Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 23.12.16 - klo:18:22
Onko kevään endurance kisasta mitään tarkempaa tietoa/sääntöjä jne? Pidetään vissiin 13.5.-14.5. vkl, jos pidetään?
Viime kerran säännöt.
Suomen Moottoriliiton sääntöjen lisäksi noudatetaan seuraavia määräyksiä:
Joukkueet
Luokka 1
2-4 ajajaa. Jokaisen ajajan on ajettava vähintään 30% (2 ajajaa) tai 20% (3-4 ajajaa) kilpailuajasta. Koko kilpailumatka on suoritettava samalla pyörällä, korjaustoimenpiteitä ei ole rajoitettu. Ajajilla tulee olla järjestäjän antama värillinen hihanauha, jotta joukkueen ajajat voidaan erottaa toisistaan. Varikkopysähdysten ja ajajanvaihtojen määrä on vapaa.
Luokka 2
2-4 ajajaa. Jokaisen ajajan on ajettava vähintään 30% (2 ajajaa) tai 20% (3-4 ajajaa) kilpailuajasta. Joukkueella saa olla 2-4 pyörää. Ajajilla tulee olla järjestäjän antama värillinen hihanauha, jotta joukkueen ajajat voidaan erottaa toisistaan. Varikkopysähdyksen aikana teamin on huolehdittava siitä, että transponderi vaihdetaan kulloinkin radalle lähtevään pyörään. Jos pyörässä ei ole transponderia, ei ajettua matkaa lasketa mukaan. Korjaustoimenpiteitä ei ole rajoitettu. Joukkueen on tehtävä vähintään neljä (4) ajajanvaihtoa.
Moottoripyörät
Kilpailuun saa osallistua SML:n sääntöjen mukaisella yli 250cc 2-tahtipyörällä tai yli 500 cc nelitahtipyörällä. Virittäminen ja viritysaste on vapaa, mutta pyörien on täytettävä SML:n turvallisuuteen liittyvät vaatimukset. Hiilikuitujarrut ja –vanteet ovat kiellettyjä. Renkaista ei ole erityismääräyksiä. Pyörät on varustettava SML:n sääntöjen mukaisilla numeroilla. Numeropohjien ja numeroiden väri on vapaa, kunhan numerot ovat selkeästi erottuvat.
Aika-ajo
Joukkueen kaikkien ajajien tulee osallistua aika-ajoihin, joukkueen nopein aika määrittää lähtöpaikan. Kilpailuun hyväksytään mukaan radan maksimikapasiteetin mukainen määrä, nopeusjärjestyksessä, luokista riippumatta.
Lähtötapa
Le Mans lähtö. Yksi tutustumiskierros ja sen jälkeen pyörät sijoitetaan 45 asteen kulmassa radan sisäreunalla lähtöjärjestyksen mukaisille paikoille. Yksi avustaja saa pitää pyörää pystyssä. Moottorin pitää olla sammutettuna. Lähtö tapahtuu kansallisuusvärein olevaa lippua heilauttamalla. Varaslähdöstä seuraa 20 sekunnin stop and go rangaistus.
Varikkopysähdykset
Ratavarikolle tultaessa pakollinen pysähtyminen varikkotiellä. Varikkotiellä ja ratavarikolla on 50 km/h nopeusrajoitus. Ratavarikolla on ajettava vasemmanpuoleista ajokaistaa. Pyörän saa pysäyttää vain keskiviivan oikealle puolelle. Ajajan vaihto on suoritettava ratavarikolla. Joukkueella saa ajajien lisäksi olla ratavarikolla kerrallaan enintään 3 avustajaa.
Luokka 1
Tankkaus suoritetaan erillisellä alueella ajajan ja kahden avustajan toimesta. Pyörän pitää olla sammutettuna, takapukilla ja öljymaton päällä. Yksi avustaja tankkaa, toinen varmistaa vieressä ja pyyhkii mahdolliset roiskeet. Ajaja on sammutusvalmiudessa pitäen vähintään 6kg:n jauhe-/vaahtosammutinta käsissään. Tankkauksessa saa käyttää vain sellaisia kannuja tai astioita, joiden täyttöaukko on suljettu. Painovoimaisten pikatankkauslaitteiden käyttö on sallittua. Tankkausalueella ei saa tehdä huolto /korjaustoimenpiteitä eikä vaihtaa ajajaa. Lepovuorossa oleva ajaja/ajajat voivat osallistua tankkaustehtäviin. Polttoaineen läikyttämisestä tai muusta tankkausmääräysten rikkomisesta seuraa 2 minuutin Stop and Go rangaistus. Tankkaushenkilökunnalla on oltava syttymättömät/huonosti syttyvät vaatteet, hansikkaat ja huppu (hupun tilalla voi käyttää myös kypärää) ja suojalasit.
Luokka 2
Seuraavana ajovuorossa oleva pyörä tuodaan tankattuna ratavarikolle ennen ajovuoron vaihtoa, ratavarikolle ajaminen varikkotietä pitkin.
Safety Car
Kilpailussa voidaan turvallisuussyistä käyttää Safety Caria. Tällöin jokaisessa lippupisteessä näytetään keltaista lippua. Päälipulla ja mahdollisesti muissakin lippupisteissä näytetään lisäksi Safety Car (tai SC) taulua. Safety Car tulee radalle ratavarikolta ja pyrkii tulemaan johtavan pyörän eteen. Safety Caria ei saa ohittaa ellei Safety Car anna ohitusmerkkiä kädellä tai vihreällä valolla. Ohitusmerkki koskee aina yhtä ajajaa kerrallaan. Safety Carin luvattomasta ohituksesta seuraa 2 minuutin Stop and Go rangaistus. Toisia kilpailijoita ei saa ohittaa Safety Carin radalla olo aikana, ohituksesta seuraa 2 minuutin Stop and Go rangaistus. Pyörien on ajettava jonossa Safety Carin perässä.
Kilpailua jatketaan sen jälkeen kun Safety Car on poistunut radalta. Poistuminen tapahtuu aina ratavarikolle (samaa reittiä jota pyörätkin poistuvat radalta). Noin puoli kierrosta ennen poistumistaan Safety Car sammuttaa keltaiset vilkkuvalot. Kun Safety Car poistuu, niin keltaiset liput poistetaan ja päälippupisteessä heilutetaan vihreää lippua. Ohittaminen on sallittua vihreää lippua heiluttaneen päälippupisteen jälkeen.
Safety Carin radalla olon aikana ajetut kierrokset otetaan mukaan kilpailukierroksia laskettaessa. Safety Carin ollessa radalla ajaja voi käydä ratavarikolla. Radalle palatessaan ajajan on palattava jonon viimeiseksi.
Ohittaminen keltaisen lipun aikana
Ohittamisesta keltaisen lipun vaikutusalueella seuraa 2 minuutin Stop and Go rangaistus ellei ajaja päästä ohittamaansa ajajaa ohitseen SML:n säännöissä kerrotulla tavalla.
Stop and Go rangaistus
Stop and Go rangaistus osoitetaan päälippupisteessä näytettävällä Stop and Go taululla, äänimerkillä sekä pyörän numeroa osoittavalla taululla, jota näytetään tarvittaessa 3 kierroksen ajan. Ajajalla on taulun näyttämisen jälkeen 3 kierrosta aikaa tulla kärsimään stop and go rangaistus. Tämän laiminlyönnistä seuraa 2 minuutin lisärangaistus.