasti jo jarruttaa. Mutta, tossa ykkösen apeksin jälkeen kone pitää olla vetoalueella, itse saan turpaan tässä vakiovälien takia. Se on niin lyhyt kiihdytys ettei siinä tarvi vaihdetta vaihtaa, niin kierrokset voi olla korkeallakin, jolloinka saadaan kunnolla tehoa ulos. Mutta taas toisaalta, siinä pitää olla varovainen Hisiderin kanssa, kun kierrokset on korkealla. Danikolle kävi aika pahasti siinä, joten tarkkana siinä saa olla röykkyjen ja radan kaltevuuden takia.

Sitten toinen paikka heti kakkosen avaus Alastarolla, runtua kunnolla, ja jarru myöhäseksi eikä _ taaskaan _ lähetä liruttelemaan sinne kolmoseen.

Sitten vielä ainakin Lemminkäisen jälkeinen oikea, mielestäni siinä iso virhe minkä itse teen on seuraava:

Vauhtia tapetaan liikaa, jolloinka kaarrenopeus jää alhaiseksi seuraavassa pitkässä oikeassa. Siinä on pyörä kallellaan, ettei vauhtia voi enää lisätä, mutta siinä voi kyllä ajaa kovaa, kun ei vaan tapa sitä vauhtia siinä jarrussa. Tuo on tosin jyrkkä mutka, joten siihen pitää saada keula kasaan, että pyörä kääntyy sinne. Joten taas - jarru kovaksi ja myöhäiseksi, eikä rullailla moottorijarrulla sinne.


Edellämainitut ei ole kuultu Wehnältä tai keltään muultakaan, vaan täysin omaa pohdintaa näin talvella. Nuo voi olla aivan täyttä paskaa, enkä voi kellekkään suositella jarruttamaan kovaa ja myöhään, ettei käy niinkun mulle kahesti kahen tunnin aikana :D

Mielelläni kuulen noista mun jutuista kommenttia, jos on eri mieltä.



murmela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 14.11.13 - klo:23:12
Mun mielestä Alastarolla sorrutaan taittamaan liian aikaisin mutkiin..

Esim. 1.mutka, sinne pitää vetää kerralla ja myöhään. Ei mitään liruttelua hyvissä ajoin. Samallailla kuin kemoran kakkosmutka, siinä näkee 90% liruttelua kun aletaan 150 kyltin kohilla jo taittamaan. No kuitenkin, kun malttaa tarpeeksi myöhään sinne ykköseen taittaa, niin siitä aukeaa kiva suora kakkoseen ja sinne saa vauhtia kivasti, jolloinka pitää oikeasti jo jarruttaa. Mutta, tossa ykkösen apeksin jälkeen kone pitää olla vetoalueella, itse saan turpaan tässä vakiovälien takia. Se on niin lyhyt kiihdytys ettei siinä tarvi vaihdetta vaihtaa, niin kierrokset voi olla korkeallakin, jolloinka saadaan kunnolla tehoa ulos. Mutta taas toisaalta, siinä pitää olla varovainen Hisiderin kanssa, kun kierrokset on korkealla. Danikolle kävi aika pahasti siinä, joten tarkkana siinä saa olla röykkyjen ja radan kaltevuuden takia.

Sitten toinen paikka heti kakkosen avaus Alastarolla, runtua kunnolla, ja jarru myöhäseksi eikä _ taaskaan _ lähetä liruttelemaan sinne kolmoseen.

Sitten vielä ainakin Lemminkäisen jälkeinen oikea, mielestäni siinä iso virhe minkä itse teen on seuraava:

Vauhtia tapetaan liikaa, jolloinka kaarrenopeus jää alhaiseksi seuraavassa pitkässä oikeassa. Siinä on pyörä kallellaan, ettei vauhtia voi enää lisätä, mutta siinä voi kyllä ajaa kovaa, kun ei vaan tapa sitä vauhtia siinä jarrussa. Tuo on tosin jyrkkä mutka, joten siihen pitää saada keula kasaan, että pyörä kääntyy sinne. Joten taas - jarru kovaksi ja myöhäiseksi, eikä rullailla moottorijarrulla sinne.

Kyl sä voit jarruttaa vielä paljon kovempaa ja myöhempää, kunhan vaan muistat keventää jarrua riittävästi sitä mukaa kun taitat mopoo sinne apeksin suuntaan. Nopeessa ryhmässä en oo nähny yhtäkään kaatoa, joka olis tullut jarrun alussa. Keula lähtee aina alta vasta siinä vaiheessa kun kuski yrittää maksimijarrua ja maksimikallistusta* samaan aikaan. Ja suurin noista kaadoista tapahtuu muutama metri ennen apeksia. Mitä myöhäsempi syksy ja mitä enenmmän yrittää, niin sitä kauemmaksi apeksi jää siitä kohdasta missä keula lähtee alta.

*Mutu: Toi johtuu siit ett ihmisen pää/ tasapaino/mieli on herkempi äkilliselle hidastuvuudelle koska se on normaalista poikkeava ja terävästi alkava suuri ärsyke kun tempasee jarrun pohjaan.
Kun taasen mutkaan mennessä mopon kallistus lisääntyy pikkuhiljaa jolloin nuppi ei reagoi siihen niin herkästi.
Samoin kallistuskulma ei ole suoraa suhteessa sivuttaispidon tarpeeseen. Vaan esim noin 31 asteen (tehollisella)kallistuksella tarvitaan noin puolet renkaan tarjoamasta pidosta. Ja jos ton kallistuksen tuplaa 62 aseteeseen, niin sit tarvittaisiinkin noin kolminkertanen määrä pitoa, eli renkaasta loppuu pito jo kauan ennen sitä. Mutta jos tosta ottaa vain reilun 10 astetta pois, niin sitten ollaankin renkaan pidon äärirajoilla ja mopo voi pysyä hanskassa juuri ja juuri.

Mutkiin valutus on hyvin tyypillistä paniikkireaktiota, kun kuski luulee ett mutkaan pitää kääntää aikasin jottei aja siitä ulos. Ja mopoilussahan paniikkireaktio on juuri se mikä saa kaiken kääntymään 100% vituiksi, poikkeuksetta. Eli mutkiin valuttelusta nimenomaan seuraa se ulosajo, ellei tapa vauhtia siihen apeksiin. Ja sit kun on tappanu vauhin siihen apeksiin, niin sitä onkin sit hyvä yrittää korjata sitä paskaa ajolinjaa älyttömällä kaasulla ja vetää haikkarit.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal