Kommentti kun oli tällainen: "Kaikilla kuitenkin tavoite on sama ja kun molemmat renkaat luistaa ja pysyy linjalla, niin luultavasti menee jo aika hyvin"
Mielestäni tässä ei puhuta mistään jarruttamisesta tai muusta, vaan siitä, että mutkanopeus on sellainen, että molemmat renkaat luistaa karvan verran sivusuunnassa, mutta pyörä pysyy kuitenkin linjalla.
Tämmöisen videon löysin nopealla etsinnällä. (Rossi samalla kääntää pyörää uuteen suuntaan, mutta idean tuosta saa)
http://www.youtube.com/watch?v=jYpmXYvSwE8Ja catille heittäisin ajatuksen. Jos ajaisit ykkösmutkan suuremmalla vaihteella, niin moottorijarru ennen mutkaa ja mutkassa on huomattavasti pienempi (moottorijarru on yllättävän iso). Tällöin myös mutkanopeus on karvan suurempi ja veikkaisin myös ajamisen rauhoittuvan aavistuksen.
Itselläni on nyt isompi mopo, jonka takia rajoittimen lähellä ei aina tarvitse olla. Mutta kun olen aikaisemmin ajatellut, että mennään "tehoalueella" ja viime kesänä testaillut mennä pykälää suuremmalla vaihteella mutkiin ja niistä ulos, niin kyllä se kello on tykännyt ja ajosta on tullut rauhallisempaa. Vaikka se pyörä tuntuu kiihdytyksissä ihan lussulta.