Lainaus käyttäjältä: APRR - 10.08.12 - klo:19:26
Se nyt on vissi ja varma ettei kenenkään vakuutusmaksut ainakaan pienene vaikka jokainen suomen rataharrastaja maksaisi kaikki vahingot, niin henkilö- kuin kalusto-, omasta pussistaan. Siihen asiaan voisi tulla muutos vasta kun joku tämän foorumin jäsenistä olisi jonkun vakuutusyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Ja mielellään sitten ainakin puolet hallituksesta hyviä kavereita jotta menee äänestykset läpi.
Tuskinpa henkilövahinkojen korvattavuuteen tulisi muutosta vaikka tuo fiktiivinen henkilö OMISTAISI kaikki Suomen vakuutusyhtiöt ja puolet ulkomaisista. Liikennevakuutus on lakisääteinen ja jos rata EI ole liikenteeltä eristetty, liikennevakuutus on PAKOLLINEN ja silloin se myös korvaa. Tuohon tulee muutos vasta kun se muutos tehdään Arkadianmäellä, ei ennen sitä.
Tällä hetkellä taas kesken eräs liikennevahinkocase joka sattui Alastarolla. Yhtiö eväsi korvauksen (yllättäen eräs nimeltämainitsematon yhtiö joka myöntää "vapaaehtoiset" lisenssivakuutukset). Hupaisaa jutussa on se, että vahingonkärsineellä on myös oikeusturvavakuutus samassa yhtiössä. Eli jos vielä lautakunnan päätöksen jälkeen yhtiö haluaa riidellä, niin sitten mennään käräjille ja yhtiö maksaa sitten riitapukarinsakin oikeudenkäyntikulut.
Itse olen maksellut liikennevakuuuksia niin autoihin, prätkiin kuin peräkärryihinkin 26 vuotta ilman, että on kertaakaan tarvinnut niihin turvautua. Vapaaehtoinen vakuutus on pyörässä ja Tapiolan kanssa tehdyn sopimuksen mukaan voimassa muussa kuin kilpailussa ja kilpaharjoittelussa. Hajonneita pukuja, kuluneita polvipaloja ja rikki menneitä katteita ei ole muilla maksattanut, ihan omasta pussista. Jos ennakoivan ajon kurssia vetäessäni sattuisin kaatumaan ja pyöräni rikkomaan, sitten hakisin kyllä yhtiöstä korvaukset. Toistaiseksi näin ei ole käynyt. Jos huomenna konttaan Räyskälässä ja rikon luuni, liikennevakuutuksesta haen korvaukset vaikka kalliin lisenssinkin olen hankkinut "vapaaehtoisesti". Tuon lisenssin korvauskatto kun on aika säälittävän pieni.
Filosofista pohdiskelua voidaan jalostaa siihen, tulisiko minun omista veroeuroistani rahoittaa muiden äpärien (avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi) elatusmaksut, liikalihavien sairaanhoitokulut, alkoholistien hoidot, narkomaanien elvytykset ja spurguen suojakodit maahanmuuttajista nyt puhumattakaan. Tutkimusta ei ole tehty ja hankala olisikin tehdä, mutta ainakin allekirjoittaneen kohdalla muiden maksettavaksi tulevia laskuja olisi varmastikin syntynyt suuremmalla todennäköisyydellä jos olisin jatkanut kohkaamista tieliikenteessä enkä olisi siirtynyt radalle purkamaan paineita. Jos moottoripyöräily olisi kielletty, olisin saattanut purkaa vauhdin ja vaarantilanteiden kaipuun halua ehkä astetta rankemmin tavoin ja siitä se vasta iso itku, poru ja lasku olisikin tullut.
Kun omat bruttoansiot eivät riitä siihen mitä joku somalialainen "yh" (todellisuudessa jonkun somalin kuudes vaimo) saa yhteiskunnalta (ulkomuistista yksittäistapaus joka sai nettona 54.000 euroa/v), niin en kyllä vielä säkkiin pukeudu ja tuhkassa kieri vaikka mahdollisen vakavan vammautumiseni takia hakisin korvaukset liikennevakuutuksesta. Riskini vammautua ratamoottoripyöräilyssä (yksi kaato 12 vuoden ja reilun 700 ratapäivän kuluessa) on varmastikin huomattavasti pienempi kuin ensimmäistä kesää skootterillaan ajavan teinitytön tai piikillä kiima silmässä ajavan teinipojan.
Kaskojen korvaavuuksille tuli stopit ja rajoitteet näiden koheltajien takia ja hyvä niin. Jos ihminen kaatuu katupyörällään joka toinen ratapäivä, niin silloin pitää mennä peilin ääreen ihmettelemään. Näitäkin sankareita olen aika ison joukon näiden vuosien aikana nähnyt.
Huomenna jatkuu mopoilu ja muiden kustannuksella eläminen Räyskälässä. Majoituksistakaan en ole vuosiin maksanut itse radoilla käydessäni, loinen mikä loinen.