Mp-Radan idea ja ehdotukset

Aloittaja jarska, 30.01.12 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Mikko K.

Kyllähän tolla uudella lenkillä sattui tilastollisesti paljon pahoja kaatoja, eikä ihme, jos katsoo turva-alueita. Motoparkissa voi kyllä lähtökohtaisesti ajaa ulos ihan missä vain... ei se sitä meinaa, etteikö sattuisi, mutta todennäköisesti pyörit jossain kohtuu tasaisella hiekan ja nurmikon sekoituksella.

Jos botnialla katsoo shikaanin ulostulon turva-aluetta tai vauhtivasurin vastaavaa paikkaa, ei ne tasaisuudessa tai maa-ainekseltaan ole kovin soveltuvia hurauttaa 200km/h pihalle. (No shikaanin ulostulo vähän alle, ei liioitella).
Rahasta se kaikki on kiinni, mutta voisi kuvitella, että jos ainoastaan sillä mittarilla mitataan, ei sinne tarvitse työntää kuin yksi kappale Porschea tai Corvettea ja sama summa meni. Ihmisen osat ovat arvokkaampia.

Nyt taas puhutaan, että koko shikaani pitäisi oikaista. Oma näkemys on, että se siirtää potentiaalisen vaaran paikan seuraavaan mutkaan, jossa taas tarvittaisiin paljon syvempi turva-alue tämän jälkeen.

Mulle ihan sama kummalla kisataan... tuolla pitkällä lenkillä tulee vaan otettua nuo pahat paikat kyllä varman päälle, vähän kuin Kemoran ensimmäinen ja viimenen mutka. Molemmilla radoilla saatiin kyllä hyvät ja vähemmän hyvät kuljettajat eroteltua ja samat nimet keikkuivat tuloslistojen kärjessä.

Toivottavasti hatara muistini on oikeassa, mutta tänä vuonna ei kotimaan kilpailuissa sattunut isosti pahoja kaatoja... siis puhutaan joistakin murtumista, mutta pääosin  lanssilla ei ollut kova kiire. Siinä mielessä suunta on oikea. Treeneissä taisi sattua ja tapahtua.

Alla pari turvallisuutta ehkä? parantavaa ehdotusta.

*lähdön järjestelyt huolella läpi treenatuiksi, ei viivästyksiä, ei säätöä. Tällä kaudella toimi hyvin.
*milloin se WET RACE on? Selkeä paikka, selkeä kyltti ja kuulutus vielä aiheesta, ei voi olla niin vaikeaa. Jäisi turha arpominen ja kiireessä milloin milläkin renkaalla kokeilu pois.
*Vähän pöljää neuvoa ns. sitä isää touhuamaan, mutta voisi ajajatutkinnossa etc. kertoa edes jokkis porukalle, että ekalla kierroksella esim. aika-ajossa harvoin on kiire.

Enemmän ajaneilta harvemmin näkee ekan kierroksen lippoja.. aina sitä malttaa kierroksen himmailla, ajaa molemmat puolet renkaista oikeasti lämpimäksi ja sit vähän kovempaa. Sitä ne ei tuulisella kelillä suurimmasta osaa lämppäreistä oli. Sekunnin pari hitaampaa on jo hiljaa.

*liputtajille liukkaan liput ja lyhyt koulutus, milloin käytetään. Esim. Pärnussa 2016, jos 5 pyörää tuuppasee samasta kohti ulos, on radassa todennäköisesti jotain ennalta arvaamatonta, eikä kaikki ole toisistaan riippumattomia tapahtumia. Tässä tapauksessa joku oli raahannut polvella vesilätäkön kuivalle linjalle puolipöljällä kelillä. Ihan kiva pikku kepponen :)



Mikko K.

Ja vielä sellainen, että etenkin jos näkee joltain aloittelijalta sellaista menoa, että kohta ollaan nurin, niin käy sanomassa. Kesällä olin lipulla ja keräilin rohkeutta kertoa asiasta... aatelin, et kai se vielä tän setin tuolla horjuu. No ei horjunu. Tuli kyllä jälkeen päin kyselemään, näkikö kukaan kaatoa. Tässä tapauksessa turvalliseen harjoitteluun oli helppo antaa parannusehdotuksia ja ainoastaan kalusto kärsi kolauksen.

Kaadot ei ole kenenkään etu.. jos joku on niin herkkänahkainen, ettei kestä kritiikkiä, niin onpahan yritetty. Asian voi toki esittää monella tavoin ja jos kokee joutuvansa toisen kanssa aina väittelyyn suun avattuaan, kannatta delegoida asia eteenpäin.

Turvallisia kilometreja kaikille tasapuolisesti.

Powered by EzPortal